Treningstråd

Har fjøs så føler lite på behovet for å værr aktiv ellers. Steller mer fjøset enn vanlig for å være i aktivitet hver dag. Men så hadde jeg en tur opp til svigers her om dagen, og da reiv det godt i lår og rumpe så trur kanskje jeg skulle gått litt mer

Har endelig våkna nok til å gå på fjelltur etter gamalt.. :happy:
jogging er uaktuelt, føle puppane skal ramla av bare eg går hardt i ulendt terreng..:confused:

Å kva i alle daga skjer med den manglande kondisen? Følte han forsvant i det samme eg pissa på pinnen..:banghead: fryktelig frustrerande!:banghead:
Signerer den, hva skjer med kondisen? :hilarious: Går alltid trappene på jobb, uansett hvor mange etasjer, men nå er det jo pust og pes etter en liten trapp :hilarious:

Trener fortsatt en gang i uka hos fysioterapeuten, for så å få behandling. Ellers er det minimalt jeg kan gjøre. Hypermobilitet +graviditet er utrolig tungt. Veldig lite som skal til før det trigger smerter og plager.:shifty: Har hatt problemer med at armene dovner av bare jeg gjør enkelt husarbeid om dagen. :arghh: Tidligere kom følelsen tilbake etter kort tid. Nå sist manglet jeg følelsen i flere fingre i tre dager. :shifty:Ble heldigvis bra igjen etter behandling... Og jeg er bare 18+4 :arghh: Jizez....

Heldigvis holder bekkenet seg ok med trening/behandling og minimum belastning ellers :rolleyes::hilarious::hilarious::hilarious:
Så flott at du får til en dag i uka og at det hjelper :)

Samme her, kondisen ble borte over natta :dead: er syrefest i beina så fort jeg har gått opp trappa hjemme :wacky: ta på sko er allerede et lite helvete, spent på hvordan det blir om noen måneder o_O

Me har å sjå fram til:playful:
Godt det ikkje bare er meg så mista kondis over natta, da er det vertfall innenfor normalen..:facepalm:

Har hatt en deilig start på det nye året med både lange skiturer på hytta (heftig pesing opp bakkene :hilarious:) og en 15 km joggetur i sola i dag :joyful: Som førstegangs har jeg vært veldig spent på hvordan formen kom til å være, men har så langt ikke kjent noen vondter eller ubehag ved trening. Er 22+0 i dag, så kryss i taket for hver dag det fortsetter slik fremover :gen053

Startet graviditeten med min vanlige jogging, ble fort både dårlig i pust og vondt i hofte. Så det ble det satt en stopper for. Styrketrening utgikk også da jeg har vært veldig trøtt og har hatt null energi uansett om jeg har vært på jobb eller hatt fri. Har gått endel lange turer med hunden, så har ikke vært helt stillesittende. Men i dag (20+3)så fikk jeg treningsånden over meg! Satt meg ned og ordnet et «gravid» - styrkeprogram for å gjøre hjemme. Med fokus på bekkenbunn, kjernemuklatur, rygg og bein. Bestemte meg så for å bare kjøre igjennomxsmile9 og allerede kjenner jeg at korsryggen er bedre:smiley-angelic002Har nå satt meg mål om å trene dette programmet ihvertfall 3 dager i uken.

Startet graviditeten med min vanlige jogging, ble fort både dårlig i pust og vondt i hofte. Så det ble det satt en stopper for. Styrketrening utgikk også da jeg har vært veldig trøtt og har hatt null energi uansett om jeg har vært på jobb eller hatt fri. Har gått endel lange turer med hunden, så har ikke vært helt stillesittende. Men i dag (20+3)så fikk jeg treningsånden over meg! Satt meg ned og ordnet et «gravid» - styrkeprogram for å gjøre hjemme. Med fokus på bekkenbunn, kjernemuklatur, rygg og bein. Bestemte meg så for å bare kjøre igjennomxsmile9 og allerede kjenner jeg at korsryggen er bedre:smiley-angelic002Har nå satt meg mål om å trene dette programmet ihvertfall 3 dager i uken.
Så deilig! Et program som det er mulig å dele? Eller har du kanskje tips til noen gode nettsider å kikke på? Tenker det blir mer og mer aktuelt med styrkeprogram hjemme i tiden framover, men har litt lite inspirasjon akkurat på det området kjenner jeg :happy:

Nå føler jeg endelig at jeg kan kaste meg på den tråden her jeg og! Denne valpen har virkelig klart å dra rumpa mi opp av sofaen :hilarious: Idag har vi sparket tur i 1 time :singing: Det var så morro :joyful:
Vi går tur på 40 min hver dag også :woot:

Så deilig! Et program som det er mulig å dele? Eller har du kanskje tips til noen gode nettsider å kikke på? Tenker det blir mer og mer aktuelt med styrkeprogram hjemme i tiden framover, men har litt lite inspirasjon akkurat på det området kjenner jeg :happy:

Jeg søkte bare på styrkeprogram for gravid, så la jeg bare sammen de øvelsene jeg likte best. Det jeg har av utstyr er:
- treningsstrikk til å ha rundt bein
- stort treningsstrikk i to forskjellige tykkelser
- en kettlebell (kan bruke det man har feks. vannflaske, sekk med bøker, etc)
- doorgym som henges i dørkarmen for pullups
- en enkel vektstang + vektskiver på tilsammen 20kg(kjøpt på xxl, men typ som denne https://www.biltema.no/fritid/treni...VKGCVft4pK61h7iN0-rHrjb41qkUvzb8aAtFJEALw_wcB)

Men er absolutt ikke nødvendig med så mye utstyr, kommer langt med bare strikkene og noe tungt til formen melder seg! Har lagt to øvelser så jeg kan velge hva jeg vil utifra form og styrke. Husk også å aktivere kjernemuskulaturen riktig så magen ikke ser ut som en pyramide.

Treningsprogram Preggo Edition

1. Pull-up m/strikk i doorgym så 3 x så mange reps du klarer
eller
roing med strikk + dips på kasse, bord eller sofa 3 x 12

2. Utfall med eller uten vekt 3 x 12

3. Glutebridge eller hipthrust med fokus på bekkenbunnsmusklaturen 3 x 12

4. Pushup enten på knær eller forhøyet på et bord 3 x så mange du klarer

5. Knebøy med strikk og eventuelt ekstra vekt 3 x 12
eller
Markløft 3 x 12

6. Firfotstående diagonalhev 3 x 12

7. Bekkenbunntrening liggende med rull under knær (knipeøvelse) 5 x 5 sek, 5 x 10 sek

8. Bicep curl med vekt 3 x 10

9. Planken 2 x 45 sek

Og ja det er ganske mange øvelser, men det er bare å kutte ut de man ikke vil eller gjennomføre hele programmet:D

Etter en veldig lat og rolig desember har jeg bestemt meg for å trene/tøye/gjøre bekkenbunnsøvelser hver dag fremover nå :glasses1 I dag ble det 25 minutters styrketrening (fulgte en youtubevideo) og 10 minutter med tøying :thumleft

Venter på oppstart med gruppetimer for gravide og gravidsvømming nå i januar, men får se når/om det blir med disse innstrammingene? :dead: Hadde gleda meg skikkelig :(

Håper det er flere som får nytt det deilige vinterværet som er om dagen, iallfall her på østlandet :happy: Hadde en deilig runde ute i dag, lett jogg på knakende snø med sol i ansiktet :joyful: Gjør virkelig underverker å komme seg ut i frisk luft og dagslys. Nå er det tid for en runde kniping:p

Fikk gått noen korte turer i sola i forrige uke. I går var første trening og behandling hos fysioterapeuten igjen etter jul/nyttår. Hadde siste den 22.12
Deilig å få litt behandling igjen, men kjenner det godt på kroppen i dag. :oops:

Har vært flink å tatt det med ro i romjula, og hørt på symptomer, så nå har "plagene" gått fra en aktiv fase over til latent. :rolleyes: Bedring der altså, det er deilig! Fått noen hjemmeøvelser så tenkte jeg skulle begynne å ta de en gang i uka. Da blir det trening to ganger i uka- så det blir forhåpentligvis bra :rolleyes: Skal kjøpe strikk neste gang jeg er hos fysioterapeuten :smug:

Har satt meg som mål nå etter nyttår å komme meg på tur hver dag jeg har fri/er sykemeldt. Så denne uken ble det 2 km tur torsdag og 4 km igår (ble litt i overkant mye med bekkenlåsning og oppoverbakke nesten hele veien) og en kort tur idag med vogn og 2 åring oppi til og fra butikken (men oppover hele veien hjem) :)

Har begynt på gravidtrening nå, en gang i uka, virker kjempebra foreløpig :joyful:
Og jeg har innsett at jeg ikke klarer å gå så mye uten at bekkenet krangler og jeg får nedpress, så jeg har kjøpt en billig ergometersykkel. Får inn en sykkeltur på minimum 30 minutter de dagene jeg ikke trener :)

I dag skulle jeg til fysioterapeuten for trening og behandling - siden det var nydelig sol parkerte jeg et stykke unna for å gå bort da jeg hadde passe god tid. Det jeg ikke tenkte over var at det var 12 kuldegrader og nyvasket hår. :hilarious: Ble en kald affære! (hadde heldigvis lue) Men jeg fikk trent og gjort behandling! Tok en liten runde i byen på vei til bilen også, så fikk inn en del skritt i tillegg. :rolleyes: Hadde dog glemt at jeg skulle lage hjemmelag lasagne til middag, så nå kjenner jeg det godt i bekkenet! :oops:

Fikk kjøpt treningssrikk i dag, så nå kan jeg legge til noen øvelser på hjemmetreningen også. :rolleyes:

Har hatt god fremgang i forhold til treningen, og fått gode resultater så nå planlegger vi å trappe ned på behandling - men opprettholde trening og muligens prøve å øke litt. :smug: Spent på hvordan det går. :rolleyes:

Hvordan står det til på treningsfronten om dagen? :happy: Kjenner magen har vokst og 'tynger' litt mer nå (25+0), men får likevel tatt meg et par joggeturer i uka. Litt avhengig av vær og føreforhold, selvsagt:wacky: Spent på hvor lenge det varer!

Ellers fyller jeg på med en del gåturer, gjerne en liten runde før jobb ('går til kontoret':hilarious:), og en etter middag. Styrketrening blir det heller lite med uten tilgang til treningssenter..

Hvordan står det til på treningsfronten om dagen? :happy: Kjenner magen har vokst og 'tynger' litt mer nå (25+0), men får likevel tatt meg et par joggeturer i uka. Litt avhengig av vær og føreforhold, selvsagt:wacky: Spent på hvor lenge det varer!

Ellers fyller jeg på med en del gåturer, gjerne en liten runde før jobb ('går til kontoret':hilarious:), og en etter middag. Styrketrening blir det heller lite med uten tilgang til treningssenter..
Så sprek du er så jogger :woot:
Holder meg til gåturer, og føler meg som en liten hval når jeg peser avgårde i oppoverbakkene:hilarious:
Er også 25 uker (+2) og kjenner at det blir tyngre å være meg :p

Heldige dere som klarer å jogge! Har ikke sjans pga bekkenlåsning. Men prøver å gå tur så ofte jeg kan, klarer som oftest ikke mer enn 2 km pga. bekkenet og at jeg får sykt fort hold/sting. Var på svømming igår men det var bare skikkelig ubehagelig, følte meg sykt tung når jeg skulle opp og ned fra vannet og det var tungt å puste når jeg hadde hele kroppen under vann :hungover:

Styrketrening har det blitt skrekkelig dårlig med her i gården, selv om det er en type trening jeg liker godt til vanlig... Har ingen gode unnskyldninger heller! (Slet med kvalme og lavt blodtrykk i starten, men det er lenge sida nå). Har fått gått noen mil på ski på helgene i nydelig vintervær, og ellers fått hverdagsmorsjon gjennom mye snømåking. Sliter litt med kynnere og bekkensmerter, men så lenge jeg tar det litt med ro så går det ganske greit :)

Men jogging - jeg tar av meg hatten, altså! :nailbiting::smiley-bounce016

Back
Topp