Hei!
Takk for at du delte erfaringene dine, setter stor pris på det! Jeg fikk svar fra Maigaard idag, fra en av legene deres, og han sier at Maigaard har den oppfatningen av at når det gjelder livmorslimhinnen så gjelder "jo tykkere jo bedre", så fremt det ikke finnes patologi i livmoren, som f.eks polypper. Legen nevnte ikke at i mitt tilfelle har jeg jo patologi i livmoren i form av 3 myomer... Så jeg ble litt skuffet over responsen, ble ikke så mye klokere egentlig. Jeg sendte deretter epost til en ny klinikk jeg har tenkt å bruke dersom jeg mislykkes med fryseforsøket ved Maigaard i neste uke. Serum-klinikken i Athen. De svarte at det ikke er uvanlig eller problematisk med 14 mm tykk slimhinne på dag 11, men at det avhenger av om slimhinnen har en god 3-delt struktur. Noe min heldigvis har, ifølge gynekologen jeg var hos igår. Gynekologen sa at nå slimhinnen har gode forutsetninger som tilstrekkelig tykkelse og er 3-delt, så er det som regel dårlig eggkvalitet som gjør at man ikke blir gravid. Men igjen, jeg leser jo forskningsfunn som påpeker at både for tynn og for tykk (over 14mm) slimhinne på dag for innsett er forbundet med lav sjanse for å bli gravid.
Godt å høre at du iallefall ble gravid med "veldig" tjukk slimhinne!
Det gir meg litt mer positive tanker, siden jeg har bestemt meg for å gi jernet og dra nedover til Danmark neste uke alikevel, selv om jeg tenker at livmorslimhinna kanskje er "for tjukk" for at blastocysten vil trives
Ja, jeg har lest og hørt om at myomene vokser som følge av hormonpåvirkningen under graviditeten. Utrolig trist å høre at du opplevde SA. Jeg har lest at myomene også kan forårsake sammentrekninger av livmoren som muligens er relatert til økt risiko for SA. Så det beste er jo å få de fjernet, selv om man risikerer arrvev (som også vanskeliggjør implantasjon) og, som du beskriver, en "skjør" livmor som kan revne under fødsel. Vet du/husker du hvor store myomene dine var? Mitt største, ett som visstnok ikke er noe å bekymre seg over, er 47x45 mm og har vært stabilt det siste året.
Jeg kommer til å ta hysteroskopi i Athen, siden jeg går for eggdonasjon ved Serum dersom jeg ikke blir gravid v/Maigaard nå. Det koster jo endel, men da slipper jeg ventetid i Norge og Serum kan følge meg opp tettere mht. tilstanden i livmora mi. Min verste skrekk er å måtte igjennom flere forsøk med eggdonasjon men aldri lykkes å bli gravid, eller oppleve flere SA som følge av disse myomene.. Men nå skal jeg ikke male fanden på veggen. Jeg har jo bare vært igjennom ett eneste IVF-forsøk til nå. Tenker på alle som har vært igjennom maaange forsøk, hvor alt ser fint ut både med egg og livmor. Jeg vet iallefall at jeg potensielt har noen utfordringer med livmora mi, så får man forsøke å rette på det og se om det hjelper.
Men først blastocyst-innsett ved Maigaard på onsdag
Hvordan ble resultatet for deg etter operasjonen? Var det hysteroskopi du fikk utført? Ble begge myomene fjernet? Er du igang med prøving igjen?