Vi som temper!

Her var det mange kjedelige meldinger... om spotting og manglende EL :/
Vi er på 5dpo. Det går sakte, men sikkert fremover. Tempen er så langt moderat høy og stabil, men sist jeg var gravid fikk jeg høyere temp enn det her når det nærmet seg ikm. Så det ser ikke ut til å ha skjedd noe ennå ihvertfall. Hvis den ikke stiger i løpet av de neste 3 dagene, så tenker jeg at det er best å forberede seg på pp4.

Her lar el vente på seg. De siste syklusene har den kommet på dag 11.

I all verden!! Kjempehopp i tempen! Tempa litt etter jeg pleier idag, men likevel!

- Taster med appen -

I all verden!! Kjempehopp i tempen! Tempa litt etter jeg pleier idag, men likevel!

- Taster med appen -
Det var hopp ja! Men litt tidlig med EL vil jeg tro. Hadde du sovet sammenhengende frem til du tempet? Hos meg stiger tempen ganske mye når jeg begynner å våkne til på morgenen. Vil tro du får normaltemp igjen i morra :) Du ble i alle fall våken når du så denne tempen tenker jeg ;)

Hvem var det som tar wild jam her inne? Lurer kanskje på om jeg også bør begynne med det siden jeg spotter så mye etter el. Har hørt at wild jam skal virke positivt på lutealfasen.
Har sett på skjemaet mitt fra de siste 3 periodene, og det er jammen mye spotting etter el. Ikke bare rett før mensen kommer. Men i flere perioder nå har jeg hatt det nesten rett etter el. Kanskje det påvirker eggets mulighet til å feste seg? Ville dere hørt med lege om dette? Jeg har alltid hatt litt spotting midt i perioden, men har ikke tenkt sånn over det før. Sist ble jeg gravid uten at vi prøvde, men nå lurer jeg litt om spottingen kan virke negativt inn.
Hva ville dere gjort?

Hvem var det som tar wild jam her inne? Lurer kanskje på om jeg også bør begynne med det siden jeg spotter så mye etter el. Har hørt at wild jam skal virke positivt på lutealfasen.
Har sett på skjemaet mitt fra de siste 3 periodene, og det er jammen mye spotting etter el. Ikke bare rett før mensen kommer. Men i flere perioder nå har jeg hatt det nesten rett etter el. Kanskje det påvirker eggets mulighet til å feste seg? Ville dere hørt med lege om dette? Jeg har alltid hatt litt spotting midt i perioden, men har ikke tenkt sånn over det før. Sist ble jeg gravid uten at vi prøvde, men nå lurer jeg litt om spottingen kan virke negativt inn.
Hva ville dere gjort?
Jeg har tatt wild yam i 2 perioder nå. Har ikke merket noe forskjell jeg da, annet enn at eggløsning ble forsinket og lutefasen bare 5 dager forrige pp. Hvis der var eggløsning da:-/ Men har tatt denne pp også. Jeg ville nokk nevnt det for legen. Kjedelig hvis det ødelegger for egget, men tror ikke d. Lykke til :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg har tatt wild yam i 2 perioder nå. Har ikke merket noe forskjell jeg da, annet enn at eggløsning ble forsinket og lutefasen bare 5 dager forrige pp. Hvis der var eggløsning da:-/ Men har tatt denne pp også. Jeg ville nokk nevnt det for legen. Kjedelig hvis det ødelegger for egget, men tror ikke d. Lykke til :)

Wild Yam kan forsinke eggløsning ja, så du må ikke ta det før etter eggløsning. Så når du er 100 % sikker på at eggløsning har vært kan du begynne med Wild Yam. Eneste effekten den har før eggløsning er at den kan klusse med eggløsningen, og det ønsker man jo ikke.

Wild Yam skal stimulere progesteron, som er det hormonet som gjør at tempen stiger. Vi ønsker jo at progesteron skal øke og gi høy temperatur og forhindre mensen. Men vi ønsker jo ikke at dette skal skje før etter eggløsning. :)

Hva ville dere gjort?

Jeg skal bruke Wild Yam for første gang denne syklusen. Det kan hjelpe på pms plager og det kan hjelpe på å forlenge lutealfasen, når det brukes riktig. Det er ingen forskning som viser at det har denne effekten. Jeg skal forsøke det i to sykluser (for da har jeg brukt opp 1 boks) og hvis det ikke gir graviditet da så stopper jeg.

Jeg begynner ikke før 1 eller 2 dpo. Altså, med en gang jeg er sikker på at jeg er dpo. Wild Yam/progesterontilskudd kan forhindre eggløsning/klusse med eggløsningen, så du må være helt sikker på at eggløsning har vært før du begynner med Wild Yam. Og hvis tr kommer så slutter du med Wild Yam med en gang slik at tempen kan synke og kroppen kan gjøre seg klar til ny EL.

Dette er det jeg fant ut om Wild Yam da jeg hadde en kjemisk graviditet nå, dette er klippet fra dagboken min her inne:

Wild Yam (yamsrot) - Stimulerer progesteron

Wild Yam er en urt som inneholder et stoff som ligner det kvinnelige kjønnshormonet progesteron, og kan stimulere prdouksjon av progesteron og skal tas rett etter eggløsning og frem til menstruasjon. Progesteron er viktig for å få egget til å feste seg i livmoren.

Det er viktig at man vet når EL har vært, slik at man ikke begynner med Wild Yam før EL. Da kan nemlig progesteron klusse med EL (forskyve/forhindre EL). Ved å tempe kan man påvise at EL har vært, og dermed finne ut når man skal begynne med Wild Yam.

Så er det en debatt om når man skal trappe ned og slutte med Wild Yam. Flere anbefaler å ta 2 kapsler morgen og kveld (totalt 4 kapsler per dag) fra EL og frem til 8-9 dpo, og deretter 1 kapsel morgen og kveld frem til IKM. Så er det mange som anbefaler å slutte med en gang man får positiv test, mens andre anbefaler å trappe gradvis ned til 0 så ikke kroppen tror den skal frastøte embryoet (et brått fall i progesteron vil stimulere en abort så vidt jeg har forstått). Det er ikke forsket på bruk av Wild Yam under graviditet, så det er ikke anbefalt å bruke fordi man ikke vet om det er trygt. Så derfor er det nok lurt å slutte ved IKM uansett tenker jeg.

Wild Yam kan også hjelpe på en del PMS plager, slik at dersom man ikke blir gravid vil man allikevel kunne ha en god effekt av å ha brukt det i perioden frem til tr.

Jeg prøver det ut, så vidt jeg har lest har men ikke funnet skadelige effekter.

På de kapslene jeg har kjøpt på nett stod det på nettsiden at man kunne ta 2-3 kapsler 2 ganger daglig.

Derfor tenker jeg en plan for meg kan være:

Wild Yam regimet til Lykkeliten_86:
1 - 6 dpo: 3 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
7 - 8 dpo: 2 kapsler morgen og 2 kapsler kveld
9 - 11 dpo: 1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld
12 - 13 dpo: 1 kapsel morgen
Og 13 dpo har jeg IKM, og uansett 0 kapsler videre. Dersom tr er forsinket og testen ikke blir positiv så får jeg vurdere å ta billigstrimmel test hver morgen og ta 1 kapsel så lenge testen er negativ. Jeg har hatt veldig regelmessige sykluser, så det håper jeg jo at ikke blir tilfelle.

Dette gir totalt 46 kaplser, så da rekker 1 boks til 2 sykluser. Dersom det ikke hjelper i løpet av to sykluser får vi se om jeg gidder å teste det noe videre.

Denne har jeg bestilt;
844__A_319.jpeg
a20792b1358c81aff07cc2_m.jpg
844__A_319.jpeg

Herfra: http://www.arnika.no/
844__A_319.jpeg

Hva ville dere gjort?

Det kan jo hende du heller skal gå til legen enn å teste Wild Yam, for da kan du kanskje få resept på "ekte" progesteronmedikamenter, dersom det er problemet du har. Du kan jo høre med legen først. Wild Yam har nok mye mindre effekt enn medikamentene legen/gynekologen kan skrive ut.

Det kan jo hende du heller skal gå til legen enn å teste Wild Yam, for da kan du kanskje få resept på "ekte" progesteronmedikamenter, dersom det er problemet du har. Du kan jo høre med legen først. Wild Yam har nok mye mindre effekt enn medikamentene legen/gynekologen kan skrive ut.
Hm kanskje derfor eggløsning aldri kommer.. trodde wild yam var noe man tok for å få "bedre eggløsning". Får slutte me engang :-)

Hm kanskje derfor eggløsning aldri kommer.. trodde wild yam var noe man tok for å få "bedre eggløsning". Får slutte me engang :)

Ja, kanskje det er derfor du har fått rare sykluser nå.

Wild Yam skal hjelpe på progesteron. Progesteron er etter eggløsning, det er jo faktisk derfor vi temper. Når vi har mer progesteron har vi høyere temp, når vi har mindre har vi lavere temp. Så progesteron skal være lavt for at vi skal få eggløsning, men høyt for å beholde et befruktet egg.

For å hjelpe eggløsning er det grapefruktjuice (for mer EL-sekret) og bidronninggele som er tipsene. Etter EL er det Wild Yam. Du burde kanskje vente til neste syklus før du prøver noe mer på Wild Yam, og da må du vente til du er helt ferdig med EL, 100 % sikkert.

Det var hopp ja! Men litt tidlig med EL vil jeg tro. Hadde du sovet sammenhengende frem til du tempet? Hos meg stiger tempen ganske mye når jeg begynner å våkne til på morgenen. Vil tro du får normaltemp igjen i morra :) Du ble i alle fall våken når du så denne tempen tenker jeg ;)
Haha ja, det ble jeg. Regner også med at jeg bare har våknet før klokka, hørte jo mannen sto opp. Så da satser vi på normaltemp i morgen!

Ja, kanskje det er derfor du har fått rare sykluser nå.

Wild Yam skal hjelpe på progesteron. Progesteron er etter eggløsning, det er jo faktisk derfor vi temper. Når vi har mer progesteron har vi høyere temp, når vi har mindre har vi lavere temp. Så progesteron skal være lavt for at vi skal få eggløsning, men høyt for å beholde et befruktet egg.

For å hjelpe eggløsning er det grapefruktjuice (for mer EL-sekret) og bidronninggele som er tipsene. Etter EL er det Wild Yam. Du burde kanskje vente til neste syklus før du prøver noe mer på Wild Yam, og da må du vente til du er helt ferdig med EL, 100 % sikkert.
Vet du! Nå tenkte jeg bare heelt feil. Er jo ikke wild yam jeg har prøvd. Unskyld!! Er jo bidroninggsgele. Hm så da skulle jo ikke det ødelegge noe i syklusen. Men har lest noe på nett om at eggløsning ble forskyvet med det også. Tror dere bare jeg blr fortsette med det da? Har drukket grapefrukt juice også. Men har ikke merket noe økning i slim. :-/

Vet du! Nå tenkte jeg bare heelt feil. Er jo ikke wild yam jeg har prøvd. Unskyld!! Er jo bidroninggsgele. Hm så da skulle jo ikke det ødelegge noe i syklusen. Men har lest noe på nett om at eggløsning ble forskyvet med det også. Tror dere bare jeg blr fortsette med det da? Har drukket grapefrukt juice også. Men har ikke merket noe økning i slim. :-/

Bidronninggele vet ikke jeg noe om, har ikke brukt det. :) Grapefruktjuice drikker jeg daglig frem til EL, fra 1 til 2 glass per dag og merket stor effekt på slim andre syklusen jeg holdt på.

Dumt spørsmål men... Sjekker dere cervix mucus (FF)? Og hvordan ser dere hva som er hva? Når? Noe bestemt tid på dagen? Og hvordan får dere tK i stor nok mengde til å studere?

Utrolig vanskelig å se. Tar gjerne imot tips.

Sent from my iPad using BV Forum

Ja, jeg prøver å sjekke det der, men er fortsatt i innlæringsfasen, så har dessverre ikk så mange tips å komme med... Får følge med her og se om det kommer noe smart ;)

Dumt spørsmål men... Sjekker dere cervix mucus (FF)? Og hvordan ser dere hva som er hva? Når? Noe bestemt tid på dagen? Og hvordan får dere tK i stor nok mengde til å studere?

Sjekker bare det som ligger i papiret jeg(hvis det er noe der) ;) men man kan grafse inni der om man ønsker. Husk rene fingre.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg sjekker ikke noe annet enn det jeg har under el, for da er det (unnskyld detaljer) mengder av slim på papiret når jeg tørker etter dobesøk. :oops: Men det el-slimet er vanskelig å skille fra sædrester, eneste jeg har lagt merke til er at el-slimet kan jeg lage "tråder" mellom fingrene med, sædrester er bare en klump med guffe... Jada, her legger vi i hvert fall ikke lokk på noenting! :smiley-ashamed008 ;)
Ellers hender det at jeg har noe som kan ligne på el-slim noen dager før tr kommer, det er vel så vidt jeg vet på grunn av at slimhinnen i livmor driver å brytes ned før tr.

Det er nok veldig forskjellig hvordan bidronninggele virker på hver enkelt. Noen får tidligere el, men så er det også noen som opplever at el blir ganske forsinket når de går på den.
Jeg brukte en periode Damiana før el, og Wild Yam etter el. Men google Damiana, for jeg husker rett og slett ikke helt hvorfor den skulle være så fin å bruke, det begynner å bli en god stund siden sist jeg brukte den. Eneste jeg husker er at den i hvert fall gav markant høyere sexlyst. :p
Har du prøvd grapefruktjuice over flere pp'r? Jeg har hørt at noen må bruke den i flere perioder før de får en god virkning av den.

Back
Topp