IKM = ikke kommende mens, det vil si den dagen du vanligvis skulle ha forventet menstruasjon (men som vi så klart ikke ønsker skal komme). Også kalt testdato for de som klarer å vente
På ultralyden får du klar beskjed om når ovitrelle skal settes (viktig at denne settes på det bestemte tidspunktet, og i hvertfall ikke før). Du får også ny time til inseminasjonen. Dette regner sykepleier/gynekolog for deg
Du får også da en testdato for når en graviditet vil vises på testene, men den er gjerne på dagen du skulle ha fått mensen igjen etter forsøket eller noen dager senere. Mange tester før, men klinikken gir gjerne en dato 14 dager frem i tid i forhold til eggløsning.
Ovitrelle inneholder hCG, og gir i gitte dager falsk positiv test. Med mindre du klarer å vente til 14 dager etter inseminering med å teste er det lurt å teste om ovitrelle er ute av kroppen. Ta en test (gjerne de billige strimmeltestene fra billige-tester.no) hver dag og se når testen er helt blank (hvit) som betyr at ovitrelle er ute av kroppen.
Jeg brant meg på denne sist syklus. Fikk svak positiv test 9 dager etter eggløsning, men dette var kun rester etter ovitrelle og ikke en graviditet... Skuffelsen var stor, så denne gangen vil jeg teste den "ut av kroppen". Tror ikke jeg holder 14 dager fra eggløsning med å teste nemlig
Tester først til testene blir negative så en gang daglig før eventuelt mensen kommer for å se etter graviditet
Ja, graviditetsstrimmeler.
Jeg var helt blank for noen måneder siden, men på grunn av bruken av medisiner, mange besøk hos gynekolog, henvisning til IVF og lignende så "måtte" jeg sette meg inn i det..
Bruker letrozol pga PCOS (Polycystisk ovariesyndrom). Vi prøvde pergotime i 2 sykluser, men det gav ikke eggløsning. Og jeg "lider" også av anovulasjon (manglende eggløsning). Så må ha medisiner. Nå ser det dessverre ut som at mannen har reduserte svømmere, så spørs om prøverør (IVF eller IUI) blir nøkkelen.
Jeg er på dag 7 idag (eller 8 snart da). Hvilken dag er du på? Og hvorfor bruker dere letrozol og inseminering?