Viktig å klare seg uten epidural?

Å få en god fødselsopplevelse! Helt klart!

Jeg var en som på død og liv ville ha epidural men ikke rakk d første fødsel. Ved andre fødsel så turte jeg ikke så var innstilt på uten da også. Fødselen gikk uansett nesten like fort som første så hadde ikke gjort d.

Jeg er redd for å bli lam (noe som er en ekstremt sjelden bivirkning, men jeg har hatt veldig dårlig erfaring med bivirkninger og følgesykdommer, så tar ikke den sjangsen gitt!)
 
Jeg ble ikke lam i beina. Er det noen som blir det da? Kunne fint bevege meg rundt. Syns ikke det var noe særlig mer overvåkning. Jordmor var kjapt innom og forsvant like fort som hun kom.

En del får delvis lammelse i beina ja, men slett ikke alle. Det er vanligere at man må ha drypp, det er vanligre at man må overvåke babyen tettere (sånn elektrode på hodet eller ctg) , og det er ikke lov med vannfødsel naturlig nok. I det hele tatt, det er MER med en fødsel med epidural, statistisk sett, og derfor ansett som høyere riskokograd.
 
Det var heller ikke det jeg mente med innlegget mitt. Jeg mente de spirre vippene som taler direkte stygt om epidural for de som ønsker det eller som har måttet hatt epidural selv. For de som ikke vil personlig, for at de vil føde så naturlig som mulig, go for it! Kjempe tøffe hele gjengen.
Men det er like så tøft å føde selv med epidural.

Jeg er bare lei av kjerringer som får andre til å føle seg mindre verdt etter å ha født med epidural, eller som faktisk klarer å snakke folk bort fra dette alternativet. Senest 1 time siden at det var ei på rommet her som var stor i kjeften ang. dette.

Det er sikkert noen som sier det sånn ja, jeg bare ser ikke mange av de innleggene, men derimotser jeg stadig tråder som dette, hvor det direkte og indirekte antydes og sies at de som føder uten epidural tror der er bedre enn andre.

Trolig er det vel rett og slett noe som går begge veier, vi ser bare begge mer av det vi føler treffer oss.
 
Er skitredd for epidural, så for meg er det viktig for å få en god fødelsopplevelse;-)

Har hatt helt overkommelige fødsler uten, så satser på at nr 3 blir slik og....
 
Det er sikkert noen som sier det sånn ja, jeg bare ser ikke mange av de innleggene, men derimotser jeg stadig tråder som dette, hvor det direkte og indirekte antydes og sies at de som føder uten epidural tror der er bedre enn andre.

Trolig er det vel rett og slett noe som går begge veier, vi ser bare begge mer av det vi føler treffer oss.
Det er virkelig dumt. Det er ypperlig at vi har valget, og det er dumt at noen skal snakke oss fra eller til det som er best for oss selv for at vi skal føle oss vel med hva enn vi velger.

Kjente jeg var så klar til å bare hoppe ut av sengen og dra til hun damen her i sted. 3 manns rom og hun ene har tryglet om epidural (stor fødselsangst og for alt som har av smerter å gjøre), og så høy på seg selv fikk hun henne til å føle seg som verdens mest mislykkede person i verden for å overhodet tenke på å ta epidural. Uff.. må ååå å tenke på noe annet nå :p blodtrykket stiger
 
God fødselsopplevelse garantert(for min del) hadde ikke giddet å vridd meg gjennom smerter og tårer bare for å klare det uten smertelindring.
 
Det viktigste er en god fødselsopplevelse. Og hva som er en god fødselsopplevelse vil variere fra person til person og fra fødsel til fødsel. Her førte epiduralen til lav hjerterytme hos babyen så det endte med akutt KS i stedet for. Men jeg angrer uansett ikke, for på det tidspunktet var smertene uutholdelige for meg og jeg hadde ikke klart flerfoldige timer til med den smerten.
 
Merket ikke den nåla jeg.
Jeg hadde full panikk om den nåla på forhånd, da jeg skulle få den kunne jeg ikke brydd meg mindre, selv om det var en på opplæring som satt den :p Haha
 
Med nr 1 hadde jeg bare noen få sekunder mellom riene da jeg kom i aktiv fødsel.. Jeg slet da veldig med smertene og pustingen, og jordmor sa at jeg skulle ta epidural da jeg var såpass smertepåvirket. Hos meg var det som å komme til himmelen og jeg fikk en veldig fin fødselsopplevelse! Kunne bevege meg og kjente det som skjedde; bare ikke riene i magen.

Når det er sagt så endte det i at fødselen stoppet opp og jeg måtte settes på drypp for å komme i gang igjen. Jeg føler også at jeg kanskje kunne ha holdt ut lengre dersom jordmor hadde veiledet meg på pustingen.

Denne gangen som sist går jeg derfor fødselen i møte med ett åpent sinn. Med ønske om veiledning for å håndtere smertene bedre ved pusting! Dersom det ikke fungerer så er jeg åpen for epidural da jeg hadde en positiv opplevelse med det sist ;)
 
Det var heller ikke det jeg mente med innlegget mitt. Jeg mente de spirre vippene som taler direkte stygt om epidural for de som ønsker det eller som har måttet hatt epidural selv. For de som ikke vil personlig, for at de vil føde så naturlig som mulig, go for it! Kjempe tøffe hele gjengen.
Men det er like så tøft å føde selv med epidural.

Jeg er bare lei av kjerringer som får andre til å føle seg mindre verdt etter å ha født med epidural, eller som faktisk klarer å snakke folk bort fra dette alternativet. Senest 1 time siden at det var ei på rommet her som var stor i kjeften ang. dette.
Nettopp.

Denne tråden var forresten ikke opprettet for å rakke ned på folk som ikke velger epidural heller.

Men mer et spørsmål til de som mener at bruk av epidural er et nederlag. Da lurer jeg på hva som er viktigst - å sitte igjen med en god opplevelse eller uten epidural.

Jeg leser stadig vekk om førstegangsfødende her inne som mener at de absolutt ikke skal ha epidural. Jeg skjønner ikke hvorfor det er et mål i seg selv.
 
Ta epidural tidsnok om du vil ha dette. Gjorde min fødel helt fantastisk og angrer ikke et sekund. Uten den hadde jeg nok slitt litt mer ja.
 
De fleste av oss som føder uten epidural gjør det jo slett ikke for å være "supermamma", men fordi vi ikke trenger den. Det er ikke fordi det er viktig å vite at kroppen klarer det, men nettopp FORDI kroppen klarer det. JEg tar mot den om den trengs, men ettersom det slett ikke har vært behov ser jeg heller ikke poenget.

Og at jeg da skal ses ned på og kritiseres for å "ville være supermamma" er slett ikke noe bedre enn at de som tar epidural føler at de ses ned på at dem som ikke bruker det.

Fødsler er forskjellige, og jeg føler at det er tusen tråder som kritiserer "de som absolutt skal føde uten", uten at jeg har sett en enste en som kritiserer de som bruker det. Det går ikke bare en vei, den kritikken i alle fall.
Helt enig mrd deg i alt du skriver
 
Ja,regner med vi er det ;)
Hvordan var det å føde i vann?
Synes det var himmelsk å komme ned i vannet. Skulle egentlig bare prøve det som smertelindring men klarte ikke gå ut. Straks vannet kom under magen måtte jeg bare ned igjen. Mannen brukte dusjstrålen på korsryggen under riene. Det var uvurderlig. Anbefaler ialefall å prøve det;) så ser du om du liker det. Satt på huk helt til pressriene.
 
Synes det var himmelsk å komme ned i vannet. Skulle egentlig bare prøve det som smertelindring men klarte ikke gå ut. Straks vannet kom under magen måtte jeg bare ned igjen. Mannen brukte dusjstrålen på korsryggen under riene. Det var uvurderlig. Anbefaler ialefall å prøve det;) så ser du om du liker det. Satt på huk helt til pressriene.
Har jeg muligheten når jeg kommer inn,så skal jeg prøve :)
 
De fleste av oss som føder uten epidural gjør det jo slett ikke for å være "supermamma", men fordi vi ikke trenger den. Det er ikke fordi det er viktig å vite at kroppen klarer det, men nettopp FORDI kroppen klarer det. JEg tar mot den om den trengs, men ettersom det slett ikke har vært behov ser jeg heller ikke poenget.

Og at jeg da skal ses ned på og kritiseres for å "ville være supermamma" er slett ikke noe bedre enn at de som tar epidural føler at de ses ned på at dem som ikke bruker det.

Fødsler er forskjellige, og jeg føler at det er tusen tråder som kritiserer "de som absolutt skal føde uten", uten at jeg har sett en enste en som kritiserer de som bruker det. Det går ikke bare en vei, den kritikken i alle fall.
Jeg har sett flere steder der kritikken går andre veien.. Kanskje ikke like mye på dette forumet, men mange andre steder i sosiale medier bl.a. Der er det virkelig en ''status'' i å føde uten, mer fordi de klarte å gjøre det uten, enn at de ikke trengte det... :)
 
Jeg er livredd for å få ei nål i ryggen, men skrek etter epidural likevel da det kom til stykket. De fikk ikke satt nåla. Er jo glad for at jeg klarte meg uten, ikke på grunn av status eller noe sånt, men fordi det var mye mestring i å vite at jeg med min ikkeeksisterende smerteterskel faktisk pustet meg gjennom hele greia uten smertelindring. Så ja, en slags personlig seier, men det er da ikke noe jeg går rundt og føler meg høy på. Jeg mener da ikke at jeg er noe bedre eller flinkere enn de som får epidural, men jeg må få være fornøyd med at jeg slapp. Alle fødsler og alle fødende er forskjellige :)
 
Eneste jeg ønska var epidural. Jeg vil heller ha en god fødselsopplevelse enn å pines i hel. Nå fikk jeg ikke epidural pga blodfortynnende medisiner samme dag.... Og måtte ta fødselen naturlig. Skjønner ikke noen vil seg så vondt når man har hjelpemidler. Aldri mer føde er tanken enda snart 5 år etter. Så jævlig var det.
 
Huff, må være fryktelig å ikke rekke det :-(
Jepp, og jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha det. Jordmor ville helst tilby risposer og vente litt med epidural på 5 cm, men da sa jeg at jeg SKAL ha epidural. Vel, ikke lenge etter var ungen ute :p
 
Man kan ha en god opplevelse uten epidural selvfølgelig :) men virker som noen på død og liv ikke skal ha epidural fordi det sees på som et nederlag.

Svært få får alvorlige bivirkninger av epidural. Det tilhører sjeldenheten. Jeg fikk kløe av det, men det var over så fort det var slutt på epiduralen.
Huff ja det er merkelig kva me kan konkurrere om, føde riktig liksom;)
Eg hadde ingen bivirkningar av epiduralen, bortsett fra at fødselen stoppa opp, merka ikkje at dei satte den ein gang:) Ville ha epidural andre gangen og eg, men da gjekk det så fort at det var greit uten:)
 
Back
Topp