Amaras babyønske

Amara

Andre møte med forumet
Hei! Tenkte å starte en dagbok her, nå som jeg håper på å bli gravid. Litt bakgrunnsinfo: Jeg er 31 år, og gift på 3. året. Jeg er overvektig, og burde nok absolutt gå ned en del, både for egen del, og for å øke sjansen for å bli gravid.

Jeg har lenge hatt et ønske om å få barn, og siden jeg er over 30 år nå kjenner jeg veldig på tidspress og føler at jeg MÅ komme i gang nå om jeg skal få barn noen gang. Å få mannen min med på tankegangen min har vært en utfordring, da han lever et veldig komfortabelt liv og ikke er så veldig villig til å endre på vanene sine. Men, etter en god stund med overtaling, har han gått med på å prøve nå. Men jeg er fremdeles litt redd for at han ikke skal bli glad om vi får en positiv test, og det er både skummelt og sårt. Jeg tror jo egentlig at han blir glad, han trenger bare litt tid til å omstille seg.

Men nå er vi i gang, og jeg har begynt på folsyre, har bestilt eggløsningstester og basaltemperaturmåler. Syklusen min har alltid vært litt uregelmessig, så å holde helt styr på den er ikke bare lett. Har også installert appene premom og fertilityfriend.

Jeg aner ikke per nå hvor jeg er i syklusen min, og husker ikke datoen jeg sist hadde mensen, men jeg vet jeg ikke har hatt mensen i mai, så regner med mensen dukker opp om rundt en uke. Fra da blir det litt lettere å holde kontroll siden det da betyr litt mer. :)
 
Last edited:
Nå har jeg begynt å tempe, og regner med mensen er like rundt hjørnet. Når den endelig dukker opp, kan vi for alvor begynne på første PP. Akkurat nå er vi liksom på PP 0.5. Har alltid hatt uregelmessige sykluser, og har aldri hatt full kontroll på når mensen skal dukke opp, eller hvor lang syklus jeg har, det varierer liksom så mye fra gang til gang. :dead:
Om jeg ikke får mensen i løpet av de neste dagene, tar jeg en test for sjekke om jeg allerede er gravid, men tør liksom ikke å håpe på det. Når det er sagt, så har jeg hatt litt murringer, og litt ømme bryst, samt at jeg har vært litt småkvalm. Men jeg er så redd for at jeg håper så mye på baby, at jeg innbiller meg ting. :chicken:
 
Der dukket mensen opp. Må innrømme at jeg er bittelitt skuffet, men ikke så overrasket. Nå kan jeg begynne å følge litt mer med, finne ut når jeg har eggløsning, og få litt mer kontroll på egen syklus. Håper jeg da, den er jo så uregelmessig at det nesten er frustrerende.

Samtidig skal jeg begynne å ta litt mer vare på kroppen min. Tror jeg for alvor må lete etter FitBit klokken min, sånn at jeg vet hvor mye jeg beveger meg hver dag. Også bli flinkere til å spise riktig. Om jeg klarer å gå ned i vekt vil det kanskje bli lettere å bli gravid? Det vil i det minste ikke være like stor risiko i svangerskapet, etter hva jeg har skjønt. Men jeg har verdens svakeste vilje, og gir veldig lett opp, så å klare å gå ned i vekt denne gangen, når det ikke har gått før, tror jeg blir vanskelig. Jeg trenger nok litt støtte og noen som pusher meg litt ekstra. Men ett sted må man liksom begynne, og i dag skal jeg begynne med å drikke masse vann!

Sist jeg snakket med legen, anbefalte han 3 liter vann om dagen. 3 liter er veldig mye for en som omtrent ikke drikker vann i det hele tatt, men jeg har da en drikkeflaske som tar 7,5 dl, så 4 sånne flasker per dag. Jeg får neppe det til i dag, men håper på å få til 2 i alle fall! Lykke til til meg!
 
202617447_530346347985827_1382769212637533750_n.jpg


Nå har jeg tempet i ca en mnd, og sånn her ser grafen min ut. Aner ikke hvordan jeg egentlig skal lese dette, men synes det er veldig varierende? Er én dag jeg har glemt å skrive inn temperaturen, men ellers er temperaturen tatt hver morgen klokken 06.00, før jeg har stått opp. Jeg husker ikke når jeg fant ut at eggløsning var, men tror det var rundt 5/6 juni.

Alt i alt har denne prøveperioden vært en dårlig en, både når det gjelder selve prøvingen, og også å benytte appene og eggløsningstester skikkelig. Mannen min jobbet nattevakt hele uken jeg hadde størst sjanse for å bli gravid, mens jeg jobbet dag og kveld om hverandre. Det førte egentlig til at vi bare hadde sex én gang rundt de mest fertile dagene, så det var ikke så bra. I følge appen skal jeg få mensen i morgen, så blir spennende å se hvor nøyaktig den er.

Jeg håper neste prøveperiode bil bedre, og at jeg får litt mer oversikt over syklusen min, og bruken av diverse apper og tester.
 
Har ikke sett dagboka di før nå, så gleder meg til å følge deg videre :) Jeg er også en nybegynner innen temping, men synes det var litt vanskelig å forstå seg på grafen din ja, har du tatt eggløsningstester som har bekreftet at du har hatt eggløsning?
 
Har ikke sett dagboka di før nå, så gleder meg til å følge deg videre :) Jeg er også en nybegynner innen temping, men synes det var litt vanskelig å forstå seg på grafen din ja, har du tatt eggløsningstester som har bekreftet at du har hatt eggløsning?

Jeg tok vel kanskje 4 tester, der den siste av dem av dem hadde en svak strek. Dessverre så glemte jeg å ta flere da det var en del som skjedde akkurat da, men den med svak strek var i alle fall på lørdag den 5. juni. Burde nok tatt flere både den dagen og neste for å være sikker, men tenkte liksom ikke så langt. Fant også nylig ut at man kan legge inn bilde av tester i appen, noe jeg ikke visste, så det får jeg gjøre neste måned.
 
En vanlig eggløsningstest er kun positiv dersom streken er like sterk eller sterkere enn konstrollstreken. Så svak strek er ikke positiv test, og det er vanlig å ha varierende svak strek gjennom hele syklusen.

Vanskelig å si noe særlig om grafen din, økning en dag, men så var det lav temperatur igjen. :bored: Ville prøvd EL tester igjen, og lagt de inn i app slik du nevner, da slipper man å tolke dem selv :)


Lykke til videre med prøvingen!! :)
 
En vanlig eggløsningstest er kun positiv dersom streken er like sterk eller sterkere enn konstrollstreken. Så svak strek er ikke positiv test, og det er vanlig å ha varierende svak strek gjennom hele syklusen.

Vanskelig å si noe særlig om grafen din, økning en dag, men så var det lav temperatur igjen. :bored: Ville prøvd EL tester igjen, og lagt de inn i app slik du nevner, da slipper man å tolke dem selv :)


Lykke til videre med prøvingen!! :)

Takk for tips! Skal absolutt fortsette med el-tester, og være litt mer nøye neste gang. Er virkelig en vitenskap, dette med å bli gravid! Skjønner ikke at noen får det til med bare å drikke seg drita og ha seg med første og beste, er jo så mye som må klaffe. :laughing002

Nå skal vi reise vekk neste uke, så regner med vi er på ferie hos mine foreldre når jeg har eggløsning, så håper jeg klarer å skjule det litt for dem :)
 
Hei! Så moro å finne dagboka di. Jeg er også 31 og fersk førstegangsprøver i likhet med deg, og gleder meg til å følge med her videre:joyful: Jeg holder ikke på med temping og eltesting (foreløpig hvertfall:wacky:), men moro å se at du virkelig går "all in" fra start! :D
 
Hei! Så moro å finne dagboka di. Jeg er også 31 og fersk førstegangsprøver i likhet med deg, og gleder meg til å følge med her videre:joyful: Jeg holder ikke på med temping og eltesting (foreløpig hvertfall:wacky:), men moro å se at du virkelig går "all in" fra start! :D

Takk for at du vil følge! Med tanke på at syklusen min alltid har vært uregelmessig, tenker jeg at jeg vil ha all info jeg kan når vi først har bestemt oss for å prøve.
I følge appen skulle jeg egentlig hatt mensen for 2 dager siden, men det er foreløpig ingen tegn til den. Regner med den dukker opp snart, men om jeg ikke har fått den etter helga, kommer jeg til å ta en test. Mest fordi vi skal ut og reise på onsdag, og når jeg skal kjøre så langt som jeg skal da, pleier det å gå med ganske mye energidrikker. Om jeg skulle vært usannsynlig heldig og gravid allerede, kan jeg jo ikke drikke så mye koffein, og da er det greit å vite det på forhånd.

Jeg regner uansett ikke med noen positiv test, men vil ta en for sikkerhets skyld, og dersomatte hvisomatte den er positiv, så er jo det bare en ekstremt hyggelig overraskelse!
 
202617447_530346347985827_1382769212637533750_n.jpg


Nå har jeg tempet i ca en mnd, og sånn her ser grafen min ut. Aner ikke hvordan jeg egentlig skal lese dette, men synes det er veldig varierende? Er én dag jeg har glemt å skrive inn temperaturen, men ellers er temperaturen tatt hver morgen klokken 06.00, før jeg har stått opp. Jeg husker ikke når jeg fant ut at eggløsning var, men tror det var rundt 5/6 juni.

Alt i alt har denne prøveperioden vært en dårlig en, både når det gjelder selve prøvingen, og også å benytte appene og eggløsningstester skikkelig. Mannen min jobbet nattevakt hele uken jeg hadde størst sjanse for å bli gravid, mens jeg jobbet dag og kveld om hverandre. Det førte egentlig til at vi bare hadde sex én gang rundt de mest fertile dagene, så det var ikke så bra. I følge appen skal jeg få mensen i morgen, så blir spennende å se hvor nøyaktig den er.

Jeg håper neste prøveperiode bil bedre, og at jeg får litt mer oversikt over syklusen min, og bruken av diverse apper og tester.
Etter El skal tempen stige med minst 0.2 grader, og holde seg såpass høy til IKM (som hovedregel). Min tempgraf så ut som din de mnd jeg ikke hadde EL. Dessverre :(
 
Ikke-kommende menstruasjon :p altså den dagen du forventer mensen, men håper at den ikke kommer

Aaaah, takk for oppklaringen! Vell, nå er det vel 4 dager siden jeg skulle hatt mensen i følge appen, men har ingen tegn til den enda. Kommer til å ta en test på mandag for å utelukke graviditet. Temperaturen min er helt på tur. Høy en dag, lav neste, så høy igjen dagen etterpå. Håper at den blir jevnere neste måned? Synes det er så vanskelig å vite når jeg bør begynne med el-tester når jeg ikke aner når el er. Hater egentlig at jeg har så uregelmessig mens, alt blir så mye mer komplisert...
 
Aaaah, takk for oppklaringen! Vell, nå er det vel 4 dager siden jeg skulle hatt mensen i følge appen, men har ingen tegn til den enda. Kommer til å ta en test på mandag for å utelukke graviditet. Temperaturen min er helt på tur. Høy en dag, lav neste, så høy igjen dagen etterpå. Håper at den blir jevnere neste måned? Synes det er så vanskelig å vite når jeg bør begynne med el-tester når jeg ikke aner når el er. Hater egentlig at jeg har så uregelmessig mens, alt blir så mye mer komplisert...
Dersom du har uregelmessig mens kan du ta med en sånn tempgraf til fastlegen og be om henvisning til gyn tidligere enn etter 1 år. Men du trenger nok noen måneder slik at man kan se at du har uregelmessig mens. Og om du nettopp har sluttet på prevensjon kan den være uregelmessig av den grunn og. Men om det skulle bli aktuelt finnes det medisiner i tabletter som kan hjelpe med å gi eggløsning :)
 
Temper du forresten oralt eller vaginalt? Jeg fikk mye jevnere graf når jeg tempet vaginalt fordi jeg hostet mye om natten
 
Temper du forresten oralt eller vaginalt? Jeg fikk mye jevnere graf når jeg tempet vaginalt fordi jeg hostet mye om natten

Jeg temper oralt, så det kan nok være det er veldig opp og ned pga det. Jeg fjernet p-staven min i 2018 tror jeg, så har ikke brukt prevensjonsmidler på nærmere 3 år. Jeg mistenker mer at det har med vekta mi å gjøre, som er ekstra sårt.
 
Jeg temper oralt, så det kan nok være det er veldig opp og ned pga det. Jeg fjernet p-staven min i 2018 tror jeg, så har ikke brukt prevensjonsmidler på nærmere 3 år. Jeg mistenker mer at det har med vekta mi å gjøre, som er ekstra sårt.

Har du en viss oversikt over hvordan syklusene dine har vært etter du sluttet på prevensjonsmidler? Altså om de er lange, korte, regelmessige, uregelmessige osv.. Har dere brukt kondom eller har du vært ubeskyttet etter du tok ut p-staven? Hvis du har vært ubeskyttet så tror jeg kanskje jeg ville bestilt en time til legen parallelt med at jeg ville fortsette med temping og eggløsningstester. Første steg tenker jeg er å finne ut om du faktisk har eggløsning :) Noen trenger medisiner for å få eggløsning, og hvis det viser seg at du ikke har eggløsning kan det være greit å ha en dialog med legen for å eventuelt bli henvist til gynekolog. Hvis det viser seg at det har med vekt å gjøre, så har jeg kanskje mest tro på å ta steg for steg. Litt som du skrev tidligere, f.eks. starte med mer inntak av vann, også gradvis gjøre flere endringer. Vet med meg selv at hvis jeg skulle tatt en helomvending på måten jeg lever livet mitt hadde jeg ikke holdt ut i det lange løp, så derfor tror jeg mer på å gradvis innføre noen endringer :)
 
Jeg temper oralt, så det kan nok være det er veldig opp og ned pga det. Jeg fjernet p-staven min i 2018 tror jeg, så har ikke brukt prevensjonsmidler på nærmere 3 år. Jeg mistenker mer at det har med vekta mi å gjøre, som er ekstra sårt.
Tror jeg da ville tatt en prat med legen. Det kan være pcos (polycystic ovarie syndrom) som kan gi manglende eggløsning. Ett symptom er uregelmessig mens, og et annet er overvekt. Jeg hadde som ung færre enn 10 menstruasjoner pr år, men hos meg ble det bedre etter 10 år på p-piller og 20 kg mindre
 
Tror jeg da ville tatt en prat med legen. Det kan være pcos (polycystic ovarie syndrom) som kan gi manglende eggløsning. Ett symptom er uregelmessig mens, og et annet er overvekt. Jeg hadde som ung færre enn 10 menstruasjoner pr år, men hos meg ble det bedre etter 10 år på p-piller og 20 kg mindre

Har vært undersøkt for PCOS før, uten at de har funnet noe. Jeg har vært dårlig på å logge menstruasjonen, men ser jeg fremdeles har litt i kalenderen min. Begynte å logge i mai 2019, og hadde da mensen i mai, september (mye mulig jeg har glemt et par logger mellom her), oktober, desember, januar, mars, mai, og august. Jeg har ikke logget noe siden det, før nå sist måned. Jeg vet at jeg gikk ganske lenge mellom hver mens, ofte over 6 uker, så det er fullt mulig jeg ikke hadde mensen mellom mai og september i 2019, men mistenker at jeg hadde i alle fall én runde mellom der, som jeg har glemt å loggføre. Men uansett da, så er det snakk om ca 8-9 sykluser på ett år.

Vi har vært ubeskyttet siden jeg tok ut p-staven, men jeg tror nok mye av grunnen til at vi ikke har blitt gravid er at både jeg og mannen har hatt veldig dårlig sexlyst, og derfor nesten ikke hatt sex i det hele tatt. Er egentlig flaut å innrømme det, men det er nå en gang sånn det er. Og det har ikke blitt bedre av å få en hund som enten vil ligge i senga, eller som står utenfor døren og piper de gangene vi stenger ham ute. På toppen av dette jobber mannen nattevakt annenhver uke, og sover hele dagen, og du kan banne på at jeg jobber kveldsvakter og at vi da nesten ikke ser hverandre. Det er enda en grunn til at jeg gjerne vil vite når el er, for når vi først har sex, er det jo fint at sjansen for å bli gravid er størst mulig.

Når det gjelder sexlysten, aner jeg ikke hvorfor den er så dårlig. Igjen mistenker jeg at det har med vekta mi å gjøre, og selvbildet mitt, for jeg hadde mye bedre sexlyst før. Uff, synes det er skikkelig flaut å innrømme at jeg, en dame tidlig i 30-årene nesten ikke har sex i det hele tatt. :(
 
Back
Topp