Akershus universitetssykehus

Når er det «høysesong» på Ahus? Juni, juli og august? Alle tre månedene og hele perioden?

Tror det er høysesong over store deler av hele landet i de mnd. Er nok mye pga garantert barnehageplass fra 1. august året etter når barnet er født innen utgangen av august.
 
Hvis fødsel går greit og mor og barn har det fint da kan man vel reise hjem?

Jeg tror man kan velge å reise hjem ja, men da må man vel tilbake etter 2 døgn for de obligatoriske prøvene og sjekk av barnet.
Men ganske greit på barselhotellet på Ahus, syns nå jeg. Men var også førstegangs og hadde store utfordringer med sugeteknikk på frøkna, så syns det var veldig greit med oppfølging, hjelp og tips de to døgna jeg var der :)
 
Ja, men det er ingen garanti for at man får være der.

Nei, man må være "kvalifisert" for å få lov å dra dit og så må det selvfølgelig være plass. Fikk inntrykk av at det gikk på hvordan fødselen hadde gått og om man var sydd veldig mye, men ikke 100% peiling, men jeg fikk bare beskjed om at jeg var kvalifisert til å få dra dit. Og jeg hadde vel grad 2 ruptur.
Det var helt fullt når jeg fødte 30. juni. Måtte på barsel i noen timer før det ble et ledig rom. Det var enmannsrom og samboer måtte derfor være borte fra kl 22 til 08.
 
Jeg tror man kan velge å reise hjem ja, men da må man vel tilbake etter 2 døgn for de obligatoriske prøvene og sjekk av barnet.
Men ganske greit på barselhotellet på Ahus, syns nå jeg. Men var også førstegangs og hadde store utfordringer med sugeteknikk på frøkna, så syns det var veldig greit med oppfølging, hjelp og tips de to døgna jeg var der :)
Har tre fra før - født i DK to ganger hvor vi dro hjem noen timer senere. Ikke noe problem å dra tilbake for prøver :)
 
Har tre fra før - født i DK to ganger hvor vi dro hjem noen timer senere. Ikke noe problem å dra tilbake for prøver :)

Da er det bare å dra hjem og kose seg med resten av familien hvis formen tillater det :) ❤ Ganske greit at man faktisk kan velge og gjøre det som passer seg og sin situasjon :)
 
Sist jwg fødte her (2015) var det delt i Tun A og B, hvordan er det nå?
Er ikke de Tun A rommene med dobbeltseng, radio på nattbordet og orkide i vinduet tilgjengelig lenger?
Er spent på hvordan det blir nå 2. gang, hadde en veldig fin opplevelse sist.
Var da på hotellet etter fødsel :)
 
Sist jwg fødte her (2015) var det delt i Tun A og B, hvordan er det nå?
Er ikke de Tun A rommene med dobbeltseng, radio på nattbordet og orkide i vinduet tilgjengelig lenger?
Er spent på hvordan det blir nå 2. gang, hadde en veldig fin opplevelse sist.
Var da på hotellet etter fødsel :)

Tun A er dessverre slått sammen med tun B :( Tidligere føde A er nå observasjonspost for gravide.

Hektisk på føde/barsel om dagen, men du har kanskje allerede født :joyful:
 
Last edited:
Det er mulig jeg lå til observasjon på tun A før jeg fødte i 2017. Husker virkelig ikke, men husker at det var dobbeltrom med enkeltsenger. Fikk komplikasjoner under/etter fødsel og endte på barsel. Først på dobbeltrom, så på enerom. Har hørt rykter og 6-"manns"-rom på barsel på Ullevål. Da virker ikke dobbeltrom som noe å klage over. Det er mange som unngår komplikasjoner og som får bo på pasienthotellet. Håper jeg er så heldig denne gangen. Jeg var nemlig så fornøyd med med oppholdet på Ahus at jeg har ønsket meg tilbake dit denne gangen også.
 
Last edited:
Ahus har et ufortjent dårlig rykte! Har bare positive opplevelser med fødeavdelingen på ahus. Fantastiske mennesker og flotte fødestuer
 
Er man garantert å få lystgass på Ahus?

Kjenner jeg gruer meg så utrolig til fødsel, den forrige var så vond og fæl, og timene mellom jeg ankom sykehuset og til jeg fikk epidural er de verste jeg har opplevd i livet.
Det var på Ullevål, der fikk jeg bare en paracet og akupunktur som smertestillende mens jeg ventet. Så jeg skulle gjerne ha fått prøvd med på lystgass for å se om det hjelper noe.
 
Er man garantert å få lystgass på Ahus?

Kjenner jeg gruer meg så utrolig til fødsel, den forrige var så vond og fæl, og timene mellom jeg ankom sykehuset og til jeg fikk epidural er de verste jeg har opplevd i livet.
Det var på Ullevål, der fikk jeg bare en paracet og akupunktur som smertestillende mens jeg ventet. Så jeg skulle gjerne ha fått prøvd med på lystgass for å se om det hjelper noe.
Alle føderommene har lystgass. Så om det ikke er en medisinsk grunn så kan du få det. Masse lykke til! Du er i de beste hender der ❤️
 
Back
Topp