Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Hvor stor dose Merformin tar dere? Jeg tar 500mg 3 ganger daglig. Har gått ned 10kg på 2 mnd nå, og håper å gå ned 10 til før jul..

Forsamtale i morgen, grugleder meg!

850 mg x 2 [emoji1308]
 
Hvor stor dose Merformin tar dere? Jeg tar 500mg 3 ganger daglig. Har gått ned 10kg på 2 mnd nå, og håper å gå ned 10 til før jul..

Forsamtale i morgen, grugleder meg!

1500 jeg også ;) Flott jobbet med vekten! Gått ned 4 kilo her på en måneds tid, men det er mer for min egen skyld da vekten er OK.
 
Hvilke symtomer har dere på pcos? Gyn sa til meg at jeg har en "atypisk" variant.. vet ikke helt hva han mente med det...men er vel at jeg ikke har så mange av de klassiske symptomene kanskje. Jeg har hverken acne, økt hårvekst eller er overvektig. Tvert i mot, her mister jeg håret i fleng og er relativt tynn. Men har cyster, ustabil syklus og manglende el... samt to aborter som også vi med pcos visstnok har større sjans for å oppleve.

Mye cyster, hårvekst, manglende eggløsning, hormonforstyrrelse, ustabil syklus og vanskelig å gå ned i vekt. Har også insulinresistens og må bruke metformin.
 
86441c08853ddaad7856dde414f5db5a.jpg
hei! fant denne tråden i går, og har savnet en slik tråd... tenkte på hva jeg skulle skrive. har prøvd siden desember, fikk vite at jeg hadde pcos 4 juli og begynte på metformin samme dag... fikk ikke mensen før slutten av september så var lei for metformin ikke hadde noen virkning på meg... i dag tok jeg en test, slik jeg gjør hver mnd.. (jeg må nemlig det, ønsker ikke å gå på metformin når jeg er gravid) så var den VELDIG positiv!! her hadde jeg altså mens for bare fire uker siden! holdt på å svime av og tok to til.. positive [emoji170] og da gråt jeg meg gjennom en mail jeg skrev til legen igår om at jeg ville ha eggløsningspreparat i tillegg... ups da! mannen er på. sjøen på jobb, og jeg vil vente med å si det til jeg ser han så måtte dele her [emoji170][emoji170][emoji170][emoji170]

Gratulerer så mye :)
 
Men er veldig usikker på om jeg skal fortsette på metformin! :O noen blir bedt om å slutte TVERT mens andre må fortsette, så jeg er så usikker, kom ikke gjennom til gyn i dag heller. Noen som her erfaring på det punktet?
 
Jeg har overvekt (på vei til å bli normal), hårvekst og mange cyster, men jeg har el av meg selv. Vet ikke om jeg er insulinresistent, men tar metformin. Er 10 år siden jeg ble gravid med datteren min, og mye nytt har skjedd i den medisinske verden gitt. Jeg gikk til fastlegen min i mai og ba om metformin og Pergotime (men det fantes jo ikke så da ble det clomifen) Jeg visste mer enn hun og hun sa hun hadde lært mye av meg på den korte stunden jeg var der, hehe. Men nå har jo jeg lært om både Femar og Letrozol, er det bedre enn Pergo/Clomifen?
 
Last edited:
Men er veldig usikker på om jeg skal fortsette på metformin! :O noen blir bedt om å slutte TVERT mens andre må fortsette, så jeg er så usikker, kom ikke gjennom til gyn i dag heller. Noen som her erfaring på det punktet?
Jeg brukte metformin videre i svangerskapet, legen anbefalte det den gang (10 år siden)
 
Men er veldig usikker på om jeg skal fortsette på metformin! :O noen blir bedt om å slutte TVERT mens andre må fortsette, så jeg er så usikker, kom ikke gjennom til gyn i dag heller. Noen som her erfaring på det punktet?

Jeg har fått beskjed om å slutte ved bekreftet svangerskap..
 
Jeg skal fortsette for å unngå/redusere sjansen for svangerskapsdiabetes
 
Problemet med pcos er jo at eggene kan være umodne selv om EL skjer [emoji29] Men må aldri miste håpet [emoji173]️

Jeg holder håpet oppe [emoji173]️ Alle mulige tegn til EL i dag, og er spent på om det faktisk klaffer. I dag er Første gang jeg har hatt EL slim på 1 år! Så krysser fingrene ekstra denne PP [emoji173]️
 
Hvilke symtomer har dere på pcos? Gyn sa til meg at jeg har en "atypisk" variant.. vet ikke helt hva han mente med det...men er vel at jeg ikke har så mange av de klassiske symptomene kanskje. Jeg har hverken acne, økt hårvekst eller er overvektig. Tvert i mot, her mister jeg håret i fleng og er relativt tynn. Men har cyster, ustabil syklus og manglende el... samt to aborter som også vi med pcos visstnok har større sjans for å oppleve.

Jeg har symptomer som svært varierende og uregelmessig syklus. Jeg får EL av meg selv, men sjeldent. Har ikke noe ekstra hårvekst, men har perioder med akneutbrudd. Jeg er ikke direkte overvektig, men steg svært mye i vekt etter passert 20 år. Er nå 26 år, og er blitt anbefalt å gå ned ca 4 kg for å øke sjansene for EL og graviditet.

Har enda ikke opplevd å bli gravid, så aner ikke hvordan min kropp reagerer mtp eventuell SA.
 
Denne PP har jeg skikkelig troen på at spiren kan sitte [emoji173]️ Men er farlig å ha så stor tro, da nedturen desto blir større dersom den ikke sitter.
 
Jeg holder håpet oppe [emoji173]️ Alle mulige tegn til EL i dag, og er spent på om det faktisk klaffer. I dag er Første gang jeg har hatt EL slim på 1 år! Så krysser fingrene ekstra denne PP [emoji173]️

Heier på deg [emoji173]️
 
Jeg hadde ikke el selv før operasjonen, men da jeg ble gravid i 2015 ble jeg det uten noe mer hjelp enn vekttapet. Jeg får ingenting nå, men vi (jeg og gyn) mistenker at jeg ikke har eggløsninger nå, og da blir vel medisin neste steg. Vi skal gi det en mnd nå og se [emoji4]

Jeg er relativt hardt rammet av pcos, men jeg er ikke klar for å ta imot hjelp enda heller, om det gir mening..
Når du skriver du er hardt rammen hva mener du med det?? Har pcos selv men fikk ikke beskjed om at eg var hardt eller lite rammet!
 
Når du skriver du er hardt rammen hva mener du med det?? Har pcos selv men fikk ikke beskjed om at eg var hardt eller lite rammet!

Veldig mange cyster, store forstyrrelser i syklus/manglende eggløsning, kraftige symptomer pga stor ubalanse i hormonene (mye hårvekst, blodsukkerfall, ulvehunger, humørsvigninger)..

Ble det tatt blodprøver og skikkelige undersøkelser av deg?
 
Veldig mange cyster, store forstyrrelser i syklus/manglende eggløsning, kraftige symptomer pga stor ubalanse i hormonene (mye hårvekst, blodsukkerfall, ulvehunger, humørsvigninger)..

Ble det tatt blodprøver og skikkelige undersøkelser av deg?
Ja var på utredning på volvat så det det blei tatt mye prøver å innvendig ultralyd har noen cyster på eggstokkene, litt hårvekst men syklusen ligger på 29 til 35 dager går nå på tabletter får å få hjelp til eggløsning så får vi se hva som skjer! Fikk det påvist i 2013 å 2014 fikk eg ein datter så gravid kan eg bli uten hjelp så krysser fingren att det kommer ein liten til :)
 
Ja var på utredning på volvat så det det blei tatt mye prøver å innvendig ultralyd har noen cyster på eggstokkene, litt hårvekst men syklusen ligger på 29 til 35 dager går nå på tabletter får å få hjelp til eggløsning så får vi se hva som skjer! Fikk det påvist i 2013 å 2014 fikk eg ein datter så gravid kan eg bli uten hjelp så krysser fingren att det kommer ein liten til :)

Hvilken medisin har du fått? :)
Jeg har time på torsdag på volvat for å diskutere neste «steg» [emoji4]
 
Fikk telefon fra gyn i går kveld (betalte for telefonkonsultasjon) han anbefalte meg å gå på metformin til uke 12. han sa at etter uke 12 må jeg ta glukosetest, for og se om jeg ligger an til å få svangerskapsdiabetes.. da skal jeg evt heller få insulin enn metformin.. Han forklarte noe med at i mange andre land fikk gravide metformin hele svangerskapet, men når man kom langt uti det kunne metforminen gjøre det vanskeligere å oppdage ett eller annet morkakeproblem (husker ikke hva det het) derfor fikk man i Norge helst insulin etter uke 12. Glukosetesten måtte jeg ta for å unngå å på 5 kilos baby som han sa.

Han anbefalte meg å komme på ul i uke 6, for å se at hjerte slår og om det bare er èn der, er jo litt høyere risiko for flerlinger etter å ha gått på metformin. Sa ja til det, men ble litt usikker om det trengs.

Og vil til sist bare si, om noen av dere bor i Bergen, anbefaler jeg VARMT gynekolog Jan Helge Mortensen ved sentrumslegene. Han er fantastisk, bryr seg virkelig om deg. Når han ringte i går kveld var det "Gratulerer så utrolig masse, jeg er så glad på dine vegne" og man hører virkelig han bryr seg. Og han tar seg alltid veldig god tid og forklarer alt nøye i stedet for å bare gjøre ting over hodet på meg.
 
Last edited:
Fikk telefon fra gyn i går kveld (betalte for telefonkonsultasjon) han anbefalte meg å gå på metformin til uke 12. han sa at etter uke 12 må jeg ta glukosetest, for og se om jeg ligger an til å få svangerskapsdiabetes.. da skal jeg evt heller få insulin enn metformin.. Han forklarte noe med at i mange andre land fikk gravide metformin hele svangerskapet, men når man kom langt uti det kunne metforminen gjøre det vanskeligere å oppdage ett eller annet morkakeproblem (husker ikke hva det het) derfor fikk man i Norge helst insulin etter uke 12. Glukosetesten måtte jeg ta for å unngå å på 5 kilos baby som han sa.

Han anbefalte meg å komme på ul i uke 6, for å se at hjerte slår og om det bare er èn der, er jo litt høyere risiko for flerlinger etter å ha gått på metformin. Sa ja til det, men ble litt usikker om det trengs.

Og vil til sist bare si, om noen av dere bor i Bergen, anbefaler jeg VARMT gynekolog Jan Helge Mortensen ved sentrumslegene. Han er fantastisk, bryr seg virkelig om deg. Når han ringte i går kveld var det "Gratulerer så utrolig masse, jeg er så glad på dine vegne" og man hører virkelig han bryr seg. Og han tar seg alltid veldig god tid og forklarer alt nøye i stedet for å bare gjøre ting over hodet på meg.

Gratulerer :) og så herlig med en slik lege! Trenger man henvisning for å gå til han?
 
Back
Topp