Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

Overflod er vel når du sitter hele kvelden og pakker oppgaver istedet for å feire jul. Sånn har vi det ofte, og vi har sagt til familie at vi må roe ned nå (på en fin måte). Skal feire hos svigers i år, så slipper nok litt unna overfloden, men stort sett sitter vi jo med gaver opp hele juletreet omtrent :p

Jeg synes også det blir for mye når det blir sånn! Er som regel sånn vi har det vi også. Stor familie, og mange som er veldig gavmilde. Barna får flotte gaver, men jeg bekymrer meg litt for at de skal bli så godt vandt at de blir bortskjemte. I fjor måtte vi fortsette å åpne gavene til treåringen dagen etter fordi vi ikke rakk alt på julaften. Og hun vil gjerne leke og se på alt hun får, men opplever innimellom at vi voksne sitter og nesten maser om at hun må åpne neste gave. Fordi det er så mange gaver, og vi må bli ferdige før det er midnatt [emoji13] sånn sett hadde det vært fint med mindre gaver og heller penger på konto.
 
Jeg synes også det blir for mye når det blir sånn! Er som regel sånn vi har det vi også. Stor familie, og mange som er veldig gavmilde. Barna får flotte gaver, men jeg bekymrer meg litt for at de skal bli så godt vandt at de blir bortskjemte. I fjor måtte vi fortsette å åpne gavene til treåringen dagen etter fordi vi ikke rakk alt på julaften. Og hun vil gjerne leke og se på alt hun får, men opplever innimellom at vi voksne sitter og nesten maser om at hun må åpne neste gave. Fordi det er så mange gaver, og vi må bli ferdige før det er midnatt [emoji13] sånn sett hadde det vært fint med mindre gaver og heller penger på konto.
nettopp! Eller gavekort på opplevelser :) Her blir de leie etter hvert og vil ikke pakke opp mer
 
Hva er overflod da? Er ikke alle som har 30 onkler og tanter, 4 par besteforeldre osv.
Vi har en svært liten familie, mine barn får ikle overflod på julaften. Jeg sitter ofte igjen med en vond klump i magen etter julaften for ungene sitter med en liten stabel klær som kommer godt med, og ingen leker.
Alle vet at klær ikke er favoritten til små barn, man trenger ikke skjule det :)

Vi blir vel nesten opp i den samme summen til være tre Ts, vi bruker ca 3000 på hver pluss/minus :)

Synes flere her har gitt gode definisjoner på overflod.
Hadde aldri trodd at en liten kommentar om at her hjemme vil aldri barna få gaver til mange tusen og vi fokuserer på andre ting i jula enn gaver ville få så store reaksjoner. Har for ordensskyld liten familie og vil aldri sitte med vond klump fordi barna ikke har en stor stabel med gaver. Ville derimot hatt en vond klump hvis vi hver mnd hadde problemer med å få endene til å møtes. Det er vel her sakens kjerne ligger for meg. Jula har for mange (snakker her generelt) blitt en kjøpe fest hvor det er antall gaver og verdien på disse som har tatt overhånd. Jeg er opptatt av å lære mine barn at de ikke får alt de peker på og at jula handler først og fremst om familie. Hos oss bruker vi lenger tid på å spise julemiddag enn vi bruker på å pakke opp pakker.
At noen velger å bruke mer penger enn oss eller bruker lengre tid på å pakke opp pakker så legger ikke jeg meg borti det.
 
Nå er jenta mi bare tre mnd til jul så i år har vi bestemt at vi ikke kjøper julegave til henne. Vi har brukt så mye penger til å kjøpe inn klær og utstyr til henne de siste mnd at hun har fått nok, og vi ser ikke helt poenget med å kjøpe inn noe selv, pakke det inn for så å pakke det opp selv på juleaften:hilarious:

Men neste år blir det nok kjøpt inn gave til henne:) usikker hva vi kommer til å handle for, men som jeg ser andre her inne skriver blir nok ikke gavene de første årene så alt for dyre. Men etterhvert som hun vokser til blir det nok dyrere:yuck:

Samtidig har vi stor familie, og jeg regner med hun kanskje kommer til å få endel ting fra oss igjennom året også, så tror ikke vi kommer til å kjøpe mange og dyre gaver til jul alikevell selv om hun blir større:)

For min lommebok tenker jeg det er greit at hun får litt ellers i året også så vi kan spre det litt utover:) kanskje vi i tillegg får bruke det som et belønningssystem når hun blir større. Type klistermerke system feks til ting hun kan hjelpe til med i huset:) vi hadde det selv når vi var små og fikk en ting vi ønsket oss når vi hadde jobbet opp nolk klistermerker:) så kan hun lære seg å jobbe litt og spare litt for de tingene hun ønsker seg også;)
 
Overflod er vel når du sitter hele kvelden og pakker oppgaver istedet for å feire jul. Sånn har vi det ofte, og vi har sagt til familie at vi må roe ned nå (på en fin måte). Skal feire hos svigers i år, så slipper nok litt unna overfloden, men stort sett sitter vi jo med gaver opp hele juletreet omtrent :p

Åååh men det er jo så koslig synes jeg:)

Store deler av julefeiringen i min familie handler om å pakke opp gaver, vi kan bruke hele kvelden etter middagen og ut i nattetid på det faktisk (med pauser i mellom for å spise litt dessert blant anna) men det er ikke nødvendigvis på grunn av mengden gaver ( selv om det er mange for vi er stor familie og vi kjøper gave til alle selv om vi er voksene) men vi har gjort hele pakkeåpningen til en stor lek og alle koser seg med å se hva de andre får i gave, gir hverandre takkeklemmer og prater og koser oss imellom pakkeåpningen, vi bruker lang tid og pakker opp en og en gave. Jeg synes det er like koslig å se hva de andre får i gave som å få gaver selv:)

Å når man har brukt så mye tid og energi på disse julegavene, så er det jo så utrolig koslig å nyte de og stemningen det gir også:)

Har feiret jul hos en anen fanilie en gang hvor de bare delte ut alle gavene og åpnet alle samtidig i e nhelt vanvittig fart, fra gavene var delt ut til alt var åånet gokk det sikkert 10 minitter og da ble jeg sittende igjen med skikkelig dårlig følelse altså, så utrolig ukoselig og preg av «utakknemmelighet» når det ble gjort på den måten der. ( ingen kritikk mot de her inne som gjør det slik altså, men jeg likte det ikke)
 
Åååh men det er jo så koslig synes jeg:)

Store deler av julefeiringen i min familie handler om å pakke opp gaver, vi kan bruke hele kvelden etter middagen og ut i nattetid på det faktisk (med pauser i mellom for å spise litt dessert blant anna) men det er ikke nødvendigvis på grunn av mengden gaver ( selv om det er mange for vi er stor familie og vi kjøper gave til alle selv om vi er voksene) men vi har gjort hele pakkeåpningen til en stor lek og alle koser seg med å se hva de andre får i gave, gir hverandre takkeklemmer og prater og koser oss imellom pakkeåpningen, vi bruker lang tid og pakker opp en og en gave. Jeg synes det er like koslig å se hva de andre får i gave som å få gaver selv:)

Å når man har brukt så mye tid og energi på disse julegavene, så er det jo så utrolig koslig å nyte de og stemningen det gir også:)

Har feiret jul hos en anen fanilie en gang hvor de bare delte ut alle gavene og åpnet alle samtidig i e nhelt vanvittig fart, fra gavene var delt ut til alt var åånet gokk det sikkert 10 minitter og da ble jeg sittende igjen med skikkelig dårlig følelse altså, så utrolig ukoselig og preg av «utakknemmelighet» når det ble gjort på den måten der. ( ingen kritikk mot de her inne som gjør det slik altså, men jeg likte det ikke)
Jeg gjør det sånn som dere. Pakkene pakkes opp i ro og mak, og man takker for gavene man fikk. Alle ser hva de andre får.
Og det fungerer greit for meg.

MEN!

Problemet er at ungene synes det er gørr kjedelig, og blir alltid - uten unntak - utakknemlige og lei av å åpne pakker etter 3 timer med pakkeåpning. De vil leke med det de fikk, kose seg med det, ikke bare få, få, få.

Så da måtte vi si stopp til familie :) Det er hyggelig å åpne pakker, akkurat på den måten du gjør det, det er derimot ikke koselig at ungene blir lei og at man ikke får gjort noe annet enn å pakke opp gaver. Kunne tenkt meg brettspill, quiz, julefilm osv., og ikke minst gode samtaler. Ikke baaare gaver.

Så håper på bedring i år :) Skal som sagt feire med svigers og de er bare 2, så de får ikke så mange pakker.
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

For min del så er ikke barna så store at de har slike ting enda, de er bare 4 og 2 år gamle :) hvordan vi løser det når de blir så store får vi se, men det blir nok noe de må ønske seg til bursdag/jul. Eller spare til selv med ukepenger/bursdagspenger.
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

Mine unger er under 3 år gamle, så de trenger ikke egen elektronikk[emoji6]
Hadde de vært store nok til å ønske seg det, hadde det blitt jul/bursdag ogda gjerne spleisegave fra fler litt avhengig av pris.
 
Jeg gjør det sånn som dere. Pakkene pakkes opp i ro og mak, og man takker for gavene man fikk. Alle ser hva de andre får.
Og det fungerer greit for meg.

MEN!

Problemet er at ungene synes det er gørr kjedelig, og blir alltid - uten unntak - utakknemlige og lei av å åpne pakker etter 3 timer med pakkeåpning. De vil leke med det de fikk, kose seg med det, ikke bare få, få, få.

Så da måtte vi si stopp til familie :) Det er hyggelig å åpne pakker, akkurat på den måten du gjør det, det er derimot ikke koselig at ungene blir lei og at man ikke får gjort noe annet enn å pakke opp gaver. Kunne tenkt meg brettspill, quiz, julefilm osv., og ikke minst gode samtaler. Ikke baaare gaver.

Så håper på bedring i år :) Skal som sagt feire med svigers og de er bare 2, så de får ikke så mange pakker.

Var aldri noe problem egentlig når vi var små husker jeg, men vi gjorde det hele til en lek, så det var alltid spennende for barna å være med på leken:)

Men det er klart at man må tilpasse seg barna, vi får se ann når lille jenta vår blir større men hennes behov blir jo satt først, så om det blir mye for henne kan hun få ta pause å leke litt mens vi voksene fortsetter å åpne eller så sparer vi kanskje noen av hennes gaver til dagen etter:)
 
Var aldri noe problem egentlig når vi var små husker jeg, men vi gjorde det hele til en lek, så det var alltid spennende for barna å være med på leken:)

Men det er klart at man må tilpasse seg barna, vi får se ann når lille jenta vår blir større men hennes behov blir jo satt først, så om det blir mye for henne kan hun få ta pause å leke litt mens vi voksene fortsetter å åpne eller så sparer vi kanskje noen av hennes gaver til dagen etter:)
Hvor gammel er hun :p ?

Vi gjør det til en lek vi og. Men når klokka er 22 så er de passe lei når vi har sitti siden kl 18 ;)

Det er en veldig kjent greie, hørt om det mange ganger. Barna blir lei om det blir for mye. Vi har også måtte ta det dagen etter, men blir ikke det samme :/
 
Hvor gammel er hun :p ?

Vi gjør det til en lek vi og. Men når klokka er 22 så er de passe lei når vi har sitti siden kl 18 ;)

Det er en veldig kjent greie, hørt om det mange ganger. Barna blir lei om det blir for mye. Vi har også måtte ta det dagen etter, men blir ikke det samme :/

Mi er bare 3 mnd så det blir første jula med egne her:)

Men vi jar gjort det på den måten noen ganger når vi har feiret hos svigerinna mi, hennes barn har trengt å ta litt paiser for å leke eller spare litt til dagen etter:) og det er jo jelt greit det og:)
 
Mi er bare 3 mnd så det blir første jula med egne her:)

Men vi jar gjort det på den måten noen ganger når vi har feiret hos svigerinna mi, hennes barn har trengt å ta litt paiser for å leke eller spare litt til dagen etter:) og det er jo jelt greit det og:)
Ja, det finner du ut av når hun blir større:)
 
Hvis dere sitter fra 18-22 skjønner jeg godt at ungene blir lei. Vi sitter i knappe to timer, to voksne og fem barn (seks i år).
 
Vi kjøper noe de trenger og noe de har lyst på. Om det er for 200,- eller 2000,- betyr ikke noe. Ungene våre blir heldigvis glad uansett og er langt fra kravstore.

Jeg er veldig motstander av å kjøpe MYE enten for å fylle opp å få flest mulig gaver. Eller høyest mulig beløp, eks 10 tusen pr barn. Vi velger en mer nøkten livsstil, og 20 tusen i julegaver bruker vi ikke totalt en gang. Det er mer enn vi har i utgifter pr mnd.

Vet om mange som må kjøpe 12 gaver til ungene, om det så innebærer at de pakker inn en plate sjokolade.
Eller som må bruke en viss sum som de har fastsatt, og ender med å bare kjøpe for å kjøpe.
 
Tviler på Leah får så mye av oss da ny vogn og bilstol nummer 2 er bestilt idag + at hun får det hun trenger hele veien. Men neste år blir det nok å bruke maks 1000 ja.
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

Om en et år vil kjøpe PlayStation til 15-åringen så betyr jo ikke det noe, men jeg reagerer på at det budsjetteres 3-5000 per unge HVER JUL slik det virker som i denne tråden.
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..
Her har eldste spart til både ipad og Nintendo selv, og kjøpt når det har vært tilbud feks. Vi har evt lagt til litt.

Yngste hadde spart opp og kjøpte seg ipad i sommer. Vi betalte forikring og deksel.

Andre spillkonsoller vi har har vi kjøpt brukt.

Eldste sparer til gaming-pc nå, har ca 3000 så langt. Så han ønsker seg i hovedsak penger
 
Om en et år vil kjøpe PlayStation til 15-åringen så betyr jo ikke det noe, men jeg reagerer på at det budsjetteres 3-5000 per unge HVER JUL slik det virker som i denne tråden.
Ser ikke at noen har sagt noe om hver jul jeg.
 
Back
Topp