Veilederen til barnehagene...

Hatt møte ikveld og selv om jeg prøver å tenke positivt blir dette overveldende og jeg gruer meg til jobb på mandag. Går sikkert bedre enn jeg frykter, men. To av dagene skal vi være ute halve dagen uten tilgang til toalett. Det syns jeg er helt bak mål. Ikke for min egen del, jeg kan holde meg lenge, men ungene? Tviler på alle er komfortable med å gå på do ute. Tiss er én ting, men nr 2? Skal ta det opp, blant andre ting, med pedleder imorgen.

Her må foreldre betale full plass og for mat første uken selv om de må ta med mat hjemmefra. Dette blir en del av dugnaden, ble det sagt.
Og du ser ingenting galt med det? Altså at de skal måtte betale fullt? Syns det virker ille, selv om jeg så klart skjønner at de ansatte skal ha betalt for den herlige jobben de gjør.

Synes vi har fått til god ordning jeg, med hensyn til veilederen og hva vi kan gjøre. Så må vi bare prøve oss frem i praksis. Vi kan i alle fall ikke gå inn i dette med negativitet fra start av, men heller prøve oss frem for barnas beste.

Her har hele kommunen redusert åpningstid: 8-16.
Vi har fire kohort (grupper) på storbarns.
4 grupper på småbarns.
Vi er svært heldige med mange rom i bygget, og mange innganger.
Vi har også en utegruppe på storbarns.
Faste grupper og fast voksen.

Barna må spise frokost før de kommer.
Vi har ett par «overflødige» småstllinger/deltidsstillinger som brukes som ressurser i kullissene (vask av leker, matlaging, planlegging av videre grupper osv) slik at de ansatte som er i gruppene kun konsentrerer seg om å være der med barna.

Foreldre trenger ikke betale fullt kostpenger denne perioden da frokost utgår.

Barna blir levert i ulike puljer i sine respektive grupper, på bestemte plasser/soner. Foreldre skal ikke inn i selve barnehagens avdelinger ved levering og henting. Dette skjer ute, eller i garderobe.

Vi har også en strukturert og detaljert dagsrytme.
Foreldre har allerede fått mail om info vedrørende alt dette, hvilken kohort barnet er i, levering og annet.
Så får vi se hvordan dette går ☺️

Blir imponert over barnehagen her jeg! De har tydeligvis jobbet hele siste døgnet og fikk nå detaljert første informasjon til oppstart, med mer kommer i morgen. Føler meg 100% trygg på at de virkelig prøver å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon for å best mulig ivareta barna oppi dette heller enn å mæpe om at verden er kjip og lei. Så det utgangspunktet må jo vi foreldre ta og! :)

Her prøver de en uke med å servere lunsj og frukt (ikke frokost), hvis det ikke går blir det matpakker. Ellers forkortede dager og striktere hente/leveringsrutiner for å unngå ansamlinger med folk. Vi skal nå gjøre vårt beste for å få dagen til å gå rundt for de, og er heldigvis fleksible slik at det forhåpentligvis kan hjelpe de som ikke er fleksible :)

Hatt møte ikveld og selv om jeg prøver å tenke positivt blir dette overveldende og jeg gruer meg til jobb på mandag. Går sikkert bedre enn jeg frykter, men. To av dagene skal vi være ute halve dagen uten tilgang til toalett. Det syns jeg er helt bak mål. Ikke for min egen del, jeg kan holde meg lenge, men ungene? Tviler på alle er komfortable med å gå på do ute. Tiss er én ting, men nr 2? Skal ta det opp, blant andre ting, med pedleder imorgen.

Her må foreldre betale full plass og for mat første uken selv om de må ta med mat hjemmefra. Dette blir en del av dugnaden, ble det sagt.

Uten toalett høres ikke bra ur. Hva er alder på barna? Min eldste er flink med do, men hun sliter litt med magen og må plutselig nr 2. Om hun ikke for gått på do, så blir jo problemet bare verre :/

Syns og det høres urimelig ut at man må betale for mat man ikke får. Vet ikke hvordan det blir her enda, men håper de kutter det.
Da vil jo foreldrene betale dobbelt opp for mat til barna i tillegg til full barnehage plass. Bhg plassen kan forsvares, men hvorfor skal bhg ha betalt for mat de ikke kjøper?

Jeg synes vi også har fått til en god løsning . Gleder meg til å se igjen barna jeg , selv om jeg må vente en ekstra uke med det ❤️

vi blir mye ute, noen er på tur til fast sted vi ellers bruker, noen er på tur til et snnet nytt sted som vi disponerer , noen er inne og noen ute i bhg

Tusen takk! Jeg er så enig med deg. Og som barnehageansatt vil jeg rope det høyt ut til alle, men da ses jeg vel på som en lat barnehageansatt som koser meg med betalt fri. Som jeg stadig vekk leser om. Men sannheten er at vi ikke kan gjøre det helt trygt og alle barnehagen blir langt ifra som normalt.
Jeg har skrevet Mail til de jeg å spurt hvorfor de ikke har tatt hensyn til barns behov og at jeg som mor er utrygg ikke pga smitte men for barnet hverdag ikke blir en sunn hverdag. Får sikkert ikke svar, men jeg trenger å få ut den frustrasjonen jeg har nå! Blir så sint på vegne alle barna som nå får en hverdag preget minst mulig frihet og trygghet uten at de forstår hvorfor. f
Dere ansatte har min medfølelse nå, her har noen skrevet en veileder til dere uten at de ver hva barnehage egentlig er!

Og du ser ingenting galt med det? Altså at de skal måtte betale fullt? Syns det virker ille, selv om jeg så klart skjønner at de ansatte skal ha betalt for den herlige jobben de gjør.

Jeg skjønner det er kjipt, men vi får fratrekk for de ukene det har vært stengt, så om vi må betale for én uke slik at økonomien ikke blir helt rævkjørt så tar jeg den.

Uten toalett høres ikke bra ur. Hva er alder på barna? Min eldste er flink med do, men hun sliter litt med magen og må plutselig nr 2. Om hun ikke for gått på do, så blir jo problemet bare verre :/

Syns og det høres urimelig ut at man må betale for mat man ikke får. Vet ikke hvordan det blir her enda, men håper de kutter det.
Da vil jo foreldrene betale dobbelt opp for mat til barna i tillegg til full barnehage plass. Bhg plassen kan forsvares, men hvorfor skal bhg ha betalt for mat de ikke kjøper?

De er 3-4 år. Nå går jenta mi på skolen, men jeg vet at hun hadde heller villet holdt seg enn å gå på do ute. Hun gjør ikke det når vi er på tur bare oss engang.

Det er kun snakk om én uke og vi ansatte har hatt full lønn samtidig som foreldre får trekk fra neste regning for de ukene barnehagen har vært stengt. Så for min del går det helt greit.

Å ikke ha tilgang på toalett er ikke ok.

Min datter gikk i bhg på en avdeling som lot dem tisse ute. Gå rett utenfor gjerdet (mot en skog) og lene seg mot gjerdet og tisse (for å ikke treffe klær) gutta tissa vel fort motsatt vei.

Min datter fikk to uvi på kort tid inntil denne praksisen ble oppdaget av foreldre og slått hardt ned på. Da de begynte å få gå på do inne sluttet hun å ha vondt og få uvi. Det er slett ikke akseptabelt at unger skal måtte tisse ute, og på denne tiden av året, Nei!!!!!

Og kostpenger uten å servere mat er ikke bra. De har ikke i løpet av året lov til å tjene på kostpenger, altså mer inn enn brukt på mat, i henhold til reglene for max pris i barnhagen, og viser regnskapet at de altså tjener på det så kan det bli reaksjoner. Foreldregruppen bør reagere, og kommunen, dersom det er en privat bhg får disse tallene rapportert inn hvert år og kan slå ned på det. I kommunale barnehager er det vel andre kontrollrutiner som slår inn, jeg kjenner vare regnskapet i private (det jobber jeg med)

Men klart, mange tar mindre i matpenger enn de bruker, og å ikke servere mat men ta betalt en uke eller to går nok på rett side av grensen uansett, men ikke månedsvis. Det er ikke lov å ta mer betalt for barnehageplass enn offentlig vedtatt max pris, og å tjene på kostpenger er å bryte disse reglene

De er 3-4 år. Nå går jenta mi på skolen, men jeg vet at hun hadde heller villet holdt seg enn å gå på do ute. Hun gjør ikke det når vi er på tur bare oss engang.

Det er kun snakk om én uke og vi ansatte har hatt full lønn samtidig som foreldre får trekk fra neste regning for de ukene barnehagen har vært stengt. Så for min del går det helt greit.

Mi gpr heller ikke ute. Hun holder seg nok heller et døgn... :/ har gått greit å holde på tiss, men om hun gjør det med bæsj blir det bare vondt stakkars :(

Er vel sikkert forskjeller på hvordan betaling /trekk er de forskjellige stedene og. Her har vi betalt fullt for mars og mottok ingen regning i april. Har jo og vært over en mnd stengt, så ifølge info skal det og bli trukket fra neste regning. Syns fortsatt ikke det er riktig å betale kostpenger om man ikke får mat i bhg. Vi har fordyret nok kost fra før pga gluten- og melkefritt. Bare en uke kan være betydelig for mange med redusert arbeidstid og lønninger.

Vi har fått faktura for både mars og april som skal betales, så kommer ingen faktura for mai og resten av dagene trekkes av på juni.

Sfo sendte faktura for april fratrukket stengte dager i mars, og sender for mai fratrukket stengte dager i april.

Ang mat får vi nok vite i dag når de ringer rundt.

Hva gjør dere om dere er på tur da? Vi er ofte på tur i skogen, og da går jo barna på do ute. Er også mange utebarnehager her, de må jo også gå på do i naturen :)

Jeg er spent på hele greia og litt glad for at jeg er sykemeldt. Holder datteren min hjemme denne og neste uke iallefall, så regner jeg med de har fått litt kontroll på hverdagen.. det blir korte dager på henne, har ikke fått beskjed om redusert åpningstid f.eks., men her blir det matpakke til alle måltid. Frukt får de i bhg, og 2 varmmåltid i uka. Håper jeg får gå inn på kjøkken/vasking og kontor, med kortere dager når sykemeldingen min går ut. Ryggen krangler så jeg klarer ikke være ute hele dagen feks og kan ikke ha ansvar for min egen kohort i denne tilstanden... Så enten må jeg få tilrettelegging grunnet svangerskapet ellers fortsetter jeg å være sykemeldt dessverre.

Jeg er spent på hele greia og litt glad for at jeg er sykemeldt. Holder datteren min hjemme denne og neste uke iallefall, så regner jeg med de har fått litt kontroll på hverdagen.. det blir korte dager på henne, har ikke fått beskjed om redusert åpningstid f.eks., men her blir det matpakke til alle måltid. Frukt får de i bhg, og 2 varmmåltid i uka. Håper jeg får gå inn på kjøkken/vasking og kontor, med kortere dager når sykemeldingen min går ut. Ryggen krangler så jeg klarer ikke være ute hele dagen feks og kan ikke ha ansvar for min egen kohort i denne tilstanden... Så enten må jeg få tilrettelegging grunnet svangerskapet ellers fortsetter jeg å være sykemeldt dessverre.

Jeg er 50% sykmeldt, men de 50% jeg jobber så skal jeg være på kjøkkenet og lage all maten, veldig greit å være litt unna mange barn og voksne. Også er det jo dumt om jeg skulle hatt en kohort, med tanke på at jeg bare jobber 50%.

Jeg er 50% sykmeldt, men de 50% jeg jobber så skal jeg være på kjøkkenet og lage all maten, veldig greit å være litt unna mange barn og voksne. Også er det jo dumt om jeg skulle hatt en kohort, med tanke på at jeg bare jobber 50%.

Samme her! Jeg er 60% sykmeldt, og skal ikke ha kohort da det er viktig med samme voksen i gruppa. Jeg har administrative oppgaver og hjemmekontor ☺️

Å ikke ha tilgang på toalett er ikke ok.

Min datter gikk i bhg på en avdeling som lot dem tisse ute. Gå rett utenfor gjerdet (mot en skog) og lene seg mot gjerdet og tisse (for å ikke treffe klær) gutta tissa vel fort motsatt vei.

Min datter fikk to uvi på kort tid inntil denne praksisen ble oppdaget av foreldre og slått hardt ned på. Da de begynte å få gå på do inne sluttet hun å ha vondt og få uvi. Det er slett ikke akseptabelt at unger skal måtte tisse ute, og på denne tiden av året, Nei!!!!!
Men altså hva gjør dine barn når bhg er på tur da? Vi hadde friluftslivuker blant annet inene bhg jeg jobbet i å da måtte jo barna på do ute.

Back
Topp