Fikk telefon fra gyn i går kveld (betalte for telefonkonsultasjon) han anbefalte meg å gå på metformin til uke 12. han sa at etter uke 12 må jeg ta glukosetest, for og se om jeg ligger an til å få svangerskapsdiabetes.. da skal jeg evt heller få insulin enn metformin.. Han forklarte noe med at i mange andre land fikk gravide metformin hele svangerskapet, men når man kom langt uti det kunne metforminen gjøre det vanskeligere å oppdage ett eller annet morkakeproblem (husker ikke hva det het) derfor fikk man i Norge helst insulin etter uke 12. Glukosetesten måtte jeg ta for å unngå å på 5 kilos baby som han sa.
Han anbefalte meg å komme på ul i uke 6, for å se at hjerte slår og om det bare er èn der, er jo litt høyere risiko for flerlinger etter å ha gått på metformin. Sa ja til det, men ble litt usikker om det trengs.
Og vil til sist bare si, om noen av dere bor i Bergen, anbefaler jeg VARMT gynekolog Jan Helge Mortensen ved sentrumslegene. Han er fantastisk, bryr seg virkelig om deg. Når han ringte i går kveld var det "Gratulerer så utrolig masse, jeg er så glad på dine vegne" og man hører virkelig han bryr seg. Og han tar seg alltid veldig god tid og forklarer alt nøye i stedet for å bare gjøre ting over hodet på meg.