Velkommen til verden Leah

Ble 15 prosent så får 45 ml x 8 måltider. Vekten var gått opp 22 gram idag som er mer ønskelig enn 50-60 gram hun pleier..

17 % er veiledende matmengde for alle sykehus på nyfødt intensiv :)

22g er jo perfekt med tanke på ca 150g per uke! [emoji1303] Tidlig på an dere [emoji85].

22g er jo perfekt med tanke på ca 150g per uke! [emoji1303] Tidlig på an dere [emoji85].

Ja håper det fortsetter rundt der :)

Hehe, fikk ikke sove :p Og bor jo i samme bygg da ;)

Ble 15 prosent så får 45 ml x 8 måltider. Vekten var gått opp 22 gram idag som er mer ønskelig enn 50-60 gram hun pleier..

17 % er veiledende matmengde for alle sykehus på nyfødt intensiv :)

Kan ha endret seg, på oss brukte de 15%, og 18% (som mini fikk) ble ansett som «veldig mye». Ene min fikk FM 85 seponert så fort hun var fullammet også, da var hun 1600g. Jeg var jo glad for det, men har skjønt ikke alle steder tillater det.

Hvor mye tar hun ved brystet?

Kan ha endret seg, på oss brukte de 15%, og 18% (som mini fikk) ble ansett som «veldig mye». Ene min fikk FM 85 seponert så fort hun var fullammet også, da var hun 1600g. Jeg var jo glad for det, men har skjønt ikke alle steder tillater det.

Hvor mye tar hun ved brystet?

Ja, kanskje? Her i Oslo opererer de med 17 % i hvertfall, og antydet at det var normalen (vet Rolf også får etter den regelen da krølle måtte krangle seg ned i mengde). Angående FM85 skal det seponeres ved/innen fullamming med mindre svært dårlig vektoppgang. Men da gies jo gjerne tilskudd på flaske uansett.

Hun får i seg 4-5 ml om hun suger, 1-2 ml ved kosing. Men sliter med å huske puste (tull hun plutselig har begynt med) ved amming så må ta henne vekk. Hadde hun pustet jevnt tror jeg hun fint kunne spist 10 ml ++. Sykepleierene antyder i hvertfall at sonden trolig ryker om ikke så veldig lenge når dette er på plass :)

6 uker hurra :D

6 uker! Hvor har tiden blitt av? Onsdag er det allerede 7 uker siden innleggelse.. Lite visste vi den dagen da jeg ringte føden at dette ville bli hverdagen.

3B8B7604-1325-41E0-8316-090535FBEA6B.jpeg

2424 gram (dere tallglade er vel fornøyde), lengden taes først imorgen, men sikkert snart bikket 46 cm. Morgen nummer 3 uten kaffen (koffeinsitrat), går foreløig OK utenom litt tull igår. Men det var nok en kombinasjon av amming og pressing. Kanskje blir hun tatt av overvåkning imorgen.

Idag er det mandag og tid for ny undersøkelse på øyene. Sist var alt fint, bare litt umodent. Satser på samme beskjed etterpå. Rutinen er å ligge på overvåkning en stund etter undersøkelsen så antar hun i hvertfall blir liggende til imorgen. Da håper jeg vi kan ha henne med oss litt ut av avdelingen. Er nemlig en ung tante som gleder seg til å hilse på, men hun er for ung for å komme inn på avdelingen.

C5C17A21-1426-407F-AA06-985050FB1431.jpeg 036D1206-4CC9-4944-A677-2BF49DB62578.jpeg

Herlighet, 6 uker allerede! Gratulerer:Heartred:Heartred

2424g [emoji7] Vakkert tall! Hurra for 6 uker! [emoji322][emoji1189] Tiden flyr. Uten kaffe allerede, hun er altså helt fantastisk. Du er jammen god til å produsere barnehjerne!! Rolf er motsatt. Han stopper å puste bortsett fra når han pupper, DA er liksom alt programmert perfekt. Legene her bare rister på hodet. Har Leah startet på str 44? Hun ser så liten og fersk ut når klærne er stooore!

Herlighet, så skjønn hun er! Blitt skikkelig ordentlig baby!

Håper pustingen kommer seg helt plutselig, det skjer nye koordineringsmoding de neste ukene!

Gratulerer med 6 uker og lykke til med øyeundersøkelse

2424g [emoji7] Vakkert tall! Hurra for 6 uker! [emoji322][emoji1189] Tiden flyr. Uten kaffe allerede, hun er altså helt fantastisk. Du er jammen god til å produsere barnehjerne!! Rolf er motsatt. Han stopper å puste bortsett fra når han pupper, DA er liksom alt programmert perfekt. Legene her bare rister på hodet. Har Leah startet på str 44? Hun ser så liten og fersk ut når klærne er stooore!

Føler meg derimot skikkelig utakknemlig idag.. Bare gretten og lei. De endrer bare kravene hele tiden syns jeg.. Legen var visst innom i sted og da skulle de ha henne på overvåkning frem til helgen (fredag sa de 2-3 dager), nå må hun plutselig spise mye selv, hjemreise bare unngår de si ifra om.. Er så lei :(

Størrelse 44 nå ja.. Noe er litt smått faktisk (tror dog tørketrommelen gjorde sitt), annet som ullen i 40/44 er passe stort ennå :)

Øynene forøvrig godkjent for denne runden i hvertfall. Ny undersøkelse neste mandag.

Skikkelig drittdag igjen.. Blir helt utslitt av så mye ulike beskjeder.. Når samboer satt med Leah i sted var visst legen innom. Hadde da sagt hun måtte ligge på overvåkning fortsatt (jeg trodde hun skulle av imorgen), at hun måtte spise mye selv før hjemreise (spiser litt men trodde det var hele poenget med hjemmesykehus..) og at de fortsatt bare ser an hjemreisen. Blir så sliten av alt. Spesielt ammingen stresser meg. Jeg takler virkelig ikke å ha personer hengende over meg eller at maskinen plinger hele tiden i bakgrunn. Kjenner kroppen jobber hardt for å bevare det lille jeg har av melk og det er en konstant kamp mot klokken å produsert nok. Hjelper ikke når man blir psykisk sliten av alt heller.. Og når det føles ut som at alle rundt er lykkelig, for de får dra hjem. Nesten bedre med andre rommet, der dro de i hvertfall ikke hjem.

Og igår sluttet hun puste under ammingen. Det skremte meg skikkelig, for første gang gikk ikke den helvetes metningen eller pusten opp av seg selv. Og timen etter var jojo uten like med metning. Skal ikke klage i forhold til mange andre, men er fra før av så utrolig sliten.. 3 siste årene har vært et rent helvete. Bare nedturer utenom at hun kom i magen. Utrolig hvor mye en person skal tåle..

Skikkelig drittdag :(

Stor klem

Var ikke tanken at dere skulle via AHUS ift at det er de som har hjemmesykehuset for dere? Kanskje greit å prøve få til overflytning dit sånn at de legene som faktisk skal stå ansvarlig og bestemme når dere er klare for hjemmesykehus får vurdere henne?
Har du noen å snakke med? Med så mye dere har vært gjennom og det tøffe svangerskapet tror jeg det hadde vært godt for deg å få lufte deg litt....

Stor klem

Var ikke tanken at dere skulle via AHUS ift at det er de som har hjemmesykehuset for dere? Kanskje greit å prøve få til overflytning dit sånn at de legene som faktisk skal stå ansvarlig og bestemme når dere er klare for hjemmesykehus får vurdere henne?
Har du noen å snakke med? Med så mye dere har vært gjennom og det tøffe svangerskapet tror jeg det hadde vært godt for deg å få lufte deg litt....

Både ja og nei. Innlagt på AHUS blir vi ikke da de har sagt fra seg ansvaret for oss helt. Så det er uaktuelt. Men samtale med AHS der burde vi få veldig snarlig, noe flere andre har fått her. Så ja.. Vet ikke jeg, bare helt lei..

Snakket litt, men føler ikke det hjelper så mye av erfaring tidligere.. Blir liksom greit der og da, og så ender jeg opp bare lei av hele psykologen/terapeuten. Er mer stille sørgende av meg, eller hva man kan kalle det. Hjelper her inne da i det minste.

Sånne dager er utrolig slitsomme! Den siste spisetreningen er skikkelig seig altså - og det er det helt lov å synes er dritt!

Angående spising: søkte i tvillinggruppen jeg er med i, og der varierer det fra 10-30% som minimum i spisemengde før hjemmesykehus har vært aktuelt. Vet ikke om det er relevant for dere, men det kan være noe å forholde seg til kanskje?

Får hun lov å forsøke selvregulering på spising? Mange premature spiser bedre sjeldent og hyppig. Det kan også være godt for skuldrene og produksjonen din.

Har hun pustestopp utover amming? Hvis ikke kan du forsøke å høre med legene om hun kan få være trådløs på dagen uten måltid når du likevel ser på henne? De vil sikkert vente med å ta henne helt av blant annet fordi det er enklere for dem å ha henne på overvåkning på natt hvis hun av spisegrunner ikke er klar for hjemreise.

For oss synes jeg det hjalp MYE når vi fikk ha mini uten overvåkning på dagtid. Da kunne vi ta de med til foreldrerommet borti gangen, det var helt himmelsk!

Så kjedelig med sånne dumme dager! Skjønner at det er frustrerende med motstridende beskjeder, og spesielt den biten hvor man ser andre reise hjem. Vi er de som har vært lengst på NFI av de som ligger inne nå [emoji85]. Samtidig har vi jo fått beskjed om at vi skal være på NFI til termin, så vi har ikke rukket å bli utålmodig ennå... synes virkelig dere fortjener litt klare svar etter hvert. Eller i det minste klare kriterier som må være oppfylt før dere får dra hjem.

Du har sikkert prøvd alle trix i boken med tanke på melk, men tenkte å nevne det likevel. En god porsjon drikke og en liten middagslur/total avslapping på 30-60 min midt på dagen fyller opp mine jur nesten like mye som på en hel natt.

Skrekk og gru for pustestopp! Det er det verste som kan skje... blir aldri vant til det. Stor klem til deg!! [emoji173]️[emoji173]️

Så kjedelig med sånne dumme dager! Skjønner at det er frustrerende med motstridende beskjeder, og spesielt den biten hvor man ser andre reise hjem. Vi er de som har vært lengst på NFI av de som ligger inne nå [emoji85]. Samtidig har vi jo fått beskjed om at vi skal være på NFI til termin, så vi har ikke rukket å bli utålmodig ennå... synes virkelig dere fortjener litt klare svar etter hvert. Eller i det minste klare kriterier som må være oppfylt før dere får dra hjem.

Du har sikkert prøvd alle trix i boken med tanke på melk, men tenkte å nevne det likevel. En god porsjon drikke og en liten middagslur/total avslapping på 30-60 min midt på dagen fyller opp mine jur nesten like mye som på en hel natt.

Skrekk og gru for pustestopp! Det er det verste som kan skje... blir aldri vant til det. Stor klem til deg!! [emoji173]️[emoji173]️

❤️❤️

Hvor ofte og lenge pumper du da? Og hvor mye melk? Her er det rundt 100-110 ml på morgenen (første pumping), og som regel 40-50 ml ellers. Om jeg pumper 110 ml kl 4-5 blir det ikke mer enn 40-50 ml neste pumping 2-3 timer senere tross soving hele tiden. Innimellom kan puppene tulle og gi maks 30-35 ml, da klemmer jeg ut for harde livet til det blir minst 45. Med mindre jeg har henne i kenguru da, litt vanskelig å multitaske slik da.

[emoji173]️[emoji173]️

Hvor ofte og lenge pumper du da? Og hvor mye melk? Her er det rundt 100-110 ml på morgenen (første pumping), og som regel 40-50 ml ellers. Om jeg pumper 110 ml kl 4-5 blir det ikke mer enn 40-50 ml neste pumping 2-3 timer senere tross soving hele tiden. Innimellom kan puppene tulle og gi maks 30-35 ml, da klemmer jeg ut for harde livet til det blir minst 45. Med mindre jeg har henne i kenguru da, litt vanskelig å multitaske slik da.

Jeg klarer bare å pumpe en pupp av gangen, for jeg må bruke en hånd og klemme litt på for å stimulere. Må liksom sette en finger mot hver av melkesjøene inni puppen for å få dem tømt. Bruker vel ca 20 min per pupp. Får ut 150-180 ml på morgenen. 80-120 etter 3-4 timer. Men hvis jeg sover litt på dagtid/ettermiddag, kommer det 150-180 igjen. Jeg pumper kun 4-5 ganger i døgnet (6-12-18-00), siden jeg produserer det dobbelte av hva Rolf spiser per døgn. Og så spiser jo Rolf av en pupp hver tredje time på dagtid, så da blir det litt utenom regnskapet også. Merker at det kommer mer melk av den puppen han har smattet på i påfølgende pumping.

Har inntrykk av at det ikke er vanlig å få til fullamming (eller fullernæring med morsmelk) hos de som er født så tidlig. Eller så bare later de som om de er overrasket over at jeg har så mye melk fremdeles.

Back
Topp