Vektoppgang

Jeg hadde for mye å ta av til å begynne med, men siden begynnelsen av desember har jeg pga sykdom gått ned 12 kg. Synes ikke det er helt ok heller :-(
 
Jeg har gått opp 1,8 kg og er 18+4. Jeg gikk lite opp i sist svangerskap også, men da var jeg overvektig og det var jeg ikke nå. Folk legger jo mest på seg i slutten så det kan fort snu [emoji4]
 
Fikk endelig vekt meg. Har ikke lagt på meg noe enda. Woho
 
Lurer på hva jeg veier nå.. :wideyed: Merker at selv joggebuksene mine er trangere enn de var..
 
Vært hos jordmor i dag. Så nå ligger jeg faktisk 500g over startsvekten [emoji57] Føles ut som om jeg har gått opp mange kilo men er nok bare rundt mage og puppe området foreløpig.
 
19+2 stått stille siden jeg gikk ned 2 kg etter jeg ble gravid. Minus 2 kg fra startvekten. Magen og puppene vokser. Har slitt med kvalme og gjør det enda. Men ikke like intenst som for en uke siden, heldigvis. Men magesekken er blitt kjempe liten. Mett etter 3/4 skive. Men har litt å ta av. Gikk ned 25 kg på 8 mnd. før jeg plutselig var gravid.
 
21+6 og opp 5 kg siden jeg ble gravid..... jaja.....
 
20+1 og 1,5 kg over startvekt. Men altså, i forrige svangerskap hadde gått opp 7-8 kg på denne tiden. Har ikke gjort noe annerledes denne gangen, spiser som normalt, men var mye kvalmere i starten av dette svangerskapet da.
 
Jeg tror jeg har sluttet å gå ned, den siste uka har kiloene stort sett vært de samme, bare desimaler har gått opp og ned noen tall. Det er bra!
 
Har gått opp 5 kg. 20 uker.
Så godt å høre at vi er fler :D synes stort sett alle skriver de har gått ned eller står stille på vekta :wideyed: og som førstegangs aaaaaner jeg ikke hva som er «normalt» og om jeg burde være bekymret pga mine 5 kg :sorry:
 
Så godt å høre at vi er fler :D synes stort sett alle skriver de har gått ned eller står stille på vekta :wideyed: og som førstegangs aaaaaner jeg ikke hva som er «normalt» og om jeg burde være bekymret pga mine 5 kg :sorry:
Synes 5 kg høres helt normalt ut! Dessuten er det veldig individuelt når man legger på deg, og det betyr ikke nødvendigvis at du kommer til å legge på deg alt for mye.

Fant denne i et forum, men aner ikke hvor den egentlig kommer fra eller om det er noe som helst belegg for dette:
Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg
 
Så godt å høre at vi er fler :D synes stort sett alle skriver de har gått ned eller står stille på vekta :wideyed: og som førstegangs aaaaaner jeg ikke hva som er «normalt» og om jeg burde være bekymret pga mine 5 kg :sorry:

Det er ikke mye. Helt normalt. Er kun fordi som ikke legger på seg skriver her, og de som legger på seg ikke gjør det dessverre. Har gått opp 4,5 i uke 18. Følger lik kurve som sist, da endte jeg på 14. Satser på det samme denne gangen :)
 
Det er ikke mye. Helt normalt. Er kun fordi som ikke legger på seg skriver her, og de som legger på seg ikke gjør det dessverre. Har gått opp 4,5 i uke 18. Følger lik kurve som sist, da endte jeg på 14. Satser på det samme denne gangen :)
Helt sant. Jeg har ikke lagt på meg boe enda for
A) starvekta var mye høyrer denne gang og jeghar prøvt å være litt bevist
B) har ikke sjokolade, godis og mat kravings denne gang.
Men jeg kan absolutt bli flinkere.
Å legge på seg ca 15kg i svangerskapet er helt normalt. Og spiser man sunt, tar du de fort av igjen etter fødsel.
 
Helt sant. Jeg har ikke lagt på meg boe enda for
A) starvekta var mye høyrer denne gang og jeghar prøvt å være litt bevist
B) har ikke sjokolade, godis og mat kravings denne gang.
Men jeg kan absolutt bli flinkere.
Å legge på seg ca 15kg i svangerskapet er helt normalt. Og spiser man sunt, tar du de fort av igjen etter fødsel.

Men da har du nok gått ned av deg selv. For man har en liter ekstra blod, som veier en kg, fostervann, livmor, morkake etc! Det er jo ikke slik at om man legger på seg er det fett! Det er jo svangerskapet som veier :) jeg hadde gått ned igjen alt minus en kg kort tid etterpå :)
 
Men da har du nok gått ned av deg selv. For man har en liter ekstra blod, som veier en kg, fostervann, livmor, morkake etc! Det er jo ikke slik at om man legger på seg er det fett! Det er jo svangerskapet som veier :) jeg hadde gått ned igjen alt minus en kg kort tid etterpå :)

De to andre svangerskapene mine lå jeg på meg 10 og 7 kg i uke 20. Havnet på 17 kg og 12 kg, siste født 6 uker før tiden. Denne gangen har jeg vært syk siden jeg ble gravid og er enda ikke helt på beina. Har lupus og en bøtte med antistoffer. Sykdommen kan gi perioder med dårlig matlyst og når man i tillegg er kvalm og diverse infeksjoner. Går dessverre ikke vekten opp. Burde i uke 19 ha lagt på meg 3-5 kg, men står forsatt på minus 2 kg fra startvekten. Det er kjempe frustrende og ikke klare å få i deg nok næring. Man blir bekymret. Var på ekstra ul i går og alt står bra til. Og skal på nye kontroller.

Det er vanlig å gå opp i vekt i et svangerskap. 10-15 kg. Når disse kommer varierer litt fra person til person. De to andre gangene lå jeg mest på meg og uke fra 18-26/30 da fosteret virkelig vokser og magen blir mye større. De siste ukene før termin roet vekten seg og det som kom var kun vann. Hadde masse vann i kroppen. Og de første døgnene etter fødselen gikk jeg konstant på do.

Så det er umulig å måke ut fra hverandre hvor mye den enkelte burde ha lagt på seg. Kroppen vår er høyst forskjellig. Og bagasjen av kvalme evt sykdommer i svangerskapet er det stor forskjell på.

Husk kroppen gjør det den trenger for å lage deg til den perfekte rugemaskinen og at du skal ha nok næring i melken etter fødselen.

Kos deg med vektøkningen. Vær stolt av kroppen din. Du gjør en fantastisk jobb. Hilsen en som gjerne skulle gått opp noen kg til nå.
 
Jeg gikk opp 3kg i første 12 uker. Nå,bare 1kg opp i siste 8uker,jul inkludert :) I morgen blir jeg 20+0. Jeg spiser ofte og sikkert mer en før men jeg er sulten,veldig sulten. Har timen hos jordmor om 4 uker så vi ser hva sier hun,hvis dette er normalt.
 
Gikk ned 5 kg de første 12 ukene. Siden uke 12 har jeg gått opp 1/2 kg. 18+3 nå. Matlysten forsvant like fort som den kom, så jeg sliter med å få i meg mat. Skal ta det opp med jordmor på neste kontroll i starten av februar.
 
Back
Topp