Velkommen til verden Leah

11 uker (og 1 dag)
Ny kontroll på helsestasjonen idag. Denne gangen hos fysioterapeut. Alt godkjent der, veldig overrasket var hun over hvor godt utviklet hun var. Så vi følger de ikke premature i utvikling nå, sett termindato. Fornøyd mamma med andre ord :)

Vekten var også mye spennening rundt. Og hun skuffet ikke. Fløtemelken har gitt 170 gram opp siste 5 dagene. Reelt sett kan vi nok notere noe lavere vekt enn 3360 gram (med bleie) da det buldret i bleien og i hvertfall tok vekk 40-50 gram av vekten, men uansett godkjent og vel så det vektoppgang. Deilig at jeg nå egentlig har en liten nyfødt frøken sett utvikling og væremåte. Eneste vi foreløig merker av det premature er at hun blir raskere sliten enn hva jeg antar "vanlige" babyer blir. Må derfor skjermes mer der. Men takler både lyd og lys veldig bra.

Vis vedlegget 268058

Mjølkeeeeeekoma :)

Og øyeundersøkelsen igår var forøvrig fin. Ny time om 2 uker :)

Det var litt av et komatryne ja :D Tenk at hun er over 11 uker allerede! Utrolig bra at alt ser bra ut så langt! Tenker det blir litt færre bekymringer for hver kontroll med så positive nyheter :)

11 uker ja.. Hvor er de blitt av liksom? :P

Idag er det 4 uker siden vi dro hjem og 3 uker siden sonden ble nappet ut. Rart med det der, men det føles så merkelig normalt ut. Føles egentlig ut som at frøkna har vært her hele livet.

Helsesøster snakket sist torsdag om barseltårene som plutselig kan komme når termindatoen nærmer seg. Og jeg føler på de siste dagene. Det er rart med magen som skulle vært svær mens jeg her sitter med en liten frøken på snart 3 måneder og kan ikke være mer takknemlig. Samtidig er det litt sårt for vi vet ikke om det blir noen søsken og om jeg får oppleve et svangerskap til. Og jeg vet også at en prematur fødsel vil lurke i tankene om jeg blir gravid igjen.

Så herlig at det går så bra med henne! :love7

Ååå, super-Leah!! Har dere vært hjemme i 4 uker allerede? Så flott at hun går jevnt opp i vekt og utvikler seg som hun skal. Og hurra for at øynene også ser bra ut. Melkekoma er er kjent fenomen...

Full forståelse for barseltårer rundt termin. Selv om det er noe dritt å gå høygravid, blir man snytt for mye forberedelsestid (både fysisk og psykisk), spenningen med når det skjer noe, den umiddelbare kosen etter fødsel osv. Blir mye tall og litt teknisk forhold til en bittebitteliten i starten.

Et nytt svangerskap vil nok være preget av mye usikkerhet etter en opplevelse som nå. Hvis du kommer frem til at du vurderer et barn til, kan du få henvisning til prekonsepsjonell veiledning på sykehuset. Da får du gjennomgang av svangerskap/fødsel med Leah, og det blir lagt en plan A for oppfølging og kontroller. Største risikofaktor for ny prematur fødsel, er jo tidligere prematur fødsel, så frykten din er reell, men det finnes også mange solskinnshistorier.

Sender deg en stor klem! [emoji173]️

Ååå, super-Leah!! Har dere vært hjemme i 4 uker allerede? Så flott at hun går jevnt opp i vekt og utvikler seg som hun skal. Og hurra for at øynene også ser bra ut. Melkekoma er er kjent fenomen...

Full forståelse for barseltårer rundt termin. Selv om det er noe dritt å gå høygravid, blir man snytt for mye forberedelsestid (både fysisk og psykisk), spenningen med når det skjer noe, den umiddelbare kosen etter fødsel osv. Blir mye tall og litt teknisk forhold til en bittebitteliten i starten.

Et nytt svangerskap vil nok være preget av mye usikkerhet etter en opplevelse som nå. Hvis du kommer frem til at du vurderer et barn til, kan du få henvisning til prekonsepsjonell veiledning på sykehuset. Da får du gjennomgang av svangerskap/fødsel med Leah, og det blir lagt en plan A for oppfølging og kontroller. Største risikofaktor for ny prematur fødsel, er jo tidligere prematur fødsel, så frykten din er reell, men det finnes også mange solskinnshistorier.

Sender deg en stor klem! [emoji173]️

4 uker ja.. Fikk litt sjokk av hvor lenge egentlig :p

Ja; man frarøves jo mye når de kommer så tidlig. Nå har vi vært ekstremt heldige, det skal jeg ta med meg, men samtidig sårt å ikke ha fått opplevd siste ukene med alt som følger.

Takk for godt tips! Skal sjekke ut når/om det blir aktuelt :)

Klem tilbake ❤️

Flinke gode Leah [emoji7] er imponerende at det går så bra med tanke på at hun er prematur :)

Mistet strikketøyet et eller annet sted (sikkert i bilen) så la opp et nytt prosjekt igår - lenge leve latskapen! Jakke med raglanfelling i str 6/9 mnd. Elsker fargen og gleder meg til den er ferdig :D Blir nok nydelig til noen enkle klær i hvitt/grått.

9934D8BD-8850-47FF-85EA-7EFF7F3C8DD5.jpeg F7E3AF98-8B28-4968-965B-86F47A4E88DD.jpeg

Det blir fint - lekker farge [emoji1303]

Ja elsker den :D Planen var egentlig en heldress med striper (hvitt og denne) til påske, men droppet det og strikker heller jakke :) Men antar jeg kjøper flere nøster av den fargen! Gøy med annet enn hvitt og rosa :P

Kjempefin farge, på jakken. Har jo strikket i ala samme selv, jeg elsker gult.

Ellers deilig med vektoppgang, friske øyne og alt med seg. Leah tar noen gode byks og har vel tatt seg igjen på det meste ifht gestal alder nå. Herlig herlig!

Fine, flinke Leah!
Og flott prosjekt.

Ift en ny graviditet så bruk JM og alle muligheter for oppfølging fra tidlig av.
Risikoen for ny prematur fødsel er jo der, men det er også mange som går lenger enn de har gjort før. Uansett viktig at du har den oppfølgingen du føler behov for samt noen å prate med om alle tankene

Har ikke fått logget inn på lenge, så gratulerer så mye, veldig på etterskudd, med ei nydelig lita frøken ❤️❤️❤️

Og noen lot mammaen sin sove fra 2/3 til kl 7 idag :) Sovnet oppå meg fra kl 23 så ble det nestet etter ammingen kl 2. Tror i hvertfall hun ammet da, ammetåken er definitivt på plass :P

Åh, herlig å lese at hun utvikler seg så flott! Er du sikker på at hun er prematur? :p Neida, men det er så bra altså!

Back
Topp