Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

Velger å ikke bruke så mye penger på julegaver til barna. De har så mye fra før og får det de trenger ellers i året. Eldste er tre år og yngste er 18 dager
 
Å ha en mening om andres pengebruk er ulovlig, men å kritisere og kalle foreldre i omgangskretsen sin udugelige er helt innafor? Som overhode ikke kan forsvare seg? Jeg er ikke ute etter en diskusjon om dette igjen, men vil du skal tenke deg litt om for dette henger ikke på greip.

Den svarte du ikke på :hilarious:
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..
Joda. Men vi slår sammen gjerne med andre i familien også da. Ene jula fikk eldste pc og da slo vi sammen med svigerfar og svigermor. De er skilte da. Vi gikk selvsagt litt mer opp i summen da altså. For vil ha en kvalitetspc. Men benytta oss også av black friday [emoji39]
 
Er det nødvendig å hakke på hverandre og være nedverdigende mot hverandre?
Kan vi ikke bare bli enige om at folk bruker det de vil når enn de vil?
Ingenting feil med en god diskusjon, men den er ikke god lengre når det (slik jeg opplever det) blir dårlig stemning :sorry:
 
Er det nødvendig å hakke på hverandre og være nedverdigende mot hverandre?
Kan vi ikke bare bli enige om at folk bruker det de vil når enn de vil?
Ingenting feil med en god diskusjon, men den er ikke god lengre når det (slik jeg opplever det) blir dårlig stemning :sorry:

Helt enig! Denne tråden handlet om julegaver
 
Vi er ganske enige i heimen om prinsippene for gaver. Det må være noe som barnet(snart flertall) virkelig ønsker seg, og kan kjenne hele høsten på d med å «ønske seg noe til jul». Vi har ingen øvre grense på pris, det handler også om behovet for det som blir ønsket. Er det feks i fremtiden et ønske om en PC som vil komme til nytte på fritiden med gaming eller i skolebruk, så vil vi vurdere det som gave :) vi ser for oss at barna våre skal lære seg det å ønske seg noe, behovsutsettelse, og ikke minst gleden over å gi gaver som betyr noe. I noen år nå har vi små barn, vi kommer til å kjøpe leker som ikke koster skjorta. I år er det lekebilgarasje til 99,- :) gleder oss ellevilt til å se gleden! Om 10 år kan d være nettbrett eller noe annet som koster myyyye mer enn årets gave [emoji28]
Jeg gleder meg mer til jeg kan dra med meg barna på julegaveshopping, hvor vi kan planlegge sammen hva folk skal få som de blir fornøyde med :)
 
Vi er ganske enige i heimen om prinsippene for gaver. Det må være noe som barnet(snart flertall) virkelig ønsker seg, og kan kjenne hele høsten på d med å «ønske seg noe til jul». Vi har ingen øvre grense på pris, det handler også om behovet for det som blir ønsket. Er det feks i fremtiden et ønske om en PC som vil komme til nytte på fritiden med gaming eller i skolebruk, så vil vi vurdere det som gave :) vi ser for oss at barna våre skal lære seg det å ønske seg noe, behovsutsettelse, og ikke minst gleden over å gi gaver som betyr noe. I noen år nå har vi små barn, vi kommer til å kjøpe leker som ikke koster skjorta. I år er det lekebilgarasje til 99,- :) gleder oss ellevilt til å se gleden! Om 10 år kan d være nettbrett eller noe annet som koster myyyye mer enn årets gave [emoji28]
Jeg gleder meg mer til jeg kan dra med meg barna på julegaveshopping, hvor vi kan planlegge sammen hva folk skal få som de blir fornøyde med :)

Ja, det er stor forskjell på småbarn og ungdommer..
vi kjøper ting de har ønsket seg, og en del ting de trenger, som ski og klær
 
1000-1500kr per barn. Helt unødvendig å overstige det, synes vi.
 
Hmmm jeg håper å bli ferdig med ukepressen jeg strikker til ham. Og det er vel det. Han er 15 måneder til jul og får sikkert mer enn nok fra andre også
 
Ja, det er stor forskjell på småbarn og ungdommer..
vi kjøper ting de har ønsket seg, og en del ting de trenger, som ski og klær

Veldig stor forskjell på en liten gutt og en tenåringsgutt.... men ikke sikkert at gaveønskene trenger å være himla dyre selv om de er eldre :)
Vi er nok litt sære, han får ikke noe han trenger til jul noen gang, vanlig ting som feks klær, sko osv skal han få når det trengs. Vi har lyst til at julen skal være noe han ønsker seg:) er litt vanskelig å forklare helt tankegangen bak det, men han kan jo ikke gå uten vintersko om vinteren kommer i november. Da får han få de da, men om det er noen sykt spesielle han ønsker seg, så kam de ligge under juletreet.... dustete forklart men [emoji38]
 
Hun er 16 mnd og i år får hun ingenting av oss under treet. Hun skjønner ikke stort uansett, og det blir garantert mer enn nok gaver fra besteforeldre, tanter og onkler. Hun får utstyr og klær hun trenger jevnlig, nå har det blitt en del innkjøp i det siste til bhg start i januar og det får holde.
 
Veldig stor forskjell på en liten gutt og en tenåringsgutt.... men ikke sikkert at gaveønskene trenger å være himla dyre selv om de er eldre :)
Vi er nok litt sære, han får ikke noe han trenger til jul noen gang, vanlig ting som feks klær, sko osv skal han få når det trengs. Vi har lyst til at julen skal være noe han ønsker seg:) er litt vanskelig å forklare helt tankegangen bak det, men han kan jo ikke gå uten vintersko om vinteren kommer i november. Da får han få de da, men om det er noen sykt spesielle han ønsker seg, så kam de ligge under juletreet.... dustete forklart men [emoji38]

Skjønner hva du mener. Mine får begge deler.. både ting de ønsker seg og kule skiklær og varme ullklær.
 
Hun er 16 mnd og i år får hun ingenting
av oss under treet. Hun skjønner ikke stort uansett, og det blir garantert mer enn nok gaver fra besteforeldre, tanter og onkler. Hun får utstyr og klær hun trenger jevnlig, nå har det blitt en del innkjøp i det siste til bhg start i januar og det får holde.

Ser den.. en må jo tenke økonomi oppi alt sammen også. Ikke alle som har råd til å kjøpe så mye i jula.
 
Hun er 16 mnd og i år får hun ingenting av oss under treet. Hun skjønner ikke stort uansett, og det blir garantert mer enn nok gaver fra besteforeldre, tanter og onkler. Hun får utstyr og klær hun trenger jevnlig, nå har det blitt en del innkjøp i det siste til bhg start i januar og det får holde.

Vi gjorde det sånn vi og :)
 
Vi har barn i alle aldre så summen på gavene er forskjellige, eldstemann på 17 år får feks vaskemaskin til nesten 5000,- mens minstemann på 6 mnd får gåbil til 230,- Dem får det dem ønsker eller trenger begge to!
 
Back
Topp