2njee
Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Julistrålene 2025 ♡
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Augustmagi 2025
Jeg gikk inn med mål om å føde uten medisinsk smertelindring. Ble etter et døgn i fødsel spurt om jeg ville vurdere epidural. Takket ja til det samt steriltvannspapler og lystgass i løpet av døgnet, for hvis ikke hadde jeg nok endt opp med keisersnitt. Fikk tilbud om mat og drikke jevnlig men klarte ikke å ta til meg noe før etter jeg hadde fått epidural og etter jeg hadde fått sove litt. Var helt på felgen skakkjørt og tom for krefter før jeg var i gang med den aktive fasen. Hadde latensfase på 35t og aktiv fødsel på 7t. Alle rommene har badekar men de er gigantiske og jeg kom meg så vidt oppi og utav med mine 160 cm. Fikk ikke til å sitte/ligge komfortabelt for det var for stort for meg. I utgangspunktet hadde jeg ønske om å føde uten smertelindring i badekar men slik ble det absolutt ikke.Noen som vet hvordan det er på Ahus når det gjelder å føde uten medisinsk smertelindring? Hvor mange badekar er det? Og blir man presset til fks epidural eller drypp? Får man spise underveis?
Man blir ikke presset til noe. Du er selv sjef i din egen fødsel med mindre det er indikasjon for at de må intervenere for deg og/eller baby sitt beste. Det kan gjerne oppleves som pressende der og da men det er som regel godt ment. Jeg er selv sykepleier og man blir opplært til å være pasientens advokat i møte med helsevesenet. Det finnes alltids noen råtne frukt og skulle du være så uheldig å møte på noen som er ugreie har du din fulle rett til å be om å få noen andre. Jeg skrev i fødebrevet mitt at de skulle henvende seg hovedsakelig til partner for å unngå mas, men noen spm gikk direkte til meg naturligvis. De var flinke til å etterkomme mine og min partners ønsker selv om jeg hadde en lang fødsel som i slutten kunne blitt kritisk og endt opp med hastesnitt. Jeg hadde en veldig god opplevelse på Ahus og anbefaler glatt alle andre å velge det samme.