Fødte på Ahus første uka i november. Det var ganske fullt der, noe som var en av grunnene til at igangsettelse trakk ut i lengre tid fordi de blant annet tok pause i igangsettelsen over natta ettersom barsel var full (dog har de faktorert inn andre ting også, som lite fremgang i løpet av dagen og at de forsøkte andre metoder for fortgang, men det var én av grunnene), og da vi skulle overføres barsel for å gå til neste steg i igangsettelse med drypp måtte vi vente til det ble ledig jordmor fordi alle var opptatte.
Det var også veldig fullt på barselhotellet. Når endte fødsel uplanlagt med keisersnitt hos meg, så endte på post-op/barsel første natta (delte rom). Men vi måtte forbli der andre natta til tross for at vi gjerne ville overføres til hotellet, og det ble en del diskusjon med dem før vi til slutt ble overført til hotellet tredje natta. Er kun på hotellet far kan overnatte, ellers må han reise hjem klokka 2:001 og vente til 08:00 dagen etter, og vi syntes ikke det var veldig hyggelig. Vi fikk også vite at det var veldig fullt og at de prioriterte langtreisende samt de som ikke hadde komplikasjoner (fordi det er mindre tilgjengelighet for personlig oppfølging fra lege der, men mer fra jordmødre/helsesykepleiere).
Merket også at de ansatte var veldig presset fordi det ble noe hikke i informasjonsflyten mellom de forskjellige skiftene og mellom dem og meg. Følte jeg måtte sikre at viktig info var ivaretatt i alle samtaler (at de ikke rakk lese hele journalen alltid), og det ble gitt noe info om beslutninger fra personalet som de enten gikk tilbake på eller ikke hadde forankret høyt/bredt nok.
Vil likevel understreke at vi hele veien følte oss veldig godt ivaretatt, og at disse "feilene" hadde med kapasitet å gjøre, ikke manglende vilje, kunnskap eller interesse fra personalet. Vil uten tvil føde der igjen neste gang, hvis det er mulig. Hadde god fødselsopplevelse, veldig god oppfølging og profesjonell og betryggende hjelp når jeg trengte det, samt bistand til ting som kanskje ikke var i jobbeskrivelsen deres. Så alt det andre jeg har beskrevet over var på en måte "småting" (som vel har sitt opphav i politiske beslutninger/budsjett) i forhold til hvordan jeg ser tilbake på oppholdet, og jeg vil helt klart anbefale Ahus