Hvertfall ikke verre, så det er fintHihi samme her. Brukte aldri ringer før vi ble gift, men nå føles det skikkelig rart å gå uten. Gjør det, det blir koselighvordan er hovenheten i dag? Bedre?
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvertfall ikke verre, så det er fintHihi samme her. Brukte aldri ringer før vi ble gift, men nå føles det skikkelig rart å gå uten. Gjør det, det blir koselighvordan er hovenheten i dag? Bedre?
![]()

Åh. Så spennende! Nå nærmer det segJordmortime uke 36
Blodtrykk: 109/71
Ødem (0-4): 0-1
Urinprøve, protein: negativ
Leie: hodeleie, festet
Hjertefrekvens: 130
Kjenner liv: +
Nevnte at gifteringen måtte av nå, så ikke noe særlig ødem utover det. Hun spurte om jeg kjenner liv, og ja, jeg kjenner liv, men det har endret veldig karakter. Fra å være boksekamp og sparkebonansa til å være mer åling, flytte seg hit og dit og ja. Men jeg nevnte at jeg husker fra sist svangerskap at jordmor nevnte at det fort kunne bli sånn rundt nå når baby ble mer koordinert og det var trangt om plassen. Nevnte at jeg nå i større grad må fokusere og kjenne etter for å kjenne liv. Tidligere har jo den lille egentlig bare redd oppmerksomheten min med sparkene sine. Ble spurt om det hadde bekymret meg og ble påminnet at jeg ikke måtte være redd for å ringe føden om jeg følte jeg kjente lite liv. Men altså, jeg kan rekke å tenke at jeg i dag føler jeg har kjent lite liv, men for første gang den dagen da satt meg ned og kjent etter, og da har jeg jo kjent liv. Men det er bevegelser jeg ikke merker om jeg ikke kjenner etter. Og hver gang jeg setter meg ned og kjenner etter så kjenner jeg jo heldigvis liv.
Det føltes greit å få sjekket hjerterytmen hvertfall og den var slik den skulle være og en fin bekreftelse på at den lille fortsatt har det bra. Hun sjekket jo også leie, og måtte grave godt ned i bekkenet for å finne hodet. Og hun syntes at det nå virket som at lille har festet seg godt med hodet ned. Jeg syns jo det i seg selv forklarer hvorfor bevegelsene har endret karakter. Fra å turne rundt inni der, sitte litt, og ha litt 360 boksetrening, til å nå sitte fast med hodet i bekkenet. Ja, jeg syns det forklarte mye og var betryggende egentlig. Også ble jeg ganske stolt og måtte til og med skryte til enkollega da jeg kom på jobb etter timen om hvor bra baby dette er som har festet seg med hodet ned og greier! Da nærmer vi oss klare da
Spurte jordmor om hvor lenge man kan gå uten igangsettelse. Jeg er forberedt på å føde nærmere termin denne gangen egentlig, men samtidig er det jo ikke alltid slik at man føder tidligere med neste, så syns jo det er greit å tenke litt på det. Jeg kunne jo personlig gjerne tenke meg å gå litt lengre enn de 10-12 dagene om det ikke utgjør fare for baby, bare for å gi kroppen tid til å sette i gang selv, om det skulle bli nødvendig. Men det var ikke å anbefale sa hun, men hvis jeg kommer til terminkontrollen hos henne og ingenting har skjedd innen det, så skulle vi ta en prat om hva jeg eventuelt kan gjøre for å få litt fart på sakene. Så vi får se, tar det litt som det kommer. Følger jeg i mamma sine fotspor kommer neste nærmere termin, men følger jeg i min bestemors fotspor, så er det virkelig bare å smøre seg med tålmodighet
Ellers hadde jeg skrevet noen stikkord til fødebrev som vi gikk igjennom:
- Badekar som smertelindring
Fikk tips om å si det da vi ringer slik at de kan klargjøre det.
- Ønsker ikke lystgass
- Naturlig smertelindring
- Enkle og tydelige beskjeder
Snakket litt rundt hvordan jeg gikk i en boble sist og det var vanskelig å kommunisere for meg, og at jeg har veldig glad for hvor godt de brøt inn i bobla for å nettopp gi kort og konkret informasjon til meg underveis. Jordmor nevnte at jeg egentlig kan skrive litt om tidligere fødsel og nettopp dette om åssen jeg følte meg litt borte og slikt. Så skriver om dette punktet litt tenker jeg.
- Studenter velkomne
- Baby skal få k-vitamin
Alle får jo dette, men jeg var fjern også etter fødsel pga komplikasjonene, så kan ikke huske når eller at de spurte. Så tenkte at det kan stå i fødebrevet så er mitt samtykke gitt nå når jeg faktisk er til stede.
- Sen avnavling?
Satte som spørsmål ved denne, da jeg har skjønt det egentlig er rutine ved de fleste sykehus. Det kunne hun bekrefte at det er også ved mitt. Hun sa jeg godt kunne la det stå om jeg ønsket, men at det er rutine.
Tenker å fortsette å ha stikkordsform øverst. Også skaljeh skrive en liten tekst slik jordmor tipset om, om sist fødselsopplevelse hvordan jeg opplevde den og om det er noe jeg gruer/gleder meg til og litt om kommunikasjon etc. Så nå har jeg hvertfall noe i stikkordsform i mappen med papirer, også skal jeg få skrevet det ferdig nå en av de neste dagene. Så blir jeg relativt klar da!
Ja! Straks permisjonÅh. Så spennende! Nå nærmer det seg![]()
Da er man virkelig nære 
Åh. Så deilig å ha kunnet jobbet så lenge! Jeg har bært i 100% svangerskapspenger i flere uker. Kjeder meg ihjeeelJa! Straks permisjonDa er man virkelig nære
![]()

Ja, heldigvis å ha en jobb som er skånsom for kroppen og med stor fleksibilitet. Skjønner godt at det blir litt kjedelig med mye hjemmeside, men har kanskje fått gjort mer i hus og hjem da? Her er nesten alt spart til permisjonenÅh. Så deilig å ha kunnet jobbet så lenge! Jeg har bært i 100% svangerskapspenger i flere uker. Kjeder meg ihjeeel![]()
Denne ungen må vente til nære termin med å komme så jeg rekker å få ting klart 
Hahah! Ja. Her er liksom alt ferdig. Så jeg driver med sanne tulle ting når jeg har energi til det! Som å beise og vakuum pakke klærJa, heldigvis å ha en jobb som er skånsom for kroppen og med stor fleksibilitet. Skjønner godt at det blir litt kjedelig med mye hjemmeside, men har kanskje fått gjort mer i hus og hjem da? Her er nesten alt spart til permisjonenDenne ungen må vente til nære termin med å komme så jeg rekker å få ting klart
![]()
Men de siste ukene har det skjedd lite..
Så deilig å være ferdig da! Og godt å ha tid til ekstratingene syns jeg! Vakuumpakke klær faktisk. Er det de større størrelsene du vakuumpakker? Spares det mye plass på det?Hahah! Ja. Her er liksom alt ferdig. Så jeg driver med sanne tulle ting når jeg har energi til det! Som å beise og vakuum pakke klærMen de siste ukene har det skjedd lite..
ja! Baby må holde seg inne, så ikke det blir såå stress![]()
Hvertfall småting som tas i bruk med engang, bleier, klær og seng lxm. Fødebagen har jeg heller ikke orka å starte på... haha. Har hatt stort behov for å få ting i orden da, men klarer ikke for mange ting av gangen. Hatt litt småprosjekter med å få vasket og organisert i huset, og mens det pågår så klarer jeg ikke følge opp vanlig husarbeid, så her er visst 2 ting det jeg får til av gangen. Enten jobb og vanlig husarbeid, jobb og småprosjekter eller jobb og klargjøre babyting
Og i perioder kun jobb, haha. Mannen holder jo i mye av det vanlige husarbeidet, men han får jo storparten av jobben med å underholde toåringen og må hoppe mye på trampoline. Så ja, her er det tidvis kaoshus 
Ja. Får så mye mer plass når jeg vakuum pakker klærne. Har ikke så mye lagring hjemme. Så det er helt topp!Så deilig å være ferdig da! Og godt å ha tid til ekstratingene syns jeg! Vakuumpakke klær faktisk. Er det de større størrelsene du vakuumpakker? Spares det mye plass på det?
Nå stresser jeg minimalt og tenker at det uansett ordner seg. Men hadde vært deilig å føle ting er klart for baby før den bestemmer seg for å kommeHvertfall småting som tas i bruk med engang, bleier, klær og seng lxm. Fødebagen har jeg heller ikke orka å starte på... haha. Har hatt stort behov for å få ting i orden da, men klarer ikke for mange ting av gangen. Hatt litt småprosjekter med å få vasket og organisert i huset, og mens det pågår så klarer jeg ikke følge opp vanlig husarbeid, så her er visst 2 ting det jeg får til av gangen. Enten jobb og vanlig husarbeid, jobb og småprosjekter eller jobb og klargjøre babyting
Og i perioder kun jobb, haha. Mannen holder jo i mye av det vanlige husarbeidet, men han får jo storparten av jobben med å underholde toåringen og må hoppe mye på trampoline. Så ja, her er det tidvis kaoshus
![]()

Så lurt! Hadde jeg ikke tenkt på at var en mulighet engangJa. Får så mye mer plass når jeg vakuum pakker klærne. Har ikke så mye lagring hjemme. Så det er helt topp!
Haha. Jeg hadde fått fnatt om ikke alt var klart. Men adhd hjernen min tar litt overhånd iblant.
Men når du er i full jobb så kan jeg jo forstå at det blir litt mye![]()
Skal jeg huske på! For er virkelig mye som skal lagres i denne fasen i livet 
Er jo naturlig da, men håpløst å planlegge for dette tempoet her Ja. Jeg ble skikkelig overrasket hvor flate de klærne ble.Så lurt! Hadde jeg ikke tenkt på at var en mulighet engangSkal jeg huske på! For er virkelig mye som skal lagres i denne fasen i livet
Haha, ja, var klar mye tidligere med førstemann. Mens nå føler jeg vell mer at det ordner seg uansett. Og har hatt mye å gjøre på jobb og, så har ikke vært så mye overskudd. Også gjør jeg jo ting i sneglefart, blir nesten sprø av meg selv. Det går så tregtEr jo naturlig da, men håpløst å planlegge for dette tempoet her
![]()

Har så lite tro på det mageformgreiene, men for all del, kan jo være en liten gutt inni der.

Ikke sant! Helt rart å tenke på at det nå regnes som født til termin. Klarer ikke helt å ta det innover meg merker jegUke 39!!!![]()
![]()
Jeg også koste meg veldig med de siste ukene av svangerskapet sist gang, tross plager, var en slags sorg over at det snart var over, selvom jeg jo gledet meg enormt til å møte lille også. Og kjenner allerede på det du sier om å virkelig nyte alenetiden med mini før lille kommer og snur alt på hodet. Irriterende med sånne folk som skal fortelle deg hva du føler, nei, drit i dem![]()

Hehe nei det er overraskende vanskelig å ta inn over seg synes jegIkke sant! Helt rart å tenke på at det nå regnes som født til termin. Klarer ikke helt å ta det innover meg merker jeg
Syns det var så rart at det ikke ble akseptert da jeg sa jeg egentlig nyter den siste tiden med bare et barn. Jeg ville jo tenkt at det gir veldig mening. Menmen, måtte bare klage litt, også skal jeg være flink å fokusere på det positive selv. For jeg og mini har virkelig mange timer med masse kos nå, og det er veldig stasOgså har det heldigvis ikke ramlet inn mange meldinger osv, begynner det så må jeg nok bare koble av så jeg slipper å utsette meg for det.
Godt vi er flere som føler det egentlig er fint og på sluttenBlir jo en slags sorg å vite t det gamle livet nå endres så brått for alltid. Men, det er for all del en fin ting altså, men litt fint å da få nyte de siste dagene med livet slik det er nå
![]()
husker at helt fram til jeg hadde storesøster i armene så føltes det så surrealistisk 

Ja, ikke sant. Skjønner det vell ordentlig når lille ligger der i armene.Hehe nei det er overraskende vanskelig å ta inn over seg synes jeghusker at helt fram til jeg hadde storesøster i armene så føltes det så surrealistisk
Ja det gir jo veldig mening, og spesielt når du sier at det er sånn for deg, så er det jo spesielt å begynne å betvile det, veldig merkelig. Ja du får prøve å bare skyve alt det unna, også fokusere på deg og dere og alt det positive
Absolutt! Føler det er veldig naturlig å ha de to følelsene samtidig, å glede seg veldig over det nye som kommer men også ta et øyeblikk for å sette pris på hvordan det er akkurat nå, og også sørge litt over at livet plutselig vil endres så drastisk for mini.Skvise ut de siste øyeblikkene man får alene med dem lissom
![]()
Så kan jo være jeg hadde fått en bedre opplevelse av lystgassen om det var litt mindre hektisk da jeg fikk det.

Neste kontroll nå er jo terminkontroll! Tenk det! Blir spennende å se om jeg kommer dit.
Jeg husker jeg gikk i dusjen med bh på første gangen, for jeg skulle liksom ikke sjenere noen. Den ble fort kasta på gulvet til sist, men jeg hæler ikke ha noe på kroppen når jeg er uvel, da er alt ubehagelig 
Smart med bikinioverdel, kan jo være kjekt litt tidlig i forløpet når man fremdeles har overskudd til å tenke
Det har vært og er en glede å følge deg og dine oppdateringer, har jo liksom vært med hele veien syns jeg

Aww, så koselig at du nyter oppdateringeneSå fint og godt å få ferdig fødebrevet! Og veldig ålreit at ei til kan se på detJeg husker jeg gikk i dusjen med bh på første gangen, for jeg skulle liksom ikke sjenere noen. Den ble fort kasta på gulvet til sist, men jeg hæler ikke ha noe på kroppen når jeg er uvel, da er alt ubehagelig
Smart med bikinioverdel, kan jo være kjekt litt tidlig i forløpet når man fremdeles har overskudd til å tenke
Nå er baby straks her!! Tenk detDet har vært og er en glede å følge deg og dine oppdateringer, har jo liksom vært med hele veien syns jeg
![]()
Føler jo virkelig at du har vært med hele veien, veldig hyggelig det
Og skal ha med ei venninne som skal ta litt bilder og sånt, qå jeg tror kanskje jeg vil sette mer pris på bildene i ettertid om jeg har hatt på meg bikinitoppen, så spørs om jeg ikke bør be mannen passe litt på at jeg tar den på meg. Er så spent på fødselen nå. Grugleder meg veldig!
).