Viktig å klare seg uten epidural?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Hva er viktigst - å klare seg uten epidural eller å få en god fødselsopplevelse? Virker som veldig mange absolutt skal klare seg uten epidural. Det er liksom et mål i seg selv. Er det ikke viktigere at målet er å få en god opplevelse av fødselen?
 
Må innrømme jeg er en av de som helst vil klare meg uten så mye som en paracet.
Sist fødsel brukte jeg 3 dager på så sånn i ettertid burde jeg nok tatt noe:p vi får se hvordan det går denne gangen;)

Er bare veldig redd for bivirkninger av epidural
 
Er så lei av at det skal være noe slags ''status'' i å ikke ha epidural.
Før første fødsel hadde jeg et glorifisert syn på dette med fødsel. Jeg skulle føde naturlig, jeg ville være på jordmoravdelingen, uten for mye styr og mas, jeg ville helst føde i vann, og jeg skule HVERTFALL ikke ha epidural... Fødselen kom, jeg ble flyttet til B3 (rSpesialenheten), endte opp med å bli ''påtvunget'' epidural etter 24 timer med helvete fordi jeg besvimte mellom riene og ikke hadde krefter til å trykke, noe som igjen kunne resultert i en enda mer dramatisk fødsel...

Epidural og andre smertestillende midler er her i dag, hvorfor ikke benytte oss av det..? Trenger man det ikke - nei vel, det er jo kjempefint for de som ikke har behov.. Men det er ikke noe status i å unngå smertestillende..
 
Må innrømme jeg er en av de som helst vil klare meg uten så mye som en paracet.
Sist fødsel brukte jeg 3 dager på så sånn i ettertid burde jeg nok tatt noe:p vi får se hvordan det går denne gangen;)

Er bare veldig redd for bivirkninger av epidural
Det var jeg og... Men alternativet for meg var mye mer dramatisk, så da var det ikke så mye å lure på.. Denne gangen skal jeg ha det med i samtale med JM før fødsel, at jeg vil ha mulighet for epidural..
 
Jeg fikk epidural med første og var veldig glad for at jeg valgte det. Skulle ha det med nr 2 og, men det gikk for raskt :( en grusom opplevelse..
 
Er også lei det statusjaget som regjerer stortsett overalt, og nå er det også blitt status å føde uten smertelindring.. Synes det er så idiotisk når folk skal sammenligne fødsel, for smerter går ikke an å sammenligne, alle fødsler forløper seg forskjellig. Synd om gravide føler de må takke nei til smertestillende, fordi naboen tross alt klarte seg uten!
 
Jeg fikk epidural med første og var veldig glad for at jeg valgte det. Skulle ha det med nr 2 og, men det gikk for raskt :( en grusom opplevelse..
Huff, må være fryktelig å ikke rekke det :-(
 
Tenker det ikke bør være noe nederlag. Jeg ville ha sist, men rakk ikke. Neste fødsel er snart og jeg har ingen planer om å nekte noe som helst om jeg føler det blir ille.
 
Hadde fødslene mine vart lengre hadde jeg muligens ønsket det etterhvert, og ikke vært redd for å be om det. Min lengste fødsel varte 5,5 timer fra første rie, så det begrenser seg hva man får tid og mulighet til.
Men har hatt gode, dog raske og intense, fødselsopplevelser uten.
 
Må innrømme jeg er en av de som helst vil klare meg uten så mye som en paracet.
Sist fødsel brukte jeg 3 dager på så sånn i ettertid burde jeg nok tatt noe:p vi får se hvordan det går denne gangen;)

Er bare veldig redd for bivirkninger av epidural
Men hvorfor..? Hva er det som gjør at du ikke vil ha det..?
 
Har hatt spinalpunksjon før og da fikk jeg spinalhodepine trodde jeg skulle dø. Eller ønsket å dø så fælt var det. Ønsker ikke det med en nyfødt baby og en fra før nei..
Da er det jo en god grunn for at du ikke vil ha det, da forstår jeg det bedre :)
 
Har hatt spinalpunksjon før og da fikk jeg spinalhodepine trodde jeg skulle dø. Eller ønsket å dø så fælt var det. Ønsker ikke det med en nyfødt baby og en fra før nei..
Signerer denne!
Jeg fødte uten smertelindring for 10år siden. Tok spinalpunksjon for 2 år siden og fikk spinalhodepine...
Så blir ikke noe epidural denne gangen heller...
 
Hva er viktigst - å klare seg uten epidural eller å få en god fødselsopplevelse? Virker som veldig mange absolutt skal klare seg uten epidural. Det er liksom et mål i seg selv. Er det ikke viktigere at målet er å få en god opplevelse av fødselen?
Selvfølgelig er det mykje viktigare å få ein god opplevelse. Ikkje det at epidural nødvendigvis gjer det til ein god opplevelse. Første fødselen min var med epidural, den var grusom, andre var uten noko, det var ein drømmefødsel. Men for meg var det ikkje noko poeng å klare seg uten smertelindring, ser ingen grunn til å ha meir vondt enn eg må ;-)
 
Jeg er glad for at jeg har født to ganger uten epidural! Tanken på å få en nål i ryggen friker meg litt ut, og så liker jeg ikke det jeg hører om folks bivirkninger. :p
En god fødselsopplevelse er selvfølgelig best, og det hadde jeg.
 
Ikke mål om å føde uten smertelindring, elsket(!) lystgassen, men ville for alt i verden ikke ha epidural...av den enkle grunn at tanken på å få den nåla i ryggen skremte meg mye mer enn å føde uten :confused:
 
Selvfølgelig er det mykje viktigare å få ein god opplevelse. Ikkje det at epidural nødvendigvis gjer det til ein god opplevelse. Første fødselen min var med epidural, den var grusom, andre var uten noko, det var ein drømmefødsel. Men for meg var det ikkje noko poeng å klare seg uten smertelindring, ser ingen grunn til å ha meir vondt enn eg må ;-)
Jeg er glad for at jeg har født to ganger uten epidural! Tanken på å få en nål i ryggen friker meg litt ut, og så liker jeg ikke det jeg hører om folks bivirkninger. :p
En god fødselsopplevelse er selvfølgelig best, og det hadde jeg.


Man kan ha en god opplevelse uten epidural selvfølgelig :) men virker som noen på død og liv ikke skal ha epidural fordi det sees på som et nederlag.

Svært få får alvorlige bivirkninger av epidural. Det tilhører sjeldenheten. Jeg fikk kløe av det, men det var over så fort det var slutt på epiduralen.
 
Ikke mål om å føde uten smertelindring, elsket(!) lystgassen, men ville for alt i verden ikke ha epidural...av den enkle grunn at tanken på å få den nåla i ryggen skremte meg mye mer enn å føde uten :confused:
Merket ikke den nåla jeg.
 
Jeg klarte meg helt fint uten og hadde i grunn ikke ønsker om å bruke det hellee
 
Back
Topp