Vi som temper

Dere erfarne tempere!:Heartpink sier denne grafen noe som helst til dere per nå?

Er helt fersk i tempegamet, og fikk ikke begynt med temping før dagen før el (konstatert via EL tester). Er i dag 8 DPO, med IKM lørdag 23. jan. Synes min graf er veldig "rund", ikke skarpe hopp opp og ned som jeg ser på mange andre grafer. Men hadde kanskje vært tydeligere om jeg begynte før..?
Forresten , om den stiger igjen nå kan du jo ha hatt en såkalt festedipp 8DPO :-) Det har jeg hatt de gangene jeg har vært gravid.

Hei :)
Har ikke drevet med temping før, men lurer på om jeg skal gjøre det etterhvert. Har derfor noen spm som jeg høper dere dine damer kan hjelpe meg med :rolleyes:

Når og hvor er best å teste?
Hva må man huske på?
Er klokkeslett avgjørende?
Dersom man sover med munnen åpen på natt, kan man da ikke ta temp i munnen?

Ble litt spm, men håper noen kloke hoder kan gi meg noen konkrete svar :rolleyes::rolleyes:

Har ikke drevet med temping før, men lurer på om jeg skal gjøre det etterhvert. Har derfor noen spm som jeg høper dere dine damer kan hjelpe meg med :rolleyes:

Hva må man huske på?

Ble litt spm, men håper noen kloke hoder kan gi meg noen konkrete svar :rolleyes::rolleyes:
Er i pp2 med temping og svarer deg gjerne på spm :)

Temping må skje med en gang du våkner, før du gjør noe som helst. Ha termometeret lett tilgjengelig på nattbordet ditt. Du skal ikke stå opp for å hente det for eksempel. For at det skal bli riktig må du tempe til samme tidspunkt hver eneste dag (også i helgene :p). Jeg har på alarm kl 6 hver dag og stapper termometeret i munnen under tunga så fort jeg våkner. Jeg sover ikke med munnen åpen, så oral temping fungerer på meg. Ellers blir det jo enda mer korrekt med vaginal/anal temping.

Det fordrer også at du har fått noen timer sammenhengende søvn før du våkner. Har jeg sovet dårlig, vært oppe på do to-tre timer før jeg skal tempe for eksempel, så blir kurven min mer ustabil :)

håper det var til hjelp! Lykke til :)

Hva må man huske på?

Enig i alt Trallefrøken skriver her :happy: Du har kanskje lastet ned Fertility Friend-appen alt? Hvis ikke, anbefaler jeg den. Er på 2 PP med temping selv, og synes den er veldig interessant og enkel å bruke. Den setter et kryss når den finner EL (så slipper du tolke for mye selv) og gir ellers gode tips og linker til artikler hvis du vil lese mer :happy:

Hva tenker dere om denne? Håper på den går oppover igjen

Vedlegg

• 7E64DB25-7273-4197-83DA-E0608554AF11.png
    7E64DB25-7273-4197-83DA-E0608554AF11.png
    69 KB · Visninger: 85
Jeg er i pp11, og første pp jeg temper og tar el tester.
El testene var veldig rare! Fikk positiv i mange dager! Og premom appen registrerte peak 4-5ganger! Etter min beregning så skulle el være mellom CD12 og 14, hatt noe ulike lengder på syklus. Mellom 24 og nå sist 30dager, men før det mellom 24 og 28 dager.

tempgrafen skjønner jeg heller ikke noe av!
fant ut midt i denne pp at melatonin, som jeg har brukt kan i noen tilfellere hemme eggløsning. Legen anbefalte meg dette og sa man kunne bruke det under prøving, men ikke under svangerskap. Så jeg tenkte at det var «trygt». men jeg sluttet med disse i det jeg leste om det, og kommer ikke til å bruke det noe mer.

men hva tenker dere om tempgrafen?2EA3CD6C-0962-4F1C-902B-EE469721DF5C.png

Jeg er i pp11, og første pp jeg temper og tar el tester.
El testene var veldig rare! Fikk positiv i mange dager! Og premom appen registrerte peak 4-5ganger! Etter min beregning så skulle el være mellom CD12 og 14, hatt noe ulike lengder på syklus. Mellom 24 og nå sist 30dager, men før det mellom 24 og 28 dager.

tempgrafen skjønner jeg heller ikke noe av!
fant ut midt i denne pp at melatonin, som jeg har brukt kan i noen tilfellere hemme eggløsning. Legen anbefalte meg dette og sa man kunne bruke det under prøving, men ikke under svangerskap. Så jeg tenkte at det var «trygt». men jeg sluttet med disse i det jeg leste om det, og kommer ikke til å bruke det noe mer.

men hva tenker dere om tempgrafen?Vis vedlegget 346499
Det ser ikke ut som du har hatt eggløsning nei. For at temping skal bekrefte at eggløsning har funnet sted, skal tempen stige med minst 0.2 grad høyere enn gjennomsnittet av de siste seks dagene og man skal ha minst tre slike høye temperaturer på rad.

Godt at du fant ut at melatonin kan hemme el slik at du fikk sluttet da! Håper el kommer for deg snart! :joyful::Heartred

Det ser ikke ut som du har hatt eggløsning nei. For at temping skal bekrefte at eggløsning har funnet sted, skal tempen stige med minst 0.2 grad høyere enn gjennomsnittet av de siste seks dagene og man skal ha minst tre slike høye temperaturer på rad.

Godt at du fant ut at melatonin kan hemme el slik at du fikk sluttet da! Håper el kommer for deg snart! :joyful::Heartred
Det jeg tenker og! Siden jeg hadde positive el tester så lenge og, så virker det som at kroppen prøvde veldig på å få el, men ikke klarte det ifølge temp grafen. Møkk kjedelig å finne det ut NÅ, 11pp liksom.. men glad jeg fant det ut! Mannen skal å teste svømmerne sine neste måned. Håper vi blir gravide snart:smiley-angelic001

Det jeg tenker og! Siden jeg hadde positive el tester så lenge og, så virker det som at kroppen prøvde veldig på å få el, men ikke klarte det ifølge temp grafen. Møkk kjedelig å finne det ut NÅ, 11pp liksom.. men glad jeg fant det ut! Mannen skal å teste svømmerne sine neste måned. Håper vi blir gravide snart:smiley-angelic001
Det er superkjipt når det ikke funker som man forventer:wideyed: Ønsker deg iaf masse lykke til videre, og satser på at det klaffer fort når el er tilbake:joyful:

Hei! Noen som kan hjelpe meg med å tolke EL her? I følge FF var det cd17, basert på temperatur, cm og opk vil jeg tro. Men i følge Premom var det på cd18. I Premom har jeg lagt inn el-tester for flere dager, så den har fått registrert stigningen. Ser ut som at Premom dermed regner EL dagen etter siste positive test. Mens FF har regnet dagen før tempstigning. Hva er mest troverdig? Forresten så vet jeg at hvite trekanter skaper noe usikkerhet i resultatet, men jeg sliter med at jeg våkner ganske mange ganger igjennom natten. Temper dermed stort sett hver gang jeg våkner og den pleier å være ganske lik. Så tror jeg i alle fall kan stole på at stigningen er reell.

Ps. Har lagt inn godt med aksjer uansett så er ikke så farlig, men en dag fra eller til kan ha mye å si for testing hos en utålmodig sjel..Smile

BE76C09B-29AE-4375-A607-09C17EE72ACB.jpeg
Hei! Noen som kan hjelpe meg med å tolke EL her? I følge FF var det cd17, basert på temperatur, cm og opk vil jeg tro. Men i følge Premom var det på cd18. I Premom har jeg lagt inn el-tester for flere dager, så den har fått registrert stigningen. Ser ut som at Premom dermed regner EL dagen etter siste positive test. Mens FF har regnet dagen før tempstigning. Hva er mest troverdig? Forresten så vet jeg at hvite trekanter skaper noe usikkerhet i resultatet, men jeg sliter med at jeg våkner ganske mange ganger igjennom natten. Temper dermed stort sett hver gang jeg våkner og den pleier å være ganske lik. Så tror jeg i alle fall kan stole på at stigningen er reell.

Ps. Har lagt inn godt med aksjer uansett så er ikke så farlig, men en dag fra eller til kan ha mye å si for testing hos en utålmodig sjel..Smile

...og her kommer bildet også! Var visst ikke logget inn på forrige post:chicken:

Vel, jeg kan bare dele min erfaring, men jeg begynte med el-tester og temping i premom. De viste rimelig likt (el-testene tok jeg digitalt, så la ikke inn i premom). Men det var noe rart der, og samtidig la jeg inn tempingen i fertility friend, som viste el tre dager senere enn både premon OG de digitale el-testene. Siden jeg hadde symptomer også tre dager senere slik som fertility friend mente, så har jeg valgt å stole mest på den, og bruker faktisk verken el-tester eller premom lengre. Med fertility friend kommer el når den mener den skal, og jeg fikk mensen på dagen for når den mente jeg skulle få den.
Så ifht. kroppens egne signaler, så har fertility friend mest riktig. Men jeg er rimelig fersk på temping, temper nå min andre pp, og tror de kan være litt ustabile hvis de har for lite informasjon. Særlig premom.

Jeg vet dog ikke hvordan det er med el-tester som du legger inn (strimmeltester?). De er kanskje mye mer sikre enn digitale tester som viser fertile dager og eggløsningsdag? Jeg har bare trodd at disse digitale testene har vært helt bankers, og så viser det seg at de ikke er det ...

Ellers så er det vanlig med stigning etter el som det du har der. Ligner bittelitt på min faktisk.

Vel, jeg kan bare dele min erfaring, men jeg begynte med el-tester og temping i premom. De viste rimelig likt (el-testene tok jeg digitalt, så la ikke inn i premom). Men det var noe rart der, og samtidig la jeg inn tempingen i fertility friend, som viste el tre dager senere enn både premon OG de digitale el-testene. Siden jeg hadde symptomer også tre dager senere slik som fertility friend mente, så har jeg valgt å stole mest på den, og bruker faktisk verken el-tester eller premom lengre. Med fertility friend kommer el når den mener den skal, og jeg fikk mensen på dagen for når den mente jeg skulle få den.
Så ifht. kroppens egne signaler, så har fertility friend mest riktig. Men jeg er rimelig fersk på temping, temper nå min andre pp, og tror de kan være litt ustabile hvis de har for lite informasjon. Særlig premom.

Jeg vet dog ikke hvordan det er med el-tester som du legger inn (strimmeltester?). De er kanskje mye mer sikre enn digitale tester som viser fertile dager og eggløsningsdag? Jeg har bare trodd at disse digitale testene har vært helt bankers, og så viser det seg at de ikke er det ...

Ellers så er det vanlig med stigning etter el som det du har der. Ligner bittelitt på min faktisk.

Takk for svar:) jeg har inntrykk av at Premom legger mest vekt på testene, og det er jo ingen fasit på når de slår positivt ut. Slik jeg forstår kan de vel være positive alt fra 48 timer før til 24 timer etter EL, og jeg har i alle fall lest tidligere at temping er den sikreste metoden. Tror strimmeltestene fanger opp det samme som digitale, men som du også sier så trodde jeg digitale var mer bankers.

Jeg har tempet og testet i noen måneder, men dette er første periode jeg både får positiv el-test og solid tempstigning, så nå har jeg virkelig håpet oppe! Derfor er jeg så utålmodig etter å teste også:banghead:

Spennende at vi har ganske like kurver. Hvilken cd/dpo er du? Krysser fingrene for oss beggexsmile9

BF4D2435-D680-492A-BB3E-B0FB0B7A0674.jpeg

kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke får vertikal linje? Har alltid fått det før. Prøvde å legge inn temp for i morgen, og da byttet den fra stiplet strek til hel strek. Men ikke noe kryss. Hvorfor?

Vis vedlegget 346635
kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke får vertikal linje? Har alltid fått det før. Prøvde å legge inn temp for i morgen, og da byttet den fra stiplet strek til hel strek. Men ikke noe kryss. Hvorfor?
Ser du mangler flere temperaturer før du har temphoppet. Har du prøvd å sette inn temperaturer de tre dagene før El?

Vis vedlegget 346635
FF setter kryss når du har hatt 3 høye temperaturer på rad, så vil tro den setter kryss i morgen (hvis det ikke spiller inn at du ikke tempet dagene før el?)

Det hadde vært så fint om dette betydde at noe var på gang, men IKM er i morgen og med lange lutealfaser forventer jeg at temperaturen synker i morgen også. Trodde den skulle det i dag, men ...
Har bare en tidligere pp med temping å sammenligne med. Synd jeg ikke har noen tester liggende ...
1E1B7B95-068A-4785-AA0E-2FED30015232.jpeg

Noen tempere som har testet Wild yam i lutealfasen og har erfaring med hvordan det virker? Jeg prøver dette for andre gang, og temp-kurven er veldig lik forrige pp, så usikker på om det er pga Wild yam eller tilfeldig? :rolleyes:

Ser du mangler flere temperaturer før du har temphoppet. Har du prøvd å sette inn temperaturer de tre dagene før El?
FF setter kryss når du har hatt 3 høye temperaturer på rad, så vil tro den setter kryss i morgen (hvis det ikke spiller inn at du ikke tempet dagene før el?)

Jeg prøvde å legge inn flere temperaturer de neste dagene, men det endret ikke noe. Kan ha med å gjøre at jeg ikke tempa så hyppig før EL, ja. Sikkert det :) føler meg ganske sikker på når eggløsning var uansett, så det er ikke så nøye. Bare aldri opplevd det før :)

Back
Topp