Ventedagboka - ventetida er over

Gøy at mensen er tilbake. Da blir vi kanskje prøvere sammen igjen i høst. Jeg venter fremdeles på mensen, selv om jeg fødte i august. Virker som jeg må slutte helt med amming for å få den tilbake, og det er jeg ikke kla for enda.

Fremdeles syv kg mer enn før fødsel her, og hadde egentlig som mål å bli kvitt dem før ny graviditet. Men har vært umulig å slanke seg når jeg har ammet - har seriøst bare gått opp i vekt hver gang jeg er flink med hva jeg putter i meg. Utrolig frustrerende. Så kanskje vi får slanke oss og prøve på baby «sammen» i høst?
Jeg hiver meg med på den! Har også gått opp 10 kg siden før graviditeten og vil gjerne gå ned en del igjen før jeg starter å kanskje prøve igjen i høst :nailbiting:

Innom for å logge første mens etter fødsel. Har murret godt noen dager. Heldigvis ventet den til vi var kommet hjem fra ferie.

Vi drøyer nok ikke så lenge med å begynne prøvingen igjen. Aller helst skulle jeg gått ned en del i vekt først. Jeg veier ca 10 kg mer enn jeg gjorde før graviditeten, og vil så gjerne ha «alle valgmuligheter» under en eventuell neste fødsel. Det har jeg ikke nå pga bmi.

Å, så spennende med prøving igjen! :D Det vil vi også, og tenker å begynne i november om mulig. Men da må mensen melde ankomst først, og tror jeg må bli ferdig med ammingen før jeg ser snurten av den :rolleyes:

Å, så spennende med prøving igjen! :D Det vil vi også, og tenker å begynne i november om mulig. Men da må mensen melde ankomst først, og tror jeg må bli ferdig med ammingen før jeg ser snurten av den :rolleyes:
Man kan fortsatt få eggløsning og bli gravid selv om mensen ikke har kommet, så amming er ikke en prevensjon. Prøv å test etter eggløsning kanskje så finner du ut hvordan "syklusen " er under amming?

Gøy at mensen er tilbake. Da blir vi kanskje prøvere sammen igjen i høst. Jeg venter fremdeles på mensen, selv om jeg fødte i august. Virker som jeg må slutte helt med amming for å få den tilbake, og det er jeg ikke kla for enda.

Fremdeles syv kg mer enn før fødsel her, og hadde egentlig som mål å bli kvitt dem før ny graviditet. Men har vært umulig å slanke seg når jeg har ammet - har seriøst bare gått opp i vekt hver gang jeg er flink med hva jeg putter i meg. Utrolig frustrerende. Så kanskje vi får slanke oss og prøve på baby «sammen» i høst?
Gøy og gøy, mensen er aldri det. :P Men det gir en viss oversikt i alle fall! Og kroppen har liksom skrudd seg på igjen.

Jeg har ikke prøvd å slanke meg fram til nå, men hadde jo en viss forhåpning om at det skulle dette av litt mer enn bare baby, fostervann og morkake. :rolleyes: Menmen! Skal til gynekolog mot slutten av august og tenkte å høre hva hun sier om bruk av metformin og amming. Jeg er usikker på om jeg klarer å gå ned mer enn ca 5 kg uten, i alle fall har jeg ikke klart det før. Ser litt fram til å begynne på jobb igjen også, og har trua på at en hverdag mer preget av rutine også hjelper på.

Gøy om vi følger hverandre!

Vi har bare hatt «så fort som mulig» som startpunkt. Men er glad det ikke har skjedd noe enda, fint med fullt fokus på kun lille også. :)

Jeg hiver meg med på den! Har også gått opp 10 kg siden før graviditeten og vil gjerne gå ned en del igjen før jeg starter å kanskje prøve igjen i høst :nailbiting:
«Kiloene bare renner av når du ammer!». Hvor da?? :hilarious::hilarious: Sikkert en hel haug ting jeg kunne gjort for å få fortgang, Menmen. Får ikke gjort det på nytt, så får heller begynne det jeg er. :)

«Kiloene bare renner av når du ammer!». Hvor da?? :hilarious::hilarious: Sikkert en hel haug ting jeg kunne gjort for å få fortgang, Menmen. Får ikke gjort det på nytt, så får heller begynne det jeg er. :)
Her hoper kiloene seg på :hilarious: selv om jeg beveger meg mer og spiser sunnere enn når jeg var gravid, så jeg lurer på om kanskje kroppen min ikke er så glad i amme-hormonene.

Spennende med prøving snart! :D

Man kan fortsatt få eggløsning og bli gravid selv om mensen ikke har kommet, så amming er ikke en prevensjon. Prøv å test etter eggløsning kanskje så finner du ut hvordan "syklusen " er under amming?

Ja, det har jeg jo faktisk lest når jeg tenker meg om. Er nok bare meg som føler jeg mangler kontroll uten mensen, og at det gir meg et enklere utgangspunkt til å forstå hvor jeg er i syklusen :hilarious:

Hei FrøkenMG!

Nå er det lenge siden jeg har kommentert her inne, men jeg har fulgt med i kulissene :rolleyes: Det har vært så koselig å lese oppdateringene dine om det lille gullet, og veldig spennende å nå lese at mensen er tilbake og at dere tenker på prøving! Jeg har nettopp (omsider :hilarious:) fått oppdatert min egen dagbok, vi tenker å begynne å prøve mot juletider så det er muligens litt senere enn dere?

Stor klem!

Hei FrøkenMG!

Nå er det lenge siden jeg har kommentert her inne, men jeg har fulgt med i kulissene :rolleyes: Det har vært så koselig å lese oppdateringene dine om det lille gullet, og veldig spennende å nå lese at mensen er tilbake og at dere tenker på prøving! Jeg har nettopp (omsider :hilarious:) fått oppdatert min egen dagbok, vi tenker å begynne å prøve mot juletider så det er muligens litt senere enn dere?

Stor klem!
Så koselig av deg å legge igjen spor her!

Lille rundet 7 måneder i forrige uke, og nå begynner det å bli fart i ham! Han har knekt krypekoden og det går så det griner! Vi monterte trappegrind i dag. :bag:

Vi har ikke satt noen «startdato» for prøving, det går seg nok bare til. Vil prøve å ikke stresse, men jeg vet jo hvor fort jeg blir revet med. Jeg ramlet vel ned i testekaninhullet første gang jeg tisser på hvilken som helst pinne kan jeg tenke meg.

Litt artig opplevelse i dag. Jeg har vært hos frisøren for første gang siden januar 2020. Mens frisøren tørker håret mitt slår hun av føneren og spør om jeg har farget håret i det siste? Nei, jeg har ikke farget siden jeg var 18 (og det er snart 15 år siden, ble brått gammel! :hilarious:). Da viste hun meg at man kan tydelig se på hårfargen når jeg fødte! Håret mitt er ganske lys før graviditet før jeg har et mørkt felt fra da jeg gikk gravid. Etter fødsel har det blitt lyst igien. Ganske fascinerende og gøy! Kroppen altså!

I dag hadde vi en prat om prøving.

Vi lar ting skure og går til over nyttår, og dersom det ikke har skjedd noe før da går vi for mer målrettet prøving.

For min del betyr det null testing etter noe som helst. Det kjennes litt befriende å «slippe» det.

Jeg kommer til å høre om metformin hos gynekologen om en ukes tid, men da primært for vektnedgang. Det fungerte super sist, og i følge Relis skal det være greit å kombinere med amming.

På et tidspunkt må vi også få avklart hvor langt vi vil gå for å få et barn til. Å ta sorgene på forskudd kanskje, men historien vår tilsier ikke at vi seiler i medvind akkurat.

Hadde time hos gyn i går, og hun syns prøveplanen vår hørtes fornuftig ut. Skrev ut metformin uten å blunke. Begynner på tablettene til helgen tenker jeg. Sist ble jeg litt dårlig i magen samme morgen som jeg begynte på de samt ved opptrapping. Skal ta 2x850 mg i stedet for 3x1500 mg, mest fordi det er enklere å huske. Spent på effekten!

Livmor og alt så fint ut. Jeg har fremdeles en sjokoladecyste, men siden jeg har blitt gravid og født med den lar vi den være så lenge jeg ikke blir plaget av den.

Ellers så hun en tjukk og fin slimhinne, noe som tyder på snarlig mens eller graviditet. Hun helte etter hvert mest mot mens. Tenk om hun tar feil? :p

Så ble det ikke mai-termin på oss, men det går helt fint. I morgen begynner jeg med metformin. Er veldig spent på effekten denne gangen. Sist gikk jeg ned 1,5-2 kg i snitt i måneden, det er et fint tempo syns jeg. Det betyr kanskje 8-10 kg rundt nyttår, og det er helt topp.

Å begynne på jobb igjen er helt topp for gode matrutiner. Jeg tar ut Max ammefri på morgenen, så måltidsrytmen min ser omtrent slikt ut:

08-09: frokost
11-1130: lunsj
Ca 1430: påfyll
16-17: middag
Kvelds før sengetid.

Siden lille spiser det samme som oss er det brått siste mye frukt og grønt i kjøkkenskapene våre. Jeg eksperimenterer litt med ulike grønnsaksmoser jeg har i fryseren og bare må få brukt opp. Siste eksperiment var blomkål- og bananlapper, de ble veldig gode!

Lille elsker tomat, banan, kalkunfalukorv og fiskekake. Han kan styre seg for brød.

Lille er 8 mnd i dag, tenk det!

I dag har vi hatt en hel dag sammen, bare han og meg. Sist var vel i slutten av juni. Vi har kosa oss masse, midt på dagen var vi ute på tur med lille på ryggen i bæresjal.

Ellers gikk denne dagen og alle andre dager til å utforske alt som er mulig å utforske, jage katten og trene på å reise seg.

Han har fått tre tenner, to nede og en oppe.

Og jeg har begynt på metformin. Jeg hadde forberedt meg på å bli dårlig i magen, men ingenting skjedde! Digg!

Lille runder snart 9 måneder. Tenk, like lenge utenpå som inni magen!

Jeg er på jobb og dagene flyr. Lille legger deg stadig i 18-tiden, og det gir få timer hjemme sammen på ettermiddagen. Heldigvis har jeg ammefri på morgenen, det veier opp litt.

Vi prøver fremdeles ikke aktivt. Syklusen har tullet litt med meg. Jeg hadde voldsomme el-smerter for snart to uker siden, og bare for å sjekke tok jeg en el-test som var knall-positiv. En uke senere fikk jeg mensen. At jeg fikk mensen var verken overraskende eller skuffende, men prøver å ikke uroe meg over 6-7 dagers lutealfase. Lengeemessig totalt sett er syklusen helt innafor med 25 dager. Det kan være metforminen som ordner litt. Får se neste syklus hvordan ståa er da.

I morgen har jeg bursdag. Livets første bursdag som mamma. Tenk at det skulle gå 33 år før den dagen kom, hadde du spurt meg for 10 år siden hadde jeg aldri i verden trodd det. Men nå kommer den altså, med en finere familie enn jeg noen sinne har kunnet forestille meg.

Lille runder snart 9 måneder. Tenk, like lenge utenpå som inni magen!

Jeg er på jobb og dagene flyr. Lille legger deg stadig i 18-tiden, og det gir få timer hjemme sammen på ettermiddagen. Heldigvis har jeg ammefri på morgenen, det veier opp litt.

Vi prøver fremdeles ikke aktivt. Syklusen har tullet litt med meg. Jeg hadde voldsomme el-smerter for snart to uker siden, og bare for å sjekke tok jeg en el-test som var knall-positiv. En uke senere fikk jeg mensen. At jeg fikk mensen var verken overraskende eller skuffende, men prøver å ikke uroe meg over 6-7 dagers lutealfase. Lengeemessig totalt sett er syklusen helt innafor med 25 dager. Det kan være metforminen som ordner litt. Får se neste syklus hvordan ståa er da.

I morgen har jeg bursdag. Livets første bursdag som mamma. Tenk at det skulle gå 33 år før den dagen kom, hadde du spurt meg for 10 år siden hadde jeg aldri i verden trodd det. Men nå kommer den altså, med en finere familie enn jeg noen sinne har kunnet forestille meg.
Gratulerer med dagen i morgen :Heartbigred

I dag er jeg 6 dpo, og i går tok jeg min første g-test siden april 2020. Om den var negativ 5 dpo? Oh yes! :hilarious::hilarious:

Lille er 9,5 mnd og koser seg hjemme med pappaen. De gjør masse gøye ting som babysvømming, lekeland og åpen barnehage. Jeg er litt lei meg for at ingen ting av dette var aktuelt for meg, men gleder meg mest over at gutta har det fint sammen.

Det ser forresten ut til at vi har fått en rødtopp! Ikke Ron Weasly-rødt, men et fint rødskjær er det.

Mensen banket på døra denne uken. I følge Flo er den noen dager «for sen», men det er nok bare ustabil syklus.

Lille runder 10 måneder i dag. Vi var en tur på helsestasjonen for kontroll i dag morges, og han er helt perfekt i målene sine.

Han begynner å vise vilje og frustrasjon over at han ikke får det han vil. I dag hadde han en liten hyleøkt over et bananskall som han ikke fikk spise. :rolleyes: Jaja, det blir nok artig framover. :hilarious:

I dag fikk vi barnehageplass også! Vi skal besøke en annen barnehage til uka, men måtte takke ja til denne plassen. Vi var på besøk der forrige uke, og barnehagen virker helt fin. Det blir fint for lille å begynne i barnehagen tror jeg, han trenger etterhvert mer enn vi kan tilby.

Back
Topp