Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

Hihi samme her. Brukte aldri ringer før vi ble gift, men nå føles det skikkelig rart å gå uten. Gjør det, det blir koselig ❤️ hvordan er hovenheten i dag? Bedre? ☺️
Hvertfall ikke verre, så det er fint :) Om det forblir som dette så skal jeg si meg ganske fornøyd :hilarious:
 
Jordmortime uke 36
Blodtrykk: 109/71
Ødem (0-4): 0-1
Urinprøve, protein: negativ
Leie: hodeleie, festet
Hjertefrekvens: 130
Kjenner liv: +

Nevnte at gifteringen måtte av nå, så ikke noe særlig ødem utover det. Hun spurte om jeg kjenner liv, og ja, jeg kjenner liv, men det har endret veldig karakter. Fra å være boksekamp og sparkebonansa til å være mer åling, flytte seg hit og dit og ja. Men jeg nevnte at jeg husker fra sist svangerskap at jordmor nevnte at det fort kunne bli sånn rundt nå når baby ble mer koordinert og det var trangt om plassen. Nevnte at jeg nå i større grad må fokusere og kjenne etter for å kjenne liv. Tidligere har jo den lille egentlig bare redd oppmerksomheten min med sparkene sine. Ble spurt om det hadde bekymret meg og ble påminnet at jeg ikke måtte være redd for å ringe føden om jeg følte jeg kjente lite liv. Men altså, jeg kan rekke å tenke at jeg i dag føler jeg har kjent lite liv, men for første gang den dagen da satt meg ned og kjent etter, og da har jeg jo kjent liv. Men det er bevegelser jeg ikke merker om jeg ikke kjenner etter. Og hver gang jeg setter meg ned og kjenner etter så kjenner jeg jo heldigvis liv.

Det føltes greit å få sjekket hjerterytmen hvertfall og den var slik den skulle være og en fin bekreftelse på at den lille fortsatt har det bra. Hun sjekket jo også leie, og måtte grave godt ned i bekkenet for å finne hodet. Og hun syntes at det nå virket som at lille har festet seg godt med hodet ned. Jeg syns jo det i seg selv forklarer hvorfor bevegelsene har endret karakter. Fra å turne rundt inni der, sitte litt, og ha litt 360 boksetrening, til å nå sitte fast med hodet i bekkenet. Ja, jeg syns det forklarte mye og var betryggende egentlig. Også ble jeg ganske stolt og måtte til og med skryte til enkollega da jeg kom på jobb etter timen om hvor bra baby dette er som har festet seg med hodet ned og greier! Da nærmer vi oss klare da :laughing002

Spurte jordmor om hvor lenge man kan gå uten igangsettelse. Jeg er forberedt på å føde nærmere termin denne gangen egentlig, men samtidig er det jo ikke alltid slik at man føder tidligere med neste, så syns jo det er greit å tenke litt på det. Jeg kunne jo personlig gjerne tenke meg å gå litt lengre enn de 10-12 dagene om det ikke utgjør fare for baby, bare for å gi kroppen tid til å sette i gang selv, om det skulle bli nødvendig. Men det var ikke å anbefale sa hun, men hvis jeg kommer til terminkontrollen hos henne og ingenting har skjedd innen det, så skulle vi ta en prat om hva jeg eventuelt kan gjøre for å få litt fart på sakene. Så vi får se, tar det litt som det kommer. Følger jeg i mamma sine fotspor kommer neste nærmere termin, men følger jeg i min bestemors fotspor, så er det virkelig bare å smøre seg med tålmodighet :laughing002

Ellers hadde jeg skrevet noen stikkord til fødebrev som vi gikk igjennom:
- Badekar som smertelindring
Fikk tips om å si det da vi ringer slik at de kan klargjøre det.
- Ønsker ikke lystgass
- Naturlig smertelindring
- Enkle og tydelige beskjeder
Snakket litt rundt hvordan jeg gikk i en boble sist og det var vanskelig å kommunisere for meg, og at jeg har veldig glad for hvor godt de brøt inn i bobla for å nettopp gi kort og konkret informasjon til meg underveis. Jordmor nevnte at jeg egentlig kan skrive litt om tidligere fødsel og nettopp dette om åssen jeg følte meg litt borte og slikt. Så skriver om dette punktet litt tenker jeg.
- Studenter velkomne
- Baby skal få k-vitamin
Alle får jo dette, men jeg var fjern også etter fødsel pga komplikasjonene, så kan ikke huske når eller at de spurte. Så tenkte at det kan stå i fødebrevet så er mitt samtykke gitt nå når jeg faktisk er til stede.
- Sen avnavling?
Satte som spørsmål ved denne, da jeg har skjønt det egentlig er rutine ved de fleste sykehus. Det kunne hun bekrefte at det er også ved mitt. Hun sa jeg godt kunne la det stå om jeg ønsket, men at det er rutine.

Tenker å fortsette å ha stikkordsform øverst. Også skaljeh skrive en liten tekst slik jordmor tipset om, om sist fødselsopplevelse hvordan jeg opplevde den og om det er noe jeg gruer/gleder meg til og litt om kommunikasjon etc. Så nå har jeg hvertfall noe i stikkordsform i mappen med papirer, også skal jeg få skrevet det ferdig nå en av de neste dagene. Så blir jeg relativt klar da!
 
Jordmortime uke 36
Blodtrykk: 109/71
Ødem (0-4): 0-1
Urinprøve, protein: negativ
Leie: hodeleie, festet
Hjertefrekvens: 130
Kjenner liv: +

Nevnte at gifteringen måtte av nå, så ikke noe særlig ødem utover det. Hun spurte om jeg kjenner liv, og ja, jeg kjenner liv, men det har endret veldig karakter. Fra å være boksekamp og sparkebonansa til å være mer åling, flytte seg hit og dit og ja. Men jeg nevnte at jeg husker fra sist svangerskap at jordmor nevnte at det fort kunne bli sånn rundt nå når baby ble mer koordinert og det var trangt om plassen. Nevnte at jeg nå i større grad må fokusere og kjenne etter for å kjenne liv. Tidligere har jo den lille egentlig bare redd oppmerksomheten min med sparkene sine. Ble spurt om det hadde bekymret meg og ble påminnet at jeg ikke måtte være redd for å ringe føden om jeg følte jeg kjente lite liv. Men altså, jeg kan rekke å tenke at jeg i dag føler jeg har kjent lite liv, men for første gang den dagen da satt meg ned og kjent etter, og da har jeg jo kjent liv. Men det er bevegelser jeg ikke merker om jeg ikke kjenner etter. Og hver gang jeg setter meg ned og kjenner etter så kjenner jeg jo heldigvis liv.

Det føltes greit å få sjekket hjerterytmen hvertfall og den var slik den skulle være og en fin bekreftelse på at den lille fortsatt har det bra. Hun sjekket jo også leie, og måtte grave godt ned i bekkenet for å finne hodet. Og hun syntes at det nå virket som at lille har festet seg godt med hodet ned. Jeg syns jo det i seg selv forklarer hvorfor bevegelsene har endret karakter. Fra å turne rundt inni der, sitte litt, og ha litt 360 boksetrening, til å nå sitte fast med hodet i bekkenet. Ja, jeg syns det forklarte mye og var betryggende egentlig. Også ble jeg ganske stolt og måtte til og med skryte til enkollega da jeg kom på jobb etter timen om hvor bra baby dette er som har festet seg med hodet ned og greier! Da nærmer vi oss klare da :laughing002

Spurte jordmor om hvor lenge man kan gå uten igangsettelse. Jeg er forberedt på å føde nærmere termin denne gangen egentlig, men samtidig er det jo ikke alltid slik at man føder tidligere med neste, så syns jo det er greit å tenke litt på det. Jeg kunne jo personlig gjerne tenke meg å gå litt lengre enn de 10-12 dagene om det ikke utgjør fare for baby, bare for å gi kroppen tid til å sette i gang selv, om det skulle bli nødvendig. Men det var ikke å anbefale sa hun, men hvis jeg kommer til terminkontrollen hos henne og ingenting har skjedd innen det, så skulle vi ta en prat om hva jeg eventuelt kan gjøre for å få litt fart på sakene. Så vi får se, tar det litt som det kommer. Følger jeg i mamma sine fotspor kommer neste nærmere termin, men følger jeg i min bestemors fotspor, så er det virkelig bare å smøre seg med tålmodighet :laughing002

Ellers hadde jeg skrevet noen stikkord til fødebrev som vi gikk igjennom:
- Badekar som smertelindring
Fikk tips om å si det da vi ringer slik at de kan klargjøre det.
- Ønsker ikke lystgass
- Naturlig smertelindring
- Enkle og tydelige beskjeder
Snakket litt rundt hvordan jeg gikk i en boble sist og det var vanskelig å kommunisere for meg, og at jeg har veldig glad for hvor godt de brøt inn i bobla for å nettopp gi kort og konkret informasjon til meg underveis. Jordmor nevnte at jeg egentlig kan skrive litt om tidligere fødsel og nettopp dette om åssen jeg følte meg litt borte og slikt. Så skriver om dette punktet litt tenker jeg.
- Studenter velkomne
- Baby skal få k-vitamin
Alle får jo dette, men jeg var fjern også etter fødsel pga komplikasjonene, så kan ikke huske når eller at de spurte. Så tenkte at det kan stå i fødebrevet så er mitt samtykke gitt nå når jeg faktisk er til stede.
- Sen avnavling?
Satte som spørsmål ved denne, da jeg har skjønt det egentlig er rutine ved de fleste sykehus. Det kunne hun bekrefte at det er også ved mitt. Hun sa jeg godt kunne la det stå om jeg ønsket, men at det er rutine.

Tenker å fortsette å ha stikkordsform øverst. Også skaljeh skrive en liten tekst slik jordmor tipset om, om sist fødselsopplevelse hvordan jeg opplevde den og om det er noe jeg gruer/gleder meg til og litt om kommunikasjon etc. Så nå har jeg hvertfall noe i stikkordsform i mappen med papirer, også skal jeg få skrevet det ferdig nå en av de neste dagene. Så blir jeg relativt klar da!
Åh. Så spennende! Nå nærmer det seg ❤️
 
Åh. Så deilig å ha kunnet jobbet så lenge! Jeg har bært i 100% svangerskapspenger i flere uker. Kjeder meg ihjeeel :hilarious:
Ja, heldigvis å ha en jobb som er skånsom for kroppen og med stor fleksibilitet. Skjønner godt at det blir litt kjedelig med mye hjemmeside, men har kanskje fått gjort mer i hus og hjem da? Her er nesten alt spart til permisjonen :laughing002 Denne ungen må vente til nære termin med å komme så jeg rekker å få ting klart :smiley-ashamed004
 
Ja, heldigvis å ha en jobb som er skånsom for kroppen og med stor fleksibilitet. Skjønner godt at det blir litt kjedelig med mye hjemmeside, men har kanskje fått gjort mer i hus og hjem da? Her er nesten alt spart til permisjonen :laughing002 Denne ungen må vente til nære termin med å komme så jeg rekker å få ting klart :smiley-ashamed004
Hahah! Ja. Her er liksom alt ferdig. Så jeg driver med sanne tulle ting når jeg har energi til det! Som å beise og vakuum pakke klær :hilarious: Men de siste ukene har det skjedd lite..
ja! Baby må holde seg inne, så ikke det blir såå stress :hilarious:
 
Hahah! Ja. Her er liksom alt ferdig. Så jeg driver med sanne tulle ting når jeg har energi til det! Som å beise og vakuum pakke klær :hilarious: Men de siste ukene har det skjedd lite..
ja! Baby må holde seg inne, så ikke det blir såå stress :hilarious:
Så deilig å være ferdig da! Og godt å ha tid til ekstratingene syns jeg! Vakuumpakke klær faktisk. Er det de større størrelsene du vakuumpakker? Spares det mye plass på det?

Nå stresser jeg minimalt og tenker at det uansett ordner seg. Men hadde vært deilig å føle ting er klart for baby før den bestemmer seg for å komme :laughing002 Hvertfall småting som tas i bruk med engang, bleier, klær og seng lxm. Fødebagen har jeg heller ikke orka å starte på... haha. Har hatt stort behov for å få ting i orden da, men klarer ikke for mange ting av gangen. Hatt litt småprosjekter med å få vasket og organisert i huset, og mens det pågår så klarer jeg ikke følge opp vanlig husarbeid, så her er visst 2 ting det jeg får til av gangen. Enten jobb og vanlig husarbeid, jobb og småprosjekter eller jobb og klargjøre babyting :laughing002 Og i perioder kun jobb, haha. Mannen holder jo i mye av det vanlige husarbeidet, men han får jo storparten av jobben med å underholde toåringen og må hoppe mye på trampoline. Så ja, her er det tidvis kaoshus :laughing002
 
Så deilig å være ferdig da! Og godt å ha tid til ekstratingene syns jeg! Vakuumpakke klær faktisk. Er det de større størrelsene du vakuumpakker? Spares det mye plass på det?

Nå stresser jeg minimalt og tenker at det uansett ordner seg. Men hadde vært deilig å føle ting er klart for baby før den bestemmer seg for å komme :laughing002 Hvertfall småting som tas i bruk med engang, bleier, klær og seng lxm. Fødebagen har jeg heller ikke orka å starte på... haha. Har hatt stort behov for å få ting i orden da, men klarer ikke for mange ting av gangen. Hatt litt småprosjekter med å få vasket og organisert i huset, og mens det pågår så klarer jeg ikke følge opp vanlig husarbeid, så her er visst 2 ting det jeg får til av gangen. Enten jobb og vanlig husarbeid, jobb og småprosjekter eller jobb og klargjøre babyting :laughing002 Og i perioder kun jobb, haha. Mannen holder jo i mye av det vanlige husarbeidet, men han får jo storparten av jobben med å underholde toåringen og må hoppe mye på trampoline. Så ja, her er det tidvis kaoshus :laughing002
Ja. Får så mye mer plass når jeg vakuum pakker klærne. Har ikke så mye lagring hjemme. Så det er helt topp!

Haha. Jeg hadde fått fnatt om ikke alt var klart. Men adhd hjernen min tar litt overhånd iblant.
Men når du er i full jobb så kan jeg jo forstå at det blir litt mye :bag:
 
Ja. Får så mye mer plass når jeg vakuum pakker klærne. Har ikke så mye lagring hjemme. Så det er helt topp!

Haha. Jeg hadde fått fnatt om ikke alt var klart. Men adhd hjernen min tar litt overhånd iblant.
Men når du er i full jobb så kan jeg jo forstå at det blir litt mye :bag:
Så lurt! Hadde jeg ikke tenkt på at var en mulighet engang :laughing002 Skal jeg huske på! For er virkelig mye som skal lagres i denne fasen i livet :smiley-ashamed004

Haha, ja, var klar mye tidligere med førstemann. Mens nå føler jeg vell mer at det ordner seg uansett. Og har hatt mye å gjøre på jobb og, så har ikke vært så mye overskudd. Også gjør jeg jo ting i sneglefart, blir nesten sprø av meg selv. Det går så tregt :laughing002 Er jo naturlig da, men håpløst å planlegge for dette tempoet her :rolleyes:
 
Så lurt! Hadde jeg ikke tenkt på at var en mulighet engang :laughing002 Skal jeg huske på! For er virkelig mye som skal lagres i denne fasen i livet :smiley-ashamed004

Haha, ja, var klar mye tidligere med førstemann. Mens nå føler jeg vell mer at det ordner seg uansett. Og har hatt mye å gjøre på jobb og, så har ikke vært så mye overskudd. Også gjør jeg jo ting i sneglefart, blir nesten sprø av meg selv. Det går så tregt :laughing002 Er jo naturlig da, men håpløst å planlegge for dette tempoet her :rolleyes:
Ja. Jeg ble skikkelig overrasket hvor flate de klærne ble.

Ja. Ikke sant. Huff, jeg hadde ikke orket å gjort noe nå jeg. Føler meg som en svær hval som vugger bortover! :hilarious:
 
⏳Graviduke 36, 37 og 38 Oppsummert ️☀️

Uke + dag: uke 39(38+0)
Permisjonen startet forrige uke :happy093

Trimester: Tredje trimester

Prosent fullført: 94%

Baby - uke 39
Ca 3,4kg og 50cm lang.

Liv i magen
Fortsatt veldig annerledes fra tidligere, så må i større grad sette meg ned og fokusere på å kjenne etter, og kanskje dytte litt og be om litt respons. Dukker opp mye bevegelse innimellom og noen gode spark/dult som man ikke kan annet enn å få med seg. Men for det meste er det nå små forflytninger, hikking og andre småbevegelser som jeg sliter med å kjenne om jeg ikke virkelig har gått inn for det. Men sånn ellers er det jo egentlig liv jevnt og trutt gjennom døgnet da.

Formen
I dag og i går har jeg følt meg helt elendig. Totalt utslitt, energien har vært på bunn, kjenner meg tung i hodet og svimmel, pusten er tung og alt kjennes ut som et strev. Før dette har jeg egentlig følt meg i grei form, sliten såklart og får lett vondt i kroppen. Men klart å styre litt med mitt. Har vært mer kvalm i det siste, og kjenner at magesekken er i klem.

Humør
Ganske flat nå som jeg er så sliten. Litt nedstemt siden jeg føler jeg ikke får gjort noe med kaoset og ikke klarer å gjøre de små tingene for å klargjøre for baby. Og blir i det hele tatt nedstemt av å føle såpass på at alt er et ork. Men har det også veldig fint med mange kosestunder med mini ❤️

Søvn
Nå siste dagene har jeg vært veldig trøtt, i går sov jeg mye. Men var og våken endel midt i natta. Sover som oftest greit natta igjennom, men sliter med å sovne igjen om/når jeg våkner. Og må jo ofte tisse, som oftest har jeg klart å vente til nærmere morgenen, men da fått en veldig tidlig morgen, men ikke alltid det går og at jeg må opp å tisse iløpet av natta. I hovedsak er det jo kynnerne som presser på blæra og gjør at jeg akutt må tisse. Og kynnerne kommer døgnet rundt de.

Livmor/mage
Lite nytt, syns kanskje magen forandret seg og nesten opplevdes mindre etter at lille festet seg godt ned. Men usikker på om det bare er noe jeg tror. Fått beskjed om at jeg tydeligvis har guttemage da :laughing002 Har så lite tro på det mageformgreiene, men for all del, kan jo være en liten gutt inni der.

Kynnere
Fortsatt mye, kan kreve oppmerksomheten de. Kan komme rytmisk med lite mellomrom og. Kommer døgnet rundt, i ro og I bevegelse. Men har gode pauser uten og. Noen føler jeg for å puste litt igjennom, ikke at de gjør vondt, men det er virkelig gode muskelsammentrekninger og sånns ett litt ubehagelige.

Appetitt/Cravings
Veldig lyst på sjokolade og is.

Vekt
Den har svingt noe voldsomt, så aner egentlig ikke helt hva som er reelt. Mistenker at kroppen samler mye vann periodevis og slipper det i andre perioder. Men pila peker oppover og jeg kan vell ikke si jeg har vært så fornuftig i matveien i det siste heller. Ene stigningen her var så rar, først økte jeg 2-2,5kg på en uke, også veide jeg meg to dager etterpå og veide da 3kg mindre. Og i dag var jeg nesten 5kg opp fra det igjen. Så ja, det svinger tydeligvis godt om dagen.

Innkjøp/babyutstyr
Ikke så mye siden sist. Har fokusert på jobb nå de siste ukene og spart det siste til permisjon. Synd jeg er totalt utslitt, så er en viss fare for at dette vil ta tid..

Tanker om fødsel
Grugleder meg. Gruer meg til å ha det vondt såklart, men samtidig gleder jeg meg til å få det overstått. Også er det jo en rå opplevelse, så gleder meg på en rar måte til å oppleve det på nytt bare ikke helt til å stå i det.

Ellers syns jeg det er litt slitsomt med det negative fokuset nå på slutten. Jeg har gledet meg til permisjon og få tid til å fikse klart til baby og nyte tiden med mini. Jeg er ganske innstilt på at fødselen mest sannsynlig vil skje nærmere termin og føler og det er ganske sannsynlig at det godt kan gå dager forbi termindatoen, kanskje til og med så langt som til igangsettelse. Og for meg er det greit, dette svangerskapet har gått så fort, og noen uker fra eller til syns jeg for øyeblikket er fint. Nyter virkelig alenetiden med mini og vet at den nye hverdagen kommer raskt nå.

Så jeg syns det er veldig kjedelig at det nå er andre rundt som drar ting ned. Var på en familiesamling her om dagen og når folk fikk høre hvor nære termin jeg nå er så kom kommentarene med en gang om at jeg nok er lei nå. Og jeg kunne ikke protestere på det og si at jeg nyter alenetiden med mini, neida, jeg var lei jeg... Og det var ikke bare en, det var så mange som rettet fokuset på at de kunne forstå jeg var lei og at jeg nok var utålmodig nå, og at de håpet jeg slapp å gå og vente lenge osvosv. Jeg bare merker jeg blir irritert. Jeg er for all del veldig sliten nå om dagen, men jeg nyter veldig disse siste dagene/ukene med barnet vi har fra før, og syns det blir for dumt at andre bare har bestemt seg for at jeg skal være lei. Det må da være veldig vanlig at man sånn mot slutten av svangerskapet virkelig nyter tiden med den familien man har og kanskje og føler en slags sorg over at den straks skal forandres? Gleder meg jo, men er jo så uendelig glad i den familien vi har og vet jo at en nyfødt vil kreve mye av min oppmerksomhet. Så kan ikke jeg bare virkelig få nyte de siste dagene/ukene med å gi all min oppmerksomhet til mini?

Skal innrømme at den negativiteten tok knekken på meg sist svangerskap og. Jeg følte meg på mitt beste sånn mot slutten av svangerskapet, når kvalmen var reist, og jeg fikk litt pause fra kynnerne. Bare så synd at alle andre rundt skal fokusere på at man skal være lei... Nei, la meg nyte mine siste dager/uker med mitt nåværende liv. Og aksepter det når jeg sier at jeg egentlig koser meg slik det er nå. Føler man skal ha lov til å det og..

Men sånn ellers hadde det passet fint om fødsel skjedde nå og da, har litt som skjer i august og vanskelig å planlegge for åssen formen er osv før fødsel har skjedd og vi har fått blitt litt kjent med den lille ❤️ Det løser seg uansett såklart så jeg er positivt innstilt til å få noen uker kosetid med bare mini, og jeg er og klar og positivt innstilling til familieforøkelse nært forestående. Men ser det som sannsynlig at det enda går et par uker ja. Hadde kanskje vært kjekt å få fikset babytøy og babyseng før den lille bestemmer seg for å komme da :laughing002

Modningstegn
Kynnerne jobber på! Har klargjøres det helt klart.

Ellers fikk jeg en kontaktblødning i natt. Ikke opplevd det hittil i svangerskapet, og ikke noe spesielt som skjedde. Hadde bare en liten kontroll av fremfallet mitt pga høyt trykk/mye nedpress i underlivet. Dette har jeg jo gjort jevnt og trutt gjennom svangerskapet uten å få noen form for blødning av det.

Baby ligger med hodet ned, festet og godt ned I bekkenet. Det i seg selv er jo helt klart et modningstegn!

Ellers lurer jeg litt på denne intense utmattelse jeg har nå om det kanskje er et tegn på at jeg er på slutten. At kroppen bare trenger hvile og nå begynner å lade opp til fødsel. Sist opplevde jeg jo to ukers pause fra kynnere som ga meg bedre søvn osv før fødsel startet. Så kanskje dette er noe slikt. Men er bare på 2. dagen med denne utmattelsen da, så den kan gå over. Uansett spennende å se åssen kroppen forbereder seg til fødsel.

Ingen tegn som får meg til å tenke at fødsel er veldig nært forestående, men uansett åssen jeg snur og vender på det nå så er jo fødsel rett rundt hjørnet. Og det meste ligger nå til rette, også får kroppen bare jobbe med modning i mellomtiden slik at vi er klare for både fødsel og den nye hverdagen når dagen er her ❤️

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
- Blodprøver uke 24
- Glukosebelastning uke 24
- Legetime uke 25

- Jordmortime uke 28
- Time sykehuset uke 29
- Time jordmor uke 33
- Time jordmor uke 37

- Time jordmor uke 39
- Terminkontroll, 18. juli!
 
Uke 39!!! :eek: :love017 :happy093❤️

Jeg også koste meg veldig med de siste ukene av svangerskapet sist gang, tross plager, var en slags sorg over at det snart var over, selvom jeg jo gledet meg enormt til å møte lille også. Og kjenner allerede på det du sier om å virkelig nyte alenetiden med mini før lille kommer og snur alt på hodet. Irriterende med sånne folk som skal fortelle deg hva du føler, nei, drit i dem :p:Heartred:love017
 
Uke 39!!! :eek: :love017 :happy093❤️

Jeg også koste meg veldig med de siste ukene av svangerskapet sist gang, tross plager, var en slags sorg over at det snart var over, selvom jeg jo gledet meg enormt til å møte lille også. Og kjenner allerede på det du sier om å virkelig nyte alenetiden med mini før lille kommer og snur alt på hodet. Irriterende med sånne folk som skal fortelle deg hva du føler, nei, drit i dem :p:Heartred:love017
Ikke sant! Helt rart å tenke på at det nå regnes som født til termin. Klarer ikke helt å ta det innover meg merker jeg :laughing002

Syns det var så rart at det ikke ble akseptert da jeg sa jeg egentlig nyter den siste tiden med bare et barn. Jeg ville jo tenkt at det gir veldig mening. Menmen, måtte bare klage litt, også skal jeg være flink å fokusere på det positive selv. For jeg og mini har virkelig mange timer med masse kos nå, og det er veldig stas ❤️ Også har det heldigvis ikke ramlet inn mange meldinger osv, begynner det så må jeg nok bare koble av så jeg slipper å utsette meg for det.

Godt vi er flere som føler det egentlig er fint og på slutten ❤️ Blir jo en slags sorg å vite t det gamle livet nå endres så brått for alltid. Men, det er for all del en fin ting altså, men litt fint å da få nyte de siste dagene med livet slik det er nå :love017
 
Ikke sant! Helt rart å tenke på at det nå regnes som født til termin. Klarer ikke helt å ta det innover meg merker jeg :laughing002

Syns det var så rart at det ikke ble akseptert da jeg sa jeg egentlig nyter den siste tiden med bare et barn. Jeg ville jo tenkt at det gir veldig mening. Menmen, måtte bare klage litt, også skal jeg være flink å fokusere på det positive selv. For jeg og mini har virkelig mange timer med masse kos nå, og det er veldig stas ❤️ Også har det heldigvis ikke ramlet inn mange meldinger osv, begynner det så må jeg nok bare koble av så jeg slipper å utsette meg for det.

Godt vi er flere som føler det egentlig er fint og på slutten ❤️ Blir jo en slags sorg å vite t det gamle livet nå endres så brått for alltid. Men, det er for all del en fin ting altså, men litt fint å da få nyte de siste dagene med livet slik det er nå :love017
Hehe nei det er overraskende vanskelig å ta inn over seg synes jeg :laughing002 husker at helt fram til jeg hadde storesøster i armene så føltes det så surrealistisk :hilarious:

Ja det gir jo veldig mening, og spesielt når du sier at det er sånn for deg, så er det jo spesielt å begynne å betvile det, veldig merkelig. Ja du får prøve å bare skyve alt det unna, også fokusere på deg og dere og alt det positive ☺️❤️

Absolutt! Føler det er veldig naturlig å ha de to følelsene samtidig, å glede seg veldig over det nye som kommer men også ta et øyeblikk for å sette pris på hvordan det er akkurat nå, og også sørge litt over at livet plutselig vil endres så drastisk for mini. ❤️ Skvise ut de siste øyeblikkene man får alene med dem lissom :hilarious:
 
Hehe nei det er overraskende vanskelig å ta inn over seg synes jeg :laughing002 husker at helt fram til jeg hadde storesøster i armene så føltes det så surrealistisk :hilarious:

Ja det gir jo veldig mening, og spesielt når du sier at det er sånn for deg, så er det jo spesielt å begynne å betvile det, veldig merkelig. Ja du får prøve å bare skyve alt det unna, også fokusere på deg og dere og alt det positive ☺️❤️

Absolutt! Føler det er veldig naturlig å ha de to følelsene samtidig, å glede seg veldig over det nye som kommer men også ta et øyeblikk for å sette pris på hvordan det er akkurat nå, og også sørge litt over at livet plutselig vil endres så drastisk for mini. ❤️ Skvise ut de siste øyeblikkene man får alene med dem lissom :hilarious:
Ja, ikke sant. Skjønner det vell ordentlig når lille ligger der i armene.

Absolutt, kjenner jo mye på det, at det blir en stor endring for en liten en å plutselig skulle dele foreldrene sine med en annen. Spent på det altså. Tror det blir så fint etterhvert, men må jo være et lite sjokk å få søsken, sånn egentlig.
 
Jordmortime uke 38
Blodtrykk: 105/75
Ødem (0-4): 0-1
Urinprøve, protein: HL (hvite blodlegemer)
Leie: hodeleie, festet
Hjertefrekvens: 140
Kjenner liv: +

Min faste jordmor hadde ferie, så var hos en av de andre. Veldig hyggelig jordmor dette og! Hadde litt utslag på urinprøver nå, men veldig lite og hun syntes det var overraskende at alle hittil hadde vært helt fine. Som oftest får man visst litt utlagt på ett eller annet på noen av prøvene.

Egentlig kjekt med en time hos en annen jordmor og, da fikk jeg en til som så over fødebrevet. Jeg har jo skrevet det ferdig nå fra sist da det fortsatt kun var stikkord. Har jo skrevet at studenter er greit, men i ferieavvikling har de visst ikke studenter, er visst veldig strengt det der og siden det er mye vikarer og ferieavvikling hos de faste så får ikke studentene jobbe på føden i denne perioden eller noe slikt. Hun kommenterte at det var morro at vi ikke vet kjønn, og jeg merker at jeg er glad jeg skrev det på brevet! Fint å slippe å måtte si det høyt egentlig.

Hun sa det var et fint fødebrev, og syntes det var bra jeg hadde skrevet at jeg ikke taklet lystgass, da man fort får tilbudet om det siden det er tilgjengelig og noe av det man kan gå som smertelindring når ting går fort. Har og skrevet at jeg trenger mer hjelp med korrekt bruk om det skulle vise seg å være behov for den type smertelindring da. Kan jo hende det ville gått bedre om noen passet mer på og hjalp meg mer i gang med å bruke det. Gikk jo raskt for jordmor sist og og midt i vaktskifte :laughing002 Så kan jo være jeg hadde fått en bedre opplevelse av lystgassen om det var litt mindre hektisk da jeg fikk det.

Ellers sa også denne jordmoren og at vi måtte nevne at jeg ønsker badekaret da vi ringer, slik at det kan klargjøres i tilfelle det går kjapt. Spurte om jeg burde ha med bikini, og hun sa at det varierer veldig fra fødende til fødende, noen ønsker gjerne å ha på seg noe, mens andre går oppi uten. Bikinitruse var ikke vits i da, noe jeg forsåvidt hadde sett for meg. Tror jeg pakker bikini i tilfelle, litt usikker på hva ønskene mine kommer til å være der og da. Burde ikke ta den fineste bikinien da :laughing002

Ellers informerte hun om at sykehuset har sendt ut info til helsestasjonene om at de har mange innmeldte fødsler i sommer. Og at det derfor kan bli noen fødetopper. I utgangspunktet skal det ha mest å si iforhold til barsel for meg, ettersom jeg hadde en relativt rask førstegangsfødsel og at de definerte den som styrtfødsel, så skal jeg prioriteres i køen og ikke risikere å sendes videre til et annet sykehus. Men det var viktig at vi sier jeg hadde styrtfødsel sist når vi ringer inn, ettersom de som svarer telefonen ikke har journalen min i hodet (som jo gir mening, men jeg har ikke tenkt over det). Men på barsel kan det hende de blir nødt til å dele opp rommene ved behov og dermed gjøre de til flermannsrom og at mannen da ikke får overnattet. Så det er jo greit å være forberedt på det. Var uansett forberedt på det da, grunnet rifter og slikt sist havnet jeg på barselavdelingen hvor mannen ikke kunne overnatte og. Så akkurat det har jeg jo erfaring med :laughing002

Hun lurte litt på hva jeg tenkte om fødsel og hvordan jeg opplevde den forrige og. Og jeg syns den forrige var fin jeg, men at jeg håper det ikke går raskere og at jeg får litt mer tid til å roe ned på sykehuset og. Likte å være hjemme altså, men følte ikke jeg hang helt med fra vi kom til sykehuset, så om jeg får litt mer tid der og får gått i badekar etc, så hadde det vært fint syns jeg. Hun sa at det kan være jeg får ganske likt forløp som sist og at det ofte er modningsfasen som går vesentlig kjappere med nestemann. Og den har jo gått relativt fort med første, så kanskje jeg får noe ala det samme som sist. Håper på det :smiley-angelic001

Føler at denne gangen så er det jo så mye som må på plass før vi er på sykehuset, foreldrene mine bor ca 30min unna, så det blir jo litt logistikk, og istedenfor 20min biltur til sykehuset så skal vi kjøre mini til foreldrene mine eller de hit alt ettersom, før vi får kommet oss til sykehuset. Så da går det jo en time bare til det, og med vonde rier.. haha, kan ikke si jeg gleder meg til det. Jordmor lurte på om jeg hadde en plan om jeg skulle kjenne at det går veldig fort, og joda. Da får vi ta overlevering av mini på sykehuset. Så må ta det som det kommer. Både jeg og jordmor har troen på at jeg vil kjenne litt på det når det starter og få en ok følelse av om vi har tid eller om vi bare må komme oss til sykehuset med en gang.

Så ja, ble en hyggelig time syns jeg. Fått snakket om de siste tingene og føler meg jo godt forberedt nå! Må bare få pakket fødebagen :laughing002 Neste kontroll nå er jo terminkontroll! Tenk det! Blir spennende å se om jeg kommer dit.
 
Last edited:
Så fint og godt å få ferdig fødebrevet! Og veldig ålreit at ei til kan se på det :love017 Jeg husker jeg gikk i dusjen med bh på første gangen, for jeg skulle liksom ikke sjenere noen. Den ble fort kasta på gulvet til sist, men jeg hæler ikke ha noe på kroppen når jeg er uvel, da er alt ubehagelig :hilarious::hilarious: Smart med bikinioverdel, kan jo være kjekt litt tidlig i forløpet når man fremdeles har overskudd til å tenke :hilarious:
Nå er baby straks her!! Tenk det:shy: Det har vært og er en glede å følge deg og dine oppdateringer, har jo liksom vært med hele veien syns jeg:hilarious::Heartred
 
Så fint og godt å få ferdig fødebrevet! Og veldig ålreit at ei til kan se på det :love017 Jeg husker jeg gikk i dusjen med bh på første gangen, for jeg skulle liksom ikke sjenere noen. Den ble fort kasta på gulvet til sist, men jeg hæler ikke ha noe på kroppen når jeg er uvel, da er alt ubehagelig :hilarious::hilarious: Smart med bikinioverdel, kan jo være kjekt litt tidlig i forløpet når man fremdeles har overskudd til å tenke :hilarious:
Nå er baby straks her!! Tenk det:shy: Det har vært og er en glede å følge deg og dine oppdateringer, har jo liksom vært med hele veien syns jeg:hilarious::Heartred
Aww, så koselig at du nyter oppdateringene :love017 Føler jo virkelig at du har vært med hele veien, veldig hyggelig det ❤️

Ja, ikke sant! Sikkert kjekt å ha mens man enda bryr seg :laughing002 Og skal ha med ei venninne som skal ta litt bilder og sånt, qå jeg tror kanskje jeg vil sette mer pris på bildene i ettertid om jeg har hatt på meg bikinitoppen, så spørs om jeg ikke bør be mannen passe litt på at jeg tar den på meg. Er så spent på fødselen nå. Grugleder meg veldig!
 
Haha, leste det siste nå, og det er nok lurt å overlate bikinitoppansvaret til mannen, ja. Man har liksom ikke tid til å tenke på sånt selv (men så er det heller ikke så gøyalt å vise frem blodige nakenbilder av seg selv til slekt og venner :hilarious: ).
 
Back
Topp