Vi som har PCOS og er aktive prøvere

Skal starte utredning den 02/02.
Jeg vet jeg ikke kan få barn naturlig, men jeg aner ikke hvorfor

Blir godt å komme i gang med utredningen tenker jeg. Jeg opplevde det som en stor lettelse. Og enda større lettelse nå som vi er henvist til IVF [emoji173]️
 
Blir godt å komme i gang med utredningen tenker jeg. Jeg opplevde det som en stor lettelse. Og enda større lettelse nå som vi er henvist til IVF [emoji173]️

Ja, det kommer til å bli en enorm vekt som blir tatt vekk av skuldrene mine!
 
Er det noen av dere med PCO/PCOS som har regelmessig sykluser?
Aner ikke, har ikke hatt mensen på fire år, mistet den på cerazette [emoji85] Før det var jeg ikke så interessert i å følge med, kunne for det meste føle det på forhånd før den kom, men hadde nok en syklus på mere enn fire uker i alle fall. Hadde også en periode hvor den forsvant i 3 mnd, da var jeg rimelig glad for at jeg ikke var seksuelt aktiv, ellers hadde jeg nok vært en rimelig stressa 17åring [emoji14]
 
Aner ikke, har ikke hatt mensen på fire år, mistet den på cerazette [emoji85] Før det var jeg ikke så interessert i å følge med, kunne for det meste føle det på forhånd før den kom, men hadde nok en syklus på mere enn fire uker i alle fall. Hadde også en periode hvor den forsvant i 3 mnd, da var jeg rimelig glad for at jeg ikke var seksuelt aktiv, ellers hadde jeg nok vært en rimelig stressa 17åring [emoji14]

Oi, tror du at pcos er et resultat av cerazette?
 
Oi, tror du at pcos er et resultat av cerazette?
Nei, helt klart ikke Jeg har uten tvil arvet min PCOS fra Mamma, det var vi klar over allerede da jeg var 14ish og begynte å få kraftig hårvekst i ansikt og på magen. Jeg ble dog først diagnostisert i 2013, etter at jeg møtte mannen min. Tenkte nemlig at det ville være smart å ha det på papiret sånn at vi ikke skulle vente på utredning når vi vil i gang med prøvingen [emoji4] Jeg har også vært plaget med kraftige menstruasjoner, så må ærlig innrømme at jeg har vært veldig takknemlig for at de blir borte på cerazette, men nå må den godt komme tilbake så vi kan få baby [emoji16]
 
Nei, helt klart ikke Jeg har uten tvil arvet min PCOS fra Mamma, det var vi klar over allerede da jeg var 14ish og begynte å få kraftig hårvekst i ansikt og på magen. Jeg ble dog først diagnostisert i 2013, etter at jeg møtte mannen min. Tenkte nemlig at det ville være smart å ha det på papiret sånn at vi ikke skulle vente på utredning når vi vil i gang med prøvingen [emoji4] Jeg har også vært plaget med kraftige menstruasjoner, så må ærlig innrømme at jeg har vært veldig takknemlig for at de blir borte på cerazette, men nå må den godt komme tilbake så vi kan få baby [emoji16]

Smart! Når man vet noe er galt, er det veldig greit å få diagnosen slik at man får hjelp [emoji2][emoji2]
 
Smart! Når man vet noe er galt, er det veldig greit å få diagnosen slik at man får hjelp [emoji2][emoji2]
Nettopp Det var ellers ingen grunn til å få diagnosen før, for det er jo ikke så mye å komme etter før man gjerne vil ha barn. Så nå er jeg veldig glad for at vi kan spare litt tid, for hvem vet hvor lang tid det kommer til å ta. Men altså Mamma fikk 3 stk uten hjelp, og sistemann var veldig uplanlagt, så det er håp [emoji3]
 
Nettopp Det var ellers ingen grunn til å få diagnosen før, for det er jo ikke så mye å komme etter før man gjerne vil ha barn. Så nå er jeg veldig glad for at vi kan spare litt tid, for hvem vet hvor lang tid det kommer til å ta. Men altså Mamma fikk 3 stk uten hjelp, og sistemann var veldig uplanlagt, så det er håp [emoji3]

Det er jo kjempe bra da :D vet vet om flere med PCOS som har blitt gravide, så er alltid håp :)
 
Har vært innom her et par ganger uten å skrive noe. Jeg fikk diagnosen pcos høsten 2015, da hadde vi prøvd i 4mnd. Men siden jeg uansett skulle inn for å ta celleprøve fikk jeg startet utredningen pga ustabil syklus. Er også behandlet for høyt stoffskifte underveis, og følges opp veldig godt mtp det.

Etter at stoffskifte ble stabilt så klarte jeg å gå ned 18 kg, noe som så klart har hjulpet, jeg er nå fri for cyster. ☺

Har vært gjennom 3 enkle kurer på clomid, uten at det resulterte i graviditet. Går fast på metformin, og har gjort det i 5 mnd. Har nå en sa (uke 5/6 i oktober) og en kjemisk (uke 4 nå i januar) bak meg.
Begge uten annen hjelp enn metformin. Syklusene har stabilisert seg ganske bra og ligger nå på 28-31 dager kontra 25-75 som tidligere. :)
 
Et lite tips for å finne EL hos alle oss med PCOS: OvuSense fertilitetsmonitor. Jeg har bestilt den og fått i posten i dag. Veldig spent på å prøve [emoji5] Jeg liker å dele med andre når jeg finner noe som jeg har troen på, og som også kan hjelpe andre [emoji5]

Link med info og bilder her:
OvuSense - fertilitetsmonitor
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/OvuSense---fertilitetsmonitor.1912877/
Jeg tempet forrige runde, det fungerte fint for meg den gangen. Men brukte termometer og fertilityfriend programmet. Det er og en mulighet for de som ønsker. Flott at vi har så mange hjelpemidler som kan finne el [emoji4]
Er det noen av dere med PCO/PCOS som har regelmessig sykluser?
Hadde ikke det før jeg fikk vesla (7år nå). Men i etterkant har jeg hatt noenlunde stabile sykluser på 32 dager. Også etter ma'en nå i høst. Men vet ikke om jeg faktisk har el hver gang da.
 
Så bra du har fått jevnere sykluser kicki! Ser ut til at metformin hjelper deg bra. Håpe neste spire sitter nå Da!
Kan jeg spørre om metformin har gjort noe med vekten? Funderer nemlig på å spørre fastlegen om metformin også som hjelp med vektnedgang.
 
Jeg tempet forrige runde, det fungerte fint for meg den gangen. Men brukte termometer og fertilityfriend programmet. Det er og en mulighet for de som ønsker. Flott at vi har så mange hjelpemidler som kan finne el [emoji4]

Hadde ikke det før jeg fikk vesla (7år nå). Men i etterkant har jeg hatt noenlunde stabile sykluser på 32 dager. Også etter ma'en nå i høst. Men vet ikke om jeg faktisk har el hver gang da.

Blir interessant å se hva GU sier :)
 
Så bra du har fått jevnere sykluser kicki! Ser ut til at metformin hjelper deg bra. Håpe neste spire sitter nå Da!
Kan jeg spørre om metformin har gjort noe med vekten? Funderer nemlig på å spørre fastlegen om metformin også som hjelp med vektnedgang.

Metformin fungerer bra for meg ja, men jeg merker egentlig ikke noe til at jeg tar de, bortsett fra at de muligens har stabilisert syklusen noe.

Jeg gikk ned i vekt før jeg begynte på metformin, så for meg har ikke den hatt innvirkning der, kan være at den hjelper å holde vekten stabil. Men har mest tro på treningsregimet mitt og kostholdet.

Metformin har jo funket for mange når det kommer til vektnedgang siden det påvirker insulinproduksjonen (om jeg husker rett).

Håper også at neste spire sitter, var hos gyn i dag, og der ble det konkludert med mest sannsynlig kjemisk forrige uke. Men et egg som snart er klart for å slippes, så skal inn for å sjekke om det slipper denne syklusen med blodprøve på dag 20.
 
Back
Topp