Vårt ønske om en liten en

Ukes oppdatering
- Termin:14. Januar 2015
- På vei: 27+1
- Måned: 7. svangerskapsmåned
- Igjen til termin: leeeenge
- Trimester: 2. trimester
- Neste kontroll: Jordmor 22. Oktober
- Ultralyd: Skal på 3D UL i slutten av oktober.
- Kjønn: Gutt
- Utålmodig: Egentlig ikke, men samtidig begynner jeg å kjenne på at vi gleder oss sånn til å treffe han.
- Nye innkjøp: sammenleggbar badebalje
- Utstyr så langt: Bilsete (besafe), litt klær, lekegrind, voksipose, babyjogger city elite sportsvogn,
stokke newborn sete, Emmaljunga city cross air + bag, gasskluter og vaskekluter, sengtøy, laken og en sparkedress
- Svangerskapsrelaterte aktiviteter: Nei
- Mage: Såvidt begynt å vokse litt. Men ikke mye til mage enda.
- Vektendring: 3 kg opp
- Melk i brystene: Nei
- Aktivitet: Kjenner spark hver dag nå. Mannen kjenner og på utsiden så det er stas.
- Tungt: Nei
- Kynnere :Ja av og til, spesielt hvis jeg stresser
- Hodet festet: Nei
- Barnerom: Har bestemt hvilket det blir. Må bare få ryddet ut og solgt senga som står der fra før av.
- Matkick: ingen matkick enda.
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter (sykehusinnleggelse for noen helger siden) og er sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. Blir nok å dra inn på sykehuset for kontroll av magen snart, er i 9 uken med smerter nå, så JM syns det var på tide å sjekke opp i...
- Humør: Stortsett bra så lenge ikke magesmertene er for ille.
- Sykehusbagen: Har relativt god tid enda. Men har så smått begynt å tenke. Antar den blir pakket i starten av desember.
- Høygravid: lenge til enda
- Tanker om fødselen: Gruer meg litt, men det må jo bare gå;-)
- Medisiner: Ingen akkurat nå for tiden
- Tilskudd: Multivitaminer og magnesium
- Sykemeldt: Går på AAP, men har jobbet 40 % de 3-4 siste mnd. Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Har jobbet 30 % i denne uka. Håper å klare å jobbe 20-30 % i uka som kommer. Viktig at jeg ikke presser kroppen for da blir jeg bare sykere.

Hurra. Igår brukte jeg 2 timer på shopping av både baby utstyr og annet nå når der er salg (fikk svi etterpå med smerter som var værre enn på lenge og et bekken som nesten ikke tillot meg å gå opp trappen da). Fikk kjøpt oss nytt kamera et Canon 700d + 50 mm objektiv. Så nå må jeg bare få kjøpt canon sitt 18-200 objektiv så er jeg klare for å fortsette som hobbyfotograf;)
I tillegg fikk jeg kjøpt bilstoladapter og regner til city elite vogna. Så nå venter jeg bare på at bagen skal komme i posten.

Fikk og kjøpt mye hust ull til 40 % og lillelam dressen til 25 %. I tillegg fikk mannen seg 2 nye gensere. Verdt turen selv om jeg var ekstremt vond og sliten resten av dagen. Men slike dager gjør litt godt og, og jeg klarte kanskje å glemme smertene litt ihvertfall den ene timen.

Idag er det dobbelttime hos fysioterapeut og kiropraktor. Håper de kan hjelpe både i forhold til bekkenet og for muskel smertene / nerve smertene. Kiropraktoren min er heldigvis knallflink og har tatt videreutdanning på gravide og spedbarn. Så jeg føler meg trygg og ivaretatt der:)
Ha en fin dag damer.

Ukes oppdatering
- På vei: 28 uker
- Trimester: Er endelig komt til 3 og siste trimester.
- Neste kontroll: Jordmor 22. Oktober
- Ultralyd: Skal på 3D UL 23.oktober.
- Utålmodig: Egentlig ikke, men samtidig begynner jeg å kjenne på at vi gleder oss sånn til å treffe han.
- Nye innkjøp: bilstoladapter og endel ull (40 % på all Hust ull:-))
- Utstyr så langt: Bilsete (besafe), litt klær, lekegrind, voksipose, babyjogger city elite sportsvogn,
stokke newborn sete, Emmaljunga city cross air + bag, gasskluter og vaskekluter, sengtøy, laken og en sparkedress
- Mage: Nå vokser magen fort..
- Vektendring: 4 kg opp
- Aktivitet: Kjenner spark hver dag nå, en skikkelig turner. Mannen kjenner og på utsiden så det er stas.
- Tungt: Begynner å kjenne det nå ja, spesielt i bekkenet.
- Hodet festet: Nei
- Barnerom: Rommet er ryddet utav og sprinkelsengen er montert. Må få bestilt stellekommode og madrass og litt slikt snart.
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik.
- Sykehusbagen: Har relativt god tid enda. Men har så smått begynt å tenke. Antar den blir pakket i starten av desember.
- Tanker om fødselen: Gruer meg ganske mye egentlig, men det må jo bare gå;-)
- Sykemeldt: Går på AAP, men har jobbet 40 % de 3-4 siste mnd. Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Har bare jobbet 10 % i denne uka. Men håper å klare å jobbe 20-30 % i uka som kommer. Viktig at jeg ikke presser kroppen for da blir jeg bare sykere.

Hurra. Da er vi endelig ferdige med julegaver til alle på mannen sin side. De skal leveres siste helga i november (1-søndag i advent), så det er digg å være ferdige med de allerede. Ihvertfall siden formen min ikke er den beste.

Så nå er det bare julegaver til mine foreldre og søsken/svigersøsken + noen venninner av meg som gjenstår. Så håper å bli ferdig i løpet av november mnd.

Jeg var forresten på Ultralyd av magen igår (ikke av beibis, men av resten av magen) i forhold til magesmertene. Radiologene (ja tilslutt var der tre stk radiologer inne samtidig) fant noe de mente kunne gi smertene, men det var relatert til graviditeten, så de kontaktet gyn og bad de ta en nøyere sjekk. Kjenner jeg ble litt stressa, men ønsker ikke å utdype hva det var de fant. Men vi skal ihvertfall kontakte føden/gyn enten idag eller imorgen for å høre hva de tenker om vi må inn på føden igjen for ekstra sjekk osv.

Igår var mannen og jeg på 3D Ul. Skikkelig gøy å se lillegutt. Fikk noen fine bilder, men har var litt sjenert og likte å dekke ansiktet med en hånd, og etterhvert fant han ut at han ville dekke resten med en av føttene og likegodt.
Han lå i seteleie, men han romesterer rundt inni der, så ikke godt å vite hvilken stilling han har til enhver tid.
Hun sjekket veksten, og etter hvor langt jeg er komt så er jeg -6 %. JM osv har jo antydet at han ikke blir så veldig stor. Vekstavvik på inntil -15 % var visstnok akseptert. Så igår var lillegutt omtrent 1100 gram.

Men håper han vokser seg stor og fin fremover:-) Håper ikke på noe fødsel før etter uke 39, for da har vi bikket over i 2015. Men da kan han komme når som helst.

Merker at jeg er sååå klar for jul i år. Helt sikkert fordi jeg begynner å bli LITT utolmdig og;-) Vil jo hilse på han som ligger å spreller inni magen min:-)
Åååå som jeg gleder meg.

Ukes oppdatering
- På vei: 29 uker
- Trimester: Er endelig komt til 3 og siste trimester.
- Neste kontroll: Jordmor time i midten av november.
- Ultralyd: ikke flere planlagt ultralyder, men mulig det blir en til for vekstestimering om noen uker
- Nye innkjøp: dyner, vippestol, sengtøy og baby gym.
- Vektendring: 5 kg opp
- Aktivitet: Kjenner spark hver dag nå, en skikkelig turner. Kjenner både at han hikker, i tillegg til at han har begynt å sparke i ribbeina.
- Tungt: Begynner å kjenne det nå ja, spesielt i bekkenet og litt i ribbeina/mellomgulvet.
- Hodet festet: Nei, han satt i seteleie da vi var på UL i forrige uke
- Barnerom: Rommet er ryddet utav og sprinkelsengen er montert. Må få bestilt stellekommode og madrass og litt slikt snart.
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. I tillegg har jeg mye smerter i mellomgulvet og ribbeina. Slitsomt og kjenner jeg begynner å bli mer tungpustet. Har og begynt å få litt vann i kroppen.
- Sykemeldt: Går på AAP, men har jobbet 40 % de 3-4 siste mnd. Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Har bare jobbet 20 % i denne uka. Men håper å klare å jobbe 20-30 % i uka som kommer. Viktig at jeg ikke presser kroppen for da blir jeg bare sykere.

Irritert altså. Var å snakket med de på NAV igår i forhold til foreldrepenger og min situasjon, og vi fikk NOK et nytt svar denne dangen. Frustrerende altså. Men slik er det tydeligvis med NAV.
I tillegg så kan ikke min søknad bli behandlet før tidligst midten av desember pga jeg må sende inn info om lønn når november er over pga jeg jobber litt i tillegg til AAP. Spent på hvor mye jeg klarer å jobbe frem mot permisjon. Heldigvis så takler jeg magesmertene (som fremdeles sitter som støpt) litt bedre, og klarer å jobbe mellom 20-40 % i uken igjen. Det går seff litt opp og ned for hvor mye jeg klarer, men er så godt å gjøre noe annet enn bare å gå hjemme.
Så nå er det igang med dagens jobbing. 2 timer med prosedyreskriving og gjennomgang av kvalitetshåndboken.
Dette skal gå bra.

Ikke helt i form om dagene. Mye stress rundt dette med NAV og AAP og jobb osv. Og når jeg er stresset får jeg smerter i nakke og hode. Så da har jeg hatt hodeverk i det siste. Ikke så ille på morgningen, men etter noen timer hjemmekontor + mye telefonsamtaler og møterom osv så siger det på. Samme med bekkenløsningen. Men der er jeg heldig og har flink kiropraktor og fysio som hjelper meg mye.
I forhold til smertene i magen blir også disse værre utover dagen. Så etter kl 17 er det ikke mye positivt å si om meg;-)
Igår måtte jeg i seng halv 10 stuptrøtt. Men godt å sove lenge da, selv om natten blir oppstykket pga tissetur/er. Mini er periodevis utrolig aktiv, veldig fasinerende:-)
Nå skal jeg og Adena inn til hundefestivalen som blir arrangert på jobben til mannen. Men jeg orker bare en liten time da, men bedre enn ingen ting:-)

Ukes oppdatering
- På vei: 30+1
- Igjen til termin: ca 10 uker igjen:-)
- Trimester: 3 trimester
- Neste kontroll: Jordmor time i midten av november.
- Ultralyd: ikke flere planlagt ultralyder, men mulig det blir en til for vekstestimering om noen uker
- Utålmodig: Begynner å bli litt lei av mye vondter i tillegg til magesmertene, så måtte tiden gå fort.
- Nye innkjøp: ingen siden forrige uke
- Vektendring: 6 kg opp
- Aktivitet: Kjenner spark hver dag nå, en skikkelig turner. Kjenner både at han hikker, i tillegg til at han har begynt å sparke i ribbeina.
- Tungt: Begynner å kjenne det nå ja, spesielt i bekkenet og litt i ribbeina/mellomgulvet.
- Hodet festet: Nei, han satt i seteleie da vi var på UL.
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. I tillegg har jeg mye smerter i mellomgulvet og ribbeina. Slitsomt og kjenner jeg begynner å bli mer tungpustet. Har og begynt å få litt vann i kroppen.
- Sykemeldt: Går på AAP, men har jobbet 40 % de 3-4 siste mnd. Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Planen er å jobbe 30-40 % frem til permisjon. Håper det skal gå bra:-)

Ukes oppdatering
- På vei: 31+0
- Igjen til termin: ca 9 uker igjen
- Neste kontroll: Jordmor time onsdag 12 nov.
- Utålmodig: Begynner å bli litt lei av mye vondter i tillegg til magesmertene, så måtte tiden gå fort.
- Nye innkjøp: madrass til sprinkelseng og vugge, stellekommode til rommet, Stellematte, stelleveske.
- Mage: Nå vokser magen godt.
- Vektendring: 7 kg opp
- Barnerom: Rommet er ryddet utav og sprinkelsengen er montert.
- Matkick: spiser mye Sharon og drikker fruktte.
- Høygravid: noen uker til enda.
- Tanker om fødselen: Gruer meg ganske mye egentlig, men det må jo bare gå;-) Begynner å kjenne på at det nærmer seg og bekymrer meg ganske mye. Skulle ønske der var en lettere måte å få han ut på (tenker ikke som i keisersnitt).
- Sykemeldt: Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Planen er å jobbe 30-40 % frem til permisjon. Håper det skal gå bra.

Kjenner jeg blir galen på mannen av og til. Han er omsorgsfull å alt det der, men han har NULL forståelse når det kommer til bekymringene mine i forhold til fødsel og tanker rundt det. Å du som han er så har han planlagt å inn å jobbe med en kollega idag utenom arbeidstid. Så da blir jeg sittende alene IDAG og. Er alene hjemme så å si hver dag ellers og. Da har han null forståelse for at det er slitsomt å gå hjemme pga mye smerter.
Idag er en slik dag da alt bare er tungt å vanskelig å fullt av bekymringer. Bah...

Godt det straks er helg og jeg får ha mannen hjemme i 2 dager. Jeg er sliten og lei og frustrert og bekymret.
Mandag ble vi sendt inn på føden en tur. Ctrl registrering, UL, urinprøve og BT. Er så lei av det nå. Å igjen fant de ingenting. BT var litt høyere enn normalt, men d kunne komme av en stresset situasjon.
Så ingen som vet hvorfor jeg har så intens hodepine og smerter i mellomgulvet og det området. Utrolig sliten for tida. I tillegg tok de vekstestimering, og fant at lillegutt var ca 1500 g 31+1. Så han er litt liten.

Onsdag var mannen og jeg på rutinekontroll hos JM. Hun bad oss følge litt ekstra med i forhold til smertene osv. Så skal jeg tilbake til henne om 2 uker. Nå er det litt sovetid. Er så utrolig tett og vil sove hele tiden...
Kroppen min liker rett å slett ikke å være gravid:(

Ukes oppdatering
- På vei: 32+0
- Måned: 8. svangerskapsmåned
- Igjen til termin: ca 8 uker igjen
- Neste kontroll: Jordmor time i slutten av mnd.
- Nye innkjøp: har bestilt meg to ammebh.
stokke newborn sete, Emmaljunga city cross air + bag, gasskluter og vaskekluter, sengtøy, laken og en sparkedress, madrass til sprinkelseng og vugge, stellekommode til rommet, Stellematte, stelleveske.
- Vektendring: 7 kg opp
- Matkick: ikke noe særlig
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. I tillegg har jeg mye smerter i mellomgulvet og ribbeina. Slitsomt og kjenner jeg begynner å bli mer tungpustet. Har og begynt å få litt vann i kroppen. I tillegg til dette har jeg mye vondt i hode pga ekstreme smerter i nakke og skuldre. Stress:(
- Høygravid: nærmer seg nå:-)
- Tanker om fødselen: Gruer meg ganske mye egentlig, men det må jo bare gå;-) Begynner å kjenne på at det nærmer seg og bekymrer meg ganske mye. Skulle ønske der var en lettere måte å få han ut på (tenker ikke som i keisersnitt).
- Sykemeldt: Å håper å klare å jobbe delvis helt frem til permisjon. Planen er å jobbe 30-40 % frem til permisjon. Håper det skal gå bra.

Jeg er sååå lei nå. At det aldri skal stoppe med plager. Nå har jeg hodepinen og svimmelhet/kvalme i tillegg. Har og begynt å få endel vann i kroppen. Vekta skyter i være og jeg er rimelig deppa for tiden. Sliten av å ha vondt, og som legen så fint sa: jeg syns du har hatt nok nå, hvor mye mer uheldig kan en være.
Var og snakka med en annen JM igår om hvordan jeg skal takle alle smertene og bekymringene. Greit nok det, men det tar jo ikke bort smertene dessverre. Å hvor enkelt er det å tenke positivt når en har hatt smerter siden uke 18... Har ikke tall på antall sykehusbesøk, legebesøk, kontroller osv. Jeg er sååå lei, men samtidig vet jeg at han har det best der han er i noen uker til. Håper han kommer en uke før termin eller noe. Tror ikke jeg orker å gå overtid. Jeg gråter mye og er mye frustrert. Har måttet gi opp jobben og gjør nesten ingenting nå. Kjeder meg bare hjemme på sofaen eller i senga. Gleder meg til å få kroppen tilbake og ha mulighet til å gå turer og kjenne at kroppen fungerer. Savner turer med hundene. Gleder meg til turer med både hunder og beibis:-)

Sender deg en stor klem ❤️

Ukes oppdatering
- På vei: 33+0
- Måned: 8. svangerskapsmåned
- Igjen til termin: ca 7 uker igjen
- Neste kontroll: Jordmor time på onsdag som kommer.
- Utålmodig: Er skikkelig Utålmodig og lei nå. Mest pga alle vondtene og smertene og alle usikkerheten.
- Nye innkjøp: laken til vuggen
stokke newborn sete, Emmaljunga city cross air + bag, gasskluter og vaskekluter, sengtøy, laken og en sparkedress, madrass til sprinkelseng og vugge, stellekommode til rommet, Stellematte, stelleveske.
- Vektendring: 8 kg opp
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. I tillegg har jeg mye smerter i mellomgulvet og ribbeina. Slitsomt og kjenner jeg begynner å bli mer tungpustet. Har og begynt å få litt vann i kroppen. I tillegg til dette har jeg mye vondt i hode pga ekstreme smerter i nakke og skuldre. Stress
- Humør: Mye deppet og lei meg av hele greia. Heldigvis har jeg en god mann og familie rundt meg. Men det tærer på.
- Høygravid: nærmer seg nå. 12 dager til idag tror jg.
- Sykemeldt: Klarer nesten ikke jobben noen ting nå pga så mye smerter. Men prøver å jobbe 10-20 % i uken...

Nyter en rolig morgen alene. Sovet elendig de siste nettene, så passer på å nyte morgenene. Julelys og fyr i ovnen. Snart vokner vel huset. Hundene vil ut på tur. Vi har besøk av svigers i helga, så jeg må bare klare å roe ned og ikke stresse.
Imorgen tror jeg det blir en tur på julemarked hvis formen min er ok. Deilig å gjøre noe helt annet og ikke bare tenke på alt trøbbelet. 34 uker i morgen. Så det nærmer seg jo sakte men sikkert:-)

Ukes oppdatering
- På vei: 34+1
- Måned: 9. svangerskapsmåned
- Igjen til termin: ca 6 uker igjen
- Neste kontroll: Jordmor time på torsdag som kommer.
- Ultralyd: ikke flere planlagt ultralyder.
- Utålmodig: Er skikkelig Utålmodig og lei nå. Mest pga alle vondtene og smertene og alle usikkerheten.
- Nye innkjøp:
- Vektendring: 9,5 kg opp
- Plager: Sliter fremdeles med mye magesmerter og er mye sliten. Håper bare de skal gi seg snart, for det er veldig slitsomt å gå å ha det slik. I tillegg har jeg mye smerter i mellomgulvet og ribbeina. Slitsomt og kjenner jeg begynner å bli mer tungpustet. Har og begynt å få litt vann i kroppen. I tillegg til dette har jeg mye vondt i hode pga ekstreme smerter i nakke og skuldre. Stress
- Humør: Mye deppet og lei meg av hele greia. Heldigvis har jeg en god mann og familie rundt meg. Men det tærer på.
- Høygravid: nærmer seg nå. 4 dager til
- Sykemeldt: Klarer nesten ikke jobbe noen ting nå pga så mye smerter. Men prøver å jobbe 20-30 %.

Mye Kynnere og nedpress for tiden. Å lillegutt er helt turbo i magen. Gleder meg til julefeiring, men gleder meg enda mer til vi bikker over i januar 2015.

Back
Topp