Hei! Så fint med en slik tråd
Jeg er ny her på forumet. 25 år gammel, giftet meg i sommer, og har egentlig prøvd å bli gravid siden august 2016. Jeg har lenge mistenkt PCOS pga. uregelmessig menstruasjon helt siden jeg fikk den i 13-årsalder. Frem til jeg begynte på p-piller da jeg var 20, fikk jeg mensen ca annenhver mnd. Etter p-pilleslutt kom den ikke i det hele tatt. Jeg oppsøkte gynekolog februar 2017. Han så cyster på eggstokkene, og ville sette i gang metformin hvis vi ønsket barn ganske snart. I og med at vi var i gang med å planlegge bryllup valgte jeg å vente med å starte på metformin da det kunne høres ut som at man ganske raskt ble gravid med den medisinen. Oktober 2017 fikk jeg henvisning hos fastlege til gynekolog (den andre var privat, ønsket offentlig i og med at det ble nødvendig med tettere oppfølging). Fikk time til gynekolog januar 2018. Hun anbefalte oppstart metformin. Startet med denne med en gang, 850 x 2. Merket veldig lite til denne. Ut fra hva jeg leste fikk folk ofte mensen ganske kjapt etter oppstart metformin. I slutten av februar bestemte jeg meg for å redusere karbohydrater i kostholdet. 2-3 uker senere fikk jeg menstruasjon. Hadde menstruasjon 3 ganger med ca. 40 dagers mellomrom frem til juni. På tidspunktet oppdaget jeg at jeg hadde gått ned 8 kg, og med tanke på at jeg i utgangspunktet var normalvektig følte jeg meg nå altfor tynn, og med forestående bryllup ønsket jeg ikke å se sånn ut. Dermed begynte jeg legge til karbohydrater i kosten igjen, samt innta større porsjoner. Nå har jeg ikke hatt mensen på snart 80 dager.... Hadde time til gynekolog igjen nå i august for kontroll metformin. I den forbindelse ultralyd som var ganske lik som i januar: masse cyster. Jeg fikk resept på provera og femar, og nå skal vi i gang med dette. Gyn. glemte å legge inn provera-resepten så den har jeg ikke fått startet på. Jeg vil i første omgang se om kostholdet kan hjelpe meg med å få tilbake mensen. Akkurat nå spiser jeg ganske strikt lavkarbo, og har holdt meg til det en uke nå. Ringer gynekologen om mensen ikke viser seg innen 2 uker.
Nå tar jeg 850 x 2 med metformin, d-vitamin tilskudd, omega-3-tilskudd, folat, jern, samt mye-inositol (begynte på denne idag. har vært litt skeptisk til om myo egentlig har noe effekt, sluttet dermed ganske raskt forrige gang jeg begynte på denne. Nå har jeg imidlertid lest meg opp på forskning på myo, fant blant annet en ganske solid systematisk forskningsgjennomgang som konkluderte med at myo-inositol har effekt på pcos, så da gir jeg det en sjanse til)
Det var da altså litt (mye) om meg. Gleder meg til å følge med her, og håper mensen kommer og at jeg kan starte med femar ganske snart!!