Amaras babyønske

Oi, her har jeg glemt å oppdatere på alt for lenge. Jeg har egentlig ikke så veldig mye å oppdatere med, annet enn at jeg fremdeles ikke er gravid.
Jeg har vært hos gynekolog tidligere denne uka, og han mener det ser ut som at jeg har PCO, da jeg hadde masse egg som lå på rekke på hver side, men som ikke så ut til å ha blitt sluppet. Så nå har jeg fått beskjed om å ta Provera for å starte mensturasjon igjen (har ikke hatt mensen siden januar), og har fått dobbel dose Lutrozol, som jeg skal begynne å ta på dag 3 i syklusen min (når den starter).

Samleie annenhver dag fra dag 10 - 22, og blodprøve dag 23/24 for å sjekke en masse greier, inkludert stoffskifte, blodsukker, hormonnivåer og en hel del annet. Jeg fikk også beskjed om at det vil hjelpe å gå ned i vekt, så jeg jobber med det også, selv om det å overleve søtsuget jeg får hele tiden gjør det veldig vanskelig.

Om jeg fremdeles ikke får eggløsning, vil IVF være neste steg, så det er i det minste en backup plan. Synes veien videre er veldig tung, men jeg gir ikke opp!
 
Tøft å lese om prosessen din, Amara. Har du fått bekreftet eggløsning i det hele tatt mens du har gått på provera og letrozol eller funker ikke medisinene på deg i det hele tatt? Det er kjedelig å høre at neste steg er IVF, jeg håper det klaffer for dere snart :Heartred
 
Tøft å lese om prosessen din, Amara. Har du fått bekreftet eggløsning i det hele tatt mens du har gått på provera og letrozol eller funker ikke medisinene på deg i det hele tatt? Det er kjedelig å høre at neste steg er IVF, jeg håper det klaffer for dere snart :Heartred
Jeg fikk bekreftet at jeg ikke fikk eggløsning av Letrozol. Jeg fikk mensen etter Provera, da, og har nå fått beskjed om å doble dosen Letrozol, så krysser fingrene for at det gjør susen. Har ikke fått mensen igjen enda, men regner med den dukker opp i løpet av neste uke, så skal da begynne på Letrozol dag 3 - 8. Så ja.. blir mye kryssing av fingre!
 
Jeg fikk bekreftet at jeg ikke fikk eggløsning av Letrozol. Jeg fikk mensen etter Provera, da, og har nå fått beskjed om å doble dosen Letrozol, så krysser fingrene for at det gjør susen. Har ikke fått mensen igjen enda, men regner med den dukker opp i løpet av neste uke, så skal da begynne på Letrozol dag 3 - 8. Så ja.. blir mye kryssing av fingre!
Jeg krysser fingrene sammen med deg! For meg hjelper det å tempe, da får jeg bekreftet eggløsning pluss jeg føles jeg gjør noe. Mannen nikker og grynter når jeg sitter å analyserer tempstatistikken min, men for meg er det en metode for å holde hodet kaldt i prøveprosessen.
 
Jeg krysser fingrene sammen med deg! For meg hjelper det å tempe, da får jeg bekreftet eggløsning pluss jeg føles jeg gjør noe. Mannen nikker og grynter når jeg sitter å analyserer tempstatistikken min, men for meg er det en metode for å holde hodet kaldt i prøveprosessen.
Jeg gjorde det en periode, men ble veldig slitsomt å ha på vekkerklokka hver eneste morgen for å ta den til samme tid hver dag. :hungover:
 
Den ser jeg! Jeg er ikke så fast bestemt på det - jeg temper når jeg våkner. Jeg står somregel opp til samme tid i hverdagene, i helgene temper jeg når det passer.
Trodde jeg måtte ta tempen til samme tid hver dag. Hvis det funker tilnærmet like bra å bare ta den rett etter man har våknet, så tror jeg at jeg kommer til å begynne å tempe igjen.

Ellers kjenner jeg veldig på dette med å gå ned i vekt. I dag har jeg gått litt over 11 000 skritt (så langt), men ikke spist så sunt som jeg burde gjort. Og jeg vet at det er på kjøkkenet jeg kan gjøre mest med vekta, så har lyst å bli flinkere. Er det noen som har erfaring med vektklubb.no? Vurderer å melde meg inn der, men vet ikke om det er verdt pengene? Mitt største problem er nok at jeg vil se resultater med en gang, og mister motivasjonen når det ikke skjer.

I dag var forresten siste dag med Provera, så nå regner jeg med mensen dukker opp om ikke så lenge. Er veldig merkelig egentlig at jeg nå faktisk VIL ha mensen, bare for å få starta en ny syklus (som helst ikke varer i 4-5 måneder...) o_O
 
Trodde jeg måtte ta tempen til samme tid hver dag. Hvis det funker tilnærmet like bra å bare ta den rett etter man har våknet, så tror jeg at jeg kommer til å begynne å tempe igjen.

Ellers kjenner jeg veldig på dette med å gå ned i vekt. I dag har jeg gått litt over 11 000 skritt (så langt), men ikke spist så sunt som jeg burde gjort. Og jeg vet at det er på kjøkkenet jeg kan gjøre mest med vekta, så har lyst å bli flinkere. Er det noen som har erfaring med vektklubb.no? Vurderer å melde meg inn der, men vet ikke om det er verdt pengene? Mitt største problem er nok at jeg vil se resultater med en gang, og mister motivasjonen når det ikke skjer.

I dag var forresten siste dag med Provera, så nå regner jeg med mensen dukker opp om ikke så lenge. Er veldig merkelig egentlig at jeg nå faktisk VIL ha mensen, bare for å få starta en ny syklus (som helst ikke varer i 4-5 måneder...) o_O
Joo, de sier du skal gjøre det til samme tid hvert døgn, men jeg er ikke så streng med meg selv. Jeg finner eggløsning hver gang uansett, med unntak av da jeg hadde corona!

Jeg har veldig god erfaring med Vektklubb, og har gått ned mye med hjelp der tidligere. Der er flotte muligheter for å lage både måltidet og retter, slik at du raskt kan registrere. Kaloritelling er slitsomt, men det funker. Nå sies de jo at lavkarbo er bedre for oss med pcos, og Vektklubb hjelper deg også med fordeling av fett, karbo og protein, både i gram og prosent.
 
I går fikk jeg mensen, for første gang siden 26. januar. Så nå er jeg endelig i gang med en ny syklus! Fra i morgen begynner jeg på Letrozol, og blodprøver skal taes den 23./24.

En ting jeg er usikker på, er om jeg skal bruke Provera igjen for å starte neste syklus, og hvor mange sykluser jeg eventuelt skal igjennom før det eventuelt blir snakk om prøverør (hvis Letrozol'en ikkje hjelper denne gangen heller). Og hvor mange kilo må jeg gå ned før det er "bra nok". Å gå ned i vekt er jo ikke gjort i en fei, og jeg er allerede 32, så jeg ikke har all verdens med tid. Kjenner jeg blir skikkelig stressa av dette, og jeg har en mistanke om at det ikke akkurat hjelper meg... :confused:
 
Jeg føler meg mer positiv nå enn jeg har gjort før når det gjelder å gå ned i vekt. Jeg føler jeg har starta bra, og har nå ikke spist godteri på en uke. Det er en god rekord for meg, særlig med tanke på at jeg brukte å spise hver dag før. Jeg har heller ikke savnet det veldig, og tror jeg har klart å dekke søtsuget med vanlig, sunn mat. Bananpannekaker uten sukker eller andre former for søtning er blitt en gjenganger. Det er så lett å lage, at jeg smeller det sammen i løpet av et par minutter, og i steden for sirup eller sukker eller syltetøy til, har jeg bare jordbær og blåbær. Så godt! :Heartred Også dekker det søtbehovet mitt i flere timer! I tillegg gav jeg faktisk bort en KvikkLunsj-plate jeg fikk av en pasient på jobb, til en kollega. Det er kanskje deg jeg er mest fornøyd med. :happy:

Jeg har ikke turt å gå på vekta enda da, for jeg er ganske redd for at det bare gjør meg demotivert og lei meg, så enn så lenge unngår jeg det. Trening er det også litt dårlig med for tiden, men jeg er i det minste på treningssenteret en gang i uka, og det er jo bedre enn ingenting. Satser på å komme meg opp i minst 2 ganger hver uke, i tillegg til å prøve å gå 10 000 skritt hver dag. Bortsett fra i dag da. Det er stekende sol ute, og vi har ikke solkrem, og jeg ble solbrent på tur i går. Kanskje ikke den aller beste unnskyldningen, men det får så være. Orker ikke gå rundt som en rød hummer.... o_O

Jeg håper at så lenge jeg holder meg like motivert og streng, at jeg klarer å gå ned 5-10 kilo før jul. Det er et veldig langt løp, og jeg vet heller ikke hvor realistisk det er, men det er snakk om 6 måneder. Det bør jo utgjøre en forskjell, så lenge jeg ikke skeier ut. Jeg har gitt meg selv lov å spise litt dritt i ferien, men håper jo at jeg klarer å holde det til et minimum. Jeg har også lov å spise godteri hvis jeg skulle bli helt desperat. Og da mener jeg virkelig desperat. Til den grad at jeg ikke klarer å tenke på noe annet, og vanlig mat ikke hjelper.

Er en del på jobben og blant venner som har reagert på at jeg ikke skal få lov å spise godteri på lørdager engang, men jeg vet med meg selv at om jeg tillater meg en fast dag i uka, så kommer det til å skli ut relativt fort. Jeg ender opp med å kjøpe for mye, sånn at jeg har mer til overs på søndagen. Så spiser jeg det på søndagen for at det ikke skal friste meg utover i uka, og så er vi liksom i gang. Derfor tenkte jeg at det er bedre å bare ta det bort helt, og heller si at det er lov om jeg absolutt ikke klarer å la være. Og da er det ikke nok at jeg bare har lyst på noe, eller at jeg gjerne skulle hatt en bit sjokolade, og det er heller ikke lov hver eneste uke. Og som sagt, per nå går det overraskende bra!

Uff, nå har jeg bablet mye om ting som ikke har så veldig mye med å prøve å bli gravid å gjøre, men det får så være. Jeg er i godt humør i dag, og følte veldig for å skrive litt om hvorfor. xsmile9
 
Jeg føler meg mer positiv nå enn jeg har gjort før når det gjelder å gå ned i vekt. Jeg føler jeg har starta bra, og har nå ikke spist godteri på en uke. Det er en god rekord for meg, særlig med tanke på at jeg brukte å spise hver dag før. Jeg har heller ikke savnet det veldig, og tror jeg har klart å dekke søtsuget med vanlig, sunn mat. Bananpannekaker uten sukker eller andre former for søtning er blitt en gjenganger. Det er så lett å lage, at jeg smeller det sammen i løpet av et par minutter, og i steden for sirup eller sukker eller syltetøy til, har jeg bare jordbær og blåbær. Så godt! :Heartred Også dekker det søtbehovet mitt i flere timer! I tillegg gav jeg faktisk bort en KvikkLunsj-plate jeg fikk av en pasient på jobb, til en kollega. Det er kanskje deg jeg er mest fornøyd med. :happy:

Jeg har ikke turt å gå på vekta enda da, for jeg er ganske redd for at det bare gjør meg demotivert og lei meg, så enn så lenge unngår jeg det. Trening er det også litt dårlig med for tiden, men jeg er i det minste på treningssenteret en gang i uka, og det er jo bedre enn ingenting. Satser på å komme meg opp i minst 2 ganger hver uke, i tillegg til å prøve å gå 10 000 skritt hver dag. Bortsett fra i dag da. Det er stekende sol ute, og vi har ikke solkrem, og jeg ble solbrent på tur i går. Kanskje ikke den aller beste unnskyldningen, men det får så være. Orker ikke gå rundt som en rød hummer.... o_O

Jeg håper at så lenge jeg holder meg like motivert og streng, at jeg klarer å gå ned 5-10 kilo før jul. Det er et veldig langt løp, og jeg vet heller ikke hvor realistisk det er, men det er snakk om 6 måneder. Det bør jo utgjøre en forskjell, så lenge jeg ikke skeier ut. Jeg har gitt meg selv lov å spise litt dritt i ferien, men håper jo at jeg klarer å holde det til et minimum. Jeg har også lov å spise godteri hvis jeg skulle bli helt desperat. Og da mener jeg virkelig desperat. Til den grad at jeg ikke klarer å tenke på noe annet, og vanlig mat ikke hjelper.

Er en del på jobben og blant venner som har reagert på at jeg ikke skal få lov å spise godteri på lørdager engang, men jeg vet med meg selv at om jeg tillater meg en fast dag i uka, så kommer det til å skli ut relativt fort. Jeg ender opp med å kjøpe for mye, sånn at jeg har mer til overs på søndagen. Så spiser jeg det på søndagen for at det ikke skal friste meg utover i uka, og så er vi liksom i gang. Derfor tenkte jeg at det er bedre å bare ta det bort helt, og heller si at det er lov om jeg absolutt ikke klarer å la være. Og da er det ikke nok at jeg bare har lyst på noe, eller at jeg gjerne skulle hatt en bit sjokolade, og det er heller ikke lov hver eneste uke. Og som sagt, per nå går det overraskende bra!

Uff, nå har jeg bablet mye om ting som ikke har så veldig mye med å prøve å bli gravid å gjøre, men det får så være. Jeg er i godt humør i dag, og følte veldig for å skrive litt om hvorfor. xsmile9
Jeg synes det er innafor likevel jeg! Vekt kan jo for mange ha en innvirkning på fertiliteten.

Mitt råd er å ikke gå på vekta for ofte!
Jeg gjorde det i starten og blei skikkelig demotivert,ga f... og la på meg igjen. Blei skikkelig deprimert av det,faktisk. Da er det heller ikke enkelt å gå ned i vekt..
(Starta på 97kg mars 2020 og er pr 01.06.22 nede i 79kg)
Jeg har kun lagt om kostholdet og gradvis beveget meg mer og mer ettersom jeg hadde lyst og orket. Jeg var som deg, glad i godis, is og cola.. Nå klarer jeg å "skeie ut litt" men i mindre og mindre mengder, samt sjeldnere og sjeldnere, så nå spiser jeg det jeg vil når jeg vil, fordi det er så sjeldent :D Ting tar tid, både med vekt og kosthold, og for mange, å bli gravid.
Ønsker deg masse lykke til med både vekt og baby ♡
 
Jeg føler meg mer positiv nå enn jeg har gjort før når det gjelder å gå ned i vekt. Jeg føler jeg har starta bra, og har nå ikke spist godteri på en uke. Det er en god rekord for meg, særlig med tanke på at jeg brukte å spise hver dag før. Jeg har heller ikke savnet det veldig, og tror jeg har klart å dekke søtsuget med vanlig, sunn mat. Bananpannekaker uten sukker eller andre former for søtning er blitt en gjenganger. Det er så lett å lage, at jeg smeller det sammen i løpet av et par minutter, og i steden for sirup eller sukker eller syltetøy til, har jeg bare jordbær og blåbær. Så godt! :Heartred Også dekker det søtbehovet mitt i flere timer! I tillegg gav jeg faktisk bort en KvikkLunsj-plate jeg fikk av en pasient på jobb, til en kollega. Det er kanskje deg jeg er mest fornøyd med. :happy:

Jeg har ikke turt å gå på vekta enda da, for jeg er ganske redd for at det bare gjør meg demotivert og lei meg, så enn så lenge unngår jeg det. Trening er det også litt dårlig med for tiden, men jeg er i det minste på treningssenteret en gang i uka, og det er jo bedre enn ingenting. Satser på å komme meg opp i minst 2 ganger hver uke, i tillegg til å prøve å gå 10 000 skritt hver dag. Bortsett fra i dag da. Det er stekende sol ute, og vi har ikke solkrem, og jeg ble solbrent på tur i går. Kanskje ikke den aller beste unnskyldningen, men det får så være. Orker ikke gå rundt som en rød hummer.... o_O

Jeg håper at så lenge jeg holder meg like motivert og streng, at jeg klarer å gå ned 5-10 kilo før jul. Det er et veldig langt løp, og jeg vet heller ikke hvor realistisk det er, men det er snakk om 6 måneder. Det bør jo utgjøre en forskjell, så lenge jeg ikke skeier ut. Jeg har gitt meg selv lov å spise litt dritt i ferien, men håper jo at jeg klarer å holde det til et minimum. Jeg har også lov å spise godteri hvis jeg skulle bli helt desperat. Og da mener jeg virkelig desperat. Til den grad at jeg ikke klarer å tenke på noe annet, og vanlig mat ikke hjelper.

Er en del på jobben og blant venner som har reagert på at jeg ikke skal få lov å spise godteri på lørdager engang, men jeg vet med meg selv at om jeg tillater meg en fast dag i uka, så kommer det til å skli ut relativt fort. Jeg ender opp med å kjøpe for mye, sånn at jeg har mer til overs på søndagen. Så spiser jeg det på søndagen for at det ikke skal friste meg utover i uka, og så er vi liksom i gang. Derfor tenkte jeg at det er bedre å bare ta det bort helt, og heller si at det er lov om jeg absolutt ikke klarer å la være. Og da er det ikke nok at jeg bare har lyst på noe, eller at jeg gjerne skulle hatt en bit sjokolade, og det er heller ikke lov hver eneste uke. Og som sagt, per nå går det overraskende bra!

Uff, nå har jeg bablet mye om ting som ikke har så veldig mye med å prøve å bli gravid å gjøre, men det får så være. Jeg er i godt humør i dag, og følte veldig for å skrive litt om hvorfor. xsmile9
Synes du er flink og at dette er et veldig godt og viktig steg på veien! Jeg tror absolutt at blodsukkersvingninger har innvirkning på fertiliteten, særlig for personer med PCOS, men også for mange andre. For min egen del har det mye å si for betennelsesreaksjoner i kroppen, som igjen kan påvirke fertiliteten. Så jeg har virkelig troen på at dette kan hjelpe deg! :) Synes løpet du nå har lagt opp virker veldig lurt og fornuftig! Jeg heier på deg!:happy093.Og jeg støtter det med å ikke gå på vekta så ofte. Det er ikke vekta som teller, men formen og blodsukkeret! Muskler veier også mer enn fett, så etter hvert som du trener mer og får mer muskler, kan det hende at du ikke merker så mye på vekta som du merker det i bukselinningen;) Lykke til videre!
 
2 uker nå uten noe godteri i det hele tatt. Synes jeg er så himla flink, at jeg bare må skryte litt av meg selv. Jeg har ikke engang hatt noe voldsomt søtsug, som kanskje er det mest overraskende. Jeg gjør det også ganske bra på trening, og har klart hatt fremgang. Og en kollega påsto at hun kunne se at jeg hadde gått ned i vekt (eller i alle fall i cm). Jeg tør fremdeles ikke gå på vekta så veldig ofte, da jeg er redd de hlye tallene bare er demotiverende, men jeg føler meg mye bedre nå enn jeg har gjort på lenge.

I tillegg har jeg blitt invitert med til Disneyland i Paris i sommer, hvor reise og opphold allerede er betalt for, så nå bare håper jeg at ID-kortet mitt kommer frem før jeg reiser.

Jeg er for øvrig på syklusdag 12 nå, og har jevnlig samleie med mannen i håp om at det skal klaffe for oss. Jeg tror egentlig at det er alt for tidlig i syklusen enda, særlig med tanke på at jeg blødde helt frem til SD9. Men doctors orders, og vi har jo uansett ikke noe å tape på det. Dette er jo den gøye delen i syklusen uansett, så jeg koser meg. :p Neste uke skal jeg ta blodprøver, blir spennende å se resultatene på dem! Håper virkelig at Letrozol'en har fungert denne gangen, og at jeg faktisk får eggløsning....
 
I dag er jeg på CD23, og har nettopp tatt blodprøve. Kjenner det blir spennende å få høre resultatet. Jeg håper virkelig jeg har fått eggløsning denne gangen, for hvis ikke må jeg gå ned mer i vekt først, og det er jo ikke akkurat fort gjort. Ellers tenker jeg at om jeg ikke blir gravid i løpet av sommeren, skal jeg begynne å tempe igjen. Orker ikke tempe når jeg er på ferie, og vil ikke begynne nå, for så å ta en måneds pause, før jeg begynner på nytt. :happy3

Jeg har forresten hatt en del stikkninger i magen i dag, uten at jeg vet hva det kommer av. Har aldri kjent på det før, har aldri menssmerter, eller slike "symptomer" før jeg får mensen, så aner egentlig ikke hva som skjer med kroppen min for tiden x]
 
Last edited:
I går fikk jeg mensen helt av meg selv, så det tyder på at Letrozolen har fungert. Dog synes jeg kanskje syklusen var veldig kort? 26 dager bare, og jeg blødde i 8 av dem. Føles litt som at jeg blør mer enn jeg ikke gjør det, selv om det ikke stemmer. Uansett er det MYE bedre med en syklus på under 4 uker, enn en på 5-6 måneder.

Men det betyr også at det ikke klaffet for oss på "PP1". Det er jo egentlig ikke PP1, men jeg føler jeg har begynt på nytt, så for min egen ordens skyld er jeg nå på PP2. :)
 
I går fikk jeg mensen helt av meg selv, så det tyder på at Letrozolen har fungert. Dog synes jeg kanskje syklusen var veldig kort? 26 dager bare, og jeg blødde i 8 av dem. Føles litt som at jeg blør mer enn jeg ikke gjør det, selv om det ikke stemmer. Uansett er det MYE bedre med en syklus på under 4 uker, enn en på 5-6 måneder.

Men det betyr også at det ikke klaffet for oss på "PP1". Det er jo egentlig ikke PP1, men jeg føler jeg har begynt på nytt, så for min egen ordens skyld er jeg nå på PP2. :)
Lykke til i neste PP!
 
Jeg fikk telefon fra gyn i dag. Han hadde fått svar på blodprøvene jeg tok, og han fortalte at det var bare én verdi som var over normalen (men fortalte meg ikke hvilken det var), men at det i utgangspunktet ikke skulle være noe problem. Alt tyder på at jeg også har hatt eggløsning, så det er jo veldig bra! Jeg skal fortsette på Letrozol fremover, og mannen skal få innkalling til å avlegge sædprøve. Blir spennende å gi ham den nyheten når han kommer hjem fra jobb. Vet ikke om han er så gira på det, men han får bare bite det i seg om det skal bli unger. :p
 
Jeg fikk telefon fra gyn i dag. Han hadde fått svar på blodprøvene jeg tok, og han fortalte at det var bare én verdi som var over normalen (men fortalte meg ikke hvilken det var), men at det i utgangspunktet ikke skulle være noe problem. Alt tyder på at jeg også har hatt eggløsning, så det er jo veldig bra! Jeg skal fortsette på Letrozol fremover, og mannen skal få innkalling til å avlegge sædprøve. Blir spennende å gi ham den nyheten når han kommer hjem fra jobb. Vet ikke om han er så gira på det, men han får bare bite det i seg om det skal bli unger. :p
Sædprøver er vanskelige for mannfolka altså! Selv om de fleste han god trening i å avlegge de!
 
Sædprøver er vanskelige for mannfolka altså! Selv om de fleste han god trening i å avlegge de!
Haha, ja, han var ikke videre fornøyd. Men det største problemet var visst at han må reise så langt for å avlegge en (rundt 75 km). Bare håper han ikke blir superawkward, og ikke klarer å produsere en prøve fordi han er så bevisst på omgivelsene. Tror ikke jeg hadde vært superhøy i hatten heller om jeg måtte onanere på et lite rom som eksisterer kun for å onanere på, med masse mennesker utenfor som vet nøyaktig hva du gjør... :oops::hungover:
 
Haha, ja, han var ikke videre fornøyd. Men det største problemet var visst at han må reise så langt for å avlegge en (rundt 75 km). Bare håper han ikke blir superawkward, og ikke klarer å produsere en prøve fordi han er så bevisst på omgivelsene. Tror ikke jeg hadde vært superhøy i hatten heller om jeg måtte onanere på et lite rom som eksisterer kun for å onanere på, med masse mennesker utenfor som vet nøyaktig hva du gjør... :oops::hungover:
Oi, det var lang reise! Har en del reisetid her også,men heldigvis ikke så langt.

Joda, klart det er kleint for mannfolka. Men som jeg sider til gubben, jeg er oppi stolen støtt og stadig - med beina til værs og hele staseligheten med innhold på display!
 
Back
Topp