Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Nei, man trenger ingen henvisning. Må betale selv da, ettersom det er privat, men han er virkelig verdt hver eneste krone og VEL så det! :)

Fant det nå og har sendt mail :) satser på at jeg får time kjapt! Pris spiller ingen rolle, jeg går stortsett alltid privat etter lite/manglende hjelp offentlig i andre tilfeller.

Litt vanskelig booke system, tok det lang tid før du fikk svar på når du fikk time?
 
Fant det nå og har sendt mail :) satser på at jeg får time kjapt! Pris spiller ingen rolle, jeg går stortsett alltid privat etter lite/manglende hjelp offentlig i andre tilfeller.

Litt vanskelig booke system, tok det lang tid før du fikk svar på når du fikk time?


Jeg fikk svar ganske kjapt, heldigvis! Dersom du ikke får svar ila morgendagen ville jeg heller ringt dem. Fikk jo ny time den 30 okt nå, og da hadde han flere ledige den dagen, og jeg fikk da pga jeg måtte være seks uker på vei så satser på du kan få før det også! :D Altså, det er nesten sånn at man gleder seg til å gå dit. Første gang jeg var der ble jeg jo så lei meg pga jeg hadde pcos, men han sa at dette her skulle han hjelpe meg med, vi gav oss ikke før vi var i mål og hadde stor tro på at jeg skulle bli gravid med litt hjelp. Han sa han først ville prøve metformin, men dersom jeg ikke ble gravid var det mange andre metoder som kunne prøves. Han er så omtenksom og dyktig at kan ikke få skrytt nok! Og vi hadde bare prøvd et halvt år når vi var der, men han sa at jeg forstår godt du er utålmodig, og er ikke enig i det at folk skal måtte prøve et helt år før de blir tatt seriøst. Han har altså forståelse for at prøvere er utålmodige og helst skulle vært gravid i går. Så tror du kommer til å bli veldig fornøyd :)
 
Jeg fikk svar ganske kjapt, heldigvis! Dersom du ikke får svar ila morgendagen ville jeg heller ringt dem. Fikk jo ny time den 30 okt nå, og da hadde han flere ledige den dagen, og jeg fikk da pga jeg måtte være seks uker på vei så satser på du kan få før det også! :D Altså, det er nesten sånn at man gleder seg til å gå dit. Første gang jeg var der ble jeg jo så lei meg pga jeg hadde pcos, men han sa at dette her skulle han hjelpe meg med, vi gav oss ikke før vi var i mål og hadde stor tro på at jeg skulle bli gravid med litt hjelp. Han sa han først ville prøve metformin, men dersom jeg ikke ble gravid var det mange andre metoder som kunne prøves. Han er så omtenksom og dyktig at kan ikke få skrytt nok! Og vi hadde bare prøvd et halvt år når vi var der, men han sa at jeg forstår godt du er utålmodig, og er ikke enig i det at folk skal måtte prøve et helt år før de blir tatt seriøst. Han har altså forståelse for at prøvere er utålmodige og helst skulle vært gravid i går. Så tror du kommer til å bli veldig fornøyd :)

Høres ut som en fantastisk lege og mann :) jeg går egentlig ikke til mannlige gynekologer etter wn svært uheldig opplevelse som endte i klage og mye styr, men nå har jeg lest og hørt så mye bra om han at jeg tar mine sjangser :)
 
Hører til her jeg også. Startet prøvingen i juni i fjor og hadde ganske stabile sykluser frem til sa i oktober 16, etter det var alt bare kluss med veldig lange sykluser og småblødninger over lang tid. Gikk raskt en den opp i vekt og det ville ikke av igjen samme hva jeg prøvde. Fikk time hos fastlege som sendte meg videre til gyn, hvor jeg i mai fikk påvist pcos.

For meg var det en lettelse å få vite hvorfor jeg plutselig gikk opp i vekt og hvorfor vi ikke ble gravide, samtidig som det er skikkelig kjipt at det skal være så vanskelig å få det til å klaffe. Har gått på letrozol nesten hver mnd siden mai, men fortsatt ikke gravid. Vi har nå sendt søknad om ivf, så blir forhåpentligvis oppstart på nyåret dersom vi ikke får det til selv i mellomtiden.

Lykke til alle sammen![emoji4]
 
Hei! Jeg har pcos. Første unge fikk jeg ved hjelp av pergotime. Ble da gravid på første forsøk.
Så i september 2015 startet vi å prøve igjen. Men det gikk aldri. Nedtur måned etter måned. Etter å ha prøvd i et års tid, tok jeg kontakt med legen
Jeg ble henvist til gynekolog og fikk hjelp der. Fikk letrozol og en sprøyte for å få egget til slippe.
Ble gravid, men mistet i uke 6. 21. Desember startet jeg å blø.

Vi måtte da ta en pause fra prøving da.
Tiden gikk. Sommeren kom og jeg var så sykt kvalm. Men jeg skjønte ikke hva det kom av. Ikke før jeg begynte å tenke i august at jeg kanskje burde ta en test. Så jeg gjorde det. Og det var tydelig positiv [emoji173]
Vi klarte å bli gravide helt selv. Jeg visste ikke at jeg hadde el og vi hadde i tillegg kondom den gangen.
Men nå er jeg 18+5 og i mars kommer lillesøster [emoji173] og jeg klarer ikke helt å tro på det ennå til tross for 4 ultralyder [emoji173]
 
Hvilken medisin har du fått? :)
Jeg har time på torsdag på volvat for å diskutere neste «steg» [emoji4]
Jeg har gått på metformin men det funket ikke blei så dårlig av å gå på den, men gjekk ned 20 kg uten noe bare trening men nå har eg letrozol får å få litt futt på eggløsningen :) lykke til på torsdag da :) :)
 
Fikk telefon fra gyn i går kveld (betalte for telefonkonsultasjon) han anbefalte meg å gå på metformin til uke 12. han sa at etter uke 12 må jeg ta glukosetest, for og se om jeg ligger an til å få svangerskapsdiabetes.. da skal jeg evt heller få insulin enn metformin.. Han forklarte noe med at i mange andre land fikk gravide metformin hele svangerskapet, men når man kom langt uti det kunne metforminen gjøre det vanskeligere å oppdage ett eller annet morkakeproblem (husker ikke hva det het) derfor fikk man i Norge helst insulin etter uke 12. Glukosetesten måtte jeg ta for å unngå å på 5 kilos baby som han sa.

Han anbefalte meg å komme på ul i uke 6, for å se at hjerte slår og om det bare er èn der, er jo litt høyere risiko for flerlinger etter å ha gått på metformin. Sa ja til det, men ble litt usikker om det trengs.

Og vil til sist bare si, om noen av dere bor i Bergen, anbefaler jeg VARMT gynekolog Jan Helge Mortensen ved sentrumslegene. Han er fantastisk, bryr seg virkelig om deg. Når han ringte i går kveld var det "Gratulerer så utrolig masse, jeg er så glad på dine vegne" og man hører virkelig han bryr seg. Og han tar seg alltid veldig god tid og forklarer alt nøye i stedet for å bare gjøre ting over hodet på meg.

Jeg bor i Bergen, men har en slik fastlege som også bryr seg veldig om pasientene sine, og han gleder seg til jeg kommer på konsultasjon med baby i magen [emoji173]️ Men er han du refererer til gynekolog eller allmennlege?

Så flott at du deler denne informasjonen med oss andre. Veldig nyttig å lese.
 
Jeg hadde i går veldig tydelig og sterk positiv eggløsningstest. La inn flere aksjer i går kveld. I dag er EL test negativ. Ut i fra dette mønsteret ved normale sykluser, så kan det virke som EL har vært i natt eller i dag tidlig. Men dere som har brukt EL tester og har PCOS, kan det hende at egget ikke har sluppet til tross for at testen var tydelig positiv i går og tydelig negativ i dag?
 
Jeg hadde i går veldig tydelig og sterk positiv eggløsningstest. La inn flere aksjer i går kveld. I dag er EL test negativ. Ut i fra dette mønsteret ved normale sykluser, så kan det virke som EL har vært i natt eller i dag tidlig. Men dere som har brukt EL tester og har PCOS, kan det hende at egget ikke har sluppet til tross for at testen var tydelig positiv i går og tydelig negativ i dag?

Ja, det skjedde med meg forrige pp [emoji29]
 
Jeg bor i Bergen, men har en slik fastlege som også bryr seg veldig om pasientene sine, og han gleder seg til jeg kommer på konsultasjon med baby i magen [emoji173]️ Men er han du refererer til gynekolog eller allmennlege?

Så flott at du deler denne informasjonen med oss andre. Veldig nyttig å lese.


Han er gynekolog! :) Så godt du har en lege du er fornøyd med, det er virkelig gull verdt! Det er godt å møte noen som forstår hvor sårt temaet er og hvor sterkt ønsket er om barn. Jeg har hørt om så fryktelig, fryktelig mange som ikke blir tatt seriøst før det er gått 1 år med prøving, og jeg er så takknemmelig for at jeg slapp det. Og ikke minst for at han hadde mange alternative planer på hva vi kunne prøve dersom ikke metformin gikk.

Masse lykke til forressten!
 
Jeg fikk svar ganske kjapt, heldigvis! Dersom du ikke får svar ila morgendagen ville jeg heller ringt dem. Fikk jo ny time den 30 okt nå, og da hadde han flere ledige den dagen, og jeg fikk da pga jeg måtte være seks uker på vei så satser på du kan få før det også! :D Altså, det er nesten sånn at man gleder seg til å gå dit. Første gang jeg var der ble jeg jo så lei meg pga jeg hadde pcos, men han sa at dette her skulle han hjelpe meg med, vi gav oss ikke før vi var i mål og hadde stor tro på at jeg skulle bli gravid med litt hjelp. Han sa han først ville prøve metformin, men dersom jeg ikke ble gravid var det mange andre metoder som kunne prøves. Han er så omtenksom og dyktig at kan ikke få skrytt nok! Og vi hadde bare prøvd et halvt år når vi var der, men han sa at jeg forstår godt du er utålmodig, og er ikke enig i det at folk skal måtte prøve et helt år før de blir tatt seriøst. Han har altså forståelse for at prøvere er utålmodige og helst skulle vært gravid i går. Så tror du kommer til å bli veldig fornøyd :)

Jeg fikk time allerede nå på torsdag, tusen takk for tipset :) har lest mye om han nå og snakket med flere som har vært der og alle er fulle av lovord så jeg gleder meg faktisk litt nå :)

Igjen- tusen takk for tipset :)
 
Hvilke symtomer har dere på pcos? Gyn sa til meg at jeg har en "atypisk" variant.. vet ikke helt hva han mente med det...men er vel at jeg ikke har så mange av de klassiske symptomene kanskje. Jeg har hverken acne, økt hårvekst eller er overvektig. Tvert i mot, her mister jeg håret i fleng og er relativt tynn. Men har cyster, ustabil syklus og manglende el... samt to aborter som også vi med pcos visstnok har større sjans for å oppleve.
Er det ikke «bare» PCO du har da da? Jeg har iallefall skjønt det sånn at om det kun er cyster og ustabil syklus er det PCO, og med alle de tilleggssymtomene som økt hårvekst, overvekt osv er PCOS? Kan være jeg tar helt feil, men det er iallefall det jeg har blitt fortalt. Jeg har iallefall (nesten) PCO, siden jeg kun har cyster og hadde ustabile sykluser og ikke er overvektig eller har økt hårvekst osv.
 
Jeg fikk time allerede nå på torsdag, tusen takk for tipset :) har lest mye om han nå og snakket med flere som har vært der og alle er fulle av lovord så jeg gleder meg faktisk litt nå :)

Igjen- tusen takk for tipset :)


Masse lykke til! Ja du har all grunn til å glede deg - i den grad man kan glede seg til å gå til gynekolog! :) ;) Bare hyggelig!
 
Er det ikke «bare» PCO du har da da? Jeg har iallefall skjønt det sånn at om det kun er cyster og ustabil syklus er det PCO, og med alle de tilleggssymtomene som økt hårvekst, overvekt osv er PCOS? Kan være jeg tar helt feil, men det er iallefall det jeg har blitt fortalt. Jeg har iallefall (nesten) PCO, siden jeg kun har cyster og hadde ustabile sykluser og ikke er overvektig eller har økt hårvekst osv.

Tenkt på det selv,men gyn har nå sagt pcos..jeg får høre med han neste gang da for et bedre svar:)
 
Litt søkt spørsmål, men er det noen av dere som sliter med depressive følelser som kanskje, kanskje ikke er syklusbetinget? Jeg har googlet litt og sett at "depresjon" er listet som et symptom på PCOS.

Det er strengt tatt ikke depresjon jeg kjenner på, men jeg kan ha dager (bare en eller to per syklus) der alt er så mørkt at jeg rett og slett ikke ser poenget med noe. Det er som å bli slukt av et svart hull, all glede forsvinner tilsynelatende ut av livet mitt og jeg ser hverken poenget med å dra på jobb, finne på ting eller hele prøvingen i seg selv. Jeg kan ligge rett ut og stirre i taket eller gråte i flre timer.
Det er rett og slett helt forferdelig, og jeg får helt vondt i magen av å tenke på at det er mennesker som kanskje har det slik hele tiden - hos meg varer det høyst 24 timer.

Kanskje er det ikke tilknyttet min PCO i det hele tatt, men det var så påfallende at det kom etter at jeg sluttet på p-piller. Hadde vært litt beroligende å høre om det er noen andre som kjenner på det samme :)
 
Litt søkt spørsmål, men er det noen av dere som sliter med depressive følelser som kanskje, kanskje ikke er syklusbetinget? Jeg har googlet litt og sett at "depresjon" er listet som et symptom på PCOS.

Det er strengt tatt ikke depresjon jeg kjenner på, men jeg kan ha dager (bare en eller to per syklus) der alt er så mørkt at jeg rett og slett ikke ser poenget med noe. Det er som å bli slukt av et svart hull, all glede forsvinner tilsynelatende ut av livet mitt og jeg ser hverken poenget med å dra på jobb, finne på ting eller hele prøvingen i seg selv. Jeg kan ligge rett ut og stirre i taket eller gråte i flre timer.
Det er rett og slett helt forferdelig, og jeg får helt vondt i magen av å tenke på at det er mennesker som kanskje har det slik hele tiden - hos meg varer det høyst 24 timer.

Kanskje er det ikke tilknyttet min PCO i det hele tatt, men det var så påfallende at det kom etter at jeg sluttet på p-piller. Hadde vært litt beroligende å høre om det er noen andre som kjenner på det samme :)

Hmm interessant spørsmål. Har lurt litt på dette selv da humøret og energinivået har en tendens til å svinge veldig mye i løpet av en syklus. Denne måneden falt jeg ned i hullet på 1 DPO, og det har gradvis bedret seg i løpet av den siste uken. Utrolig slitsomt at humøret skal være så ustabilt. Kan ikke huske det var så gæærnt når jeg gikk på hormonprevensjon!
Har forøvrig fått konstatert PCO, ikke PCOS.
 
Jeg hadde i går veldig tydelig og sterk positiv eggløsningstest. La inn flere aksjer i går kveld. I dag er EL test negativ. Ut i fra dette mønsteret ved normale sykluser, så kan det virke som EL har vært i natt eller i dag tidlig. Men dere som har brukt EL tester og har PCOS, kan det hende at egget ikke har sluppet til tross for at testen var tydelig positiv i går og tydelig negativ i dag?

Før jeg fikk påvist pcos brukte jeg EL-tester, og de ble positive og negative, for så å bli positive igjen, uten at egget slapp noen ganger. Nevnte det for gyn og han sa det ikke var noe poeng i å bruke EL-tester for det var så mye hormoner i kroppen som tullet med testene. Etter det sluttet jeg å bruke de, men nå etter å ha gått ned litt i vekt og bruker letrozol virker det som de fungerer som vanlig igjen[emoji4] Men håper for din del at det er EL på gang[emoji4]
 
Hvor stor dose Merformin tar dere? Jeg tar 500mg 3 ganger daglig. Har gått ned 10kg på 2 mnd nå, og håper å gå ned 10 til før jul..

Forsamtale i morgen, grugleder meg!
Tar samme dose som deg :)
 
Back
Topp