Felles skravletråd våren 2020

MiniMe80

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Vi som prøver :)
Her kan man også skravle i vei :computer005
 
Du er gullegod som ordnet alle disse trådene.

Jeg jobbet til over midtnatt i går og startet igjen i dag tidlig så snart jeg klarte dra meg ut av senga, dvs mannen vekket meg etter at jeg sovna igjen... Jaja.

Jobben er gjort og nå er det helg og jeg skal begynne et nytt og bedre liv med tanke på kosthold og mosjon.

Da jeg gikk på vekta tidligere denne uka var jeg ca en halv kilo fra overvekt. Så nært har jeg aldri vært før. Og det skremmer meg. Jeg vet at de fleste andre her har tippet over og synes jeg sånnsett er heldig, den i krigen med lavest bmi.

Før jeg ble gravid med min eldste sønn hadde jeg bmi på grensen mot undervekt, og jeg var nesten nede der igjen da jeg ble gravid med mellomste. Deretter gikk jeg ned et stykke men begynte å gå oppover lenge før jeg ble gravid med minstemor og etter hun kom for fire år siden gikk jeg selvsagt ned litt først, men deretter oppover. Og oppover. Sakte, men sikkert. Dette går ikke lenger.

Grunnet arv har jeg økt risiko for å få diabetes. Glukosetoleranse målt i alle svangerskap har lagt rett under grensen for svangerskapsdiabetes, og jeg burde muligens undersøkes og følges opp for grensen til insulinresistens sa den forrige legen min, men den nye har ikke brydd seg om det. Og jeg skur det under teppet.

Men vekta taler et tydelig språk. Minstemor ser på meg på badet og spørr om jeg har en baby i magen. Hun vil gjerne bli storesøster, ikke så kjekt å være minst. Mange av vennene hennes i barnehagen har blitt storesøsken. Men nei, det er ingen bsby der, og helt så stor er den da heller ikke. Men det er ikke tvil om at mye av vekten bærer jeg rundt livet. Og det er nettopp der det er farligst med tanke på diabetes.

Dere som har vært med meg i tidligere kriger har hørt dette før. Og helt åpenbart har jeg fortsatt ikke klart å snu det. Jeg klarer snu utviklingen i korte perioder. Typisk krig. Men så glir det ut også fortsetter utviklingen.

Hjemmekontor har ikke vært helt heldig. Jeg sitter stille hele dagen og veien er kort til godteskspet. Det ble kjøpt inn mengder før påske og det er spist mye ufornuftig. Hjemmekontor kan bli langvarig, så jeg må få bedre vaner. En tanke er å stå opp tidlig og jobbe litt før frokost med ungene, og ta en lengre pause rundt lunsj og gå en tur f. eks

Og spise mindre snop i hverdagen. Sukkerfritt blir det nok ikke på meg. Men snoperedusert er lurt.
 
Du er gullegod som ordnet alle disse trådene.

Jeg jobbet til over midtnatt i går og startet igjen i dag tidlig så snart jeg klarte dra meg ut av senga, dvs mannen vekket meg etter at jeg sovna igjen... Jaja.

Jobben er gjort og nå er det helg og jeg skal begynne et nytt og bedre liv med tanke på kosthold og mosjon.

Da jeg gikk på vekta tidligere denne uka var jeg ca en halv kilo fra overvekt. Så nært har jeg aldri vært før. Og det skremmer meg. Jeg vet at de fleste andre her har tippet over og synes jeg sånnsett er heldig, den i krigen med lavest bmi.

Før jeg ble gravid med min eldste sønn hadde jeg bmi på grensen mot undervekt, og jeg var nesten nede der igjen da jeg ble gravid med mellomste. Deretter gikk jeg ned et stykke men begynte å gå oppover lenge før jeg ble gravid med minstemor og etter hun kom for fire år siden gikk jeg selvsagt ned litt først, men deretter oppover. Og oppover. Sakte, men sikkert. Dette går ikke lenger.

Grunnet arv har jeg økt risiko for å få diabetes. Glukosetoleranse målt i alle svangerskap har lagt rett under grensen for svangerskapsdiabetes, og jeg burde muligens undersøkes og følges opp for grensen til insulinresistens sa den forrige legen min, men den nye har ikke brydd seg om det. Og jeg skur det under teppet.

Men vekta taler et tydelig språk. Minstemor ser på meg på badet og spørr om jeg har en baby i magen. Hun vil gjerne bli storesøster, ikke så kjekt å være minst. Mange av vennene hennes i barnehagen har blitt storesøsken. Men nei, det er ingen bsby der, og helt så stor er den da heller ikke. Men det er ikke tvil om at mye av vekten bærer jeg rundt livet. Og det er nettopp der det er farligst med tanke på diabetes.

Dere som har vært med meg i tidligere kriger har hørt dette før. Og helt åpenbart har jeg fortsatt ikke klart å snu det. Jeg klarer snu utviklingen i korte perioder. Typisk krig. Men så glir det ut også fortsetter utviklingen.

Hjemmekontor har ikke vært helt heldig. Jeg sitter stille hele dagen og veien er kort til godteskspet. Det ble kjøpt inn mengder før påske og det er spist mye ufornuftig. Hjemmekontor kan bli langvarig, så jeg må få bedre vaner. En tanke er å stå opp tidlig og jobbe litt før frokost med ungene, og ta en lengre pause rundt lunsj og gå en tur f. eks

Og spise mindre snop i hverdagen. Sukkerfritt blir det nok ikke på meg. Men snoperedusert er lurt.

Jeg har akkurat bikket over grensa til overvekt, og det i seg selv er noe jeg ikke liker. Når jeg møtte mannen for snart seks år siden, veide jeg 62kg, og var råflink med både kosthold og trening. Aldri vært så fornøyd med meg selv som jeg var da! Så ble jeg gravid, og endte på 74kg. Greide å gå ned noen av de etter fødsel, men jeg går svært lite ned når jeg ammer - er akkurat som om kroppen tviholder på fettet. Og innen vi avsluttet amming, var jeg 20 uker på vei, og vekta gikk bare oppover. Og her er jeg da, seks år etter, og 20kg tyngre. :arghh: Ønsker jo et barn til, men i verste fall bikker jeg da 100kg, og det er så uaktuelt.
 
Jeg har «alltid» kunnet spise hva jeg ville uten å legge på meg, og jeg har alltid spist store mengder sjokolade.. Jeg veide 50-55 kg før og etter jeg fikk eldste, og kunne ta på meg dongeribuksa med en gang jeg kom hjem fra sykehuset.
Etter noen år gikk jeg opp ca 10 kg, var normalvektig og ganske så fornøyd med hvordan jeg så ut da, men har egentlig generelt brydd meg lite om vekt.
Etter jeg fikk nummer to, gikk jeg opp 5 kg til, og kort tid etterpå ble jeg gravid på nytt. Jeg var da oppe i 90 kg under graviditet nummer tre (10 kg mer enn under graviditet nummer to, og nesten 30 kg mer enn første svangerskap). Gikk raskt ned de første ti kiloene etter nummer tre ble født, men så gikk vi inn i en veldig tøff og stressende periode, med sykdom i familien og andre tunge utfordringer, i tillegg til mye nattevåk. Jeg som stort sett har kunnet spise hva jeg ville, og som lett gikk ned i vekt om jeg ville, gikk plutselig masse opp i vekt!
Vekta var til slutt på 95 kg.
Det tok vel litt tid før jeg la merke til hvor mye jeg egentlig hadde lagt på meg, og har siden det slitt med å kutte ut mye unødig sukker.
Mye i livet ble etterhvert bedre, og jeg fikk tid og mulighet til å ta bedre vare på meg selv igjen.
Jeg har klart å ta meg sammen og gå litt ned i vekt i perioder, men så har det stoppet opp, eller så har jeg gått opp i vekt igjen.

Jeg var inne i en kjempegod periode fra i februar i år, å spise sunt var lettere enn tidligere, og motivasjonen var på topp! Jeg gikk ned 8 kg, men så ble verden stengt ned pga covid-19, og det ble rett og slett ikke tid å tenke på og gjøre ting for meg selv lenger. Det resulterte i at jeg gikk opp nesten 4 kg igjen :/ Nå er jeg veldig klar for å fortsette vektnedgangen igjen! :D
 
Hei.
Jeg er glad for å være i gang, håper vi klarer å motivere og inspirere hverandre for å nå våre mål. Jeg har lagt på meg veldig lett i begge mine svangerskap, på slutten av dette svangerskapet veide jeg 30 kg mer enn normalvekten min. Det har vært vanskelig å gå ned i vekt etter dette svangerskap, yngste er 7 mnd nå, og jeg har faktisk gått opp ca. 2 kg siden jul... Jeg har fått påvist lavt stoffskifte og har nylig startet med medisin, noe som kan forklare hvorfor vektnedgangen ikke har vært så lett. Jeg har som mål å klare å gå ned 15 kg i løpet av året. Jeg er utalmodig, og skulle helst klart det i går. Jeg er (eller må vel si engang var) sporty, glad i friluftsliv, jakt og opptatt av sunt kosthold. Nå har alt vært vanskelig å komme i gang med. Sliter med å senke kravene og forventning til meg selv, og sette mål som er realistisk for meg å klare. Så ender opp med at jeg gjør ingenting. Håper dette blir pushet jeg trenger for å komme i gang.
 
Er fristen for levering av vekt på mandag? Og når må vi ha lagleder klar? Og begynner utfordringen nå på søndag? Jeg er så optimistisk angående vekta, men når jeg må, si nei til godis kommer jeg til å sutre fælt :hilarious:
 
Tanken min er at alle må ha levert vekt innen mandag ja. Lagleder bør man ha klart så snart så mulig, noen bør sende pm til de som ikke har registrert vekt og mase.

Siden vi sier mandag tenkte jeg også ar den første utfordringen blir kort og begynner på mandag.

Så kårer vi et vinner lag som lager en ny litt mer innholdsrik en. Den første blir sånn standard tror jeg med mindre jeg snart føler meg kreativ.

Jeg tenkte vi skulle la være å kaste ut noen første fredagen, for å gi folk litt bedre tid på å komme igang, og som tidligere nevnt, greit om vi ikke må starte finale til 17. Mai.

Vi er ikke så mange, og noe frafall er normalt, men jeg vil prøve å drøye denne krigen litt. For det handler ikke bare om krig. Men om en gjeng damer som ønsker et push for å komme igang med bedre vaner.

Også er det sabla kjipt å ryke ut første uka. Før man er skikkelig godt igang. I Know, jeg har gjort det. Jeg har en gang også rykket ut både første og andre runde i samme krig, da lærte jeg engang for alle at å starte en krig ved nyttår ikke er noe for meg. Alle andre er topp motiverte da, jeg jobber med regnskap og går rett i årsoppgjør. Jeg har mitt "nytt år og nye muligheter" i mars jeg. Januar er overtid, fjorlandmiddag eller overtidspizza, altfor mye instant kakao og godteri, og gjerne nudler til kveldsmat før jeg drar hjem. Det er 8 uker hvor jeg nesten ikke ser mannen min utenom helgene, ikke fordi jeg jobber alle dager, bare 2-3 dager i uka, men da jobber jeg til jeg drar hjem og legger meg. De andre dagene gjør han det. Vi deler på fordi en av oss må hjem til de tre ungene vi har.

(både første og andre er fordi vi var to som gikk ned like mye. Eller rett sagt, vi sto vel dønn still. Så derved var det 0.000000000000000000% og helt likt. Og vurdert "hele krigen samlet" som man gjør når to har likt, var også likt siden der var første runde, så da bestemte flertallet i krigen, eller var der laglederenre, noen andre enn krigleder i alle fall, for der var meg, at vi begge fikk bli. Hjalp ikke mer enn at jeg røyk ut neste runde også)


Så oppsummert:

Utfordring kommer snart.
Innveiing innen mandag kl 19.
Lagledere, mas på dem som ikke har fått det med seg.
Utfordring mandag til torsdag. Vinnerlaget skal presentere en ny senest lørdag, som skal være fra søndag til torsdag som vanlig.
Usikker på om vi skal ha registrering av vekt på fredag, men ingen skal kastes ut i alle fall, før uken etter.

Klarer vi ha innlevering av vekt før lunsj på fredager? Man skal uansett veie seg på morgenen, og ved lunsj skal vel de fleste ha stått opp? Evt nattevakter får vurdere å veie seg før de legger seg (eller om det er mer rett å veie når de står opp kan "når du sto opp torsdag" tillates for dem?) Det passer bedre for meg å jobbe meg gjennom tallene på dagtid. Ikke akkurat "på jobb", men jeg sitter på hjemmekontor. Jeg fører tid når jeg jobber men kan fint ta en pause og gjøre dette. (utenom dager som i går rett nok, men de to travle dagene kommer bare en gang i mnd, og på ulike ukedager)

Om der ikke går kan vi ha de vanlige fristene med vekt levert innen 19, lagleder til meg innen 21 og jrg leverer svaret så fort jeg kan, som kan være fredag kveld eller i løpet av lørdag litt avhengig av hvordan kvelden blir. Ungene mine begynner å bli store, og legger seg ikke så tidlig, de eldste i alle fall, og jeg prøver å ikke sitte med pc før de har lagt seg, noe som glir litt ut når min private står ved siden av jobb-plassen min på enden av spisebordet for tiden, og jeg følger ofte pressekonferansen kl 16 på den private mens jeg avslutter på jobb.

Høres der greit ut?
 
Jeg syns det er fint om vi drøyer litt før folk ryker ut, så vi har bedre tid til å motivere hverandre og å komme inn i mye vaner.

Funker for meg å levere før lunsj fredager, jeg blir jaga opp i sjutida av småsjefene her. :p
 
satser på at det funker her og. Bortsett fra dager som idag når mini jager meg opp 04.30 :p Da er jeg ikke helt i stand til å se tallet på vekta :hilarious: Men skal gjøre mitt ytterste :D
 
Helsigvis har mine unger vokst litt opp. Så ingen vekker meg så tidlig. Da er det natt.

Mitt problem blir å huske å veie meg. For det har jeg visst sluttet med. Bare å begynne.

Ja, pga slutte å spise så mye godteri da. Og bevege meg mer. Gå eller sykle eller noe. Mannen kjøpte en sykkel i dag. Som passer både meg og ham, det er lett å justere høyden på setet. Så jeg burde dra på sykkeltur.
 
Jeg kan lett veie meg før jeg går på jobb, men det er det der med å huske det ja. "Heldigvis" begynner jeg nesten to timer senere enn til vanlig i disse tider, så da er jeg litt mer oppegående når klokka ringer.
 
Da hsr vi fått en del nye deltagere i løpet av helga. Fint om laglederene sikrer at disse registrerer vekt i morgen

Så tar vi vekt på fredag 1.5 som blir den reelle startvekten vi skal regne videre fra. At denner vekt uke 0, og så er uken etterpå uke 1, altså om to uker da blir det første runde med en som ryker. På mange måter skulle jeg likt at ingrn røyk ut på en stund for å holde flest mulig i gang, men jeg har ikke tenkt ut et alternativt opplegg enda, annet enn at jeg gjerne tar inn fra wildcard oftere enn en gang. Enten også etter et gitt antall uker. Eller rett og slett fyller opp derfra når folk ryker ut på å ikke levere vekt. Og lar også dem som ryker på å ikke levere vekt gå inn i wildcard, men de må huske å levere der hver uke for å ha mulighet til å komme inn?

Tenker litt høyt her...

Målet er jo ikke å "kåre en vinner", det er å hjelpe hverandre til å gå bedre vaner og nå målene våre
 
Jeg er heeeelt grønn på dette her, men er veldig motivert!! Kan jeg notere poeng osv i den utfordringen for meg selv på notater på mobilen (før leveringsfristen), eller er det vanlig å oppdatere tråden sin hver eneste dag?
 
Jeg er heeeelt grønn på dette her, men er veldig motivert!! Kan jeg notere poeng osv i den utfordringen for meg selv på notater på mobilen (før leveringsfristen), eller er det vanlig å oppdatere tråden sin hver eneste dag?
Gjør det som du syns er best. Noen venter til torsdag/fredag og noen oppdaterer underveis.
 
Jeg kan lett veie meg før jeg går på jobb, men det er det der med å huske det ja. "Heldigvis" begynner jeg nesten to timer senere enn til vanlig i disse tider, så da er jeg litt mer oppegående når klokka ringer.
Det med å huske det er krevende.
Jeg veier meg hver dag når det er krig. Har en app jeg legger det i, libra, som tegner graf. Da er det lettere å huske det fredagen sidennkeg gjør det alle dager. Ikke bare når det er krig egentlig. Lange perioder har jeg gjort det. Men i det siste sluttet. Det prøver jeg å begynne med igjen. På den måten får jeg en graf som viser trenden, hvor ikke en enkelt dag med mye vann i kroppen etter en salt middag f. Eks slår så ille ut og får meg til å tro at alt er ute. For meg fungerer det, for andre blir det tull i hodet da.
. Jeg liker grafer og statistikk
 
Jeg er heeeelt grønn på dette her, men er veldig motivert!! Kan jeg notere poeng osv i den utfordringen for meg selv på notater på mobilen (før leveringsfristen), eller er det vanlig å oppdatere tråden sin hver eneste dag?
du kan redigere innlegget ditt hver dag :) eller redigere det en gang i uka. Opp til deg
 
Det med å huske det er krevende.
Jeg veier meg hver dag når det er krig. Har en app jeg legger det i, libra, som tegner graf. Da er det lettere å huske det fredagen sidennkeg gjør det alle dager. Ikke bare når det er krig egentlig. Lange perioder har jeg gjort det. Men i det siste sluttet. Det prøver jeg å begynne med igjen. På den måten får jeg en graf som viser trenden, hvor ikke en enkelt dag med mye vann i kroppen etter en salt middag f. Eks slår så ille ut og får meg til å tro at alt er ute. For meg fungerer det, for andre blir det tull i hodet da.
. Jeg liker grafer og statistikk

Ja, jeg liker også å veie meg hver dag og følge "trenden" - slik at det ikke tilfeldigvis er en dårlig dag akkurat på den faste veiedagen som dermed ødelegger alt, men at jeg kan se hvordan det utvikler seg dag for dag på litt lengre basis i stedet. Får vekten rett inn på en app på mobilen som logger vekt, BMI, fettprosent mm.
Elsker grafer og statistikk og sånt jeg også! :D Men det er jo som du sier; for oss fungerer det, for andre blir det feil.
 
Ja, jeg liker også å veie meg hver dag og følge "trenden" - slik at det ikke tilfeldigvis er en dårlig dag akkurat på den faste veiedagen som dermed ødelegger alt, men at jeg kan se hvordan det utvikler seg dag for dag på litt lengre basis i stedet. Får vekten rett inn på en app på mobilen som logger vekt, BMI, fettprosent mm.
Elsker grafer og statistikk og sånt jeg også! :D Men det er jo som du sier; for oss fungerer det, for andre blir det feil.
Ohh, sånn vekt hadde vært kult.

Men det funker med en helt vanlig vekt og libra-app.

For mitt hode er slike grafer viktige. For andres hoder er de ødeleggende. En må finne sin egen løsning.
 
Jeg hadde ikke kunnet veie meg daglig, da hadde det nok endt med at jeg ble syk rett og slett.
 
Jeg hadde ikke kunnet veie meg daglig, da hadde det nok endt med at jeg ble syk rett og slett.
Ja. Nettopp derfor det er viktig at alle finner sin egen rytme.
 
Back
Topp