Vi som prøver for første gang

Her er linken til en av artiklene, de fleste fokuserer på litt andre problemstillinger enn hva jeg er opptatt av i denne prosessen men hvis du ser i faktaboksen om bioteknologiforliket så står det om TUL og Nipt! :) Og for de av oss her inne (ikke meg enda), så er det nå risikosvangerskap når man er 36 år.. Tror det betyr mer oppfølgning? :)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AdyQrz/tillater-eggdonasjon-i-norge

Jeg er redd det skal ta lang tid med meg og men vil liksom ikke innse det eller tenke på det. Jeg blir svært overrasket om det klaffer slik jeg prøver å planlegge. I alle år føler jeg kroppen har «jobbet imot» meg. Kronisk sykdom siden barndommen med flere operasjoner (ja, har et svært arr over hele magen som jeg er spent på kommer til å sprekke med gravidmage?!), spiseforstyrrelser i 12 + år (aldri «fornøyd» med kroppen) og aldri heller vært så god i diverse sport og aktiviteter jeg har bedrevet. Kroppen vil meg liksom ikke vel..? Så hvorfor skal den da lage en baby for oss? Hehe litt mange tanker :)

Håper det klaffer for deg snart Maho94, du er så positiv og oppmuntrende til alle andre her inne! Kanskje du får deg en positiv overraskelse dersom det går fortere enn antatt da :) Husker ikke om det var du som skrev det eller en annen men at nervene er litt lavere nå etter første prøving? Jeg håper det blir sånn for oss/meg også, jo mer «normalt» det å være i prøveperioder blir, jo bedre takler man det, det blir rutine inntil verden plutselig snus oppned ved en positiv g test! ❤️❤️
Takk for link! Det var kjekt å lese :joyful::joyful:

Nei uff så trist å lese.. Kanskje dette er tingen kroppen din ikke kommer til å "jobbe imot", du har fortjent at dette går din vei hvertfall! herlighet :smiley-angelic001:smiley-angelic001 sender masse lykkeønskinger til akjeleggingen, og håper din positivitet rundt at det skal klaffe første gang, gjør at det klaffer :rolleyes::Heartred

Neimen, så hyggelig sagt av deg, tusen takk! :Heartpink Hadde ikke vært feil om det kom en overraskelse denne mnd! Jeg er dessverre evig pessimist, så tror aldri ting skal gå min vei :hilarious: Men har jo vist seg at på en måte, til syvende og sist så løser deg meste seg!
Jo, jeg tror jeg har nevnt det her! Jeg er mye roligere denne prøveperioden! Så håper det skjer hos deg også - men mest av alt håper jeg du slipper pp2 :rolleyes:

Når blir termin for deg om det klaffer nå?:joyful:

Takk for link! Det var kjekt å lese :joyful::joyful:

Nei uff så trist å lese.. Kanskje dette er tingen kroppen din ikke kommer til å "jobbe imot", du har fortjent at dette går din vei hvertfall! herlighet :smiley-angelic001:smiley-angelic001 sender masse lykkeønskinger til akjeleggingen, og håper din positivitet rundt at det skal klaffe første gang, gjør at det klaffer :rolleyes::Heartred

Neimen, så hyggelig sagt av deg, tusen takk! :Heartpink Hadde ikke vært feil om det kom en overraskelse denne mnd! Jeg er dessverre evig pessimist, så tror aldri ting skal gå min vei :hilarious: Men har jo vist seg at på en måte, til syvende og sist så løser deg meste seg!
Jo, jeg tror jeg har nevnt det her! Jeg er mye roligere denne prøveperioden! Så håper det skjer hos deg også - men mest av alt håper jeg du slipper pp2 :rolleyes:

Når blir termin for deg om det klaffer nå?:joyful:

Vi får håpe det, er også pessimist (liker å kalle det realist ;-). Det ordner seg garantert til slutt og da er vi kanskje takknemlig for at det tok den tiden det eventuelt kommer til å ta. Lærer jo en del på veien selv om det ikke virker sånn. Og tålmodighet trenger vi nok mer enn nok av med baby/barn i hus:hilarious:

Leste forresten på NRK, der har de skrevet litt mer detaljert enn det VG har. Ikke alle endringer trer i kraft 1.juli og feks nipt test til friske gravide er mot full betaling (forståelig nok). Men KUB skal tilbys alle.. Jaja vi får se hva som skjer fremover. Her er link:
https://www.nrk.no/norge/eggdonasjon-blir-tillatt-i-norge-1.15008310

Da blir deg termin 9.eller10. februar.. Har allerede lekt meg med NAVs foreldreplanlegger ift permisjonstid samt lagt inn «graviditeten» i preglife appen, bare sånn just in case:angelic::hilarious: Hva med deg?

Vi får håpe det, er også pessimist (liker å kalle det realist ;-). Det ordner seg garantert til slutt og da er vi kanskje takknemlig for at det tok den tiden det eventuelt kommer til å ta. Lærer jo en del på veien selv om det ikke virker sånn. Og tålmodighet trenger vi nok mer enn nok av med baby/barn i hus:hilarious:

Leste forresten på NRK, der har de skrevet litt mer detaljert enn det VG har. Ikke alle endringer trer i kraft 1.juli og feks nipt test til friske gravide er mot full betaling (forståelig nok). Men KUB skal tilbys alle.. Jaja vi får se hva som skjer fremover. Her er link:
https://www.nrk.no/norge/eggdonasjon-blir-tillatt-i-norge-1.15008310

Da blir deg termin 9.eller10. februar.. Har allerede lekt meg med NAVs foreldreplanlegger ift permisjonstid samt lagt inn «graviditeten» i preglife appen, bare sånn just in case:angelic::hilarious: Hva med deg?
Ja, realist høres noe bedre ut :smug: Det er helt sant, man lærer nok mye om seg selv i denne prosessen!
Det går hvertfall riktig vei nå :joyful:

åå så spennende! Jeg har også lekt meg på Nav sine nettsider:hilarious: men ikke turt å laste ned noen andre apper enda, men laster ned myee den gangen jeg får positiv test :shy: men lest meg opp på uker og terminkalkulator hva som skjer når :rolleyes: termindato blir 28 januar :Heartred:Heartred

Jeg tenker (etter å ha hørt det fra fertilitetsspesialist i en podcast) at hvis jeg kan se av tester og temp at jeg har hatt eggløsning tre sykluser og alt annet med jevn syklus osv ser normalt ut, er det egentlig ingen grunn til å vente. Vet man at man har eggløsning og at man legger inn aksjer på riktig tidspunkt, har man jo allerede utelukket veldig mange av de faktorene som gjør det vanskelig for folk.
Har også gjort hjemmetest av svømmerne, for å i alle fall ha en liten idé om hvordan det står til med den halvdelen av det. Tenkte at om hjemmetest ga dårlig resultat ville det vært lett å sende ham til sjekk med én gang ;)

Ok, det høres fornuftig ut. Jeg skal tempe for første gang nå :)

Har vurdert hjemmetest, men funnet ut at vi da like gjerne kan ta testen hos en klinikk først som sist m. Hadde ikke samboeren vært positiv til test hos klinikk hadde det nok blitt hjemmetest ja, det er et fint alternativ!

Om man føler det er nødvendig, og man har en vond følelse, så syntes ikke jeg det skal stoppe deg i å få tatt en sjekk.. Det kan ikke være godt å gå rund med den tanken. Da vil det sikkert gjøre prøvingen bedre og mer avslappet etterpå, evt få den hjelpen man trenger om det skulle være noe:Heartpink Det ville jeg hvertfall gjort selv!

Takk, jeg tror vi har landet på dette. Snakket med samboeren om det og vi har blitt enige om å prøve 2 runder til før vi søker hjelp. Dette føles overkommelig. :)

I dag sliter jeg skikkelig med å ikke bli håpefull altså! Har ingen symptomer og som sagt så fikk vi jo bare lagt inn aksjer en gang denne runden, så jeg tviler jo ekstremt sterkt på at det skjer noe... men det hører ikke hjertet mitt på! Og jeg tenker seriøst på graviditet og baby hvert 15. sekund (om ikke oftere)! Hva gjør dere andre på sånne dager? :rolleyes: Jeg blir helt matt av meg selv. :depressed:

I dag sliter jeg skikkelig med å ikke bli håpefull altså! Har ingen symptomer og som sagt så fikk vi jo bare lagt inn aksjer en gang denne runden, så jeg tviler jo ekstremt sterkt på at det skjer noe... men det hører ikke hjertet mitt på! Og jeg tenker seriøst på graviditet og baby hvert 15. sekund (om ikke oftere)! Hva gjør dere andre på sånne dager? :rolleyes: Jeg blir helt matt av meg selv. :depressed:
Haha, det er såå grusomt! Kjenner selv at disse dagene er lange. Men denne helgen skal vi male hus - så da regner jeg med at jeg ikke tenker like mye på det :smiley-angelic001 Prøver å holde meg opptatt mest mulig slik tiden går fort! Men ikke like lett alltid:hilarious:

Jeg klarer ikke tenke på NOE annet. Det går voldsomt utover jobb.. ikke helt positivt i den forstand med hjemmekontor fordi disiplinen er jo litt lavere og lettere å plutselig måtte sjekke og måle opp om det er plass til babyseng på rommet vårt eller Google litt etter bilstol til baby.... Og så kommer det mange følelser når andre kjente deler graviditetsnyheter. Jeg vil og.!!

Må nesten aktivt forsøke å få tankene over på noe annet. For noen måneder siden var ikke dette noe kjent tema for meg i det hele tatt. Tillate meg selv å slappe av, se masse på TV eller lese bok, bare fordype meg i noe annet (flykte litt fra virkeligheten ) og se om det hjelper.. Kanskje også male-prosjekt som Maho94 skriver om er en god oppskrift på å tenke på noe annet? :)

Last edited:
Btw, blir ikke bedre av å akkurat titte ut av vinduet og se en mor sitte i sameiets hage med MIN vogn!! Stokke trailz vognen jeg ønsker meg:hilarious:

Btw, blir ikke bedre av å akkurat titte ut av vinduet og se en mor sitte i sameiets hage med MIN vogn!! Stokke trailz vognen jeg ønsker meg:hilarious:

Er det nå jeg skal innrømme at jeg har vært i butikk og målt understellet sammenlagt for å finne ut om vi får plass i bilen vår?

Er det nå jeg skal innrømme at jeg har vært i butikk og målt understellet sammenlagt for å finne ut om vi får plass i bilen vår?

Haha den slår googling og sikling på diverse nettsider :hilarious: Jeg liker et godt tilbud og har vært nære ved å bestille sånn bbhugme pute som jeg tror jeg «må» ha, 20% på farmasiet.no :happy:

Får det plass i bilen da? Er jo greit å vite om man må ha ny bil for å få plass til vognen man vil ha :hilarious:

Haha den slår googling og sikling på diverse nettsider :hilarious: Jeg liker et godt tilbud og har vært nære ved å bestille sånn bbhugme pute som jeg tror jeg «må» ha, 20% på farmasiet.no :happy:

Får det plass i bilen da? Er jo greit å vite om man må ha ny bil for å få plass til vognen man vil ha :hilarious:

Bilen står på verksted så jeg får ikke målt! Det er ikke et alternativ å bytte bil, så får velge en vogn som får plass sammen med hundebur etc. Emmaljunga nxt90 har litt mindre understell, men om det blir plass ønsker jeg meg virkelig den høyden trailz gir... Først skal jeg bli gravid, da.

Dette er målene jeg har kommet frem til på understell uten å ta av hjulene. Bag/sittedel får vi plass til i baksetet siden vi har bred bil, men understell må dele plass med hundebur baki...

Nxt90: 84x48x31
Trailz: 95x63x35

Takk for svar, dere er bare herlige! Godt å høre at det ikke bare er meg det går litt på repeat hos :rolleyes: Jeg kan ikke begynne å google barnevogner og utstyr enda, da VET jeg at jeg ikke kommer til å få gjort noe som helst annet i tiden fremover. Men jeg hører det kommer til å være mange gode tips å få her inne når den tid kommer ! ;)
Ha en fin dag og helg, håper både jeg og dere klarer å senke skuldrene og fokusere på noe annet også innimellom! :Heartred

Takk for svar, dere er bare herlige! Godt å høre at det ikke bare er meg det går litt på repeat hos :rolleyes: Jeg kan ikke begynne å google barnevogner og utstyr enda, da VET jeg at jeg ikke kommer til å få gjort noe som helst annet i tiden fremover. Men jeg hører det kommer til å være mange gode tips å få her inne når den tid kommer ! ;)
Ha en fin dag og helg, håper både jeg og dere klarer å senke skuldrene og fokusere på noe annet også innimellom! :Heartred

Kan hilse fra dypt nedi researchfella - jeg har ikke fått gjort noe annet enn å google og høre podcast den siste måneden... Du får prøve å holde deg på overflaten så lenge du kan ;)

Bilen står på verksted så jeg får ikke målt! Det er ikke et alternativ å bytte bil, så får velge en vogn som får plass sammen med hundebur etc. Emmaljunga nxt90 har litt mindre understell, men om det blir plass ønsker jeg meg virkelig den høyden trailz gir... Først skal jeg bli gravid, da.

Ja skjønner, ikke aktuelt med bilbytte her heller men vi har ikke hundebur som tar plass (kun sportsutstyr men det må vike!!). Har kun sett for meg Stokke.. «Alle» her hvor jeg bor har bugaboo, så er det vel Stokke og thule på andreplass. Men ja, høyden på Stokke som appellerer mest her og. Uten at jeg har sett den, eller andre vogner på ekte i butikk:happy: Mannen min var forresten veldig generøs her for leden, han sa at hvis vi blir gravid så skal han være med på barnas hus...1 gang...:hilarious:

Ja det er liksom det å bli gravid først.. Det er en av de tingene vi ikke kan kontrollere eller «få på plass» selv så syns de tingene man kan forberede og gjøre noe med gir en slags ro, slipper å ta stilling til det senere liksom.. Gjør blant annet også daglige knipeøvelser, gjør dere det? Hater det men tror fremtidige meg vil takke for innsatsen !

Ja skjønner, ikke aktuelt med bilbytte her heller men vi har ikke hundebur som tar plass (kun sportsutstyr men det må vike!!). Har kun sett for meg Stokke.. «Alle» her hvor jeg bor har bugaboo, så er det vel Stokke og thule på andreplass. Men ja, høyden på Stokke som appellerer mest her og. Uten at jeg har sett den, eller andre vogner på ekte i butikk:happy: Mannen min var forresten veldig generøs her for leden, han sa at hvis vi blir gravid så skal han være med på barnas hus...1 gang...:hilarious:

Ja det er liksom det å bli gravid først.. Det er en av de tingene vi ikke kan kontrollere eller «få på plass» selv så syns de tingene man kan forberede og gjøre noe med gir en slags ro, slipper å ta stilling til det senere liksom.. Gjør blant annet også daglige knipeøvelser, gjør dere det? Hater det men tror fremtidige meg vil takke for innsatsen !

Det er disse det står mellom for min del (denne kanalen er norsk selv om han snakker engelsk, og det er masse bra info der!): https://www.youtube.com/watch?v=7H4WsxVoDKw

Grunnen til at det står mellom de to er at vi i utgangspunktet ferdes mest på grusvei og i skogen, så jeg håper å kunne fortsette med det. Beina mine er ikke glade i å gå på asfalt... Tror også at vi kommer til å få bruk for en sykkel-/jogge-/pulk-vogn etter hvert, men det er vel ikke så aktuelt det første året så akkurat det har jeg utsatt å tenke på. Mannen så sitt snitt til å foreslå caravelle, jeg bare NEI! Jeg er sååå fornøyd med den bilen vi har nå!

Jeg driver også med kniping, men det har jeg faktisk gjort i en del år. Ikke så metodisk og jevnlig men når jeg kommer på det. Slitsomt, men jeg synes egentlig det er litt digg, er det bare meg?

Har du forresten kikket på forskjellige sånne puter? Jeg driver allerede og paller meg opp med forskjellige ekstra puter og dobbeldyne brettet mellom knærne osv, fordi rygg og hofter i utgangspunktet ikke er så greie med meg (litt forkalkninger og prolaps og sånt, begynner virkelig å føle meg gammel)... Så har lurt på å skaffe en pute som er laget for det, men ga opp da jeg hadde lest et par tester og bare ble enda mer forvirret over fordeler og ulemper med de forskjellige...

Ha en kjempefin dag og helg du også! :Heartred

Jeg må bare slippe jubelen løs for at jeg endelig skal tilbake på jobb mandag! :D
Det skal bli en glede å endelig få prate med litt andre folk enn familien. Håper også at dagene går litt raskere da, for å sitte hjemme i 9 uker med en heeeel syklus uten å prøve på baby... det har gått så ekstremt sakte :arghh: blir greit å få litt mer rutiner og litt av hverdagen tilbake. Da kan man jo håpe at dagene suser litt raskere forbi ;)

Jeg gleder meg i allefall til EL er overstått. Det er virkelig en mare å vente :nailbiting:

Jeg må bare slippe jubelen løs for at jeg endelig skal tilbake på jobb mandag! :D
Det skal bli en glede å endelig få prate med litt andre folk enn familien. Håper også at dagene går litt raskere da, for å sitte hjemme i 9 uker med en heeeel syklus uten å prøve på baby... det har gått så ekstremt sakte :arghh: blir greit å få litt mer rutiner og litt av hverdagen tilbake. Da kan man jo håpe at dagene suser litt raskere forbi ;)

Jeg gleder meg i allefall til EL er overstått. Det er virkelig en mare å vente :nailbiting:
Såå kjekt for deg!! Det var en drøm å komme tilbake fra hjemmekontor - så gled deg :joyful::joyful:
Lykke til med aksjelegging :shy:

Back
Topp