Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Skjønner.. Hva blir planen om svømmerne hans er dårlige da? Min manns var litt dårlige, så min gynekolog har jo henvist oss til IVF. Hun sa ingenting om at jeg ikke skulle bruke pergo mens vi venter, så jeg håper at han har noen supersvømmere også;)
Hmm, godt spørsmål. Det virket på gyn som at bivirkningene var så uheldige at dersom svømmerne var dårlige, var det ingen vits i å "utsette" meg for pergo. Jeg vet ikke helt hvilke bivirkninger hun mente (om det er det med svette, humørsvingninger osv, eller det med at det gir tynn livmorslimhinne osv), jeg spurte ikke så mye mer. Jeg synes vel det høres litt rart ut å evt ikke skulle få prøve noe i det hele tatt, men godt mulig jeg bare har misforstått altså. Og hvis det er sånn, så skal jeg i alle fall mase om letrozol (for det har vel ikke fullt så mange bivirkninger)! :p
 
Hmm, godt spørsmål. Det virket på gyn som at bivirkningene var så uheldige at dersom svømmerne var dårlige, var det ingen vits i å "utsette" meg for pergo. Jeg vet ikke helt hvilke bivirkninger hun mente (om det er det med svette, humørsvingninger osv, eller det med at det gir tynn livmorslimhinne osv), jeg spurte ikke så mye mer. Jeg synes vel det høres litt rart ut å evt ikke skulle få prøve noe i det hele tatt, men godt mulig jeg bare har misforstått altså. Og hvis det er sånn, så skal jeg i alle fall mase om letrozol (for det har vel ikke fullt så mange bivirkninger)! :p
Min eneste bivirkninger var ubehag og smerter rundt EL:) Så det trenger ikke bli så ille.
 
Min eneste bivirkninger var ubehag og smerter rundt EL:) Så det trenger ikke bli så ille.
Nei, jeg er heller ikke i utgangspunktet noe "redd" for bivirkningene :) Synes det hørtes litt rart ut at da gyn sa det. Hadde det vært potensielt å få en eller annen kronisk sykdom eller noe med pergo, så hadde jeg forstått det. Haha :p Men det er det jo ikke!
 
Okey. Det er veldig frustrerende og er spent på om EL dukker opp av pergotime eller ikke. Har du brukt pergo før eller?
 
Trenger mannen å sjekke svømmerne sine før man begynner på letrozol? Jeg skal få pergo, men mannen må sjekke seg først, og det kan ta litt tid. Skulle så gjerne hatt mulighet til å begynne allerede i neste syklus!
Vi var allerede ferdig med alt av tester når vi var på time i dag så det var allerede gjort så usikker på om man må det hvis man spør kun etter letrozol :)
 
Titt, denne oppdaga jeg først nå!

5 dpo i tredje og siste pergokur. Jeg har tatt tre enkle kurer på rappen, uten pauser
 
Okey. Det er veldig frustrerende og er spent på om EL dukker opp av pergotime eller ikke. Har du brukt pergo før eller?


Nei. Men har PCO og cycter rundt eggstokkene så gyn håpte at pergo ville hjelpe meg :)
 
Kan jeg spørre hva letrozol er? Er mange ord her som jeg ikke vet hva er ser jeg..

Er det og noen som har fått bivirkninger evt andre ting av pergo?
Sa dere ifra til jobben i og med at de kan gi oss veldig humørsvingninger? Jeg jobber med barn og er i tankene om å si til sjefen at jeg skal ta noe medisin som kan gjøre at humøret går veldig opp og ned..
 
Kan jeg spørre hva letrozol er? Er mange ord her som jeg ikke vet hva er ser jeg..

Pergo/clomid versus Letrozol/femar (http://www.cincinnatifertility.com/infertility-treatment/ovulation-drugs)

Pergo/clomid har vært godkjent brukt for fertilitetsbehandling i 40 år.

Pergo/clomid er best om man bruker laveste anbefalte dose. Det taes oralt. Det er typisk å ta 1 til 3 tabletter daglig fra syklusdag 3-4 og i fem dager. Det stimulerer utslipp av FSH og LH, hormoner som skal gi EL. Det er vanligvis ikke noe poeng i å bruke pergo i mer enn 6 sykluser dersom man ikke har oppnådd graviditet. Pergo/clomid er antiøstrogene og kan derfor få den fruktbare utfloden til å "fortykkes" (da vil man kanskje oppleve at man har mindre utflod) og den kan få livmorslimhinnen til å bli for tynn. Dette er bivirkninger som gjør at selv om pergo/clomid kan gi en flott eggløsning, så vil den allikevel kunne jobbe med å motvirke graviditet.

Pergo/clomid gir 7 - 10 % sjanse for flerlinger.

Pergo/clomid gir bivirkninger som humørsvingninger og hetetokter. Fødselsdefekt-risikoen er 4,7 % som regnes som nokså tilsvarende som risikoen for den generelle befolkningen (3 - 4 % risiko).

Letrozol/femar er ikke godkjent brukt til fertilitetsbehandling. Det er egentlig en medisin som skal brukes for brystkreftbehandling hos postmenopausale kvinner (altså de som har kommet i overgangsalderen). Det brukes oftere og oftere i fertilitetsbehandling, og forhåpentligvis blir det godkjent for bruk etter hvert.

Letrozol/femar tas oralt. Det er en aromatasehemmer som gis i brystkreftbehandling til kvinner som er sensitive for østrogen. Det hemmer utskillelsen av østrogen midlertidig, og da vil kroppen automatisk produsere mer LH og FSH, og dermed fungerer den EL-stimulerende. Typisk program er 1 tablett daglig i 5 dager fra syklusdag 3-5. Siden det kun er en midlertidig effekt på østrogen vil det ikke ha bivirkninger på utflod og livmorslimhinne senere i syklusen, slik som pergo/clomid har.

Letrozol/femar gir 2 - 4 % sjanse for flerlinger.

Letrozol/femar gir bivirkninger som kvalme og hetetokter, men vanligvis mindre/mildere bivirkninger enn pergo/clomid. Fødselsdefekt-risikoen er 2,4 - 4,7 % som regnes som nokså tilsvarende som risikoen for den generelle befolkningen (3 - 4 % risiko). Den har kortere halvertingstid enn pergo/clomid, og er derfor raskere ut av kroppen.

Begge preparater har en total graviditetsrate på 30 - 40 %, men for noen så fungerer ikke pergo/clomid, men kun letrozol/femar. Det kan være pga. de antiøstrogene egenskapene til pergo/clomid. For mange behandlere er pergo/clomid førstevalget, siden det er godkjent til denne type bruk, men da kan det være man skal be om å få prøve letrozol/femar dersom bruk av pergo/clomid ikke ender i graviditet.

Begge medisiner skal IKKE taes under graviditet, så ved ustabil syklus/uklare blødninger må man ta g-test slik at man er helt sikker på at man ikke er gravid ved oppstart på disse medikamentene. Risikoen for fødselsdefekter er høyere dersom de taes under graviditet. Det vil også være sånn at om man søker på disse medikamentene om fødselsdefekter så er det mange som blander inn studier hvor det har vært vist skadelig effekt av å ta preparatene under graviditet. Det er ikke det samme som å ta medikamentene ferdig før syklusdag 10!
 
Jeg sier ikke ifra på jobben, det er jo egentlig hormoner man skal lage i kroppen naturlig til en viss grad. Og så får vi hjelp til det istedenfor. Jeg går på Letrozol og kan ikke si at jeg merker noe til bivirkningene. Jeg går på Lutinus også (progesteron etter EL), men merker ikke noe spesielt av det heller. Jeg er jo bare generelt hormonell. :p
 
Trenger mannen å sjekke svømmerne sine før man begynner på letrozol? Jeg skal få pergo, men mannen må sjekke seg først, og det kan ta litt tid. Skulle så gjerne hatt mulighet til å begynne allerede i neste syklus!

Egentlig burde mannen sjekke svømmerne før all hormonell behandling av damen, men det at man har blitt gravid tidligere gjør at noen av oss har sluppet unna. Både for Letrozol og Pergo.
 
Jeg sier ikke ifra på jobben, det er jo egentlig hormoner man skal lage i kroppen naturlig til en viss grad. Og så får vi hjelp til det istedenfor. Jeg går på Letrozol og kan ikke si at jeg merker noe til bivirkningene. Jeg går på Lutinus også (progesteron etter EL), men merker ikke noe spesielt av det heller. Jeg er jo bare generelt hormonell. :p

Sant nok :) Når de snakker om hormoner ser jeg for meg at jeg blir er troll egentlig :p Men er generelt ikke hissig under mens heller så..
 
Står alle dere også i kø for lapraskopi og prøverør også, eller får noen denne type medisin for å bli gravid bare med denne typen hjelp? Hadde ikke hørt mye om dette før vi var på fertilitetsklinikken i går :) men vi ble henvist rett dit da, har ikke vært til gyn utenom. Bare nysgjerrig altså :)
 
Her håper vi å bli gravid bare med den medisinen :) Hvis ikke det funker på en del pp, blir vi så henvist videre til prøverør.
 
Er det noen av dere som har brukt klexane (blodfortynnende) etter eggløsning?? Er spent på andres erfaringer :) Jeg skal prøve det neste gang jeg har hatt en runde med letrozol! Må bare vente til neste mens og bli ferdig med denne spontan aborten!
 
Står alle dere også i kø for lapraskopi og prøverør også, eller får noen denne type medisin for å bli gravid bare med denne typen hjelp? Hadde ikke hørt mye om dette før vi var på fertilitetsklinikken i går :) men vi ble henvist rett dit da, har ikke vært til gyn utenom. Bare nysgjerrig altså :)

Jeg får det kun for å prøve å bli gravid på nytt på egenhånd. Dersom dette ikke går blir det nok muligens prøverør-kø etter hvert.

Både Letrozol og Pergotime er vist effektiv som behandling av uforklarlig infertilitet der mannen har svømmere i orden og kvinnen tilsynelatende er helt normal. Det er også vist effekt ved PCO(S), endometriose og hos kvinner med ustabile sykluser. :)
 
Jeg får det kun for å prøve å bli gravid på nytt på egenhånd. Dersom dette ikke går blir det nok muligens prøverør-kø etter hvert.

Både Letrozol og Pergotime er vist effektiv som behandling av uforklarlig infertilitet der mannen har svømmere i orden og kvinnen tilsynelatende er helt normal. Det er også vist effekt ved PCO(S), endometriose og hos kvinner med ustabile sykluser. :)
Ja det hadde vært stor stas om vi hadde fått det til selv kun ved hjelp av Letrozol :) nå er eggstokkene mine fulle av cyster så føler ikke sjansen er stor etter å ha prøvd så lenge men håpet er jo der :) så hjelper det jo mye å vite at ting er på gang om det ikke skulle hjelpe også :) har kanskje mer håpet etter lapraskopien, men vi venter på prøverør. Da har de jo vært en endring så da kan det jo være at det skjer noe :)
 
Ja det hadde vært stor stas om vi hadde fått det til selv kun ved hjelp av Letrozol :) nå er eggstokkene mine fulle av cyster så føler ikke sjansen er stor etter å ha prøvd så lenge men håpet er jo der :) så hjelper det jo mye å vite at ting er på gang om det ikke skulle hjelpe også :) har kanskje mer håpet etter lapraskopien, men vi venter på prøverør. Da har de jo vært en endring så da kan det jo være at det skjer noe :)

Det er vel omtrent 30 % av de med PCO (mye cyster) som ble gravide i løpet av 6 måneder med Letrozol. :)
 
Back
Topp