Veilederen til barnehagene...

Men altså hva gjør dine barn når bhg er på tur da? Vi hadde friluftslivuker blant annet inene bhg jeg jobbet i å da måtte jo barna på do ute.

De gikk på do før tur, og tisset ute om de måtte før de kom tilbake.
Når man må, unntaksvis, på tur, er noe annet enn regelmessig hver dag (i det omtalte tilfellet fordi de voksne syntes det var en bedre løsning (hygiene? I tillegg til helse for mi da) at 5-6 åringer altså ble sendt utenfor gjerdet heller enn at en ansatt måtte følge dem inn. De var på uteområdet lengst fra huset, men likevel. De var på tur 2 ganger i uka. En kort og en lang. Kort var bare noen timer, lang var med medbrakt mat. Så ja, noen ganger måtte de nok det i naturen. Men ikke det samme som at det 34 ene faste løsningen hver dag. (og bare tanken på det gjerdet, det luktet ikke helt friskt der etterhvert.)

De gikk på do før tur, og tisset ute om de måtte før de kom tilbake.
Når man må, unntaksvis, på tur, er noe annet enn regelmessig hver dag (i det omtalte tilfellet fordi de voksne syntes det var en bedre løsning (hygiene? I tillegg til helse for mi da) at 5-6 åringer altså ble sendt utenfor gjerdet heller enn at en ansatt måtte følge dem inn. De var på uteområdet lengst fra huset, men likevel. De var på tur 2 ganger i uka. En kort og en lang. Kort var bare noen timer, lang var med medbrakt mat. Så ja, noen ganger måtte de nok det i naturen. Men ikke det samme som at det 34 ene faste løsningen hver dag. (og bare tanken på det gjerdet, det luktet ikke helt friskt der etterhvert.)
Å bli sendt utenfor gjerde er selvsagt ikkevgreit, man følger barna på do når man er i bhg. Vi på tur ofte og barna går da på do ute, må innrømme at jrg aldri har sett problemer med det, men tisset jo mitt barn ute hver dag i bhg da så det er muligens derfor jeg ikke har sett på det som et problem , selv om han holdt seg hekevdagebe noen uker etter bleieslutt

Nye åpningstider i vår bhg: 7.30-15. Kommer for sent til jobb hver dag. Hurra.
Men har dere ikke noen løsninger for samfunnskritiske jobber? Ville spurt om det :eek:Her har de det, at folk i slike jobber kan bruke full plass:)

Å bli sendt utenfor gjerde er selvsagt ikkevgreit, man følger barna på do når man er i bhg. Vi på tur ofte og barna går da på do ute, må innrømme at jrg aldri har sett problemer med det, men tisset jo mitt barn ute hver dag i bhg da så det er muligens derfor jeg ikke har sett på det som et problem , selv om han holdt seg hekevdagebe noen uker etter bleieslutt

Det var vel det at de ble sendt sånn, uten tilsyn/hjelp med tilhørende dråper her og der og vått tøy som medførte problemene for min datter. Og opprøret fra enkelte foreldre som krevde at de faktisk fulgte ungene på do.

Det var vel det at de ble sendt sånn, uten tilsyn/hjelp med tilhørende dråper her og der og vått tøy som medførte problemene for min datter. Og opprøret fra enkelte foreldre som krevde at de faktisk fulgte ungene på do.
Akkurat den forstår jeg , mest overrasket over at det finnes ansatte som synes det er greit

Men har dere ikke noen løsninger for samfunnskritiske jobber? Ville spurt om det :eek:Her har de det, at folk i slike jobber kan bruke full plass:)

har akkurat snakket med barnehagen og de sier at de tilbyr full åpningstid for samfunnskritiske jobber, men ønsket egentlig at ingen benytter dette for da klarer de ikke å oppfylle veilederen ift voksentetthet

Hatt møte ikveld og selv om jeg prøver å tenke positivt blir dette overveldende og jeg gruer meg til jobb på mandag. Går sikkert bedre enn jeg frykter, men. To av dagene skal vi være ute halve dagen uten tilgang til toalett. Det syns jeg er helt bak mål. Ikke for min egen del, jeg kan holde meg lenge, men ungene? Tviler på alle er komfortable med å gå på do ute. Tiss er én ting, men nr 2? Skal ta det opp, blant andre ting, med pedleder imorgen.

Her må foreldre betale full plass og for mat første uken selv om de må ta med mat hjemmefra. Dette blir en del av dugnaden, ble det sagt.
Oi! Ikke do halve dagen? Det hørtes veldig ekstremt ut. Det er jo et problem, og kan også lage mistrivsel for ungene, dette med dogåing er litt sensitivt for mange barn.

Vi venter på å høre hva vår bhg skal gjøre. Jeg regner med redusert åpningstid. Her ligger det an til at all mat lages i bhg, altså motsatt av det en del skisserer deres bhg gjør. Da regner jeg med en økning i kostpenger.

Det er jo en gang sånn at en pandemi vil koste penger for ganske mange, og vi må alle regne med at det kan bli mer presset økonomisk enn før. Det tror jeg bare vi må akseptere, og så håpe at både personer og bedrifter får nok hjelp til å holde hodet over vannet, men helt skadefri kan vi ikke regne med at vi alle skal være.

Veilederen er forsåvidt grei nok, men jeg savner informasjon fra vår spesifikke barnehage om hvordan de vil gjøre ting.

Det er ting i den veilederen som vil bli særdeles vanskelig å få til med utformingen av barnehagen vår, blant annet det med at foreldre ikke skal følge inn. Barnehagen vår er en del av et oppveksttun, og det er langt fra garderoben til selve avdelingene. Jeg ser ikke hvordan de skal klare at en voksen står i garderoben og tar seg av 80 unger som blir levert, og samtidig skal de ha nok folk på selve avdelingene.. Greit nok om avdelingen er i naborommet til garderoben, så man kan holde et halvt øye med ungene inne og samtidig hjelpe andre barn i garderoben. Men hos oss er det garderobe, så inn en laaaang korridor, så opp en etasje, og så inn enda mer korridor..

har akkurat snakket med barnehagen og de sier at de tilbyr full åpningstid for samfunnskritiske jobber, men ønsket egentlig at ingen benytter dette for da klarer de ikke å oppfylle veilederen ift voksentetthet
Jeg forstår jo inderlig godt det. For oss utgjør det kanskje 5-6 dager i mnd. Nå blir samboer permittert i midten av mai, så ikke mange dagene det gjelder for oss fremover :happy:

Står ingenting i mailen om det, så tviler. Det ordner seg nok på et vis. En av oss må komme for sent på jobb. Bhg åpner vanligvis 6.30 her da det er veldig vanlig å begynne 7 på jobb. Er nok en del som sliter mer enn oss.

Står ingenting i mailen om det, så tviler. Det ordner seg nok på et vis. En av oss må komme for sent på jobb. Bhg åpner vanligvis 6.30 her da det er veldig vanlig å begynne 7 på jobb. Er nok en del som sliter mer enn oss.
Fikk meld av bhg her nå, at våre barn kunne komme kl 08 og må hentes 14.30, andre pulje er fra 08.30-15.00. Det var en samlemelding, så samfunnskritiske jobber kom utenom det. Måtte høre igjen :p

Vi ble oppringt i dag og jeg ba om at vår kommer i den gruppen med sent oppmøte. Vi er der ikke før rundt 8.30 til vanlig og mellom 8.30 og 9 er det mest aktuelle for oss fremover også. De ringte alrså for å høre hvilke tider som passet for oss og hvilke barn hun gjerne vil være på kohort med, så skal de lage dem på mandag utfra alle svarene de får

Vi har fått plan nå, med gruppeinndelinger og leveringsplass. Åpningstid fra 8-15 for alle, og vi henter leverer ute på avtalte plasser for gruppene men må vente på tur i bilene om det er andre foran oss. Syns det er en grei plan her, da alle møteplassene er samlet slik at vi kan stå i kø i bilene :)

Samboer starter egentlig 8 på jobn, men han kan fint flekse litt og komme litt senere. Jeg er ferdig kl 11 de dagene jeg jobber, så kan sånn sett hente tidlig, men siden det er midt i yngstes lunsj/sovetid og gruppa til eldste ikke er tilbake fra tur før 1430 så blir henting deretter :)

Fornøyd med planen etter omstendighetene, men jeg kommer til å jobbe mindre hjemme så jeg har dem hjemme de dagene jeg ikke jobber ute.

Vi har og fått plan, virker greit. Fast voksen, fine grupper, fast hente/leveringstid (kortere åpningstid i barnehagen for å ha nok voksne) og sted for henting/levering for hver gruppe. Mye tur og utetid, men de minste (småbarn og de yngste på storbarn) prioriteres for innetid, så kohortene er inndelt på alder. Her må frokost spises hjemme, men første uka prøver de å servere lunsj og frukt da bhg har egen kokk, hvis det ikke går an å gjøre etter smittevernreglene må vi begynne med matboks hver dag og da betaler vi ikke kostpenger lengre. Ellers gode og tydelige regler syns jeg, og veldig «vi må bare ta dag for dag og se hvordan vi best får det til».

mini gleder seg stoooort til barnehagestart igjen og vi ser udir sin film flere ganger daglig :hilarious::Heartred (https://vimeo.com/407980321 hvis dere ikke har sett :) )

Vi har og fått plan, virker greit. Fast voksen, fine grupper, fast hente/leveringstid (kortere åpningstid i barnehagen for å ha nok voksne) og sted for henting/levering for hver gruppe. Mye tur og utetid, men de minste (småbarn og de yngste på storbarn) prioriteres for innetid, så kohortene er inndelt på alder. Her må frokost spises hjemme, men første uka prøver de å servere lunsj og frukt da bhg har egen kokk, hvis det ikke går an å gjøre etter smittevernreglene må vi begynne med matboks hver dag og da betaler vi ikke kostpenger lengre. Ellers gode og tydelige regler syns jeg, og veldig «vi må bare ta dag for dag og se hvordan vi best får det til».

mini gleder seg stoooort til barnehagestart igjen og vi ser udir sin film flere ganger daglig :hilarious::Heartred (https://vimeo.com/407980321 hvis dere ikke har sett :) )
Her og må frokost spises hjemme, men vi må ha med matpakke til lunsj og frukt. Begrunnet i bemanning og at de vil fokusere all oppmerksomhet på barna. Ikke noe med smittetiltaka å gjøre :)

Gruppene her og er fine. På de yngste er det foreløpig kun en gruppe med 3 på, og resten har 2.også vil de gjøre en evaluering etter første uka, og evnt gjøre endringer :)

Filmen er sett her og eldste har sagt flere ganger i dag at hun kan alle virus reglene. Hun er i gruppe med de hun bruker å leke mest med, så tror det kommer til å gå veldig fint selv om det blir veldig annerledes.

Her og må frokost spises hjemme, men vi må ha med matpakke til lunsj og frukt. Begrunnet i bemanning og at de vil fokusere all oppmerksomhet på barna. Ikke noe med smittetiltaka å gjøre :)

Gruppene her og er fine. På de yngste er det foreløpig kun en gruppe med 3 på, og resten har 2.også vil de gjøre en evaluering etter første uka, og evnt gjøre endringer :)

Filmen er sett her og eldste har sagt flere ganger i dag at hun kan alle virus reglene. Hun er i gruppe med de hun bruker å leke mest med, så tror det kommer til å gå veldig fint selv om det blir veldig annerledes.

Ja, blir jo annerledes om en av de som har barna hadde måttet lage maten! her har de allerede kokk, så bemanningen påvirkes ikke, de ansatte må jo fortsatt håndtere matboksene om det er foreldrene som lager den, men nå kommer all mat fra en som er utdannet innen mathygiene, det hjelper forhåpentligvis, hehe

Ja, blir jo annerledes om en av de som har barna hadde måttet lage maten! her har de allerede kokk, så bemanningen påvirkes ikke, de ansatte må jo fortsatt håndtere matboksene om det er foreldrene som lager den, men nå kommer all mat fra en som er utdannet innen mathygiene, det hjelper forhåpentligvis, hehe
Fantastisk med egen kokk da :) hadde det her før, men ikke de to siste årene. Fungerer utmerket til vanlig, men nå hadde det vært en fordel med kokk ja.

Men, mtp at den voksne som håndterer matboksene er samme person som skal være med dem hele dagen tror jeg ikke det blir så ille. Vi som foreldre tar jo på barna og, så blir nok ikke mer smitte fra matboksen enn dem evnt. Ig matboksen kan sprites evnt.

Back
Topp