Viktig å klare seg uten epidural?

Er det status å føde uten epidural? Det har ikke jeg fått med meg. Men jeg lar meg sjelden påvirke av hva andre sier.

Som Newbee sier, tanken på å få den nåla i ryggen og muligens bivirkninger skremmer meg mer enn å føde uten, derfor har jeg født to ganger uten. I tillegg har tidaspektet vært overkommelig. Jeg hadde nok gladelig bedt om smertestillende om jeg kom til "det" punktet, men det var ikke nødvendig. :)
 
Det som er viktig er at man føder på best mulig måte. Dvs at kroppen får jobbet godt med riene slik at åpningen åpnes og at mor og barn ikke er stressa. Hvis det innebærer at mor må få medisinsk hjelp slik at riene ikke stopper og og at hun ikke jobber i mot kroppen så vil jeg si at det er det beste for dem begge.
 
Tror jeg hadde strøket med uten epiduralen... Men ble satt i gang og hadde drypp.
Epiduralen hadde dessverre ikke full effekt, så hadde mye vondt. Heller ikke pudentalblokkaden fungerte optimalt.
 
Jeg tenker at det er helt greit å benytte seg av det som kan hjelpe. Personlig valgte jeg bort epidural andre gang, men det var fordi den gjorde mer skade enn godt under første fødsel. Den gang tror jeg at jeg forsøkte alt som var av bedøvelse og hjelpemidler :p Da lillebror kom fødte jeg uten noe, men jeg er like stolt av begge prestasjonene :)
 
For meg handler det å klare meg uten epidural ikke om status.

Det er bivirkningene som gjør at jeg ikke vil. Samt at sa regnes der straks som en høyere gruppe risiko enn uten. Mer overvåkning, mindre frihet, ting som betyr mye for min fødselsopplevelse. Vannfødsel er utelukket og bevegelsesfrihet begrenset, selv for dem som ikke lammes i beina.
 
Hadde jeg bare turt og ta epidermal, så! Men med min nål skrekk...så vil jeg heller ha smertene :p ille nok at jeg måtte ha veneflonen.

Men igjen, så gikk fødselen med nr.2 så fort, og ingen form for smertelindring, og det har resultert i at jeg rett og slett ikke tørr og få flere barn. Det blir iallfall veldig mange år til!
 
Er også lei det statusjaget som regjerer stortsett overalt, og nå er det også blitt status å føde uten smertelindring.. Synes det er så idiotisk når folk skal sammenligne fødsel, for smerter går ikke an å sammenligne, alle fødsler forløper seg forskjellig. Synd om gravide føler de må takke nei til smertestillende, fordi naboen tross alt klarte seg uten!

Veldig enig her!
Selv har jeg en fødsel med og en uten, og det at ingen fødsler er like merket jeg veldig godt.
 
Jeg har hatt til sammen 7 spinalpunksjoner fra jeg var lita av og til nå. 3 av gangene endte med den fæle hodepinen. Den er forferdelig, MEN, den går over om man ligger flatt og slapper av. Jeg har også hatt epidural i forbindelse med smertelindring ved større operasjoner. Jeg er klar på at jeg hadde med GLEDE tatt i mot tilbud om epidural.
Det er tull å skulle være supermamma å nekte et hjelpemiddel bare for status.

For noen er det viktig å vite at de klarer å mestre noe kroppen er designet for, og at det er grunnen er helt i orden for min del, men å prakke på folk at det er best uten.. nope. Da blir jeg sint.
 
De fleste av oss som føder uten epidural gjør det jo slett ikke for å være "supermamma", men fordi vi ikke trenger den. Det er ikke fordi det er viktig å vite at kroppen klarer det, men nettopp FORDI kroppen klarer det. JEg tar mot den om den trengs, men ettersom det slett ikke har vært behov ser jeg heller ikke poenget.

Og at jeg da skal ses ned på og kritiseres for å "ville være supermamma" er slett ikke noe bedre enn at de som tar epidural føler at de ses ned på at dem som ikke bruker det.

Fødsler er forskjellige, og jeg føler at det er tusen tråder som kritiserer "de som absolutt skal føde uten", uten at jeg har sett en enste en som kritiserer de som bruker det. Det går ikke bare en vei, den kritikken i alle fall.
 
Jeg sier ja takk til epidural neste gang også, dersom sjansen byr seg. Jeg hadde en velfungerende epidural uten noe problemer ved første fødsel.
 
Signerer denne!
Jeg fødte uten smertelindring for 10år siden. Tok spinalpunksjon for 2 år siden og fikk spinalhodepine...
Så blir ikke noe epidural denne gangen heller...
Grusom den spinalhodepinen. Ikke fikk jeg beskjed på forhånd heller så først etter en uke sengeliggende I sinnssyke smerter fikk jeg hjelp. Etter utallige telefoner til sykehuset i desperasjon..
Synes jeg hadde en fin fødsel tross lang tid men hadde sikkert ikke vært så utslitt etterpå om jeg hadde tatt epidural men jeg ville gjerne klare meg uten.
 
Grusom den spinalhodepinen. Ikke fikk jeg beskjed på forhånd heller så først etter en uke sengeliggende I sinnssyke smerter fikk jeg hjelp. Etter utallige telefoner til sykehuset i desperasjon..
Synes jeg hadde en fin fødsel tross lang tid men hadde sikkert ikke vært så utslitt etterpå om jeg hadde tatt epidural men jeg ville gjerne klare meg uten.
Var klar over bivirkningene jeg da...heldigvis..så ble tatt inn på sykehuset igjen etter et par dager,ble sykmldt en stund også.
Hadde en kjempe fin fødsel sist jeg også,og håper jeg får en like fin en nå ;)
 
Var klar over bivirkningene jeg da...heldigvis..så ble tatt inn på sykehuset igjen etter et par dager,ble sykmldt en stund også.
Hadde en kjempe fin fødsel sist jeg også,og håper jeg får en like fin en nå ;)
Håper på en vannfødsel denne gangen også:) Jeg hadde faktisk tenkt at jeg tar det jeg vil men når fødselen endelig nærmet seg 6 cm tenye jeg bare Søren heller dette klarer jeg. Jobbet veldig godt og mentalt også. Håper vi begge er like heldige nok engang;)
 
Jeg ville ikke ha epidural fordi jeg ville oppleve fødselen uten sterk smertelindring :) jeg var nysjerrig på fødsel å hvordan jeg ville takle det:p jeg skreik jo etter epidural likevel mot slutten, men da var det for sent:p skulle jeg ha fått en nr 3 hadde valget vært det samme. Utrolig nok:p
 
Jeg fikk ikke epidural med første. Hadde ei jordmor som var veldig for naturlig fødsel.. Kunstige rier med drypp, stormrier, nedpress i 7!!! Timer, aktiv pressing i 2 timer, derav siste timen med 4 forsøk med vakum...

Jeg nekter å føde uten bedøvelse flere ganger :(

Skal ha nr 2 i april, da er det 7 år siden sist..
 
Håper på en vannfødsel denne gangen også:) Jeg hadde faktisk tenkt at jeg tar det jeg vil men når fødselen endelig nærmet seg 6 cm tenye jeg bare Søren heller dette klarer jeg. Jobbet veldig godt og mentalt også. Håper vi begge er like heldige nok engang;)
Ja,regner med vi er det ;)
Hvordan var det å føde i vann?
 
De fleste av oss som føder uten epidural gjør det jo slett ikke for å være "supermamma", men fordi vi ikke trenger den. Det er ikke fordi det er viktig å vite at kroppen klarer det, men nettopp FORDI kroppen klarer det. JEg tar mot den om den trengs, men ettersom det slett ikke har vært behov ser jeg heller ikke poenget.

Og at jeg da skal ses ned på og kritiseres for å "ville være supermamma" er slett ikke noe bedre enn at de som tar epidural føler at de ses ned på at dem som ikke bruker det.

Fødsler er forskjellige, og jeg føler at det er tusen tråder som kritiserer "de som absolutt skal føde uten", uten at jeg har sett en enste en som kritiserer de som bruker det. Det går ikke bare en vei, den kritikken i alle fall.
Det var heller ikke det jeg mente med innlegget mitt. Jeg mente de spirre vippene som taler direkte stygt om epidural for de som ønsker det eller som har måttet hatt epidural selv. For de som ikke vil personlig, for at de vil føde så naturlig som mulig, go for it! Kjempe tøffe hele gjengen.
Men det er like så tøft å føde selv med epidural.

Jeg er bare lei av kjerringer som får andre til å føle seg mindre verdt etter å ha født med epidural, eller som faktisk klarer å snakke folk bort fra dette alternativet. Senest 1 time siden at det var ei på rommet her som var stor i kjeften ang. dette.
 
For meg handler det å klare meg uten epidural ikke om status.

Det er bivirkningene som gjør at jeg ikke vil. Samt at sa regnes der straks som en høyere gruppe risiko enn uten. Mer overvåkning, mindre frihet, ting som betyr mye for min fødselsopplevelse. Vannfødsel er utelukket og bevegelsesfrihet begrenset, selv for dem som ikke lammes i beina.
Jeg ble ikke lam i beina. Er det noen som blir det da? Kunne fint bevege meg rundt. Syns ikke det var noe særlig mer overvåkning. Jordmor var kjapt innom og forsvant like fort som hun kom.
 
Back
Topp