Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Ja, jeg både temper og tar eggløsningtest. Det er vel sagt at vi med pcos kan få feil utslag på eggløsningstest, men jeg syns de funker greit. Temping en hjelper på å fastsette! Hva med deg?
Jeg temper, men har ingen temp-økning hittil. Vi startet å prøve i midten av april, så vi har ikke holdt på så lenge, men vi er enda på PP1, da jeg er på CD71 i dag. Jeg skal til lege om 2 uker for å få tatt blodprøver. Legen min ønsker helst at blodprøvene skal tas på CD1-5, men hvem vet når det kommer. Jeg har forsøkt el-tester, men de går aldri over 0,51 i premom-appen. Så jeg håper på å få henvisning og time raskt hos gyn. Jeg vet ikke hvor lang ventetid det er på time hos gyn, men jeg håper å få komme inn før august, liksom :hungover:
 
Jeg går på glucophage pga pcos og prøving, gått siden februar. Fikk positiv test i dag, skal man da slutte med metformin eller? Går bare på 500 da jeg ikke har klart å øke noe mer enda.
 
Jeg temper, men har ingen temp-økning hittil. Vi startet å prøve i midten av april, så vi har ikke holdt på så lenge, men vi er enda på PP1, da jeg er på CD71 i dag. Jeg skal til lege om 2 uker for å få tatt blodprøver. Legen min ønsker helst at blodprøvene skal tas på CD1-5, men hvem vet når det kommer. Jeg har forsøkt el-tester, men de går aldri over 0,51 i premom-appen. Så jeg håper på å få henvisning og time raskt hos gyn. Jeg vet ikke hvor lang ventetid det er på time hos gyn, men jeg håper å få komme inn før august, liksom :hungover:
Da er du tidlig i løypa ja! Vi sluttet med prevensjon for nesten fire år siden, og har ikke hatt en eneste positiv test. Jeg mister troen mer og mer, har en elendig offentlig gynekolog som bare fokuserer på det negative. Jeg må ned i vekt, det vet jeg, men det er bare det og metformin hun pusher. Var til en privat gyn for et par mnd siden, der fikk jeg endelig letrozol og vart litt mer optimistisk. Mannen har litt dårlige svømmere, men han har et barn fra før så han har fått det til! Jeg har klart å gå ned 7-9 kg ( alt etter som hvor jeg er i syklus) og jobber med resten. Går jeg ned 5-6kg til får vi henvisning til IVF, men de kg sitter som pokker!

Går det for lenge mellom hver mens, må du be om provera.
 
Da er du tidlig i løypa ja! Vi sluttet med prevensjon for nesten fire år siden, og har ikke hatt en eneste positiv test. Jeg mister troen mer og mer, har en elendig offentlig gynekolog som bare fokuserer på det negative. Jeg må ned i vekt, det vet jeg, men det er bare det og metformin hun pusher. Var til en privat gyn for et par mnd siden, der fikk jeg endelig letrozol og vart litt mer optimistisk. Mannen har litt dårlige svømmere, men han har et barn fra før så han har fått det til! Jeg har klart å gå ned 7-9 kg ( alt etter som hvor jeg er i syklus) og jobber med resten. Går jeg ned 5-6kg til får vi henvisning til IVF, men de kg sitter som pokker!

Går det for lenge mellom hver mens, må du be om provera.
Ja, vi er ganske tidlige i løypa, men gud så fort man blir utålmodig kjenner jeg. De fleste andre får i hvert fall mensen en gang i måneden og kan fokusere på enten eggløsning eller neste mensen, mens her skjer det liksom ingenting.
Det må være frustrerende at gyn kun fokuserer på vekt, at det ikke skal være mulig å få noe hjelp før man har gått ned synes jeg er rart. Jeg jobber med vekta selv nå mens vi venter, jeg håper det gjør at gyn vil ta meg mer seriøst når jeg først kommer, jeg har straks gått ned 8 kg, men har mye å ta av da. Går du fortsatt til privat gyn eller har du gått tilbake til den offentlige?
Kan fastlege skrive ut provera eller er det bare gyn?
 
Jeg har ikke definitivt fått diagnosen enda, men gynekologen sa at han var veldig sikker på at jeg hadde det under en undersøkelse tidligere denne uka. Jeg er egentlig ikke overrasket, da det har vært oppe til diskusjon med fastlegen min tidligere, og jeg har blitt undersøkt før. Jeg har svært uregelmessig syklus, og jeg er overvektig, men har ikke hatt noen andre symptomer. Har tidligere tatt blodprøver for å sjekke testosteron-nivåer, og jeg har vært i MR (!!!) for å sjekke etter cyster, begge deler var uten resultat. Gynekologen min tok en ultralyd, og så at jeg hadde flere egg på hver side liggende på rekke og rad, så han mente at det var mye som tydet på dette.

Vi har nå prøvd å bli gravid i over ett år, og synes det er både en lettelse og en sorg å få høre at jeg etter all sansynlighet har PCO. Nå har jeg fått Provera for å starte mens, og har fått dobbel dose Lutrazol, og jeg skal ta blodprøver på dag 23/24 i syklusen når den en gang starter. I tillegg har jeg fått beskjed om å prøve å gå ned i vekt, så jobber også med det. Om jeg fremdeles ikke får eggløsning vil neste steg være IVF, som er et kapittel for seg selv. Uff, blir sliten av hele opplegget. :(
 
Fikk PCOS-diagnosen for 11 år siden. Gått 10 år på p-pille(diane) men sluttet med disse i oktober da vi var klare for å prøve på baby. Ble gravid i januar, men mistet i MA, og måtte til utskrapning (hadde vært livløst i 6uker da det ble oppdaget). Dnne mnd tracker jeg alt det jeg kan, for å få litt oversikt over egen kropp. Veldig utålmodig og ønsker svært gjerne å bli gravid igjen. Har alltid hatt mye symptomer på pcos, uregelmessig syklus (alt fra 3 uker til 3 mnd),overvekt (klarte å gå ned 15 kg med lavkarbo og holder meg noenlunde stabilt nå), kviser, økt hårvekst både i ansikt og rundt navlen, pluss cyster oppdaget ved ultralyd hos gyn. Vi holder motet oppe, og vet iallefall at jeg har eggløsning av meg selv og kan bli gravid. Får håpe at neste holder!
 
Ja, vi er ganske tidlige i løypa, men gud så fort man blir utålmodig kjenner jeg. De fleste andre får i hvert fall mensen en gang i måneden og kan fokusere på enten eggløsning eller neste mensen, mens her skjer det liksom ingenting.
Det må være frustrerende at gyn kun fokuserer på vekt, at det ikke skal være mulig å få noe hjelp før man har gått ned synes jeg er rart. Jeg jobber med vekta selv nå mens vi venter, jeg håper det gjør at gyn vil ta meg mer seriøst når jeg først kommer, jeg har straks gått ned 8 kg, men har mye å ta av da. Går du fortsatt til privat gyn eller har du gått tilbake til den offentlige?
Kan fastlege skrive ut provera eller er det bare gyn?
Ja, det tærer godt på tålmodigheten! Det går hovedsaklig på bmi, offgyn skal ha meg ned på 33 før hun gjør noe. Privgyn så litt mer gjennom fingrene på det, pluss jeg trekte fra to-tre kg. Har kun hatt et besøk hos privat, i starten av mars kår jeg fikk utskrevet letrozol. Må er dessverre klinikken lagt ned, så jeg må evt finne ny. Jeg har fire runder til med letrozol, så jeg hååååper jeg har klart de siste kg før de er tatt. Da kan jeg evt få ny resept hos offgyn, samtidig som hun sender henvisning til IVF. Det vil si, jeg vil egentlig ikke tilbake til henne, unnskyld språket men hun er et hespetre. Det sitter langt inne å snakke sånn om andre, men jeg har ikke god erfaring med henne. Men jeg vet ikke hvordan man bytter, eller om det i det hele tatt er mulig. Så jeg håper jeg blir gravid, får time hos fastlege og hun henviser meg til hvem som helst andre, selv om det betyr flere timers reise.

Usikker på om fastlege skriver ut provera, hun gjorde det ikke til meg. Jeg fikk henvisning til offgyn, og fikk provera der, men jeg tror fastlegen min har fornyet resepten iallefall.
 
Ja, det tærer godt på tålmodigheten! Det går hovedsaklig på bmi, offgyn skal ha meg ned på 33 før hun gjør noe. Privgyn så litt mer gjennom fingrene på det, pluss jeg trekte fra to-tre kg. Har kun hatt et besøk hos privat, i starten av mars kår jeg fikk utskrevet letrozol. Må er dessverre klinikken lagt ned, så jeg må evt finne ny. Jeg har fire runder til med letrozol, så jeg hååååper jeg har klart de siste kg før de er tatt. Da kan jeg evt få ny resept hos offgyn, samtidig som hun sender henvisning til IVF. Det vil si, jeg vil egentlig ikke tilbake til henne, unnskyld språket men hun er et hespetre. Det sitter langt inne å snakke sånn om andre, men jeg har ikke god erfaring med henne. Men jeg vet ikke hvordan man bytter, eller om det i det hele tatt er mulig. Så jeg håper jeg blir gravid, får time hos fastlege og hun henviser meg til hvem som helst andre, selv om det betyr flere timers reise.

Usikker på om fastlege skriver ut provera, hun gjorde det ikke til meg. Jeg fikk henvisning til offgyn, og fikk provera der, men jeg tror fastlegen min har fornyet resepten iallefall.
Huff, så kjedelig når legene ikke klarer å oppføre seg som folk! Bor du i en liten by, slik at det er vanskelig å finne ny gyn?
 
Jeg har vært hos gynekolog og hun mener jeg har et "snev av pcos". Merkelig nok fant hun ikke cyster på eggstokkene, sier hun. Hun kommenterte at det var mer "liv" med eggene enn hun hadde forventet, med egg i ulike størrelser. Men pga lang syklus (er på CD92 i dag) har jeg nok et snev av det. Jeg er nå satt på metformin 850 mg x2, sink og vitamin d3 (80 mikrogram) i tillegg til jod og folat, og beskjed om at om jeg klarte å gå på lavkarbo er det enda bedre. Hun fant også en folikkel som hun målte til 14 mm og mente at eggløsning "kunne" komme om minimum 5 dager (altså da på mandag). Jeg har nå gått all in på lavkarbo for å se om jeg kan shake løs den follikkelen :woot: Men det jeg synes er rart, og som gynekologen ikke virket helt til å ha tid til å snakke med meg om, var at 31. mai var jeg hos legen og tok blodprøver som viste at jeg var i tidlig follikkelfase (dag 3-7) og 15. juni mente hun jeg var minimum 5 dager unna. Kan dette være samme eggløsning eller kan det være at kroppen prøver på en ny en igjen og at den i slutten av mai var en annen som kroppen ikke får til?:shy: Kan man ha såå lang follikkelfase?
 
Jeg har vært hos gynekolog og hun mener jeg har et "snev av pcos". Merkelig nok fant hun ikke cyster på eggstokkene, sier hun. Hun kommenterte at det var mer "liv" med eggene enn hun hadde forventet, med egg i ulike størrelser. Men pga lang syklus (er på CD92 i dag) har jeg nok et snev av det. Jeg er nå satt på metformin 850 mg x2, sink og vitamin d3 (80 mikrogram) i tillegg til jod og folat, og beskjed om at om jeg klarte å gå på lavkarbo er det enda bedre. Hun fant også en folikkel som hun målte til 14 mm og mente at eggløsning "kunne" komme om minimum 5 dager (altså da på mandag). Jeg har nå gått all in på lavkarbo for å se om jeg kan shake løs den follikkelen :woot: Men det jeg synes er rart, og som gynekologen ikke virket helt til å ha tid til å snakke med meg om, var at 31. mai var jeg hos legen og tok blodprøver som viste at jeg var i tidlig follikkelfase (dag 3-7) og 15. juni mente hun jeg var minimum 5 dager unna. Kan dette være samme eggløsning eller kan det være at kroppen prøver på en ny en igjen og at den i slutten av mai var en annen som kroppen ikke får til?:shy: Kan man ha såå lang follikkelfase?
Aner virkelig ikke, men det høres mer rett ut at kroppen ikke fikk til og prøvde igjen, enn at du sku ha så lang folikkelfase :nailbiting:
 
Denne her har jeg virkelig trua på! CD 35 i dag, og andre syklus etter MA. Hatt to streker på alle el-tester (testet siden cd 8) så har bestandig LH i kroppen. Men en test som dette har jeg ikke hatt før. Nå blir det å legge inn aksjer også satse på at tempen følger etter!
 

Vedlegg

  • 97AB127E-6607-4CE6-ADD2-3D9F2240657E.jpeg
    97AB127E-6607-4CE6-ADD2-3D9F2240657E.jpeg
    1,2 MB · Visninger: 44
Har fått ganske stabil syklus av metformin nå 31-28-31 dager de siste 3 mnd. Påvist LH topp med billige tester, men ikke gravid, så usikker på om det egentlig slippes et egg eller ikke... :/ ifølge Flo appen har jeg EL imorgen, men foreløpig ikke positiv el test, så litt redd for at kroppen "hopper over" denne gangen... :(
 
Har lett PCOS og ble gravid veldig
kjapt med nummer 1 og 2 da jeg var i 20-årene, altså de satt begge på PP1. Med nummer 3 (etter jeg hadde fått påvist litt små cyster på eggstokkene) måtte jeg prøve in6 måneder før den satt og måtte ty til metformin 500 mg samt streng lavkarbo diett som visstnok skal hjelpe på PCO(S) og ble gravid påfølgende måned med nummer 3. Nå vil vi prøve på nummer 4, men antar det blir lavkarbo og metformin igjen dersom det tar for lang tid.
 
Heisann! Akkurat fått påvist en lett form for pco/pcos. Er slank, 73 kg og 180 høy, men de fant ca 25 egg på hver side(50 tilsammen) og litt utslag på hormonene. Vi har prøvd å få et barn i 9 mnd ca og hatt en SA. Er det noen her som har blitt forklart om SA og pco henger sammen? Jeg har visst endel eggløsninger, men har nok ikke funnet de pga. At fertilitetsmonitoren min slår ut lettere og sist gang en uke før. Kan eggene få dårligere kvalitet, når de modnes sånn hele tiden? Er kroppen klar for eggløsning om hormonene er i ubalanse? Og sist: har noen her reagert på å stå på kjemiske hormoner for å tvinge eggløsning?
 
Back
Topp