Veilederen til barnehagene...

De vil nok sette to kohorter sammen, 2 voksne klarer mer sammen. Jeg håper også de gjør det av hensyn til sikkerhet mot overgrep mm i bhg.
Det siste der tenker jeg også på... Vil bli mer sårbart sånn. Så det er ikke heeelt å tenke på de sårbare barna å sette de sammen med en voksen alene (selv om det i de aller fleste tilfellene er helt trygt)
Og med tanke på at det er sagt fra høyere hold her i kommunen, at "det er jo nok av folk i permitteringer å ta av hvis man trenger vikar"... Jo takk.. Vi setter ikke vilt fremmede folk inn som vikar som må skifte bleier og hjelpe på do hvis vi ikke kjenner dem... Det er helt uaktuelt. Det er å utsette barn det.

På min avdeling og på den andre store avdelingen har vi uka som kommer delt inn i 2 kohorter (altså grupper) hver. Og da er vi 2 voksne på 6 barn. Da trenger vi ikke samarbeide med noen andre.
Eneste ulempen er at på den ene gruppa er vi 4 voksne i løpet av uka fordi vi har en del sykmeldinger (som var igang før alt ble stengt) og ingen jobber fullt. Men vi får det ikke til på noen annen måte...

Personlig antakelse: dette kommer aldri til å vare lenge. Få barnehager kommer til å klare å overholde reglene, og smittebølge 2 kommer til å vaske over Norge.
Skolene har også sagt her, at når 5-7 også skal starte opp har de ikke sjans til å dele opp i mindre grupper, så da må de tilbake til ordinær undervisning...

Derav at to kohorter kan samarbeide, så da får den voksne fra kohort 2 se til de to ekstra mens den voksne fra kohort 1 bytter bleie da? Bortsett fra det så ser jeg stadig vekk at det går flere på badet når de skal skifte bleie, sånn i kø på et vis. Men, de skal jo helst ikek stå tett innpå hveradnre og badene er ofte ikke store, så bedre de leker under oppsyn av voksne fra kohort 2
Det vil også bety at 1 voksen må se etter 11 barn en god stund hvis noe skulle skje... Og da krysser jeg virkelig fingrene for at det ikke skjer noe drastisk den tiden man er 1 voksen og 11 barn..

Det vil også bety at 1 voksen må se etter 11 barn en god stund hvis noe skulle skje... Og da krysser jeg virkelig fingrene for at det ikke skjer noe drastisk den tiden man er 1 voksen og 11 barn..
Ja, definitivt

I krisetilfeller kan de vel tilnød tilkalle en annen, men ja. Det er sparsomt bemannet. Det er det

Personlig antakelse: dette kommer aldri til å vare lenge. Få barnehager kommer til å klare å overholde reglene, og smittebølge 2 kommer til å vaske over Norge.

Det som er litt interessant er jo og at de landene som ikke har stengt skoler og bhg ikke har hatt store utbrudd disse stedene heller, så blir jo spennende å se hvordan det går da :)

Det jeg også lurer litt på er hvor mange som dlr direkte av korona. Om man har et hjertinfarkt og dør så er ikke corona årsaken selv om man er smittet tenker jeg, men i mange land blir det registrert slik.

Men de må jo kanskje kutte ned på sine egne arbeidsdager pga det, det mister de penger for.
Det er faen ikke rettferdig Kengu.
Isåfall burde vel staten ta den regningen.
Nei vi jobber 7.5 time. Er både i forkant og etterkant for å klargjøre og vaske.

For vi har også mye ekstra renhold å gjøre nå.

Har 7 timers åpningstid her uka som kommer.

Skolene har også sagt her, at når 5-7 også skal starte opp har de ikke sjans til å dele opp i mindre grupper, så da må de tilbake til ordinær undervisning...

Eneste måten de klarer dele opp 1-4 nå er å ta i bruk flere klasserom, timelærere, assistenter og annet, vil jeg tro. Skolen har små klasserom, går greit med klassene siden de sitter 2 og 3 sammen, men det går jo ikke om de skal holde avstand. Så, da må de bruke flere rom. Og når 5-7 kommer rekker det ikke over med rom eller voksne. Noen av assistentene og spesped og ekstra lærere jobber jo normalt der.

Spent på hvordan dette blir.

Jeg har jo ei som begynner i bhg på tirsdag, som vi kan ende med å ha hjemme dersom det ikke virker for henne. Men vi prøver. Hun har godt av å treffe vennene sine. Her hjemme har hun søsken, men det er godt for henne å treffe venner. De deles i 4 grupper. Da blir de 5-6 unger på 3-5 år (2015 og 2016 kullet) pr kohort.

Og ei i 3. Klasse som skal på skolen når den åpner, men vi dropper sfo.

Og en som skal fortsette hjemme, siden han går i 6.

Det som er litt interessant er jo og at de landene som ikke har stengt skoler og bhg ikke har hatt store utbrudd disse stedene heller, så blir jo spennende å se hvordan det går da :)

Det jeg også lurer litt på er hvor mange som dlr direkte av korona. Om man har et hjertinfarkt og dør så er ikke corona årsaken selv om man er smittet tenker jeg, men i mange land blir det registrert slik.

Ikke utbrudd i skoler og bhg nei.

Men hvor mange har de smittet, de ungene som går rundt uten symptomer? Vet vi det?

Men hvor mange har de smittet, de ungene som går rundt uten symptomer? Vet vi det?

Nei det vet vi jo ikke, og derfor blir det spennende med åpningen.

Nei vi jobber 7.5 time. Er både i forkant og etterkant for å klargjøre og vaske.

For vi har også mye ekstra renhold å gjøre nå.

Har 7 timers åpningstid her uka som kommer.
Antar de 6,5 timene vi får være der er sånn at de får vasket etc i etterkant og forberedt neste dag for de gruppene som kommer tidlkg, og litt motsatt for de som kommer sent. Vi får grupper med ulike oppmøte og hentetider så vi ikke skal treffe de andre gruppene i de settingene. De to tidlige gruppene leveres i garderoben og hentes ute. Men skal ha separate tidsrom så ikke gruppe 1 og 2 møtes i garderoben.
Gruppe 3 og 4 leveres ute etter frokost hjemme (vi ba om å komme på en av dem) og hentes i garderoben med tilsvarende fordelte tidsrom så vi ikke møter den andre gruppen.

Og de voksne må jo ha tid før og etter dette til vask og annet

det vi vet at lærere og barnehagepersonell ikke ser ut til å bli smittet i større grad enn resten av befolkningen. Det ser heller ikke ut til at barn blir smittet av lærere eller barnehagepersonell som tester positivt. Dvs de har sett bla i Sverige at der en lærer eller barnehagepersonell har testet positivt har ikke de aller fleste barna eller deres familier hatt symptomer. Det tyder på at barn ikke er store smittebærere, men sikre er det ingen som kan være.

Å ikke ha tilgang på toalett er ikke ok.

Min datter gikk i bhg på en avdeling som lot dem tisse ute. Gå rett utenfor gjerdet (mot en skog) og lene seg mot gjerdet og tisse (for å ikke treffe klær) gutta tissa vel fort motsatt vei.

Min datter fikk to uvi på kort tid inntil denne praksisen ble oppdaget av foreldre og slått hardt ned på. Da de begynte å få gå på do inne sluttet hun å ha vondt og få uvi. Det er slett ikke akseptabelt at unger skal måtte tisse ute, og på denne tiden av året, Nei!!!!!
Og med tanke på hyppig håndvask nå så er det vel også en grunn til å ha tilgang på toalett og vask.
Her har vi heldigvis "utedo", altså en liten do med dør inn i bhg fra uteområdet.
Der skal hender vaskes om morran av foreldre når de kommer med barna. Og vi kan bruke den på dagen.

Og med tanke på hyppig håndvask nå så er det vel også en grunn til å ha tilgang på toalett og vask.
Her har vi heldigvis "utedo", altså en liten do med dør inn i bhg fra uteområdet.
Der skal hender vaskes om morran av foreldre når de kommer med barna. Og vi kan bruke den på dagen.

Krav om håndvask før og etter toalettbesøk leste jeg vel. Og da må man nesten ha tilgang til toalett ja. Med vask. Igjen tenker jeg med gru på den praksisen de hadde med mellomste...

Avdelingen til mellomste har do rett innenfor døren. Enten skal vi dit og vaske hender eller så er det hpndsprit ved døra. Jeg vet ikke enda. Vi får vel vite det på mandag. Da får vi vite tider for oppmøte og sånn. De åpner tirsdag.

Antar de 6,5 timene vi får være der er sånn at de får vasket etc i etterkant og forberedt neste dag for de gruppene som kommer tidlkg, og litt motsatt for de som kommer sent. Vi får grupper med ulike oppmøte og hentetider så vi ikke skal treffe de andre gruppene i de settingene. De to tidlige gruppene leveres i garderoben og hentes ute. Men skal ha separate tidsrom så ikke gruppe 1 og 2 møtes i garderoben.
Gruppe 3 og 4 leveres ute etter frokost hjemme (vi ba om å komme på en av dem) og hentes i garderoben med tilsvarende fordelte tidsrom så vi ikke møter den andre gruppen.

Og de voksne må jo ha tid før og etter dette til vask og annet
Sikkert.
Her er vi åpne i 7. Alle jobber samtidig. Men vi har bedt foreldrene om at de ikke kommer 8 hvis de kan vente litt, og om de kan hente litt tidligere enn 15 hvis de kan det.
Alle skal møte opp ute, en portvakt som tar de imot og viser vei til vask og knagger for sekker. Så blir de vist til sitt uteområde.
De har fått beskjed om hvilken gruppe de er på og voksne

Eneste måten de klarer dele opp 1-4 nå er å ta i bruk flere klasserom, timelærere, assistenter og annet, vil jeg tro. Skolen har små klasserom, går greit med klassene siden de sitter 2 og 3 sammen, men det går jo ikke om de skal holde avstand. Så, da må de bruke flere rom. Og når 5-7 kommer rekker det ikke over med rom eller voksne. Noen av assistentene og spesped og ekstra lærere jobber jo normalt der.

Spent på hvordan dette blir.

Jeg har jo ei som begynner i bhg på tirsdag, som vi kan ende med å ha hjemme dersom det ikke virker for henne. Men vi prøver. Hun har godt av å treffe vennene sine. Her hjemme har hun søsken, men det er godt for henne å treffe venner. De deles i 4 grupper. Da blir de 5-6 unger på 3-5 år (2015 og 2016 kullet) pr kohort.

Og ei i 3. Klasse som skal på skolen når den åpner, men vi dropper sfo.

Og en som skal fortsette hjemme, siden han går i 6.
Nei det vil jo ikke være plass på den enkelte skole til at de skal kunne dele opp klasser enda mer enn vanlig

Nei det vil jo ikke være plass på den enkelte skole til at de skal kunne dele opp klasser enda mer enn vanlig
Mye uteskole er der vel også sagt, men de kan jo ikke dele på klasserom heller, for da må pultrne vaskes mellom bruk etc?

Spent på denne våren på mange vis gitt

Mye uteskole er der vel også sagt, men de kan jo ikke dele på klasserom heller, for da må pultrne vaskes mellom bruk etc?

Spent på denne våren på mange vis gitt
Samboer sier det blir umulig å ha undervisning ute i alle fag, for det er jo begrenset hva du kan gjøre ute. Og med 2 meter mellom hvert barn så må man jo ha ropert for at de bakerste skal høre :p
Og i noen fag må man ha tavleundervisning/smartboard osv.

Det blir en annerledes vår ja.

Blir ikke sfo på yngste her heller så lenge pappan fortsatt har hjemmekontor. Og jeg jobber heller ikke hver dag.

Krav om håndvask før og etter toalettbesøk leste jeg vel. Og da må man nesten ha tilgang til toalett ja. Med vask. Igjen tenker jeg med gru på den praksisen de hadde med mellomste...

Avdelingen til mellomste har do rett innenfor døren. Enten skal vi dit og vaske hender eller så er det hpndsprit ved døra. Jeg vet ikke enda. Vi får vel vite det på mandag. Da får vi vite tider for oppmøte og sånn. De åpner tirsdag.
må heldigvis ikke ha vask for å klare det, da er det mange bhg som hadde slitt

Back
Topp