Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Jeg brukte 3-4 år på og overbevise gyn avdelingen med første jeg prøvde med. Det var slitsomme år. Og veldig unødvendige og vite om, 13 år og like barnløs senere (Vel og merke er jeg gravid nå, men litt tidlig enda)

Da jeg begynte prøvinga og hadde prøvd ett år med kjæresten nå, så måtte jeg også vente før jeg fikk hjelp.
Så jeg kjenner igjen den frustrasjonen. Og det tok bare enda mer tid da de skulle ha meg ett helt år på hormoner for å gi eggløsning, som man skal bare ha i tre måneders tid. Men kom i gang med IVF til slutt. Etter mye mas og prøving.

Så kjenner meg veldig igjen i frustrasjonen Sarah.

Hei, begynte prøvingen september 2018.. det traff aldri og jeg merker at mensen aldri kom, fikk time hos gyno og han sa jeg hadde pcos.
Leste masse om det og tenkte jeg aldri i livet ville bli gravid, 15 februar 2020 tok jeg en test ettersom jeg har kjent på symptomene, forventet et tydelig negativt etter alle gangene jeg har tatt test og at jeg ikke har fått begynt på noe av hjelpe midlene
.. men det sto det et stort tydelig pluss, fikk sjokk og en enorm lykke over meg. Ville bare si dette til andre som kanskje tenker som jeg tenkte, at plutselig kan det skje
nå ønsker og håper jeg lille spiret bare blir❤️

Fikk påvist PCOS i tenårene da jeg mistet helt menstruasjonen. Fra vi bestemte oss til å prøve brukte vi 4 mnd før det ble klaff. Denne endte i SA, en måned senere gravid igjen og nå er jeg i uke 12 ❤️ Det er som gynekologen min sa, PCOS er ingen sykdom, det er en tilstand og det trenger ikke være vanskelig å bli gravid. Ville bare dele en liten hyggelig historie i forumet, for dere som kanskje akkurat har fått påvist PCOS☺️

Jeg er gravid med PCOS nå, er femte gangen. Men endelig over 12 og er 13+6 i dag!
12.5 år har det tatt, med ei to års pause.
Men det ser ut til å gå :)

Fikk vite det sommer 2017 at jeg hadde det, men hadde mistanke før det også.

For 12 år siden fikk jeg mitt første barn og da hadde jeg ikke hatt mensen på 1 år. Tenkte ikke noe over det, var bare glad jeg ikke hadde hatt mensen på 1 år jeg. :laughing002

Jeg ble gravid i mars 2019 men endte i MA i uke 9+3. Ble gravid 4 mnd senere nå med tvillinger, og mistet den ene i ny MA i uke 10. Er nå 28+5 uker på vei med ei frisk jente.

Før vi starta gikk jeg på p-ring for å få den regelmessig egentlig og starta på lavkarbo. Vet ikke om det hjalp til å bli gravid, men det gikk ganske fortere enn det jeg hadde forstilt meg siden jeg vet flere sliter og kan bruke lang tid på å bli gravid.

PCOS, prøver på nummer 2. Førstemann tok 3 år med 4 egguttak før vi lyktes. Antar IVF blir veien nå også.

Jeg har pcos. Med førstemann, som blir 4 til sommeren gikk det på et halvt år aktiv prøving. Fikk diagnosen da jeg slutter på pp og aldri fikk mensen. Begynte på Metformin og mensen kom to uker etterpå. Syklusen var ganske stabil, men gyn mente jeg ikke hadd EL, så det gikk tredje gangen og på dobbel Pergotime.

Etter jeg fikk mensen tilbake igjen 9 mnd etter fødsel har jeg hatt stabil syklus. Nå prøver vi på et søsken og sluttet på pp i juni i fjor... Først endte det med exu og operasjon av ene egglederen, så ble det MA... Nå håper vi det klaffer. Den siste gyn jeg var til mente at jeg hadde perfekte eggstokker og at pcos hadde stabilisert seg, for hun synes eggstokkene mine så helt normale ut. Vet ikke om jeg skal tro henne eller ikke, men, jeg har jo regelmessige sykluser og tydelig eggløsning. Så vi krysser fingrene for denne syklusen!!

Så fint å finne denne tråden! Det er ikke bare bare med pcos og prøving. Men jeg har null erfaring egentlig, fikk beskjed om pcos 10 dager før positiv test sist.. :angelic: Da hadde jeg nettopp fått beskjed om at vi kunne måtte trenge hjelp for å få barn. Mest sannsynlig ble jeg gravid den dagen:p
Men nå er vi i gang med å forsøke på nr to. Er «bare» i PP 2, men holdt på siden januar.. yeeey for lange sykluser:shifty: Har både korte og lange, men selvfølgelig de på over 60 dager nå som man bare vil de skal være kortest mulig:angelic::angelic::angelic:

Vi skal nå prøve på barn nummer 3, og spiralen skal fjernes til uka :) spent på hvor lang tid dette tar!

Jeg forsøker å blåse litt liv i denne tråden igjen jeg! Her er det mistanke om PCOS hos meg da både søster, mor og tante (på mors side) som har pcos. Jeg har relativt regelmessige sykluser på ca. 3 mnd intervaller, men jeg har også gått på p-piller fra jeg var 19 og nå i 10 år. Jeg sluttet på pillen i desember og fikk mensen etter 6 uker etter bortfallsblødning, så 38 dager, og nå er jeg på CD66. Jeg skal henvises til gyn, men legen min mener jeg må ta blodprøver på CD1-5, men det er jo et tålmodighetsprøve i seg selv. Vi er på PP1, og har bare prøvd siden april, så jeg er kanskje noe utålmodig, men det er frustrerende når det er så lenge mellom hver gang. Vi regner med at jeg får diagnosen, da jeg både er overvektig, har noe økt hårvekst og uregelmessig mens. Men hvordan er det om jeg nå får diagnosen, må jeg fortsatt vente 1 år før man kan sette igang med noe hormoner, eller kan det gjøres med en gang etter man har fått diagnosen? :confused:

Jeg forsøker å blåse litt liv i denne tråden igjen jeg! Her er det mistanke om PCOS hos meg da både søster, mor og tante (på mors side) som har pcos. Jeg har relativt regelmessige sykluser på ca. 3 mnd intervaller, men jeg har også gått på p-piller fra jeg var 19 og nå i 10 år. Jeg sluttet på pillen i desember og fikk mensen etter 6 uker etter bortfallsblødning, så 38 dager, og nå er jeg på CD66. Jeg skal henvises til gyn, men legen min mener jeg må ta blodprøver på CD1-5, men det er jo et tålmodighetsprøve i seg selv. Vi er på PP1, og har bare prøvd siden april, så jeg er kanskje noe utålmodig, men det er frustrerende når det er så lenge mellom hver gang. Vi regner med at jeg får diagnosen, da jeg både er overvektig, har noe økt hårvekst og uregelmessig mens. Men hvordan er det om jeg nå får diagnosen, må jeg fortsatt vente 1 år før man kan sette igang med noe hormoner, eller kan det gjøres med en gang etter man har fått diagnosen? :confused:
Hei.
Hormoner kan man nok sette igang med med en gang du får diagnosen vil jeg tro, men henvisning til eventuell assistert befruktning venter de 1 år med. Men legen din skriver nok ikke ut hormoner heller, dette vil jeg tro gynekolog må gjøre.

Blodprøvene fra tidlig i syklus brukes for å se på eggreserver og kvalitet og er helt nødvendige for henvisning videre. Jeg tror heller ikke jeg fikk starte opp med hormoner før disse var tatt.

Hei.
Hormoner kan man nok sette igang med med en gang du får diagnosen vil jeg tro, men henvisning til eventuell assistert befruktning venter de 1 år med. Men legen din skriver nok ikke ut hormoner heller, dette vil jeg tro gynekolog må gjøre.

Blodprøvene fra tidlig i syklus brukes for å se på eggreserver og kvalitet og er helt nødvendige for henvisning videre. Jeg tror heller ikke jeg fikk starte opp med hormoner før disse var tatt.
Okei, da er det i hvert fall håp med noe hjelp ganske fort da om blodprøvene viser noe, det hjelper jo. At man venter 1 år med ass. befruktning, det kan jeg forstå. Takk for svar!

Okei, da er det i hvert fall håp med noe hjelp ganske fort da om blodprøvene viser noe, det hjelper jo. At man venter 1 år med ass. befruktning, det kan jeg forstå. Takk for svar!
Bare hyggelig, og masse lykke til! Og blir prosessen lang og seig så bare husk at for de aller aller aller fleste så går det bra til slutt, og det er verdt alle medisiner og styr. Hilsen ei med et lite IVF-gull liggende i vogna:Heartred

Bare hyggelig, og masse lykke til! Og blir prosessen lang og seig så bare husk at for de aller aller aller fleste så går det bra til slutt, og det er verdt alle medisiner og styr. Hilsen ei med et lite IVF-gull liggende i vogna:Heartred

Det er så fint å høre at det lykkes for de aller fleste. Og gratulerer så mye med IVF-gullet :Heartred

Jeg og min samboer har i en lengre periode prøvd å bli gravide uten å lykkes. I dag fikk jeg diagnosen PCOS, og kjente på en enorm tomhetsfølelse og ensomhet [emoji17] Har søkt meg litt rundt på forumet og funnet flere tråder som omhandler det å leve med PCOS, men ingen konkret «støttegruppe» for vi som er aktive prøvere og som har ekstra utfordringer i prøveperioden som følge av PCOS. Både fysisk og psykisk.

Jeg vil gjerne bli kjent med flere i samme situasjon som meg, og noen som vil være med å dele både gleder og sorger i det som oftes føles som en uendelig lang og urettferdig venteperiode.

Hvor mange er «vi» og hvor lenge har dere prøvd å bli gravide? Hvilken type behandling får dere? Og hva gjør dere selv for å øke oddsene for graviditet? Har dere lenge levd i viten om at dere har denne diagnosen, og hvordan reagerte dere når dere fikk vite det?
Jeg fikk diagnosen mot slutten av 2018, etter å ha hatt mistanke lenge uten å ville gå til lege. Fikk diagnosen raskt, men jeg måtte foreslå det selv. Tar metformin, er nå endelig oppe i 2x1,5g daglig. Provera dersom jeg ikke får mens, men det har jeg ikke brukt siden okt20. Har selv prøvd diverse kjerringråd og urtemedisin uten hell. Går til en vanskelig gyn (skriver en del om dette i dagboken min), men fikk endelig litt hjelp hos en privat gyn som ga meg letrozol. Nå har vi prøvd to runder uten hell, denne på fikk eg spontan eggløsning på cd18! Har ikke brukt prevensjon siden sensommeren 2018, så det begynner å tære på...

Jeg fikk diagnosen mot slutten av 2018, etter å ha hatt mistanke lenge uten å ville gå til lege. Fikk diagnosen raskt, men jeg måtte foreslå det selv. Tar metformin, er nå endelig oppe i 2x1,5g daglig. Provera dersom jeg ikke får mens, men det har jeg ikke brukt siden okt20. Har selv prøvd diverse kjerringråd og urtemedisin uten hell. Går til en vanskelig gyn (skriver en del om dette i dagboken min), men fikk endelig litt hjelp hos en privat gyn som ga meg letrozol. Nå har vi prøvd to runder uten hell, denne på fikk eg spontan eggløsning på cd18! Har ikke brukt prevensjon siden sensommeren 2018, så det begynner å tære på...
Så gøy at du fikk spontan eggløsning så tidlig! Har du hatt eggløsning og jevn syklus de siste årene eller er den lang? Og har metforminen hjulpet på eggløsningen din?

Så gøy at du fikk spontan eggløsning så tidlig! Har du hatt eggløsning og jevn syklus de siste årene eller er den lang? Og har metforminen hjulpet på eggløsningen din?
Har egentlig lang syklus, over 40 dager. Har gått flere perioder med over tre mnd mellom hver mens. Tror metformin hjelper, siden jeg de siste 18 mnd har vært relativt stabil! Men metformin hjelper ikke på vekt, og det kommer med mye bivirkninger som løs mage, halsbrann og hodepine, så alt har sin pris.

Har egentlig lang syklus, over 40 dager. Har gått flere perioder med over tre mnd mellom hver mens. Tror metformin hjelper, siden jeg de siste 18 mnd har vært relativt stabil! Men metformin hjelper ikke på vekt, og det kommer med mye bivirkninger som løs mage, halsbrann og hodepine, så alt har sin pris.
Så godt å høre at metformin hjelper for deg. Men utrolig kjedelig med så lang syklus. Temper du slik at du får bekreftet eggløsning?

Så godt å høre at metformin hjelper for deg. Men utrolig kjedelig med så lang syklus. Temper du slik at du får bekreftet eggløsning?
Ja, jeg både temper og tar eggløsningtest. Det er vel sagt at vi med pcos kan få feil utslag på eggløsningstest, men jeg syns de funker greit. Temping en hjelper på å fastsette! Hva med deg?

Back
Topp