Velkommen til verden Leah

Endelig fått sykepleiere som ser og hører på våre bekymringer! Jeg har i flere uker ytret min bekymring over vektoppgangen hennes. Ironisk nok ikke at hun har gått opp lite i vekt som pleier være problemet, men at hun derimot går opp alt for raskt. 300 gram sist uke og den lille kroppen klarer ikke følge med. Mageondter, jojo-metning, ingen sult på puppen..

For de som er ny i dette får innlagte barn 17 % av dagens vekt i ml fordelt på 8 måltider (hvis de ikke får kontinuerlig i sonden). Utenom dette får de også noe som heter FM85, et pulver med høyt innhold av proteiner og fett (tror jeg). I hvertfall en ekstra boost for kroppen til å vokse på. Og dette pleier fungere fint.

Men som kommer det barn som Leah da. Fordøyer godt, legger veldig raskt på seg og følger ikke den normen. Da fungerer ikke 3 gram FM85 per 100 ml melk eller morsmelk etter 17 % av vekten. Det blir for mye. Og i andre tilfeller må de ha mer.

Endelig skal det taes skikkelig tak i. Igår ble matmengde justert ned til 16 %, men vekten var fortsatt 51 gram opp til idag. Det er mye for en liten kropp (ønsket vektoppgang i uken er vel 150-200 gram), Leah går ofte opp 250-300 gram i uken. Idag skal de igjen diskutere da sykepleieren (en fantastisk dame fra Danmark!) ønskjer både sette ned matmengde til 14-15 % og gå ned på FM85 til 2gram/100 ml.

Håper dette går gjennom - dansken er heldigvis veldig tydelig og sterk i sine meninger :)

Så godt at noen endelig hører på dere, og tar tak i ting! :) Kan ikke være bare enkelt for en liten kropp å gå så fort opp i vekt!
Så kjekt å se nye bilder, hun er bare helt nydelig :Heartred

Ja, hun har jo lagt utrolig godt på seg! Hun veier mye mer enn det min mageboer omtrentlig gjør (1800 gram nå), og vi hadde jo ganske lik termin. Det er forskjell på inn- og utside såklart, men likevel. Hun har vokst godt. Glad for å høre at dere møter mennesker som ikke bare kjører på og jubler over slike tall, men som fsktisk ser at det kan bli for mye av det gode også.

Ja, hun har jo lagt utrolig godt på seg! Hun veier mye mer enn det min mageboer omtrentlig gjør (1800 gram nå), og vi hadde jo ganske lik termin. Det er forskjell på inn- og utside såklart, men likevel. Hun har vokst godt. Glad for å høre at dere møter mennesker som ikke bare kjører på og jubler over slike tall, men som fsktisk ser at det kan bli for mye av det gode også.

Helt enig! Har bikket 2,4 kilo nå.. Og metningsfall + gulp viser jo tydelig at mengden ikke er grei, i tillegg til all mageondt hun har hatt siste tiden..

Helt enig! Har bikket 2,4 kilo nå.. Og metningsfall + gulp viser jo tydelig at mengden ikke er grei, i tillegg til all mageondt hun har hatt siste tiden..
Oj, hun er nesten like stor som storesøster var da vi dro hjem fra sykehuset (2,5kg) og hun ble født til termin! Godt de endelig lytter til dere! Håper endringene gjør det bedre for Leah! Hun er iallefall kjempefin!

Hun er altså til å spise opp! Nydelig skjønn!! Vi brukte også tid på å få gehør for vektendringer. Rolf får nå 14% og går opp ca 150g per uke. I motsetning til 500g på 10 dager som det ble med 17%. Har også fått gehør for pupping før måltidet, og så trekker vi opp i sonden for å se hva han får i seg, og tar tilsvarende mengde bort fra sondematen. Spiser han mer enn 10 ml, starter vi med måltidsveiing.

Stå på ditt! Det er ikke lett å få til puppetrening hvis hun er i melkekoma, kvalm, gulper og ikke har luft!

Det er en god del ja. Jenta vår ble født i uke 36. Veide 2470..

Men godt dere møter noen som forstår og tar tak i ting [emoji4]

Hun er altså til å spise opp! Nydelig skjønn!! Vi brukte også tid på å få gehør for vektendringer. Rolf får nå 14% og går opp ca 150g per uke. I motsetning til 500g på 10 dager som det ble med 17%. Har også fått gehør for pupping før måltidet, og så trekker vi opp i sonden for å se hva han får i seg, og tar tilsvarende mengde bort fra sondematen. Spiser han mer enn 10 ml, starter vi med måltidsveiing.

Stå på ditt! Det er ikke lett å få til puppetrening hvis hun er i melkekoma, kvalm, gulper og ikke har luft!

Trekker også fra om hun har spist godt. Prøvde ammeskjold idag og da tok hun 4 ml før jeg måtte stoppe henne.. Var helt utslitt stakkars :P

Men ja.. Snakket om dette siden hun var 2-3 uker, så godt at det endelig tas tak i. Håper på minst nedgang til 15 % og kraftig redusering i FM85. 3 gram per 100 er maksdose og ikke nødvendig for henne.

Men ironien her er jo at hun veier lite for lengden da.. 45 cm var hun tirsdag, sikkert blitt pittelitt lenger nå :sorry::sorry:

Trekker også fra om hun har spist godt. Prøvde ammeskjold idag og da tok hun 4 ml før jeg måtte stoppe henne.. Var helt utslitt stakkars :P

Men ja.. Snakket om dette siden hun var 2-3 uker, så godt at det endelig tas tak i. Håper på minst nedgang til 15 % og kraftig redusering i FM85. 3 gram per 100 er maksdose og ikke nødvendig for henne.

Rolf er også sånn slukmåse som utnytter alt han får. Tror maxdosen sikkert er bra for de som har hatt trange kår i magen, men våre to hadde det jo helt fint inntil de plutselig ramlet ut. Vi har fått beskjed om at matmengden reduseres ned mot 10% når spisetreningen starter for alvor... Bra at de små går opp i vekt, men ikke bra når det går på bekostning av trivsel.

Rolf er også sånn slukmåse som utnytter alt han får. Tror maxdosen sikkert er bra for de som har hatt trange kår i magen, men våre to hadde det jo helt fint inntil de plutselig ramlet ut. Vi har fått beskjed om at matmengden reduseres ned mot 10% når spisetreningen starter for alvor... Bra at de små går opp i vekt, men ikke bra når det går på bekostning av trivsel.

Enig enig enig!

Brystskjold altså ❤️

4 ml kl 9 og 5 ml nå :D Må stoppe henne, for blir så ivrig stakkars. Og minst 5-10 ml hver runde til havnet rundt i ansiktet :hilarious:

Gått ned på maten til 15 %, så får nå 360 ml/døgn. Så skulle vi se an om det hjelper før vi eventuelt må ned ytterligere på morsmelk eller ned på FM85.

Flinkis altså! Rolf hater brystskjoldene, men får i seg omtrent samme mengdene som Leah hvert måltid. Han får 28 ml totalt per måltid. (x8)

Høres kjent ut med den melkesjøen som oppstår når puppen leverer, og ungen virrer med hodet med åpen munn [emoji23][emoji23]

Flinkis altså! Rolf hater brystskjoldene, men får i seg omtrent samme mengdene som Leah hvert måltid. Han får 28 ml totalt per måltid. (x8)

Høres kjent ut med den melkesjøen som oppstår når puppen leverer, og ungen virrer med hodet med åpen munn [emoji23][emoji23]

Problemet her er jo at hun er så mett hele tiden.. Så satser på at mengden hun får i seg øker nå den kommende uken i takt med nedgang på maten :) Og hun elsker smokken, så stusset fælt på at smokken plutselig var med melk i :P

Men ironien her er jo at hun veier lite for lengden da.. 45 cm var hun tirsdag, sikkert blitt pittelitt lenger nå :sorry::sorry:
2,4kg og 45cm er da ikke så ille. Er ikke noe galt i å ligge nederst på skjemaet så lenge de ikke faller utenfor. Noen må jo ligge der også ;) Mine har begge vært godt under 3 kg og 47cm ved fødsel. Storesøster har hele veien lagt nederst på alt av kurver (eller på lengde har hun virret såvidt lenger opp), lillesøster er bittelitt rundere så ligger nest nederst på vekt ift lengde. Begge er friske og raske. Bare litt vanskelig å finne klær som passer noen ganger.. Synes hun ser helt nydelig og perfekt ut på bildene <3 Ikke noen kembobaby akkurat, men hun er akkurat sånn som hun hele veien har planlagt ;)

Problemet her er jo at hun er så mett hele tiden.. Så satser på at mengden hun får i seg øker nå den kommende uken i takt med nedgang på maten :) Og hun elsker smokken, så stusset fælt på at smokken plutselig var med melk i :p

Er inne og sniker fra des 17. Jeg fikk min minste i uke 34 og der ble det vurdert om han skulle få proteintilskudd i maten, men han klarte utmerket godt å legge på seg av den fete melka mi alene. Hehe :-) men jeg vil jo tro at de begynner med «resting» snart? At de lar henne suge på puppen og gir ev resten på sonde eller at de gir måltid hver 4.time i stedet? Vi fikk ikke dra hjem med sonde og etter 3 uker fikk vi dra hjem og da var han fullernært på flaske. Men dere er jo heldige hvis dere får komme hjem litt før :-) og hun er jo kjempenydelig :-)

Er inne og sniker fra des 17. Jeg fikk min minste i uke 34 og der ble det vurdert om han skulle få proteintilskudd i maten, men han klarte utmerket godt å legge på seg av den fete melka mi alene. Hehe :) men jeg vil jo tro at de begynner med «resting» snart? At de lar henne suge på puppen og gir ev resten på sonde eller at de gir måltid hver 4.time i stedet? Vi fikk ikke dra hjem med sonde og etter 3 uker fikk vi dra hjem og da var han fullernært på flaske. Men dere er jo heldige hvis dere får komme hjem litt før :) og hun er jo kjempenydelig :)

Har ammeveid en stund nå, så får det hun ikke klarer spise selv på sonden ja :)

Krysser fingrene for at de hører på deg! Rart det skal være så forskjell mellom sykehusene, mtp på matmengde.

Krysser fingrene for at de hører på deg! Rart det skal være så forskjell mellom sykehusene, mtp på matmengde.

Ble 15 prosent så får 45 ml x 8 måltider. Vekten var gått opp 22 gram idag som er mer ønskelig enn 50-60 gram hun pleier..

17 % er veiledende matmengde for alle sykehus på nyfødt intensiv :)

Back
Topp