Veien til tredjemann <3

17+0:
Ny uke! Føles alltid så deilig å nå en ny graviditetsuke. Dagene går stort sett greit,men mer sliten enn tidligere i svangerskapet. Har kanskje noe med hektisk jobb,og at samboeren jobber borte annenhver uke (er aleine nå). Har også kjent en del på kynnere siste uken, ubehagelig. Ellers har jeg svake anelser der jeg lurer på om jeg kjenner blafring/fosterbevegelser. Usikker... gleder meg sånn til tydelige spark! Nå går jeg innimellom og bekymrer meg; "er det liv? Hva om ikke?". Det er så slitsomt. I tillegg er det fortsatt 2,5 uke til ordinær ultralyd. Blærh. Hvorfor kan ikke denne tiden frem til oul gå litt fortere:dead: Nei,nå skal siste halvtime av lillemors dupp nytes i stillhet, uten telefon.

Ha en fin søndag alle :Heartred
 
19+0:
Søndag igjen og ny gravidtetsuke! Ukene går ganske fort, så det er jo bra :) Jeg er jo snart halvveis,men likevel føler jeg at jeg har vært gravid minst et halvt år allerede:hilarious: Lite nytt egentlig. Har hatt ganske bra med energi siste to ukene. Men sover sånn passe godt. Våkner mange ganger,drømmer mye, og er gjernepå do og tisser to ganger per natt. Magen har vokst noe,så jeg må bruke gravidbukser/tights ol. Samtidig kan jeg skjule graviditeten bak en skjorte eller genser. Kjenner som regel et eller annet av bevegelse hver dag,men langt i fra like mye og like hardt/tydelig hver dag. Regner med det er slik det skal være. Har helt glemt fra sist hvordan dette var. Nå ser vi veldig frem til ordinær ultralyd på torsdag. Håper virkelig alt ser bra ut. Er nervøs. :nailbiting:Veldig gøy at mannen får være med da. Sist graviditet var det jo corona-tider,så da fikk han ikke være med på noen ultralyder. Jeg har jo hatt guttefølelse fra start av denne gangen, men det er fordi det har vært litt annerledes svangerskap nå enn sist. Ikke særlig kvalm, litt mer strekk/magevondt, har cravet mye salt mat osv. Men tiden vil vise. Uansett blir vi lykkelige :D Oppdaterer nok på torsdag (som jeg føler er en evighet til....!:hilarious:).

Håper det blir en god uke på alle dere fine der ute!
 
21+1:
I går begynte ny graviduke,og jeg er nå i uke 22. Synes de siste ukene har gått veldig fort. Synes også magen har vokst en del, og folk på jobb kommenter at det viser nå! Litt stas. Men noen dager føler jeg den er mindre,og noen dager større. Formen er stort sett god,men er litt trøtt. Legger meg stort sett til å sove 21/22 tiden. Elsker forresten å sove med bbhug-me puten! Likte den ikke så godt i starten,men nå sover jeg sååå godt med den. Har også noen dager hatt litt vondt i hoftene, men det tror jeg kommer grunnet trening med mye hopp og sprett. Er ellers fysen på mat og generelt noe godt. Var hos jm fredag sist uke, litt høyt undertrykk på blodtrykk,men ikke noe å tenke på pr dags dato. Har gått opp 7-8 kg.. blæ. Jaja. Kjenner mest leven fra lillegutt om kvelden og tidlig morgen. Når jeg er på jobb kjenner jeg noen ganger små dulte når jeg sitter,men stort sett går og løper jeg rundt og da kjenner jeg ikke noe. Elsker de gangene jeg kjenner han godt. Teller ned til vinterferie nå, 4 dager igjen. Og etter det ser jeg frem til ultralyd/ vekstkontroll uken etter :)

Håper alle får en fin uke.
 
24+1:
I går gikk jeg inn i ny gravidtetsuke, graviduke 25.:Heartblue Tiden går fort altså! Har ikke vært så aktiv her som jeg trodde jeg skulle være.. er innom i ny og ne. Formen er veldig god for tiden,men trøtt. Legger meg i 21-tiden,og er likevel stuptrøtt når klokken ringer 6.30...Skal sies at jeg er på do 2 ganger minst,og må ta tabletter for halsbrann. Den setter inn støtet opp kvelden/natten. Ellers har magen poppet!! Herlighet som det har vokst siste to ukene. Er jo like stor nå som jeg var ved fødsel sist sv.skap (nesten da :hilarious:). Var på vekstkontroll for en uke siden,lille ligger midt på gjennomsnittet (23+3 var han 670 gr). Får ekstra oppfølging hver 4.uke grunnet litt mindre gjennomstrømming til morkake på høyre side/arterie. Betryggende med godt helsevesen. Neste ul er 29.mars (28 uker):)Håper det går bra og ikke skaper noe problemer. Skal ellers til jordmor og lege denne uka. Blir spennende med SF-mål... Lille er ellers veldig aktiv i magen,særlig på kveld. Noen skikkelige kick som også sees utenpå magen. Stas! Nå ser jeg mot lysere tider og at tiden frem mot fødsel skal gå fort.:love7
 
26+0:
Ligger i senga etter en skikkelig omgangssyke-runde. Herregud hvor jeg spydde i går. En ting er å spy,men i tillegg være gravid... grusom kombo! Men håper jeg er på bedringens vei nå.

Ukene går relativt fort, og jeg kjenner stort sett mye liv :) Ikke noe mønster på spark,men mest på kveld (og faktisk en del på natt). Synes magen vokser sakte,men sikkert..ikke noe stor mage,men passelig. Stor forskjell på noen dager,og stor forskjell på morgen/kveld. Fortsatt sliter vi med å finne navn til han..:pJaja,har god tid enda. Er 20% sykemeldt nå. Rett og slett for sliten, sover dårlig på nettene= ukonsentrert og sliten på jobb. Skal til lege igjen 14/4. Får se hva jeg tenker da. Blir nok ikke opp igjen i 100%,men heller kanskje mer sykemelding. Liker godt å være gravid(nå når det er en synlig kul),men kjenner også jeg gleder meg til å ha han på utsiden av magen. :Heartblue Lag dere en god søndag, alle! :)
 
28+2:
Er nå i tredje trimester, har fullført 70% av graviditeten og har 85 dager igjen til termin. :D Synes tiden går ganske fort, samtidig føler jeg det er leeenge til termin. Forrige uke var jeg først til jordmor. Alt så heldigvis bra ut, både blodtrykk, jern og sf-mål. Veier nå 84 kg, ca 12 kg opp fra før graviditet. Jaja...tenker ikke så mye på det :p

Dagen etter hadde jeg vekstkontroll på sykehuset (uke 28). Må innrømme at jeg var veldig spent,og sov veldig dårlig natten før. Har googlet mye og lest om morkakesvikt og så videre. MEN der viste det seg en lillebror som koser seg og vokser akuratt som han skal. Veldig god blodgjennomstrømming i både navlestreng og venstre arterie til morkake,mens arterie på høyre side er dårligere. Likevel helt likt fra kontrollen fire uker før. Det er da ingen grunn til å tro det påvirker han, fordi han lå akuratt på gjennomsnittet på størrelse (48%) - og var nå 1200 gr. Jeg var SÅ lettet! :Heartblue Han viste seg skikkelig frem, tok tommel i munnen, svelgte fostervann og snudde godt. Heller iiiingen tvil om at det er en guttebass. Hun kunne også se at han lå i seteleie nå,men det kunne endre seg i lang tid - han har fortsatt god plass (håper virkelig han snur seg rett vei etter hvert :p). Det lettet 20 kg fra skuldrene mine etter timen. Så lykkelig. Trengte ikke ny vekstkontroll før uke 36, men snille gynekologen spurte om jeg ville inn i uke 32 også (for min egen del/har vært bekymret). Hun så at jeg ble skeptisk av å skulle vente så mange uker før ny sjekk. Hun leste meg godt :Heartred Så utrolig glad for et helsevesen som tar så godt vare på oss. Og det er som gynekolog sa: grunnen til at vi vet så mye om gjennomstrømming hos deg er jo den ekstra oppfølgingen du får. Kanskje er det mange som bare har "vanlig" oppfølging som har det samme,men aldri får vite det. Eller kanskje dette er min normal - vi vet mye fordi jeg har hatt så mange og grudige sjekker,og følger så tett med. Så nå er neste vekstkontroll uke 32 - starten av mai. Håper alt fortsetter å gå som det skal :D Kjenner masse liv og bevegelser. Elsker hvert sekund av det. Samtidig ligger han langt nede, som gir et ganske "press" nederst i magen.

Nå koser jeg meg med påskeferie fra jobb. Har ny legetime uken etter påske. Er 20% sykemeldt,men lurer på om jeg må øke sykemeldingen til 40%. Sover ganske dårlig og har isijas-smerter - som passer dårlig sammen med min jobb. Får se litt ann.. det er i allefall ikke tiden for å presse seg. Er jo veldig mye alene med 2 åringen,siden mannen jobber borte. Det gjør jo ikke meg mindre sliten...

I morgen venter hyttetur med familien. Som vi gleder oss! Akuratt nå føler jeg meg lykkelig og spent. Takknemlig.

:Heartbigred
 
Last edited:
29+1:
Ikke så lenge siden sist oppdatering,men vil bare oppdatere dagboken med å si at lillegutt er sååå aktiv i kveld. :Heartblue Merker bevegelsene i magen forandrer seg, i takt med at han vokser. Det er en så unik følelse som ikke kan forklares. Det gir meg en god og lykkelig følelse. Er stadig innom "prøver"-forumet og leser, og følger med. Føles som jeg nettopp var der selv, og får tilbake følelsene jeg hadde de 13 pp vi prøvde... Så mange bekymringer jeg hadde om vi fikk til barn nummer to. Når graviditet er et faktum kommer tusen andre bekymringer.. Rart det der. Nå som jeg har komt godt ut i graviditeten er det nye bekymringer...:dummy:

Ellers er det mange tanker som surrer i hodet om dagen. Hvordan blir hverdagen med en nyfødt og en 2 åring? Hvordan blir fødselen? Får jeg nok (og tidligere) melk denne gangen, og får vi til amming? Mange bekymringer omkring mange ting. I tillegg mye spenning. Hvem ligner han på? Hvordan blir han? Hvordan vil storesøster reagere? På en måte vil jeg tiden mot fødsel skal gå fort. Samtidig ønsker jeg bruke tiden på å nyte 2 åringen, søvn om natten, osv. :Heartred:shy:

I morgen er det tilbake på jobb. Redd for å slite meg ut.. samtidig elsker jeg å være sosial på jobben og 'ha noe å gå til'. Får se hvordan ukene fremover går, og hva kroppen sier. Nå skal jeg hoppe til køys,og nyte litt mer spark frå lillegutt.

Lag dere en fin uke, folkens!

:flower
 
31+0:
Så var det ny uke! Lille er svært aktiv, og bevegelsene har i noen grad begynt å gjøre litt vondt altså! Jeg kvepper til innimellom. Men klager ikke; synes det er rått,fascinerende og fantastisk å kjenne på.:Heartblue Synes det er like "rar" følelse,selv om det er mitt andre svangerskap. Føler han er mye mer aktiv i magen enn jenta var, og at jeg kjenner det mye bedre (men det har vel en sammenheng med at det er andremann kanskje?). Jobber redusert på jobb,og kjenner det er helt rett avgjørelse. Jobber 60%, som er akuratt "nok" til at jeg holder ut, uten å presse meg. Sykt glad for alle fridagene som kommer i mai. Har fortsatt ikke begynt å gjøre noe som helst klart.... kun sett litt på hva vi har av babyklær i 50/56. Straks er det kun 2 mnd til termin, men stresser ikke. :) Denne uken er det jordmortime igjen, før det i neste uke er vekstkontroll på sykehuset. Veldig spent på hvor stor de måler han til å være da!

Ellers vil jeg avslutte med å si at jeg med jevne mellomrom tenker på hvor ufattelig heldig jeg er.:smiley-ashamed004:Heartred Kjenner en brusende lykkefølelse når jeg virkelig kjenner etter at jeg skal bli mor igjen. Jeg får lov å bære frem mitt andre barn.:Heartblue er så ufattelig spent på fødsel,hvem han er, hvordan han ser ut osv. Den følelsen når man ser barnet sitt for første gang - jeg er allerede utålmodig å vente på den opplevelsen..

Ha en fin søndag,og en god uke i vente. :greet025
 
32+4:
En kjapp oppdatering fra vekstkontroll i dag. Lillebror ser ut til å ha det veldig godt i magen.:love017Ble i dag estimert til 2200 gr, akuratt over gjennomsnittet. Alt så ut til å være i skjønneste orden. Gode bevegelser,gjennomstrømming, fostervann osv. Så utrolig lettet og glad.:Heartblue Gynekolog sa de regner med at babyen vokser omtrent 200 gr hver uke fra nå og frem til fødsel, så da blir han i såfall rundt 3,8 kg til termin 28.juni. Litt over gjennomsnittet. Men man vet jo aldri med disse estimeringene :p Ny kontroll om 4 uker. Blir i allefall en god aning større enn storesøster. Nå skal jeg legge meg og la han sparke fra seg (kveldsrutine:hilarious:) før jeg kan sove.

Ha en fin helg i vente.:love7
 
37+1:
Da var det dags for en oppdatering her! Formen er stort sett grei,men har en del murringer og ilinger "down there". Ringte faktisk føden en dag for å høre siden jeg var usikker på om 'noe var på gang', men siden murringene ikke var regelmessige eller takvise var det nok bare modning. I dag har jeg vært på siste vekstkontroll på sykehuset i dette svangerskapet. Lille har det supert. Masse bevegelse, normalt med fostervann og fin vekst. Estimert omtrent til 3000 gr i dag. Hun sjekket meg også nedentil,etter mitt ønske. Ingen åpning,men moden og myk. Hodet hans ligger gooodt planta nedi. I morgen starter jeg i permisjon. Det blir nydelig! Er mye sliten og med de "vondtene" skal det blir helt riktig. Neste kontroll på sykehuset nå blir til termin,men skal til jordmor om en uke :) Spennende tider dette. Kjenner meg veldig spent og nervøs,men superklar for å møte lille og å bli ferdig med å gå gravid :D

Ha en fin mandag.
 
37+1:
Da var det dags for en oppdatering her! Formen er stort sett grei,men har en del murringer og ilinger "down there". Ringte faktisk føden en dag for å høre siden jeg var usikker på om 'noe var på gang', men siden murringene ikke var regelmessige eller takvise var det nok bare modning. I dag har jeg vært på siste vekstkontroll på sykehuset i dette svangerskapet. Lille har det supert. Masse bevegelse, normalt med fostervann og fin vekst. Estimert omtrent til 3000 gr i dag. Hun sjekket meg også nedentil,etter mitt ønske. Ingen åpning,men moden og myk. Hodet hans ligger gooodt planta nedi. I morgen starter jeg i permisjon. Det blir nydelig! Er mye sliten og med de "vondtene" skal det blir helt riktig. Neste kontroll på sykehuset nå blir til termin,men skal til jordmor om en uke :) Spennende tider dette. Kjenner meg veldig spent og nervøs,men superklar for å møte lille og å bli ferdig med å gå gravid :D

Ha en fin mandag.
Spennende! Lykke til med tiden fremover! :love017
 
38+0:
....og 17 dager til termin og 94% av sv.skap fullført. Koser meg i permisjon, med megabra sommervær (30 gr og nesten for varmt!). :hilarious: Men klager ikke. Lillebror i magen er fortsatt ganske aktiv, og jeg føler meg større enn noen sinne. Får ganske ubehag av noen spark i siden/ribbeina av og til,men synes også det er veldig betryggende å kjenne han såpass mye og ofte. Skal til jordmor i morgen, ellers utenom det er det ikke noe kontroll før gyn.pol på termindato, som er litt over 2 uker til. Har en del murringer av og på, og en del kynnere. Merker også stor forskjell på dagene jeg tar det rolig, kontra aktive dager = vond rygg, ubehag i mage og sliten. Ting begynner å nærme seg nå,og jeg er så utrolig spent. Spent på hvordan fødsel starter og blir, når det skjer, hvordan lillebror ser ut osv. Altfor mange spenningsmomenter:nailbiting::Heartred:angelic: Prøver også å nyte siste ukene med magen, og kun storesøster. Mannen min reiser bort en uke på jobb nå (2 t borte),så nå synes jeg lille kan i allefall være der inne en god uke til. Kan ikke fatte at jeg sitter her nå og skriver om mitt svangerskap som er ved veis ende. Det er så spennende når jeg leser alle dagbøkene/er på forum her inne, og er alltid så spent når andre er nærme termin. Nå sitter jeg liksom å oppdaterer dagboka mi med det samme.:love2

Håper alle nyter starten på sommeren, og at lys og varme tider gir masse babystøv og lykke!
 
Last edited:
39+2:
Vært hos jordmor i dag. Fortsatt litt høyt blodtrykk,men vært stabilt de siste tre ukene(120/90). Puls og SF-mål akuratt som det skal være :) Hode ligger langt nede (sikkert festet?) rett bak symfysen, så det er ikke rart det presser ned :p Jordmor tipper en gutt på mellom 3200 og 3400 gr. Spent på om det stemmer..:hilarious: En uke+en dag til termin,spennende!! Vil gjerne føde i dag, så nå kan det bare starte!!! Mannen kom hjem på fri i dag,så nå har alt av bekymringer slippet løs. Har time på sykehuset på termindagen, og jordmor dagen etter termin. Kan jo håpe på at jeg slipper de timene.. Men med overtid sist innstiller jeg meg på det samme denne gangen :angelic:

Så klar for fødsel og møte lillebror!!!!:love017:Heartblue
 
Back
Topp