Vi over 38 ❤️

Hei alle flotte damer.
Nå har jeg fått tilsendt ny stimskjema fra Medicus. Der er det satt opp nøyaktig de samme medisinene, men dosen med gonal f er økt fra 250 til 300 I.E
Jeg synes dette er litt merkelig da jeg kun fikk 1 blasto som ikke førte til noe den første runden nå.
Hva tenker dere? Jeg skal selvfølgelig ringe og høre hvorfor det ikke blir satt opp en annen medisin når kroppen ikke responderte bra første runde, men trenger kanskje litt hjelp til argumenter om noen av dere har noe fornuftig å komme med.

Jeg er ikke en del av gruppen deres,men dere er så informative og gode mot hverandre så jeg sniker likevel :)

Dette traff meg veldig! Mannen hadde en samtale med broren. De er gravide og vi er åpenbart ikke, faktisk hadde vi en MA for et par uker siden. Er ikke ferdig med å blø liksom. Mannen var veldig tydelig på hvor vondt vi har det og fortalte i detalj hva vi går gjennom.

Hadde forventet at de skulle si noe til meg. Det er jo tross alt kroppen min som kjenner på dette rent fysisk. Trodde det ville være normalt at neste gang man snakket med noen etter å ha fått vite hvor galt det egentlig står til, ja da sier man noen støttende ord. Er kjempeskuffa, men usikker på om jeg har "rett" til det.

Folk er feig!

Så leit å høre om MA. Jeg tror jeg så det på desemberforumet også. Jeg tror det er et felles mareritt som mange gravide har og spesielt når man har strevd for å i det hele tatt komme til gravidststus.. det er i allefall mitt vet jeg- og derfor veldig lei meg for at du må gå gjennom det :Heartred

Jeg håper både du og mannen din har folk rundt dere som gir dere støtte i det som må være en vanskelig tid. Jeg er nok enig i det de andre sier, ja, vi er litt feige alle mann fordi man ikke vet hva man skal si. Man er redd for å såre. Jeg tror oppriktig at det ikke er vondt ment og det er ikke fordi de ikke har omtanke for dere- snarere tvert i mot.

Fun fact, var i familiebursdag i går på mannen sin side og alle er utrolig glade på våre vegne men jeg er ikke noe glad i å snakke om graviditeten foran alle. Det føles fortsatt veldig privat pga vår lange reise og det er et sårt punkt. Jeg er 12+5 men fortsatt redd for å miste, og er ikke helt det enda at jeg klarer å glede meg skikkelig. Har allerede forberedt hvordan jeg skal fortelle alle som vet om graviditeten at det ikke gikk likevel..
Så.. vi er en sammensatt gjeng av mennesker som har ulike behov. Jeg er sikker på at det er mange som tenker på dere men som er litt feige, fordi de tror det blir mest riktig.

Ta godt vare på hverandre :Heartred

Så leit å høre om MA. Jeg tror jeg så det på desemberforumet også. Jeg tror det er et felles mareritt som mange gravide har og spesielt når man har strevd for å i det hele tatt komme til gravidststus.. det er i allefall mitt vet jeg- og derfor veldig lei meg for at du må gå gjennom det :Heartred

Jeg håper både du og mannen din har folk rundt dere som gir dere støtte i det som må være en vanskelig tid. Jeg er nok enig i det de andre sier, ja, vi er litt feige alle mann fordi man ikke vet hva man skal si. Man er redd for å såre. Jeg tror oppriktig at det ikke er vondt ment og det er ikke fordi de ikke har omtanke for dere- snarere tvert i mot.

Fun fact, var i familiebursdag i går på mannen sin side og alle er utrolig glade på våre vegne men jeg er ikke noe glad i å snakke om graviditeten foran alle. Det føles fortsatt veldig privat pga vår lange reise og det er et sårt punkt. Jeg er 12+5 men fortsatt redd for å miste, og er ikke helt det enda at jeg klarer å glede meg skikkelig. Har allerede forberedt hvordan jeg skal fortelle alle som vet om graviditeten at det ikke gikk likevel..
Så.. vi er en sammensatt gjeng av mennesker som har ulike behov. Jeg er sikker på at det er mange som tenker på dere men som er litt feige, fordi de tror det blir mest riktig.

Ta godt vare på hverandre :Heartred
Beklager at jeg bare hopper inn her, men her satte du ord på akkurat hvordan jeg har hatt det, uten at jeg helt har forstått det selv! «Det føles fortsatt veldig privat pga vår lange reise og det er et sårt punkt. Jeg er 12+5 men fortsatt redd for å miste, og er ikke helt det enda at jeg klarer å glede meg skikkelig. Har allerede forberedt hvordan jeg skal fortelle alle som vet om graviditeten at det ikke gikk likevel..» Akkurat sånn er det. Det føles privat! Men jeg tror vi gjør lurt i å pushe oss selv på det, og gjøre det virkelig. Selv hvor tøft det er:Heartred Du er sterk:love7

Beklager at jeg bare hopper inn her, men her satte du ord på akkurat hvordan jeg har hatt det, uten at jeg helt har forstått det selv! «Det føles fortsatt veldig privat pga vår lange reise og det er et sårt punkt. Jeg er 12+5 men fortsatt redd for å miste, og er ikke helt det enda at jeg klarer å glede meg skikkelig. Har allerede forberedt hvordan jeg skal fortelle alle som vet om graviditeten at det ikke gikk likevel..» Akkurat sånn er det. Det føles privat! Men jeg tror vi gjør lurt i å pushe oss selv på det, og gjøre det virkelig. Selv hvor tøft det er:Heartred Du er sterk:love7

:Heartred:Heartred Jeg synes det er enklere å dele med dere enn med familien, fordi dere forstår og vet og ofte trengs ikke lange forklaringer. Du har nok rett i at vi må pushe oss selv litt, så blir det kanskje lettere å snakke om for hver gang.

Takk for at du delte :Heartred

Hva mener du med at dere kunne testet embryoer om du fikk flere egg?
Er det den såkalte PGS/PGT-A testingen?
Så man kan altså teste i Norge? Det visste jeg ikke.

Angående scratching: det er usikkert.
Det er nå sånn her i de såkalte "life sciences" at det finnes ikke noe eksakt svar med to streker under svaret.
Her er en grei forklaring du kan ta en titt på. Han Embryoman nevner scratching også og refererer til vitenskapelig artikkel om såkalte add-ons i IVF.
https://www.remembryo.com/embryo-news-implantation-add-ons-dont-add-up/
Mulig jeg formulerte meg litt feil, men han snakket om å undersøke embryoene nærmere, spurte ikke hva han spesifikt mente siden det uansett ikke er aktuelt for oss.

Ja, det som er sikkert er at mye er usikkert.:wacky: Og siden det finnes studier for og imot er det alltid leger som mener det ene eller det andre - veldig forvirrende. Jeg har vel egentlig fått beskjed om at i min situasjon koker det ned til flaks. Uansett hva vi prøver er det dessverre ingen som kan trylle. Vi har i prinsippet tre valg: fortsette å prøve med samme behandlingsregime til vi ikke orker mer, gå for eggdonasjon eller gi oss… Har kontaktet klinikken nå og hørt om jeg kan ta endometrietest og scratching, og gjennomføre et nytt forsøk mens vi venter på resultatene.

Mulig jeg formulerte meg litt feil, men han snakket om å undersøke embryoene nærmere, spurte ikke hva han spesifikt mente siden det uansett ikke er aktuelt for oss.

Ja, det som er sikkert er at mye er usikkert.:wacky: Og siden det finnes studier for og imot er det alltid leger som mener det ene eller det andre - veldig forvirrende. Jeg har vel egentlig fått beskjed om at i min situasjon koker det ned til flaks. Uansett hva vi prøver er det dessverre ingen som kan trylle. Vi har i prinsippet tre valg: fortsette å prøve med samme behandlingsregime til vi ikke orker mer, gå for eggdonasjon eller gi oss… Har kontaktet klinikken nå og hørt om jeg kan ta endometrietest og scratching, og gjennomføre et nytt forsøk mens vi venter på resultatene.

Ok. "Sykle" altså. Same procedure.
Det kan jo virke plutselig etter lang nok prøving.
Er DHEA en mulighet?
Vet ikke om dere har prøvd den. Fulgte ikke godt nok med. Det er ikke alle som responderer på DHEA behandlingen. Men kanskje gjør nettopp du det?

Hei alle flotte damer.
Nå har jeg fått tilsendt ny stimskjema fra Medicus. Der er det satt opp nøyaktig de samme medisinene, men dosen med gonal f er økt fra 250 til 300 I.E
Jeg synes dette er litt merkelig da jeg kun fikk 1 blasto som ikke førte til noe den første runden nå.
Hva tenker dere? Jeg skal selvfølgelig ringe og høre hvorfor det ikke blir satt opp en annen medisin når kroppen ikke responderte bra første runde, men trenger kanskje litt hjelp til argumenter om noen av dere har noe fornuftig å komme med.

Dessverre. Ingen argumenter her. Kan ikke reproduksjonsendokrinologi godt nok. Registrerer bare at "over dammen" bruker dem mange flere typer protokoll. Om det hjelper? Tja.
Ser jo talleksempler til damene der borte.
Noen får kjempetall, noen mer beskjedne. Om det er meds, eller kroppen - vanskelig å si.
Du kan i hvert fall vise til den kjemperunden du hadde på Fostimon. Fortell etterpå hvordan det gikk.

Ok. "Sykle" altså. Same procedure.
Det kan jo virke plutselig etter lang nok prøving.
Er DHEA en mulighet?
Vet ikke om dere har prøvd den. Fulgte ikke godt nok med. Det er ikke alle som responderer på DHEA behandlingen. Men kanskje gjør nettopp du det?
Ja, vi må bare treffe «gullegget» :meh: Jeg har gått på DHEA de siste to rundene og har begynt på igjen nå som forberedelse til neste forsøk. Når man endrer regime fra gang til gang er det vanskelig å si hva som faktisk gjør utslaget, men kan vel egentlig ikke si at det virker som DHEA har gjort den store forskjellen. Forrige forsøk hadde jeg et excellent embryo, gangen før var det ikke så bra og utviklet seg ikke som det skulle etter befruktning. Derfor gjør de ikke noen endring i behandlingen denne gangen siden det ser ut til å funke.

Ok. Nå kan det være litt søkt.
Kanskje jeg bare innbilder meg.
Og kanskje er det kun thyroidea som lager problemer for dere.

Men samtidig kan det være lurt å være obs på.
Det finnes par som har stOOre problemer med graviditet etter tilsynelatende normal første graviditet og fødsel av en guttebaby.
Det kalles HY-restriction. Det er bare å google. Veldig komplisert. Men jeg vet ikke jo hva er din bakgrunn.
Kort fortalt. Etter første graviditet og alt det kompliserte samspillet mellom kroppene til mor og baby blir det satt type blokk på immunologisk nivå. Hver neste graviditet står i fare fordi mor sin organisme har lært seg å angripe fosteret. Og jo flere graviditeter, dess flinkere kroppen blir til det.
Så etter den første graviditeten, kan den andre være truet la oss si ganske sent, på slutten av 2.trimester. Tredje - tidligere, fjerde - enda tidligere. Til det ikke går i det hele tatt.
Det er genetisk tilstand. Men det er ikke slikt at alle med disse genene får den type HY-restriction. Men det finnes mange nok par som har det problemet, og da har kvinnen de genene.

Det er professor Ole B. Christiansen i DK, Ålborg Universitetet som har forsket i 30 år på det.
Det er altså cutting edge i moderne vitenskap og slett ikke alle gynekologene vet om det en gang. Såpass avansert er det. Men det finnes.
Og det er et problem for de det angår.
Og jeg skulle tro at det finnes måter å løse dette på. Har ikke lest om det ennå.
Det bare slo meg hvor likt det var nettopp din situasjon. Enda det kan være helt feil.

Her er noen lenker hvis du finner ut at du vil undersøke nærmere. Som sagt, det er spissforskning. Vet ikke hvor mye andre tar hensyn til det i behandlingen av par med sekundær infertilitet. En klinikk i Moskva, helt sikkert. Noen andre? Mange kjører nok standard undersøkelser uten å grave dypere.

https://www.researchgate.net/public..._prognosis_in_secondary_recurrent_miscarriage

https://vbn.aau.dk/en/persons/100175

Interessant, Lysi :) Ja, nei ikke vet jeg altså. Det kan godt være noe i det du sier. Du kan så masse om så mye! Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å "forske" på dette men jeg skal titte på artiklene du har sendt meg :)

Tusen takk for at du involverer deg sånn :)

Da har jeg fått svar fra Hausken, og det blir oppstart med ny behandling for meg om to uker… Planen er på vei i posten. Vi dropper endometrietesten siden de ikke ville gjennomføre noe forsøk mens vi venter på svar, og da rekker vi et forsøk før sommerferien!
Skulle heller ikke bekymre meg for blødningen, det var nok i sammenheng med eggløsningen.;)

Da har jeg fått svar fra Hausken, og det blir oppstart med ny behandling for meg om to uker… Planen er på vei i posten. Vi dropper endometrietesten siden de ikke ville gjennomføre noe forsøk mens vi venter på svar, og da rekker vi et forsøk før sommerferien!
Skulle heller ikke bekymre meg for blødningen, det var nok i sammenheng med eggløsningen.;)

Så bra, Lura:) !!

Jeg har også fått ny plan fra Hausken. Nøyaktig lik plan som sist. Ikke Dhea. Jeg sender mail dit imorgen. Vurderer og få en second opinion av gynekologen jeg hadde I forbindelse med Maigaard. Det kan iallfall ikke skade å prøve med Dhea :) Jeg har allerede startet!

Last edited:

Hvor lang tid får du beskjed om å gå på dhea? 6 eller 8 uker? Nå skinner solen og sommeren kommer :) La den drysse litt preggis-støv på oss :)

Hei alle flotte damer.
Lykke til ❤ Har ikke så mange gode argumenter, men har ikke du hatt en 'oppskriftsrunde' hvor du fikk mange og gode blastoer? Why change a winning team?

Jeg er ikke en del av gruppen deres,men dere er så informative og gode mot hverandre så jeg sniker likevel :)

Dette traff meg veldig! Mannen hadde en samtale med broren. De er gravide og vi er åpenbart ikke, faktisk hadde vi en MA for et par uker siden. Er ikke ferdig med å blø liksom. Mannen var veldig tydelig på hvor vondt vi har det og fortalte i detalj hva vi går gjennom.

Hadde forventet at de skulle si noe til meg. Det er jo tross alt kroppen min som kjenner på dette rent fysisk. Trodde det ville være normalt at neste gang man snakket med noen etter å ha fått vite hvor galt det egentlig står til, ja da sier man noen støttende ord. Er kjempeskuffa, men usikker på om jeg har "rett" til det.

Folk er feig!
Høsteple ❤ Hadde faktisk en lignende opplevelse selv. Vi mistet to i løpet av tiden hvor et vennepar var gravide. De snakket med kona om det, så jeg vet de var informert, men nevnte det ikke med et ord til meg. Har hatt litt problemer med å forholde meg til de i etterkant, og det har ikke slått meg før nå - at det kan være nettopp derfor. Det er ikke greit, og veldig forståelig at du føler det vanskelig rundt det. Kona fortalte faktisk at det var litt sårt for henne den første tiden etter vi mistet første - at alle spurte henne om hvordan det gikk med meg, men at ingen lurte på hvordan hun hadde det opp i alt. Det var jo tross alt begges tap ❤

Lykke til ❤ Har ikke så mange gode argumenter, men har ikke du hatt en 'oppskriftsrunde' hvor du fikk mange og gode blastoer? Why change a winning team?
Fikk en halv god forklaring fra klinikken. Så slo meg til ro med å ta en runde til med samme medisiner. Om det derimot går til dundas denne gangen også, blir jeg å kjempe for samme prosedyre som når jeg fikk 6 blasto ut av 12 egg.

Godt å høre, som regel er heldigvis småblødninger veldig uskyldig. Så spennende, da krysser vi fingrene for at sol og sommer gir gode resultater. Vi kommer til å ha ganske likt løp,(Saltvann også ser jeg) jeg har trua på oss :smiley-bounce015
Har jo tatt endometrietesten, og venter på svar. Håper vi rekker det før stimm, blir gal av denne ventingen.

Har gruet meg en uke nå til KUBtest. Var helt kvalm da jeg gikk inn på Rikshospitalet i dag, og følte meg så liten og alene. Stålsatt for å finne handlingens kvinne i meg etter at nyheten om avvik var et faktum. Men, alt var bra :Heartred tror jeg aldri har kommet meg raskere ut fra et sted. Kanskje begynner dette å oppleves virkelig snart.

Back
Topp