❤️ IKM Uke 12 + 13 ❤️

Har bare vært før vi prøvde, å ta en bit av tappen blødde jeg faktisk nesten ikke av, brukte bare truseinnlegg den dagen. Men du har nok et poeng med at man ikke bør ha sex, det husker jeg ikke om de sa noe om.
Konisering derimot ødelegger definitivt for prøving, "heldigvis" måtte jeg det før vi hadde planlagt å prøve, så det passet å vente 1 år til etter kontroll og celleprøve.
Når jeg tok celleprøve nå første gangen så blødde jeg ikke noe omtrent, bare ett truseinnlegg den dagen og ingen direkte beskjed om ikke å ha sex. Da hadde jeg også den prøven noen dager før eggløsning. Da fikk jeg jo beskjed at det var igjen rusk som ville hindre meg.
Nå håper jeg det er borte sånn at prøvinga ikke vil ha noe hinder, men så fikk jeg jo den beskjeden da og jeg datt i kjelleren.
Håper han tar ul også for å se om rusket er borte når han først skal ta prøver❤️

Sender deg en varm klem :Heartpink Har kjent på mange av de samme følelsene. Mistet i MA I slutten av August og EL og mensen var noe forsinket etter dette. Så fikk EL noen dager senere enn jeg selv forventet. Har etter dette hatt regelmessige sykluser.

Vi var fast bestemt på at vi ikke ønsket oss sen høst eller desember barn da jeg ikke er glad i mørketida (bor i nord). Men etter MA I august har jeg forstått at det er vanskelig å planlegge noe som helst.. så om det klaffer nå (noe jeg virkelig håper :smiley-angelic001) så ønsker vi desemberbaby velkommen :Heartpink

Håper EL for deg er like rundt hjørnet og at det klaffer for dere! :love7
Ja, ser den altså :Heartred Man får en annen holdning etter å ha mistet. Men vi føler fortsatt ikke at julebarn er tingen for oss… Men er veldig på gjerdet nå som EL er forsinket. Legge alt på hylla til mai eller bare prøve videre uten å stresse med testing av el og la naturen bestemme. Er veldig sliten og veldig usikker, og vi må ta et valg nå :shy:

Når jeg tok celleprøve nå første gangen så blødde jeg ikke noe omtrent, bare ett truseinnlegg den dagen og ingen direkte beskjed om ikke å ha sex. Da hadde jeg også den prøven noen dager før eggløsning. Da fikk jeg jo beskjed at det var igjen rusk som ville hindre meg.
Nå håper jeg det er borte sånn at prøvinga ikke vil ha noe hinder, men så fikk jeg jo den beskjeden da og jeg datt i kjelleren.
Håper han tar ul også for å se om rusket er borte når han først skal ta prøver❤️
Celleprøve gjør nok ikke noe siden det bare er en gummibørste, skal du gjøre bare det først, eller blir det biopsi i tillegg? Håper uansett at det ikke er noen rare celler :Heartred

Celleprøve gjør nok ikke noe siden det bare er en gummibørste, skal du gjøre bare det først, eller blir det biopsi i tillegg? Håper uansett at det ikke er noen rare celler :Heartred
Må ta biopsi i tillegg. Han virka ikke veldig bekymra, me. Tankene surrer allikevel og frykta for en ødelagt prøvesyklus er der❤️

Må ta biopsi i tillegg. Han virka ikke veldig bekymra, me. Tankene surrer allikevel og frykta for en ødelagt prøvesyklus er der❤️
Uff, det er ikke gøy. Heldigvis kjente jeg ingenting, forresten :happy: Får du tak i han så du kan stille litt spørsmål og bestemme deg? Evt. flytte til etter EL, hvis det føles bedre for deg

Det var jo faktisk ganske utrolig at ditt er på eneste født etter august :smiley-ashamed004
På den ene siden er jeg enig, men på den andre så handler det om økonomi for mange, siden man ikke har rett på bhgplass før august det året de fyller 2, blir jo sykt lang tid å ta ulønnet permisjon for de med desemberbarn :sorry: Her er det jo samfunnet vårt som har satt disse reglene rundt bhg, permisjon og kontantstøtte. Ikke rart det blir fødekaos på sykehusene.
Jeg er ufør, så jeg er hjemme uansett, men jeg syns det var syykt tungt i tiden rundt / etter 1 år med marsbarnet mitt, gledet meg så sykt til bhgstart :bag: Her er jo alle forskjellige da, håper at nestemann ikke blir like krevende :dead:
Vi prøver uansett, selv om vi ikke har hastverk med å bli gravide. Vi føler det blir for dumt å begynne på prevensjon igjen, lsm. Husker da vi prøvde på første syns jeg det var så rart at folk unngikk desemberbarn, men da visste jeg ikke om det her med bhgplass osv, og jeg forstod det enda mer da jeg hadde et barn hjemme i over 16 mnd :shy:
Ja det med økonomi er jo forståelig. Men mange plasser får man allikevel barnehageplass fra januar av. Med desemberbarn blir det faktisk bare 4 måneder med ulønnet permisjon om man tar ut 80 % foreldrepenger, så såå ille er det ikke, de fleste klarer det nok om man er litt smart økonomisk i tiden før. Får jo kontantstøtte også, og dagmamma er et alternativ, og mange er heldigeå ha familie som kan passe litt. Blir isåfall trangt for oss også - må nok utsette studielån, droppe restaurantbesøk etc. og ikke kjøpe ny bil før barnehagestart/tilbake i jobb. Men ærlig talt så hadde jeg blitt glad - veldig deilig å være hjemme litt til, og har en sånn type jobb at jeg kunne jobba 20 % (mens ungen sover/på kveld). Og slipper å betale for full plass på SFO til storesøskenene/de kan ha kortere dager

Tror folk har forskjellige grunner til å ikke ønske desemberbarn. Selv ville jeg helst ha termin sept-okt-nov fordi vi elsker høsten, men alle andre måneder enn sent desember er helt ok. Grunnen til at jeg ikke ønsker julebarn er fordi jeg kjenner flere som har bursdag rett før eller etter julaften, og de har alltid mislikt det og er fortsatt ikke særlig glad for det selv om de er gamle nå. Alltid være yngst, vanskelig med feiring og ofte sammenslåtte jule- og bursdagsgaver. Ikke akkurat det verste man kan oppleve i livet, men vi tenkte å prøve å unngå akkurat julebarn, for barnet sin skyld, ikke for vår egen del. Kritiserer på ingen måte de som ønsker julebarn velkommen, men det er sånn vi føler det. At det kanskje blir barn født tidlig på året istedenfor for vår del, er rett og slett fordi vi mistet høstbarnet i SA, eller så hadde jo vi fått barn på høsten, så for min del er det ikke årstiden i seg selv det handler om. Trist hvis folk unngår hele siste halvåret, spørs om det er mest tilfeldigheter i din bhg?
Ja litt tilfeldig er det nok, men det er samme trend for mitt eldste barn også. Vi bor i en av storbyene, så er nok mer sånn her kanskje, siden det er dyrere å bo, vanskeligere å få barnehageplass slik at flere må detaljplanlegge litt mer? Min teori ihvertfall

Det er forståelig at folk ønsker seg barn/ikke ønsker seg barn noen deler av året. Men mange får jo ikke kontrollert når de blir gravide, noen føder 3 uker før termin, andre 2 uker etter (13 dager på overtid sist på meg), så det blir når det blir :woot:

Hvorfor anbefales det ikke om morgenen? Jeg har alltid testet på morgenen :bag: Og av og til ettermiddag i tillegg.
Leste at LH-stigningen starter på morgenen. Har morgen-testingen din allikevel ført til stigning da, sånn at du fant ut når EL var? Er jo mest praktisk på morgenen:happy:

Uff, det er ikke gøy. Heldigvis kjente jeg ingenting, forresten :happy: Får du tak i han så du kan stille litt spørsmål og bestemme deg? Evt. flytte til etter EL, hvis det føles bedre for deg
Ja, kan nok det. Men tenker jeg tar sjansen for vil få det unna så fort jeg kan❤️

Vi har bestemt oss for å avslutte prøvinga nå før el, siden senere prøving vil kunne føre til at det treffer på en sen el som fører til termin nærmere jul + at jeg er veldig sliten av stresset med timingen og testingen, i så stor grad at jeg snart går på veggen. Rett og slett det beste for min helse også at vi tar en pause fra det hele. Var litt vanskelig å ta avgjørelsen, men vi tror det er det beste å gjøre nå. Så ser vi bare om det ble noe ut av denne tidlige prøvingen, om ikke så hopper vi over april-syklusen og starter på ny frisk i mai :Heartred

Dere som har en del erfaring med eggløsningstester - når på dagen tar dere dem? Ser det er anbefalt mellom kl 11 og 15, men det er jo veldig upraktisk da jeg er på jobb da. På morgenen anbefales heller ikke, da må det vel bli på ettermiddagen, kvelden? I kopp eller rett på pinnen? Samme tidspunkt hver dag?
Jeg tester til alle døgnets tider. Blir stort sett positive på ettermiddag/kveld. Jeg må teste ofte om jeg skal finne toppen for den er veldig kort hos meg. Kan være negativ kl 15 positiv kl 17 og negativ igjen kl 18. Jeg bruker kopp når jeg tester.

Synes det er rart at folk vil unngå enkelte måneder. Veldig upraktisk for sykehusene at alle skal føde i enkelte måneder er det også. Bra for alle med variasjon - barn er født hele året❤️ Et av mine barn er født i november, og er det eneste barnet (av 17) i barnehagen som har bursdag etter august! Det er jo kjemperart og dumt at det blir sånn at alle andre er et halvt år eldre -merka det godt da hun startet på storbarnsavdeling (var så mye mindre enn resten da). I tillegg er mai og juni helt forferdelig travelt pga. at nesten alle har bursdag da. Vil gjerne nyte våren, ikke bare dra på barnebursdager:cool: Når mange velger å få barn i første halvdel av året gjør jo det også at de (spesielt gutter) født seint sliter enda mer på skolen, siden forskjellen blir større. Så vi prøver hele året
Jeg forstår hvorfor folk unngår desember. Både med tanke på barnehageplass, julestri og det å være yngst. For min del vil jeg nå få termin i begynnelsen av desember, og det er helt greit. Neste runde vil bli i starten av januar og den kjenner jeg litt på siden jeg sannsynligvis vil bli satt igang 14 dager før termin. Men det er en luksus jeg ikke kan unne meg å bekymre meg for. Livet har ingen garantier. Etter 4 aborter og en dødfødsel så tikker klokken veldig. Jeg tar det jeg får og så går det seg til❤️ jeg unner folk den følelsen av at det er greit å skippe en prøveperiode eller to, for det motsatte kan være ganske tungt❤️

Vi har bestemt oss for å avslutte prøvinga nå før el, siden senere prøving vil kunne føre til at det treffer på en sen el som fører til termin nærmere jul + at jeg er veldig sliten av stresset med timingen og testingen, i så stor grad at jeg snart går på veggen. Rett og slett det beste for min helse også at vi tar en pause fra det hele. Var litt vanskelig å ta avgjørelsen, men vi tror det er det beste å gjøre nå. Så ser vi bare om det ble noe ut av denne tidlige prøvingen, om ikke så hopper vi over april-syklusen og starter på ny frisk i mai :Heartred
Så bra at dere fant ut av det beste for dere, det er det viktigste :Heartred Du har vært gravid før så du vet du kan bli gravid, så verdens fineste baby kommer når den skal og da blir dere verdens lykkeligste foreldre :love017

Leste at LH-stigningen starter på morgenen. Har morgen-testingen din allikevel ført til stigning da, sånn at du fant ut når EL var? Er jo mest praktisk på morgenen:happy:
Aha :) Jeg testet bare halve forrige mnd. Og da fikk jeg ikke full klaff. Denne måneden startet jeg testing tidligere, og tenkte å teste to ganger om dagen når jeg ser at det begynner å nærme seg. Denne mnd har det stått «på stedet hvil» lenge, så mulig det har noe å gjøre med når jeg tester. Vet ikke:confused005 Bli i alle fall to ganger om dagen de neste dagene, for sikkerhets skyld.

Dere som har en del erfaring med eggløsningstester - når på dagen tar dere dem? Ser det er anbefalt mellom kl 11 og 15, men det er jo veldig upraktisk da jeg er på jobb da. På morgenen anbefales heller ikke, da må det vel bli på ettermiddagen, kvelden? I kopp eller rett på pinnen? Samme tidspunkt hver dag?
Jeg tar morgen og ettermiddag når det nærmer seg, min blir alltid positiv på ettermiddagen :)

Synes det er rart at folk vil unngå enkelte måneder. Veldig upraktisk for sykehusene at alle skal føde i enkelte måneder er det også. Bra for alle med variasjon - barn er født hele året❤️ Et av mine barn er født i november, og er det eneste barnet (av 17) i barnehagen som har bursdag etter august! Det er jo kjemperart og dumt at det blir sånn at alle andre er et halvt år eldre -merka det godt da hun startet på storbarnsavdeling (var så mye mindre enn resten da). I tillegg er mai og juni helt forferdelig travelt pga. at nesten alle har bursdag da. Vil gjerne nyte våren, ikke bare dra på barnebursdager:cool: Når mange velger å få barn i første halvdel av året gjør jo det også at de (spesielt gutter) født seint sliter enda mer på skolen, siden forskjellen blir større. Så vi prøver hele året
Jeg skjønner de som vil unngå desember eller andre måneder pga barnehageplass. Det er lenge å gå med ulønnet permisjon helt til august! Vi prøver alle måneder pga alder, men hadde jeg vært yngre og ikke hatt stress hadde jeg lett droppet desember - februar pga barnehageplass.

Da tror jeg at jeg er 1 dpo forhåpentligvis hvis egget slapp. Tror det pga smertene. Premom mener eggløsningen var tirsdag men jeg går ut i fra onsdag.
På bursdagen min er jeg da 8 dpo, sjansen for strek da er usannsynlig liten men kommer nok til å begynne testingen da likevel.
Blitt delvis sykemeldt så nå skal jeg bruke måneden på å fokusere på meg selv og helsa mi og håpe det gir resultater!

Vedlegg

• Tests-2025-02-16-2025-03-17-1741291562494.jpg
    Tests-2025-02-16-2025-03-17-1741291562494.jpg
    234,8 KB · Visninger: 48
Takk, kjekt å vite! :Heartred Har bare lest om at SA=mensen, så da er det vel det du sier som blir tilfellet her :confused1 Kjipt, men sånn er det
Det skal sies at kroppen min oppførte seg veldig merkelig under hele exu-opplevelsen, kom blødninger akkurat når jeg skulle hatt mensen hver 4. uke selv om HCG fortsatte å øke i nesten 12 uker. Men håper i hvert fall det ordner seg for deg fort :smiley-angelic001 :Heartred
Ja det med økonomi er jo forståelig. Men mange plasser får man allikevel barnehageplass fra januar av. Med desemberbarn blir det faktisk bare 4 måneder med ulønnet permisjon om man tar ut 80 % foreldrepenger, så såå ille er det ikke, de fleste klarer det nok om man er litt smart økonomisk i tiden før. Får jo kontantstøtte også, og dagmamma er et alternativ, og mange er heldigeå ha familie som kan passe litt. Blir isåfall trangt for oss også - må nok utsette studielån, droppe restaurantbesøk etc. og ikke kjøpe ny bil før barnehagestart/tilbake i jobb. Men ærlig talt så hadde jeg blitt glad - veldig deilig å være hjemme litt til, og har en sånn type jobb at jeg kunne jobba 20 % (mens ungen sover/på kveld). Og slipper å betale for full plass på SFO til storesøskenene/de kan ha kortere dager
Vil bare si - 4 måneder ulønnet etter allerede ha gått med 80% inntekt i mange måneder er jeg nok litt uenig i at «de fleste klarer» :smiley-ashamed004 Vet det ville vært nærmest umulig for de fleste jeg kjenner uten å planlegge i lang tid på forhånd (og da må man jo også fort utsette graviditeten) slik ting er nå med økte rentekostnader og mye annet. Så jeg er enig med deg i at det er dumt det har blitt sånn at folk unngår enkelte måneder, men slik samfunnet er så er det dessverre nødvendig for mange…

Da tror jeg at jeg er 1 dpo forhåpentligvis hvis egget slapp. Tror det pga smertene. Premom mener eggløsningen var tirsdag men jeg går ut i fra onsdag.
På bursdagen min er jeg da 8 dpo, sjansen for strek da er usannsynlig liten men kommer nok til å begynne testingen da likevel.
Blitt delvis sykemeldt så nå skal jeg bruke måneden på å fokusere på meg selv og helsa mi og håpe det gir resultater!
Krysser fingrene for deg :Heartred Lurt å tenke på egen helse. Den er lett å glemme til fordel for alle andre noen ganger.

Back
Topp