Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Æsj altså :( Tok jo en dobbel pergokur i begynnelsen av desember, og både UL og blodprøver viste ingen EL.. I desember fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta Femar (/Letrozol) når jeg fikk mensen igjen (som jeg mest trolig ikke får av meg selv før om 4-5 mnd (....), derfor skulle jeg ta p-piller i 3 uker for å få til menstruasjon), men nå når jeg ringte for å få resultatene fra de siste blodprøvene sa han at jeg ikke skulle ta noe mer nå, og at jeg har fått time hos han på fredag for å diskutere hva vi skal gjøre videre.

Jeg vet jeg er fryktelig pessimistisk av natur, men jeg syns ikke dette hørtes så særlig bra ut..? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan begynne på ny p-pillekur (eller Provera, som han aldri har nevnt?!), og så Letrozol, eller hvorfor jeg ikke kan få metformin? Dette sliter skikkelig på, til tross for at vi har prøvd i "bare" 1,5 år...:sad010

Metformin e vel før å bli kvitt noen kg og evt cysta. Den hjelp ikke til på noen andre måta som æ veit. I såfall det æ fikk vite, og dette e noe man kan gå på resten av livet sitt. Brukes til diabetikera blant anna.
Æ veit det sia æ går på det og e gåd ned 6 kg på 2 måna :)

Bare hyggelig å hjelpe ❤️ Og spennende med to jenter som prøver! Syns det er så flott at det er "normalisert" nå :)

Tar normalt maks 3-4 dager. Bestilte selv på mandag kveld og fikk i postkassen idag ;) 10 staver og 1 digital graviditetstest for 328.-, så ingen ille pris :) Men strimlene de har et hakket billigere enn stavene

Eggløsningstestene har også ganske grei pris :) Men personlig ville jeg ikke testet etter EL om du gjennomgår behandling med både ultralyd og ovitrelle. Da har de rimelig kontroll på når inseminasjon er :)

Har ikke bestemt oss helt ennå. Er fortsatt i fasen med henvisning (ferdig utredet), men får høre hva de mener er best for oss. Inseminasjon er jo billigere med færre medisiner, mens prøverør igjen er "sikrere" med tanke på svømmerne hans.

Vi prøver denne runden kun letrozol og ovitrelle med vanlig sengekos. Dette er 3 kuren med den formelen, men regner med å prøve det 3-4 ganger til om vi ikke blir gravide. Prøvd i cirka 8 mnd, men kun hatt eggløsning i november, desember og kanskje nå i januar ;)

Hva med dere? Første runden?

Hehe, ja :) Det er veldig bra. Er jo ikke så mye mer annerledes enn noe annet å være to jenter :)

Takk for tipset om billigtester. Har bestilt noen nå :) Håper de kommer i postkassen og ikke i pakke som må hentes :p er langt til nærmeste post i butikk.

Okei, greit å være ferdig med utredning da! 8 mnd. Da synes jeg dere har vært tolmodig. Skjønner godt tankegangen. Mye dyrere og mer medisiner med IVF, men kanskje mer effektivt? IUI hjelper jo litt til, spermen slipper jo å svømme til livmoren, så det er jo et stykke på vei. Håper det klaffer denne prøveperioden og at dere slipper noen av delene.

Dette er første runde for oss ja. Vi gikk rett på IUI, han sa det var vanlig etter 4-5 ganger hvis man ikke lyktes med IUI og gå over på IVF ettersom det er mer avansert behandling ville han prøve det enkleste først. Men virker som vi velger selv i bunn og grunn.

Hei alle sammen! :)

Nå er jeg så utrolig glad for å ha funnet dette forumet, og ikke minst denne tråden for prøvere. Jeg og min samboer er også prøvere, og har mer eller mindre forsøkt å bli gravide siden sommeren 2014. Jeg har PCOS og veldig uregelmessig mens, så det å finne ut når det klaffer er svært vanskelig..

Men! Nå har jeg endelig mannet meg opp og besøkt gyn. for hjelp – og etter en grundig utredning ble jeg satt på metformin og femar (letrozol). Fikk mens i går, etter kun 1 dag på metformin (har ikke hatt mens siden juli) - så i morgen starter jeg første PP på femar. Jeg er så spent og det kribler i hele kroppen. Etter å ha lest litt rundt på forumet her ser jeg jo at mange har vært heldige og blitt gravide ved hjelp av femar – så jeg krysser alt jeg har av fingre og tær nå, og håper på et lite mirakel ila. 2016. :)

Metformin e vel før å bli kvitt noen kg og evt cysta. Den hjelp ikke til på noen andre måta som æ veit. I såfall det æ fikk vite, og dette e noe man kan gå på resten av livet sitt. Brukes til diabetikera blant anna.
Æ veit det sia æ går på det og e gåd ned 6 kg på 2 måna :)
Joda, metformin gjør noe med det som ligger bak både overvekten og hormonubalansen, nemlig insulinresistens. Hvis legen er kjip og ikke vil skrive det ut, kan man oppnå lignende effekt ved å kutte raske karbohydrater i eget kosthold samt være i jevnlig fysisk aktivitet. Det mest effektive og gjennomførbare er vel en kombinasjon, men det er altså ingen grunn til å miste håpet selv om man ikke får metformin!

Var hos gynekolog igjen på fredag, og jeg ser litt lysere på ting nå. Han forklarte at hormonprøvene egentlig var fine, men det var én verdi som var ganske forhøyet, et eller annet lagt navn jeg ikke husker :laughing002 Han er dermed usikker på om jeg har PCO eller PCOS, siden den ene verdien som var forhøyet tyder på PCOS, mens de andre verdiene som er tilnærmet normale tyder på PCO :wtf:

Han sa vi hadde to veier å gå nå; prøve med Letrozol, eller ovariedrilling. Så vidt jeg forsto på han mente han at ovariedrilling ville hjelpe, men jeg er litt skeptisk etter å ha lest at effekten kan være ganske kortvarig. Vi ble likevel enige om at han skulle sende søknaden, og med litt flaks får jeg time i en by litt unna her jeg bor i løpet av noen måneder!

I mellomtiden blir det (trippel) Letrozol, og jeg har fått Provera for å få menstruasjon, siden det fort kan gå 5-6 mnd mellom hver gang. Du er så grei som samarbeider, kroppen min :finger005:banghead:

Dag tre med Provera i dag, så jeg håper på TR til uken, sånn at jeg kan begynne med Letrozol! Dere får krysse fingrene for meg jenter, så det kanskje blir en :dummy: eller :dummy1: i magen i løpet av 2016! :smiley-angelic001

Fingrene er krysset for deg, Blushbaby! Selv har jeg ingen kunnskap om Provera – men jeg håper det løser seg fort for deg. Startet du rett på trippel Letrozol, eller har du tatt både enkel og dobbel tidligere? :)

Jeg venter selv på at tante rød skal komme i gang for fullt. Snakket med gyn på fredag og fikk beskjed om å avvente pillestart til over helga, etter han har tatt en vurdering. Skal begynne på Femar/Letrozol på dag 3 egentlig, men fikk beskjed om at spotting ikke regnes som mens-dager, og at det var litt snodig at det kom så fort. For meg er det nemlig slik at dersom jeg kutter ut alt av karbohydrater en liten uke, så får jeg menstruasjon. Gyn. var derfor usikker på om det kom av at et egg løsnet eller ikke. Er det noen av dere andre her med PCOS som oppleverer lignende ved lavkarbo-kost?

Ååå... Jeg klarer ikke å tenke på annet om dagen. Hele dagen, fra morgen til kveld, tenker jeg på at vi kanskje har fått et lite gull innen 2016. Dette er min første runde med vidunderkuren jeg har hørt så mye om, og jeg er så spent! Det virker jo som om veldig mange har hatt positivt utslag på testene allerede etter første PP med Femar/Letrozol. :D

Fingrene er krysset for deg, Blushbaby! Selv har jeg ingen kunnskap om Provera – men jeg håper det løser seg fort for deg. Startet du rett på trippel Letrozol, eller har du tatt både enkel og dobbel tidligere? :)

Jeg venter selv på at tante rød skal komme i gang for fullt. Snakket med gyn på fredag og fikk beskjed om å avvente pillestart til over helga, etter han har tatt en vurdering. Skal begynne på Femar/Letrozol på dag 3 egentlig, men fikk beskjed om at spotting ikke regnes som mens-dager, og at det var litt snodig at det kom så fort. For meg er det nemlig slik at dersom jeg kutter ut alt av karbohydrater en liten uke, så får jeg menstruasjon. Gyn. var derfor usikker på om det kom av at et egg løsnet eller ikke. Er det noen av dere andre her med PCOS som oppleverer lignende ved lavkarbo-kost?

Ååå... Jeg klarer ikke å tenke på annet om dagen. Hele dagen, fra morgen til kveld, tenker jeg på at vi kanskje har fått et lite gull innen 2016. Dette er min første runde med vidunderkuren jeg har hørt så mye om, og jeg er så spent! Det virker jo som om veldig mange har hatt positivt utslag på testene allerede etter første PP med Femar/Letrozol. :D

Jeg skjønner deg veldig godt, klarer heller ikke tenke på noe annet! Jeg prøvde selv letrozol i enkeldose først, så dobbel. Er i 2 pp me dobbel nå men ser ikke ut som noe har skjedd denne runden heller :S ønsker så inderlig en liten en! får håpe spiren min sitter snart.!! Masse lykke til :)

Jeg skjønner deg veldig godt, klarer heller ikke tenke på noe annet! Jeg prøvde selv letrozol i enkeldose først, så dobbel. Er i 2 pp me dobbel nå men ser ikke ut som noe har skjedd denne runden heller :S ønsker så inderlig en liten en! får håpe spiren min sitter snart.!! Masse lykke til :)
Så spennende, Ebbihåpet – jeg krysser fingrene for deg og håper det skjer snart! Tar du også Letrozol fra dag 3 i mens, og får du sprøyte på dag 20? :)

Takk! :D Provera blir i stedet for p-piller, for å få blødning slik at jeg kan begynne med Letrozol. Tok først en test med dobbel Pergo, men siden det ikke virket bestemte gyn seg for at jeg går rett på trippel dose med Letrozol med én gang. Håper det virker, litt skummelt å begynne med maksdosen, da er det liksom ikke noe å gå på om det ikke skulle virke.. :confused:

Og angående det å tenke på det hele tiden er jeg helt lik, og jeg blir like bitter hver gang jeg ser en gravidmage :sorry: Vi får håpe det blir vår tur snart!

Jeg tar letrozol fra dag 3 men har ikke fått sprøyte. ;)
Men er du inne hos gyn og ser om du har hatt eggløsning på en dag i PP, i så fall nå? Jeg fikk fortalt hvordan og når alt dette skulle skje da jeg var hos gyn, men det ble så mye informasjon på en gang og det gikk litt i stå. :p

Ja, DEN følelsen kjenner jeg til, Blushbaby. Selv om jeg egentlig ikke vil innrømme det, haha. Alle mine nærmeste venninner har fått barn, både ett og to – og du aner ikke hvor mange ganger jeg skulle ønske det var meg.. Men nå blir det forhåpentligvis snart oss også da. :)

Men er du inne hos gyn og ser om du har hatt eggløsning på en dag i PP, i så fall nå? Jeg fikk fortalt hvordan og når alt dette skulle skje da jeg var hos gyn, men det ble så mye informasjon på en gang og det gikk litt i stå. :p

Jeg var å sjekket hos gyn ja ;) både førte og andre pp med letrozol. Men siden det virket runde to trengte jeg ikke å sjekke denne mnd ;)

Jeg er gravid igjen for andre gang på dobbel Pergotime ❤️ er naturlig nok redd for sa/kjemisk siden jeg opplevde det i november. Jeg er 4+5 i dag :) bruker Lutinus og skal begynne på blodfortynnende når jeg går kjøpt det i dag.. Vi har prøvd i nesten 1 år, hold motivasjonen oppe jenter :)

Jeg er gravid igjen for andre gang på dobbel Pergotime ❤️ er naturlig nok redd for sa/kjemisk siden jeg opplevde det i november. Jeg er 4+5 i dag :) bruker Lutinus og skal begynne på blodfortynnende når jeg går kjøpt det i dag.. Vi har prøvd i nesten 1 år, hold motivasjonen oppe jenter :)

Gratulerer så mye, Katz1! Det er så hyggelig og ikke minst motiverende å høre at det klaffer for folk i samme båt. :)

Startet på letrozol i dag, og vips så forsvant menstruasjonen ... Har noen av dere opplevd dette – og skal jeg bare fortsette med pillene mon tro? Må kontakte gyn. i morgen. Selvfølgelig har denne menstruasjonsperioden vært kjempemerkelig men jeg krysser fingrene for at det ikke er noe som hindrer letrozol-runden.

Hva er forskjellen på pergotime, letrezol og femar?
Forskjellen på femar og letrozol er vel bare at det er forskjellig produsent som jeg har forstått. Akkurat samme virkestoffer i de to tablettene – men letrozol var litt billigere på apoteket. Pergo kan dessverre ikke noe om, men det er vel brukt på samme måte som femar/letrozol tror jeg – hjelp til eggløsning. :)

Back
Topp