Velkommen til verden Leah

Jeg klarer bare å pumpe en pupp av gangen, for jeg må bruke en hånd og klemme litt på for å stimulere. Må liksom sette en finger mot hver av melkesjøene inni puppen for å få dem tømt. Bruker vel ca 20 min per pupp. Får ut 150-180 ml på morgenen. 80-120 etter 3-4 timer. Men hvis jeg sover litt på dagtid/ettermiddag, kommer det 150-180 igjen. Jeg pumper kun 4-5 ganger i døgnet (6-12-18-00), siden jeg produserer det dobbelte av hva Rolf spiser per døgn. Og så spiser jo Rolf av en pupp hver tredje time på dagtid, så da blir det litt utenom regnskapet også. Merker at det kommer mer melk av den puppen han har smattet på i påfølgende pumping.

Har inntrykk av at det ikke er vanlig å få til fullamming (eller fullernæring med morsmelk) hos de som er født så tidlig. Eller så bare later de som om de er overrasket over at jeg har så mye melk fremdeles.

Tenkte prøve meg på håndmelking alene etterpå (må bare være på rommet haha). Nysgjerrig! Og kjøpt en medela swing maxi (?) så kanskje den er bedre.. For syns ikke den fra sykehuset helt gjør susen alltid. Men gode mengder ja! Jeg blir svæææært overrasket om jeg får ut mer enn 50-55 utenom den nattpumpingen. Og må jobbe der også.. Dobbeltpumpe, men sitter med hendene også. Festet traktene i BH.

Utenom første halvannen uken (?) har hun fått utelukkende meg tror jeg. Kanskje 10-20 ml en gang eller to fra bankmelk. Men er jo en kamp mot klokken.. Så håper ammingen tar seg opp..

Tenkte prøve meg på håndmelking alene etterpå (må bare være på rommet haha). Nysgjerrig! Og kjøpt en medela swing maxi (?) så kanskje den er bedre.. For syns ikke den fra sykehuset helt gjør susen alltid. Men gode mengder ja! Jeg blir svæææært overrasket om jeg får ut mer enn 50-55 utenom den nattpumpingen. Og må jobbe der også.. Dobbeltpumpe, men sitter med hendene også. Festet traktene i BH.

Utenom første halvannen uken (?) har hun fått utelukkende meg tror jeg. Kanskje 10-20 ml en gang eller to fra bankmelk. Men er jo en kamp mot klokken.. Så håper ammingen tar seg opp..

Du er kjempeflink! Bruker medela symphony på sykehuset og medela pump in style eller noe (i sekk) hjemme. Liker min hjemmeutgave best [emoji6]. Håndmelking har jeg aldri fått til, dvs jeg strevde ut en hel ml første dagen [emoji23]. Rolf fikk donormelk kun to dager tror jeg (må sjekke i dagboken, litt uklart minne fra de første dagene der [emoji56]). Heier på deg! Når Leah fixer koordineringen og flytter inn på puppen, kommer du til å få nok melk, for hun stimulerer ti ganger bedre enn pumpen. Dessuten er det god sjanse for at hun krever puppen litt oftere enn hver tredje time innimellom også. Vanskelig å si nei til et søtt, illsint vesen. Mye lettere å overse en pumpe [emoji13][emoji23]

Vil tro mengden går opp jo mer Leah tømmer puppen. Husker jeg fikk forklart at babyen kommuniserer best med puppen, deretter håndmelking og tilslutt pumping. Fullpumping er en gigantisk stor jobb, for slett ikke alle klarer å produsere nok med pumpa - det at du klarer det er awesome, rett og slett fantastisk! Vet ikke om du husker det, men vi trøblet jo masse med amminga i starten. Men når lille var 8 uker klarte vi jo endelig å fullamme, det er mye lettere å regulere når babyen og puppen får kommunisere helt selv, uten noe innblanding :) og her er det fortsatt noen munnfuller melk, to år senere, til tross for skikkelig dårlig start med mer pumping enn amming, skjold etc (selv om situasjonen med terminfødt er heelt annen enn prematur såklart) :p Kroppen er kul sånn sett!

Mulig det er nevnt eller prøvd allerede, men det finnes en aånn nesespray som skal hjelpe å få ut melken. Hjalp meg mye når jeg pumpet med førstemann en periode.

Mulig det er nevnt eller prøvd allerede, men det finnes en aånn nesespray som skal hjelpe å få ut melken. Hjalp meg mye når jeg pumpet med førstemann en periode.

Har fått spray. Får det lettere ut (må fortsatt håndmelke på slutten), men ikke økt produksjonen noe særlig. Idag måtte de melkes, tross spray og pumpe.

Du er kjempeflink! Bruker medela symphony på sykehuset og medela pump in style eller noe (i sekk) hjemme. Liker min hjemmeutgave best [emoji6]. Håndmelking har jeg aldri fått til, dvs jeg strevde ut en hel ml første dagen [emoji23]. Rolf fikk donormelk kun to dager tror jeg (må sjekke i dagboken, litt uklart minne fra de første dagene der [emoji56]). Heier på deg! Når Leah fixer koordineringen og flytter inn på puppen, kommer du til å få nok melk, for hun stimulerer ti ganger bedre enn pumpen. Dessuten er det god sjanse for at hun krever puppen litt oftere enn hver tredje time innimellom også. Vanskelig å si nei til et søtt, illsint vesen. Mye lettere å overse en pumpe [emoji13][emoji23]
Vil tro mengden går opp jo mer Leah tømmer puppen. Husker jeg fikk forklart at babyen kommuniserer best med puppen, deretter håndmelking og tilslutt pumping. Fullpumping er en gigantisk stor jobb, for slett ikke alle klarer å produsere nok med pumpa - det at du klarer det er awesome, rett og slett fantastisk! Vet ikke om du husker det, men vi trøblet jo masse med amminga i starten. Men når lille var 8 uker klarte vi jo endelig å fullamme, det er mye lettere å regulere når babyen og puppen får kommunisere helt selv, uten noe innblanding :) og her er det fortsatt noen munnfuller melk, to år senere, til tross for skikkelig dårlig start med mer pumping enn amming, skjold etc (selv om situasjonen med terminfødt er heelt annen enn prematur såklart) :p Kroppen er kul sånn sett!

Får satse på hun snart skjønner tanken med amming for å bli mett (fungerer som pupp med litt servering foreløig) og at produksjonen da går opp. Har jobbet hardt for å få ut de ca 400 ml daglig så skal uansett ta med meg om det blir erstatning til slutt at jeg har gitt henne den beste starten :)

Det er så viktig det siste du skriver der - hvis det blir helt eller delvis erstatning etterhvert så kan ingen si at du ikke har prøvd, og det er tross alt det viktigste. Og de dråpene hun har fått, har vært gull verdt!

Det finnes medisiner som kan brukes for medikamentell økning når alt annet er prøvd. Det kan fastlegen hjelpe deg med, eller du kan høre med nyfødtlegene.

Det finnes medisiner som kan brukes for medikamentell økning når alt annet er prøvd. Det kan fastlegen hjelpe deg med, eller du kan høre med nyfødtlegene.

Hva slags da? Bruker den sprayen i hvertfall :)

Vet ikke om du har blitt anbefalt powerpumping? :) Det hjelper mange med å øke produksjonen.

Vet ikke om du har blitt anbefalt powerpumping? :) Det hjelper mange med å øke produksjonen.

Gjorde det i starten for å få opp. Gikk da fra 10-20 ml på dagen til 40-50 ml, men ikke fått det til å fungere noe mer enn det. Prøvd nå med pumping hver 2 time + natten, men får prøve litt PP til :)

Gjorde det i starten for å få opp. Gikk da fra 10-20 ml på dagen til 40-50 ml, men ikke fått det til å fungere noe mer enn det. Prøvd nå med pumping hver 2 time + natten, men får prøve litt PP til :)

Spør eventuelt på ammehjelpsgruppen, der er det flere fullpumpere med gode råd. Vet noen kjører PP regelmessig.

Victoria, jeg opplevde at drt var stor forskjell på hvor mye jeg fikk ut av ulike pumper. Avent elektrisk pumpe funker best her.

Victoria, jeg opplevde at drt var stor forskjell på hvor mye jeg fikk ut av ulike pumper. Avent elektrisk pumpe funker best her.

Hm.. Er ikke bare bare. Har en Medela Swing Maxi jeg kjøpte brukt igår. Tenker kjøpe steriliseringspose til mikroen (eneste mulighet her) og prøve den ut imorgen :)

https://oslo-universitetssykehus.no...2014 - Øke melkeproduksjon -Afipran - STH.pdf

Jeg vet flere andre nyfødtavdelinger som forskriver dette til mor. Effekten er ofte ikke varig, men kan hjelpe i overgangsperioden frem til barnet spiser selv.

Signerer forøvrig alle de over. Baby ER noe annet enn pumpe. Jeg pumpet ofte helt tomt og så ammet jeg dietvillingen. Hun fikk i seg over 100mL likevel. Mengden jeg pumpet endret seg lite fra fullpumping til to til fullamming av en + fullpumping til en, til tross for at matbehovet ble ganske så mye større.

Så herlig å lese om lille, sterke Leah med det nydelige navnet :Heartred

Syntocinon nesespray letter utdrivingen. Men om alt annet er prøvd for å øke produksjonen kan man for det prøve Afipran.
Husker ikke helt regimet, men krever pumping hyppig i et fast regime kombinert med medisinene.
Etter hvert som man trapper ned på medisinene reduseres også den ekstra pumpeintensiteten. Det brukes ikke like mye nå som før fordi produksjonen som regel går noe ned igjen når man er ferdig med kuren.
Det er er kjempeslitsomt opplegg, men om alt annet er prøvd er det verdt det opplevde jeg...

Finnes et annet medikament som visstnok er bedre, har ikke erfaring med det, bare hørt om via NKA

Syntocinon nesespray letter utdrivingen. Men om alt annet er prøvd for å øke produksjonen kan man for det prøve Afipran.
Husker ikke helt regimet, men krever pumping hyppig i et fast regime kombinert med medisinene.
Etter hvert som man trapper ned på medisinene reduseres også den ekstra pumpeintensiteten. Det brukes ikke like mye nå som før fordi produksjonen som regel går noe ned igjen når man er ferdig med kuren.
Det er er kjempeslitsomt opplegg, men om alt annet er prøvd er det verdt det opplevde jeg...

Finnes et annet medikament som visstnok er bedre, har ikke erfaring med det, bare hørt om via NKA

Bruker sprayen, hjelper på å få ut. Men må ha spray + pumping + håndpumping under og etter.. Slitsomt i lengden, men selvfølgelig verdt det. Bare sliten etter 6 uker :)

Både ja og nei. Innlagt på AHUS blir vi ikke da de har sagt fra seg ansvaret for oss helt. Så det er uaktuelt. Men samtale med AHS der burde vi få veldig snarlig, noe flere andre har fått her. Så ja.. Vet ikke jeg, bare helt lei..

Snakket litt, men føler ikke det hjelper så mye av erfaring tidligere.. Blir liksom greit der og da, og så ender jeg opp bare lei av hele psykologen/terapeuten. Er mer stille sørgende av meg, eller hva man kan kalle det. Hjelper her inne da i det minste.
Godt det hjelper å få ut noe her ihvertfall da. Ikke så lett å sitte i en sånn situasjon.

Sikker på at det er AHUS sitt AHS de andre har hatt samtale med? Veldig mange på Ullevål som skal inn i OUS sitt AHS...
Håper det blir bedre snart!

Back
Topp