Akershus universitetssykehus

Noen som har født på Ahus nå i det siste og vil fortelle litt om fødsels"opplevelsen"? :)
Er førstegangs og litt bekymret for bemanning osv. nå i sommerferien! Har termin 24.07..
 
Noen som har født på Ahus nå i det siste og vil fortelle litt om fødsels"opplevelsen"? :)
Er førstegangs og litt bekymret for bemanning osv. nå i sommerferien! Har termin 24.07..
Fødte for 3 uker siden, selve fødselen gikk fint, gode føderom med alt du kunne trenge. Nå var min fødsel på grensen til styrt så rakk noe lystgass så vet ikke hvordan det er med badekar, epidural et.,

Barsel polik. derimot var litt mer strevsomt, opplevde at vi fikk en del feilinformasjon (i våre øyne da) og motstridende beskjeder i henhold til babys matbehov og mengde. Mulig barselshotellet er bedre og der får man jo ha med partner. Men ellers er ahus et fint og flott sted å føde. Gode og supre jordmødre, leger og sykepleiere som jobber hardt og mye Ila dagen for å trygge og hjelpe. Har fått god oppfølging av ahus i etterkant til sjekk, barsel polik. og gyn polik. er flinke til å svare deg når man ringer med spørsmål på kvelden (har ringt ang gulsot, unormal blødning hos meg og ved en annen anledning) ellers bruker jeg helsestasjon :happy:
 
Last edited:
Fødte for 3 uker siden, selve fødselen gikk fint, gode føderom med alt du kunne trenge. Nå var min fødsel på grensen til styrt så rakk noe lystgass så vet ikke hvordan det er med badekar, epidural et.,

Barsel polik. derimot var litt mer strevsomt, opplevde at vi fikk en del feilinformasjon (i våre øyne da) og motstridende beskjeder i henhold til babys matbehov og mengde. Mulig barselshotellet er bedre og der får man jo ha med partner. Men ellers er ahus et fint og flott sted å føde. Gode og supre jordmødre, leger og sykepleiere som jobber hardt og mye Ila dagen for å trygge og hjelpe. Har fått god oppfølging av ahus i etterkant til sjekk, barsel polik. og gyn polik. er flinke til å svare deg når man ringer med spørsmål på kvelden (har ringt ang gulsot, unormal blødning hos meg og ved en annen anledning) ellers bruker jeg helsestasjon :happy:

Så godt å høre! Har faktisk lest litt om motstridende info på barsel der før, så det koker nok litt innimellom virker det som! Men jeg får bare være tydelig og ikke redd for å "være til bry" når jeg er der.. Har veldig lite lyst til at mannen må reise hjem på kvelden, så håper vi får være på barselhotellet egentlig! Spent på å møte ansatte og håper å bli godt tatt imot!
 
Noen som har født på Ahus nå i det siste og vil fortelle litt om fødsels"opplevelsen"? :)
Er førstegangs og litt bekymret for bemanning osv. nå i sommerferien! Har termin 24.07..
Jeg har ikke født der, men vært der tre ganger den siste uka for kontroller og vendingsforsøk. Fått god oppfølging, og jordmor mente at de har bedre bemanning enn f eks Ullevål i sommer. :)
 
Noen som har født på Kongsvinger i det siste og kan fortelle hvordan opplevelsen var? Rom? Plass til partner? Hvor lenge kan man være der etter fødsel? Stemmer informasjonen på første siden fortsatt?

Vi har termin mars 2023, og jeg er nok preget av alle skrekkhistorier jeg har hørt om fødsler opp gjennom årene..

Takk på forhånd :)
 
Noen som har født på Kongsvinger i det siste og kan fortelle hvordan opplevelsen var? Rom? Plass til partner? Hvor lenge kan man være der etter fødsel? Stemmer informasjonen på første siden fortsatt?

Vi har termin mars 2023, og jeg er nok preget av alle skrekkhistorier jeg har hørt om fødsler opp gjennom årene..

Takk på forhånd :)
Gå inn på Kongsvinger sykehus innlandet. Jeg har skrevet min erfaring der både i mars 2020 og August 2022. Det er for meg et enestående sykehus å føde på. Kongsvinger er en del av Ahus, men fortsatt eget sykehus. Du får være der så lenge du vil. Begge gangene jeg har født har det vært rolig der :)
 
Noen som har fersk erfaring fra fødsel på Ahus Nordbyhagen?

Spør av ren nysgjerrighet ettersom jeg på et tidspunkt skal velge mellom OUS/Ahus Nordbyhagen/ Ahus Kongsvinger.
 
Noen som har fersk erfaring fra fødsel på Ahus Nordbyhagen?

Spør av ren nysgjerrighet ettersom jeg på et tidspunkt skal velge mellom OUS/Ahus Nordbyhagen/ Ahus Kongsvinger.
Jeg fødte i april og følte meg veldig godt ivaretatt på føden på Ahus. Var der gjennom flere vaktskifte og alle jordmødrene var fantastiske.
 
Noen som har fersk erfaring fra fødsel på Ahus Nordbyhagen?

Spør av ren nysgjerrighet ettersom jeg på et tidspunkt skal velge mellom OUS/Ahus Nordbyhagen/ Ahus Kongsvinger.
Jeg fødte på ahus nordbyhagen for 10 dager siden og jeg kunne aldri drømt om en bedre fødselsopplevelse. Jeg fødte i sete, og fikk den aller beste behandling og støtte. Legen som forløste ungen ringte også over en uke etter fødsel bare for å prate og høre hvordan det gikk med oss.
 
Hvordan er overflyttingen mellom føde og barselhotell? Er det langt? Må man kle på seg selv og baby? Termin er på vinteren.
 
Hvordan er overflyttingen mellom føde og barselhotell? Er det langt? Må man kle på seg selv og baby? Termin er på vinteren.
Du blir kjørt i golfbil i kulvert. Portør som hjelper til. Jeg fikk rullestol frem til og fra golfbilen og baby er i bilstol med bilstolpose. Altså ingen grunn til å kle på seg selv eller baby noe spesielt utover sykehusskjorta. Jeg fødte nå i mai, men siden det er i kjelleren og du aldri er utendørs tror jeg det er relativt stabil temperatur der.
 
Du blir kjørt i golfbil i kulvert. Portør som hjelper til. Jeg fikk rullestol frem til og fra golfbilen og baby er i bilstol med bilstolpose. Altså ingen grunn til å kle på seg selv eller baby noe spesielt utover sykehusskjorta. Jeg fødte nå i mai, men siden det er i kjelleren og du aldri er utendørs tror jeg det er relativt stabil temperatur der.
Hvor fort etter fødsel må man flytte på seg? Kommer kanskje litt an på kapasitet?

Der jeg fødte sist barn måtte vi bare flytte oss 20 meter bort i gangen 2 timer etter fødsel, og baby kunne ligge i bleie innpakket i teppe. Syns det virker så stress å flytte seg langt.
 
Hvor fort etter fødsel må man flytte på seg? Kommer kanskje litt an på kapasitet?

Der jeg fødte sist barn måtte vi bare flytte oss 20 meter bort i gangen 2 timer etter fødsel, og baby kunne ligge i bleie innpakket i teppe. Syns det virker så stress å flytte seg langt.
Fødestua har eget rom for timene etterpå, altså etter sying og sånt, der dere får spist litt og kosa ekstra med baby. Så du går maks 5 meter, fra ene enden av rommet og til den andre på en måte, ikke ut i gangen. Vi lå 3,5 time fra fødsel til vi ble flytta over til hotellet. Jeg opplevde ikke noe hastverk med å komme seg videre, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller og ulik kapasitetsutfordringer. Jeg opplevde heller ikke stress med forflyttingen videre. Partner og portør hjelper veldig godt til.
 
Fødte på ahus i 2009 for første gang i uke 36. Ble først avvist fordi de mente jeg hadde god tid, men de forsto fort at jeg måtte inn kjapt. Jeg fødte 15 minutter etter ankomst. Slet med amming og fikk veldig god oppfølgning pga det. Lå inne i 5 dager.
Andre barn (2012) ble også født i uke 36, men senere «oppgradert» til 37. Pga tidligere styrtfødsel fikk jeg komme inn med gang jeg ringte. Hadde student til stede og synes det var veldig interessant. Fødselen gikk perfekt. Naturlige fødsler på begge to.
Eneste negative jeg kan si om Ahus er maten. Jeg er veganer og de er ikke flinke til å fôre meg. Jeg måtte be barnefar om å komme med mat til meg som jeg spiste i gangen nede.
 
Jeg vil med dette dele min opplevelse som fødende på Ahus, avviklinger av fødestuer, og nedadgående satsing på kvinnehelse i Norge i dag. Ble igangsatt forrige uke på Ahus, 2 dager etter vannavgang og mangel på rier. Gikk rett på riestimulerende-tabletter, da ballonginnsett ikke er anbefalt ved vannavgang. Jeg lå på observasjonspost for gravide i 3 døgn hvor to av disse dagene fikk en tvungent stans i induseringen, da føden ikke hadde plass til meg hvis jeg skulle gå i fødsel. Da det var gått fire dager etter vannavgang, og jordmor igjen på dag 3 med igangsetting ga meg beskjed om at jeg ikke kunne ta flere piller denne dagen, knakk jeg fullstendig sammen. Jeg var redd for barnet i magen min sin helse, den økte infeksjonsfaren hos begge, samt en mental belastning av så mange dager med avsluttet igangsettelse. Jeg sa at jeg ønsket overflytting til et annet sykehus og at jeg kom til å legge inn en klage. Da ble jeg endelig lagt inn på føden, fikk drypp og fødsel skjedde under to timer etterpå.

Det er forferdelig å se at fødesteder landet rundt legges ned når kvinner i Norge frykter for helsen til babyene sine, og at kvinnehelse alltid er en post det kuttes ned på i helsebudsjetter. Opplevelsen med igangsetting var en forferdelig, uoversiktlig og skummel opplevelse, og jeg kjente meg nedprioritert som pasient og kvinne.

Jeg vil legge til at møtet med selve personalet på Ahus opplevde jeg som veldig kompetente, flinke og hjelpsomme, hvor jeg til slutt endte opp med en fin opplevelse innr på føden, når jeg endelig ble tatt på alvor og fikk komme dit. Takk til de hardtarbeidende ansatte på Ahus - Kjerkol og ledelse i slips: dette er faen meg for dårlig!
 
Fødte andremann der i fjor. Lå inne til observasjon 2 uker først pga tidlig vannavgang, fødsel over 3 døgn når riene først kom og så to uker på NFI da han kom 32+0.

Godt ivaretatt hele veien. Eneste negative var at jeg på observasjon ikke hadde enerom, noe som etter noen dager med nye kvinner som kom og gikk (igangsettelse og starten av fødsler ofte, eller bare innom for en sjekk) så var jeg mentalt veldig sliten. Hadde gått fint noen dager, men nesten 2 uker med dette var drøyt.

Fødselen var tross situasjonen veldig fin, gode og kompetente jordmødre. 37 timer med rier, så rakk en del innom, men de fikk det til at de samme kom tilbake ved neste vakt.

Vi skal ikke ha fler, men hadde valgt AHUS igjen om uhellet var ute. Hadde til informasjon Ullevål som fødeplass, men de hadde ikke kapasitet til å ta meg imot da vannet gikk uke 30.
 
Noen flere som har født på Ahus nylig? Tenker spesielt på hvordan det er for førstegangsfødende, og hvordan det er med barsel/pasienthotell? :) :Heartred
 
Back
Topp