Vi som prøver for første gang

Så kjekt at dere ønsker å begynne å prøve, blir spennende å følge med :happy: Perfekt forum å skravle om alt mulig på! Og god støtte til alt :cool:

Jeg hadde nøyaktig 28 dagers syklus på ppillen, slutten på den i oktober og etter det har syklusen min ligget jevnt over 29/30 dager- og den første mens kom som normalt 29 dager etter pilleslutt:joyful:
Men legg inn aksjer i disse dager, EL kan komme når som helst etter pilleslutt, veldig inviduelt for hver enkelt har jeg forstått :shy:
Jeg startet med folsyre en uke før vi begynte å prøve - vi skulle egentlig vente til sommeren, men grunnet korona så begynte vi bare å prøve på barn nå :hilarious: Så derfor begynte jeg kun en uke før! Men tror du bare kan begynne med det nå :joyful:

Takk for hyggelig svar :angel7

Ja vi er spente! Mannen kom nettopp hjem fra å ha hjulpet et vennepar med å bygge flatpakker, å han ble helt stum av alt jeg har lest meg opp på i disse timene :happy Hahaha!

Men han er glad jeg tar det på alvor da, å inviterer tid i vår kunnskap :angel8

Da begynner jeg på folsyre på mandag. Er nok lurt ja :)

Så mensen kan komme nå om noen dager? Eller ikke før om 28 dager?.. Oi kan syklusen utvides å bli lengre etter p-pille stopp   :facepalm: hahah, jaja!! Får forsøke å følle med å kjenne etter :cat:

Takk for hyggelig svar :angel7

Ja vi er spente! Mannen kom nettopp hjem fra å ha hjulpet et vennepar med å bygge flatpakker, å han ble helt stum av alt jeg har lest meg opp på i disse timene :happy Hahaha!

Men han er glad jeg tar det på alvor da, å inviterer tid i vår kunnskap :angel8

Da begynner jeg på folsyre på mandag. Er nok lurt ja :)

Så mensen kan komme nå om noen dager? Eller ikke før om 28 dager?.. Oi kan syklusen utvides å bli lengre etter p-pille stopp   :facepalm: hahah, jaja!! Får forsøke å følle med å kjenne etter :cat:
Så kjekt han interesserer seg :joyful::joyful:
Sluttet du etter pillebrettet var slutt? Eller midt i?
Jeg sluttet etter pillebrettet var ferdig, og fikk mensen som «normalt» på sukkerpillene, så tok det 29 dager før den «ekte» mensen kommer, om du forstår? Haha, er ikke så flink å forklare :shy:

Hei :angelic:

Jeg og ektemannen har også bestemt oss for å hoppe ut i dette ukjente, men ønskede universet :cat:

Slutter med p-piller idag, tenker å få taki folat på mandag :)..
Åsså tror jeg syklusen min er 28-29 dager :confused:.. Skjønner litt lite av dette enda merker jeg.. Men er slik som deg som søker å vindus shopper på nettet å sondrer terrenget ifht pris å utstyr å hva man skulle trenge :angel7

Tenker å legge inn i en eggløsningskalkulator på nettet ifht når egget skulle slippe å legge inn aksjer noen dager før å etter på, tror nesten det bare er slik man må starte. :nailbiting::cat::smiley-bounce016

Er veldig entusiastisk, men også skikkelig redd for om man skal oppleve SA osv.. Jaja, nytt univers! Lets go :happy093

Hei❤️

Så hyggelig! Kjenner meg igjen i det du skriver, alt er så nytt og spennende men også frykt for sa etc !

Jeg sluttet på pillen i midten av februar og tror jeg opplevde EL først (mange dager med mye slim!) Og deretter fikk jeg mensen 11.mars og deretter 8.april så foreløpig 28 dager på meg. Vi starter ikke prøving før i mai så ville gi litt tid til å komme inn i en kjent syklus da jeg har lest det kan ta noen mnd. Men skulle gjerne ha sluttet på pillen mye før, føler meg mye bedre uten syns jeg.

Det blir prøving ca annenhver dag Mellom mens og EL i mai. Og så får vi heller trappe ned hvis det blir slitsomt dersom det ikke skulle klaffe på første forsøk :-)

Vedr folsyre så er det anbefalt å ta det fra den dagen man aktivt starter å prøve! Eller en måned før, så det har jeg gjort. :-)

Så kjekt han interesserer seg :joyful::joyful:
Sluttet du etter pillebrettet var slutt? Eller midt i?
Jeg sluttet etter pillebrettet var ferdig, og fikk mensen som «normalt» på sukkerpillene, så tok det 29 dager før den «ekte» mensen kommer, om du forstår? Haha, er ikke så flink å forklare :shy:

Ja han interesserer seg masse :love7han er 30 år, og har ønsket seg barn en stund nå! Bare ventet på at jeg skal føle meg klar, tok et lite år med ambivalens da man tenker på at alt skal være perfekt til lille skal få komme :oops: men.. Livet skjer jo mens man planlegger som d så fint heter, så nå hopper vi! Vi vil jo virkelig dette :wav

Ja sluttet nå når ved brettet hadd en pille igjen, haha! Er igjen en pille til imorgen (søndag) men den tenker jeg ikke å ta..

Sååå, da vil første blødning som kommer ikke være ekte mensen?.. Har ikke tatt sukkerpiller på mine, er minipiller tror jeg, er cerazette iallefall

:Heartbigred

Hei alle dere :cat:

Vi slutter med p-piller idag, cerazette..
Noen som har erfaringer med hvor lenge det tok før mensen kom? Har ikke tidligere hatt noen aktive tanker på hvor lang syklus jeg har ol..

Men har prøvd å gått litt tilbake i tid :woot: å det virker som det er 29 dager mellom siste dag menstruasjon og første dag menstruasjon.. Å at jeg blør ca 4-5 dager.. :angelic:

Ville dere begynt å tatt folsyre å slikt nå allerede på mandag? :bookworm: hilsen et par som lurer på alt dette ifht babydrømmen :smiley-angelic005:love017

Det er en del år siden jeg gikk på p-piller (har hatt hormonspiral inntil nylig), men da jeg sluttet fikk jeg mensen mer eller mindre umiddelbart... Jeg er også helt ny i babygamet (er i pp1) så jeg sender en hel bøtte sympati og lover at det blir lettere med forkortelser og hormoner og tester etter hvert.

Man regner sykluslengde fra første dag av mens til første dag av neste mens - altså ikke fra siste dag av forrige til første dag av neste. Så hvis du har hatt 29 dager mellom pluss fire dager blødning, har du hatt 33 dager lang syklus. Gir det mening?

Jeg har valgt å begynne med testing for å finne eggløsning allerede fra første prøveperiode for å slippe å kaste bort måneder på å bomme på det. Tester kroppstemperaturen hver dag før jeg står opp, og har brukt eggløsningster fra syklusdag 9. Det gir meg litt mer følelse av kontroll selv om jeg egentlig ikke kjenner syklusen min enda, rett etter uttak av spiral ;)

Ja han interesserer seg masse :love7han er 30 år, og har ønsket seg barn en stund nå! Bare ventet på at jeg skal føle meg klar, tok et lite år med ambivalens da man tenker på at alt skal være perfekt til lille skal få komme :oops: men.. Livet skjer jo mens man planlegger som d så fint heter, så nå hopper vi! Vi vil jo virkelig dette :wav

Ja sluttet nå når ved brettet hadd en pille igjen, haha! Er igjen en pille til imorgen (søndag) men den tenker jeg ikke å ta..

Sååå, da vil første blødning som kommer ikke være ekte mensen?.. Har ikke tatt sukkerpiller på mine, er minipiller tror jeg, er cerazette iallefall

:Heartbigred
Så spenndende at dere skal prøve nå :joyful: prøvde å google nå, vet pillene hindrer eggløsning, og derfor skal man ikke bli gravid på pillene: Når man bruker p-piller og tar en pause på 3-7 dager fra pillene, får man ikke en vanlig menstruasjon, men man får noe vi kaller en bortfallsblødning (kortere og mindre blødning enn vanlig mensen). Pausen er for kort til at et egg modnes og løsner fra eggstokken, som må til for å bli gravid. Men pausen er lang nok til at slimhinnen i livmoren løsner og gir en liten blødning.
Så da vil med andre ord den første blødningen du får være bortfallsblødning! Så kommer El en gang før du får første mens etter pilleslutt, når EL kommer er inviduelt for hver enkelt :D Så vil tro du får eggløsning ca. syklusdsg 14, men vanskelig å si da alle er så forskjellige :shy:
Håper du forstod:hilarious:

I dag, halvannen uke etter jeg tok ut spiralen vet jeg endelig hvor jeg er i syklusen! I dag kom EL, og nå er vi liksom offisielt prøvere :love7
Selv om, ingen vet det enn oss, men mannen min sa det i dag at han kunne ikke la være å tenke på at vi kanskje har laget en baby! Haha.

Men det er jo koselig at han er så gira, det gjør at det ikke er like skummelt for meg, som tenker på alt hele tiden. Så får vi se om vi får det til å klaffe denne mnd, selv om jeg tviler litt. Føler liksom ikke vi kommer til å være så heldige at det klaffer allerede første PP :p

I dag, halvannen uke etter jeg tok ut spiralen vet jeg endelig hvor jeg er i syklusen! I dag kom EL, og nå er vi liksom offisielt prøvere :love7
Selv om, ingen vet det enn oss, men mannen min sa det i dag at han kunne ikke la være å tenke på at vi kanskje har laget en baby! Haha.

Men det er jo koselig at han er så gira, det gjør at det ikke er like skummelt for meg, som tenker på alt hele tiden. Så får vi se om vi får det til å klaffe denne mnd, selv om jeg tviler litt. Føler liksom ikke vi kommer til å være så heldige at det klaffer allerede første PP :p
Så spennende! Og utrolig gøy at han også er giret :joyful: Krysser fingrene for dere er de heldige som klarer det med en gang :joyful:

Noen som har erfaringer med hvor lenge det tok før mensen kom? Har ikke tidligere hatt noen aktive tanker på hvor lang syklus jeg har ol..

Men har prøvd å gått litt tilbake i tid :woot: å det virker som det er 29 dager mellom siste dag menstruasjon og første dag menstruasjon.. Å at jeg blør ca 4-5 dager.. :angelic:

Ville dere begynt å tatt folsyre å slikt nå allerede på mandag? :bookworm: hilsen et par som lurer på alt dette ifht babydrømmen :smiley-angelic005:love017
Jeg fikk mensen 2-3 dager etter siste tablett på brettet - begynte nylig på folsyre, tenker du kan begynne med det nå:rolleyes: Det er anb å starte litt før msn planlegger å bli gravid, så bare til å begynne nå:love017 Lykke til!

Så spennende :D
Jeg slutta på Mercilon i oktober. Fikk da "mensen" som normalt, og var egentlig i regelmessig syklus ca 29 dager etter det. Den vingler litt denne syklusen min, men den har vært mellom 28-32 dager i alle fall! Anbefaler deg å teste etter EL nå i første omgang i alle fall. Jeg har alltid trodd EL kom dag 14, altså to uker før mens ca, men det viser seg at jeg ikke får EL før rundt CD18, og har kortere lutealfase enn antatt (10-12 dager).

Folsyre hadde jeg bare kjørt på med med en gang. Jeg starta ikke før det hadde gått noen mnd, men det var fordi jeg ikke tenkte tanken :)

Lykke til! Håper det klaffert fort for dere.

Dagene har ikke begynt å gå noe raskere i løpet av helgen. Herliget... HVOR sakte kan egentlig en dag gå? Veeeldig sakte, tydeligvis :hungover:

Venter mensen til uka. For første gang på lenge gleder jeg meg til den kommer :p nå vil jeg bare bli ferdig med denne irriterende trege pausen vår! Mannen kommer hjem midt i uka. Han er klar, jeg er klar - så NÅ folkens! Nå skal det bli baby :rolleyes:

Jeg fikk mensen 2-3 dager etter siste tablett på brettet - begynte nylig på folsyre, tenker du kan begynne med det nå:rolleyes: Det er anb å starte litt før msn planlegger å bli gravid, så bare til å begynne nå:love017 Lykke til!

Spennende :angelic:
Ja jeg tok første runde med folsyre idag, så det føles godt :cat:

Virker som litt blødning idag :woot: tok jo siste p-pille fra cerazette igår! Såå, har plottet første dag inn på Flo appen nå :) lastet ned alle mulig apper nå :angel12

Gøy å lese her! Det er spennende å prøve for første gang. Merker det selv at det er mange tanker og følelser. Jeg fikk omsider TR. Er i gang med andre runde med letrozol, krysser fingrene for at dette blir min måned :happy:

Spennende :angelic:
Ja jeg tok første runde med folsyre idag, så det føles godt :cat:

Virker som litt blødning idag :woot: tok jo siste p-pille fra cerazette igår! Såå, har plottet første dag inn på Flo appen nå :) lastet ned alle mulig apper nå :angel12

Yay da er du i gang :-) jeg føler nesten litt at når jeg gjør og tenker som en gravid kvinne så har jeg større sjanse for å bli det. Eneste som mangler er liksom bare det befruktede egget :hilarious: men desto større sjanse for skuffelse hvis det ikke skulle klaffe da!

Hvilke apper har du lastet ned? Jeg har clue, Preglife, babyverden og helseoversikt. Sistnevnte hr jeg ikke brukt enda, den er mer aktuell når man først er gravid. Clue er for syklus og de to andre er gode for info allerede nå i prøving :-)

Yay da er du i gang :) jeg føler nesten litt at når jeg gjør og tenker som en gravid kvinne så har jeg større sjanse for å bli det. Eneste som mangler er liksom bare det befruktede egget :hilarious: men desto større sjanse for skuffelse hvis det ikke skulle klaffe da!

Hvilke apper har du lastet ned? Jeg har clue, Preglife, babyverden og helseoversikt. Sistnevnte hr jeg ikke brukt enda, den er mer aktuell når man først er gravid. Clue er for syklus og de to andre er gode for info allerede nå i prøving :)

Helt enig :angel8 tenker at om man tenker litt som. En gravid å sånn så er man med å tilrettelegger for at det skal bli slik :rolleyes:

De appene jeg også har lastet ned, pluss babyverden het vel den ene, men har ikke fått sjekket den ut helt enda :) hører gravid uke for uke og baby verden podcast på Spotify nå, er sinsykt lærerikt og godt å høre på :oops: så det anbefaler jeg iallefall.

Så siden jeg har første dag med litt blødning nå, så blir vel får første prøve periode om en ukes tid? Når mensen er ferdig.. Eller har jeg misforstått? :facepalm:

Helt enig :angel8 tenker at om man tenker litt som. En gravid å sånn så er man med å tilrettelegger for at det skal bli slik :rolleyes:

De appene jeg også har lastet ned, pluss babyverden het vel den ene, men har ikke fått sjekket den ut helt enda :) hører gravid uke for uke og baby verden podcast på Spotify nå, er sinsykt lærerikt og godt å høre på :oops: så det anbefaler jeg iallefall.

Så siden jeg har første dag med litt blødning nå, så blir vel får første prøve periode om en ukes tid? Når mensen er ferdig.. Eller har jeg misforstått? :facepalm:

Har også hørt de podcastene, eller sparer på den uke for uke til jeg er befruktet :happy: Babyverdens podcaster er veldig informative! Ellers har Femihelse en del gode episoder samt Engler og Hormoner har noen episoder som er verdt å høre på. Åpen journal hadde også en fin episode om graviditet denne uken. Hørte på Fødselspodden i dag som var hyggelig! Elsker podcaster hehe.

Ja det blir vel noe sånn, spørs hvor lang syklusen er ! Som andre også har sagt så kan det hende at EL kommer en annen dag enn «standard» 14 dager før neste mens (gitt at man har 28 dagers syklus) Jeg kommer ikke til å bruke eggløsningstester men vet at jeg har rundt 28 dager og skal prøve annenhver dag etter mensen er ferdig og utover i mai, og så se om det klaffer :)

Last edited:

Åå så hyggelig at han er gira og sier det:love7 Lykke til med prøvingen !!

Kunne ønske mannen min var litt mer synlig gira, selv om vi har bestemt oss for å prøve så virker det som han også er litt sånn «jaja nå er livet over»! Mest på spøk men er jo gjerne noe sannhet i det :-)

Kunne ønske mannen min var litt mer synlig gira, selv om vi har bestemt oss for å prøve så virker det som han også er litt sånn «jaja nå er livet over»! Mest på spøk men er jo gjerne noe sannhet i det :)

Jaa, det er godt å være to om alle følelsene, som er å som vil komme i tiden fremmover :wideyed:

Jaa, de er nok litt "redde" også, man sier på en måte jatakk til en enveis bilett til et ukjent univers, :angelic:... Dette skal gå veien for oss alle:rolleyes:

Kunne ønske mannen min var litt mer synlig gira, selv om vi har bestemt oss for å prøve så virker det som han også er litt sånn «jaja nå er livet over»! Mest på spøk men er jo gjerne noe sannhet i det :)
Ja, det er veldig hyggelig, føler meg heldig som har en mann som er såpass synlig gira. Regnet egentlig med han skulle være litt mer som din, noe jeg føler er mest vanlig (?). Føler egentlig vi kvinner legger myyye mer tanker og følelser ned i dette enn mennene gjør, noe som er fint å lese at de fleste opplever, så slipper man å føle seg så alene.

Liker å komme inn hit og lese og snakke litt, så får jeg utløp for de tankene og følelsene jeg har rundt alt, siden jeg ikke kan dele de med alle :happy: Det er jo sant ja, man hopper rett inn i et heeeelt nytt og ukjent liv, og så håper man på at det blir like fantastisk som man tror :love7

Back
Topp