Velkommen til verden Leah

I teorien gikk det da 6 timer mellom kl 21-03, så 5 timer mellom 03-08. Ca 10 min amming hver runde, kanskje litt mer kl 21 (da spiste hun i 2 runder med en liten pause i mellom). Spiste også godt kl 19 (ca 10 min).

Føler det er så lite? Kan ikke forstå at hun får i seg det hun skal på kun 10 min?

Tommelfingerregelen for fullammede barn er de første ukene 6 gode våte bleier daglig og daglig avføring. Får hun tillegg/proteintilskudd?

Min ene spiste enkelte måltid 80-110mL i uke 38-40 på knappe kvarteret. Kan du be om å få låne en vekt for måltidsveiing?

I teorien gikk det da 6 timer mellom kl 21-03, så 5 timer mellom 03-08. Ca 10 min amming hver runde, kanskje litt mer kl 21 (da spiste hun i 2 runder med en liten pause i mellom). Spiste også godt kl 19 (ca 10 min).

Føler det er så lite? Kan ikke forstå at hun får i seg det hun skal på kun 10 min?
Mine har ikke vært premature, men de har stort sett gjort seg ferdig på 5-10 minutter utenom på siste runde på kvelden når de har brukt puppen som smokk.

Tommelfingerregelen for fullammede barn er de første ukene 6 gode våte bleier daglig og daglig avføring. Får hun tillegg/proteintilskudd?

Min ene spiste enkelte måltid 80-110mL i uke 38-40 på knappe kvarteret. Kan du be om å få låne en vekt for måltidsveiing?
Daglig bæsj er noe annet enn hva jeg har lest. Jeg har lest at den første tiden så er 14 bæsjebleier om dagen like vanlig som bæsj hver 14. dag, og at alt imellom er representert.

Får bare morsmelk :)

Tror nok ikke vekt er veien de ønsker, men ordner seg nok :)

Mine har ikke vært premature, men de har stort sett gjort seg ferdig på 5-10 minutter utenom på siste runde på kvelden når de har brukt puppen som smokk.

Høres ut som Leah ja :)

Daglig bæsj er noe annet enn hva jeg har lest. Jeg har lest at den første tiden så er 14 bæsjebleier om dagen like vanlig som bæsj hver 14. dag, og at alt imellom er representert.
Før ble det sagt at barn som kun fikk morsmelk kunne gå 14 dager uten avføeing, men nå sier de daglig.

Høres ut som Leah ja :)
Noen barn er veldig effektive ved brystet.

Tror den usikkerheten du føler ift om hun får i seg nok er veldig vanlig etter å ha hatt stålkontroll på måltidsmengder.
Blir spennende å se på vekta og jeg håper dere finner noe som fungerer ift magen hennes.
En ting er hva som kommer inn og ut, men å følge med på hvordan hun oppfører seg, våkenhet, klarhet i øyne, hvordan huden er etc gir masse info om hun får i seg nok mat

Samme her. Tissing er viktig, avføring ikke like mye. Stor variasjon der. Mine har som regel bæsjet hver dag, men jeg husker de gangene de ikke gjorde det i starten og jeg stresset litt, men fikk bare «det er helt normalt» i retur.

Føler så med deg. Dette slet jeg veldig mye med og dette var min største stressfaktor rundt ammingen. Snuppa ammet max 5-10 min. Jeg ble aldri klok på det dessverre

Det gjelder fra en mnd. Så ikke ndøvendigvis relevant for Leah, derfor jeg skrev tommelfingerregel.

Det har vært noen stygge tilfeller av nyfødte som får for lite mat fordi de har gått for lenge uten avføring (første tiden skal de die så hyppig at det er overskudd av mat, dermed avføring daglig). Ingen regel uten unntak altså, men helsesøster bør sjekke vektoppgang og trivelsestegn om barnet ikke har daglig avføring første mnd. Ammehjelpen har denne oversikten, men igjen, ikke like relevant for Leah. Antall våte bleier derimot er det :)

https://ammehjelpen.no/upload/2015/02/11/12 11 14 Ammesjekkliste for mødre.pdf

Nå vet jeg ikke om det er veldig annerledes med premature, men min sønn var i alle fall også superkjapp på puppen. Jeg leste om andre som kunne bruke en time og mer ved puppen, mens min var ferdig på 5-10 min. Var superstressa den første tiden og sikker på at noe var galt, men han økte helt fint i vekt :) Noen er rett og slett kjappere enn andre. Håper det er det samme for dere [emoji173]️
Akkurat samme her med mine, og de la alle på seg ca 300 g i uka i starten.
Mulig annerledes siden hun er prematur, men om hun spiser effektivt de 10 min så er det nødvendigvis ikke lite :)

Samme her. Tissing er viktig, avføring ikke like mye. Stor variasjon der. Mine har som regel bæsjet hver dag, men jeg husker de gangene de ikke gjorde det i starten og jeg stresset litt, men fikk bare «det er helt normalt» i retur.
Jeg hadde sånne med 2-4timer mellom bæsjebleiene. Jeg forsto ikke helt hvordan de to påstandene «Man trenger ikke skifte bleie i løpet av natta» og «Man bør skifte bleie så snart man kan ved bæsj» hang sammen. Det var jo alltid bæsj liksom:-)

Akkurat samme her med mine, og de la alle på seg ca 300 g i uka i starten.
Mulig annerledes siden hun er prematur, men om hun spiser effektivt de 10 min så er det nødvendigvis ikke lite :)

Ikke minst har det litt å si hvordan utdrivningen er hos mor, hos noen er det ganske seigt og barna må suge lenge for å få samme mengde som hos de hvor spruten omtrent står av seg selv.

Ikke minst har det litt å si hvordan utdrivningen er hos mor, hos noen er det ganske seigt og barna må suge lenge for å få samme mengde som hos de hvor spruten omtrent står av seg selv.
Det har mye å si ja. Mine har nærmest fått det servert og bare svelget unna.

Før ble det sagt at barn som kun fikk morsmelk kunne gå 14 dager uten avføeing, men nå sier de daglig.

Verken helsesøster eller sykepleier sa noe på det. Magen hennes er myk osv, så håper det stemmer. Presser ikke hele tiden slik hun pleier med tilskudd heller.

Sonden ble fraværende på prøvetid til fredagen. Om hun ikke har gått ned og virker fornøyd settes den ikke på igjen. Opp 25 gram siden fredag, men var visst innafor.

Sonden ble fraværende på prøvetid til fredagen. Om hun ikke har gått ned og virker fornøyd settes den ikke på igjen. Opp 25 gram siden fredag, men var visst innafor.

Den tøffingen!! Tenk å være selvberget allerede - det er helt villt med tanke på hvor tidlig født hun er [emoji1303]. Du gjør en fantastisk jobb [emoji7]

Begge mine gikk 14-23 dager mellom hver bæsjebleie. Fikk beskjed om at det var heeeelt normalt. Varte helt til de begynte med fast føde, 4 og 6 mnd.

Tror jeg bytta kanskje 20 bæsjebleier på mini før hun begynte med fast føde 6 mnd [emoji23]

Begge mine gikk 14-23 dager mellom hver bæsjebleie. Fikk beskjed om at det var heeeelt normalt. Varte helt til de begynte med fast føde, 4 og 6 mnd.

Tror jeg bytta kanskje 20 bæsjebleier på mini før hun begynte med fast føde 6 mnd [emoji23]
Jeg hadde antagelig 20 på ett døgn på det verste med eldste:-) Han lå på rundt 12 i døgnet. Nr 2 var på 6-8 i døgnet.

Back
Topp