Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

Haha, leste det siste nå, og det er nok lurt å overlate bikinitoppansvaret til mannen, ja. Man har liksom ikke tid til å tenke på sånt selv (men så er det heller ikke så gøyalt å vise frem blodige nakenbilder av seg selv til slekt og venner :hilarious: ).
Ja, ikke sant :smiley-ashamed004:laughing002 Han begynner å få en liten huskeliste over ting han må passe på nå :laughing002 Husker sist at da ting startet så ringte jeg hundevakten i det ting startet på natta, og vi ble enige om at hu sikkert kunne planlegge for å hente hunden mer utpå formiddagen men at jeg skulle si ifra om vi dro til sykehuset så kom hu tidligere. Vell, det husket ikke jeg noe av når riene hadde startet ordentlig, så hun ble varslet med bilde av meg og baby :laughing002 Var ikke forberedt sist på hvor mye boble man forsvinner inn i for å håndtere de riene altså :smiley-ashamed004
 
Aww, så koselig at du nyter oppdateringene :love017 Føler jo virkelig at du har vært med hele veien, veldig hyggelig det ❤️

Ja, ikke sant! Sikkert kjekt å ha mens man enda bryr seg :laughing002 Og skal ha med ei venninne som skal ta litt bilder og sånt, qå jeg tror kanskje jeg vil sette mer pris på bildene i ettertid om jeg har hatt på meg bikinitoppen, så spørs om jeg ikke bør be mannen passe litt på at jeg tar den på meg. Er så spent på fødselen nå. Grugleder meg veldig!
Klistre på klistremerker :hilarious:
 
38+6
Har besøk av venninne som passer på meg i tilfelle mens mann og barn har tatt seg en velfortjent miniferie. Mannen er klar til å kaste seg i bilen om noe starter, men de skal nok få nyte denne ferien i ro og mak tror jeg. Tror ikke noe skjer før om to uker om ikke 4 :laughing002 Syns jo ukene fortsatt løper fra meg egentlig. Ikke fått istand alt jeg vil enda, og håper jeg rekker å få på plass litt mer før noe skjer.

I dag har jeg hvertfall fått sortert mini sitt tøy, flyttet det inn i den nye kommoden og frigjort den som skal brukes til baby. Har og fått hentet fram mye av babytingene, bedside crib, bagdel til vogna, boksen med str 50-62 og litt diverse annet babygreier. Alt ligger nå lett tilgjengelig på det som en dag blir barnerommet, men siden vi har baby på vårt soverom i starten så funker det ypperlig som lager til alt i mellomtiden :laughing002

Syns det går forferdelig sent å få ting i stand egentlig, føler ikke jeg har fått gjort så mye i dag. Men så blir det jo mye å ligge på sofaen når kynnerne herjer hvertfall. Fikk og gått en tur i dag, i sneglefart. Får fort vondt i hofter og bekken, så det pushes ikke akkurat på med fysisk aktivitet. Det å sitte og gå igjennom tøyet var heller ikke så godt for kroppen. Så synd jo det er naturlig at det går sent. Men litt frustrerende, for hadde jo absolutt vært deilig å få unnagjort endel fiksing mens mini ikke er hjemme.

Men, er et skritt nærmere å få ting klart! Så det er jo bra om ikke annet!

I kveld har og kynnerne vært ganske vonde, litt vonde tak nederst i magen, og fått litt gangsperre når jeg da har reist meg og det strammer godt i lysken, hofter og bekken. I tillegg har jeg hatt vondt i magen, som i kombinasjon med kynnerne ikke er så behagelig. Merker det fristet litt å hive seg rundt å pakke fødebag mens det var slik, men samtidig kjente jeg jo at det bare var kynnere. Jeg tenker jo at jeg vil kjenne igjen starten på fødsel, jeg kjente jo at noe var annerledes på kvelden før natta fødselen satte igang sist. Så jeg har vell slått meg godt til ro nå med at det bare er kroppen som er i hardtrening nå. Men, imorgen skal jeg prioritere å pakke fødebag, bare sånn i tilfelle denne kroppen vil bryte med familietradisjonene og føde før termindatoen er passert.
 
Last edited:
⏳Graviduke 39 Oppsummert ️☀️

Uke + dag: uke 40(39+0)

Trimester: Tredje trimester

Prosent fullført: 97%

Baby - uke 40
Føler vell at nå vil ikke appen egentlig gi riktig svar, kommer jo an på åssen denne babyen er i forhold til andre babyer. Men den sier ca 3,5kg og ca 50cm.

Liv i magen
Litt mer dansefedt innimellom nå kanskje. Men fortsatt mest forflytninger og småbevegelser.

Formen
Har heldigvisbikke forblitt så utslitt som jeg var. Har klart å karre meg litt ovenpå. Får surra rundt med småting og fikk en fin uke alene med mini forrige uke hvor vi koste oss masse ❤️ Har ellers begynt å få mer og mer vondt i kroppen iløpet av natta, har jo vært aånn en lengre periode at jeg må bytte side jeg sover på fordi kroppen sier ifra, men nå går ikke smertene helt over. Vondt fra hofta og ned til ankelen. Generelt lett vondt I hofta om dagen og jeg tror nok kroppen løsner opp systemet. Så formen er ganske som forventet på slutten egentlig, endel plager, men heldigvis ikke såpass at jeg ikke klarer å nyte dagene og gjøre klart litt her og der.

Humør
Kanskje fortsatt litt flat og nedstemt. Føler litt på babyblues kanskje. Jeg vet ikke helt altså, men generelt mer nedstemt om dagen. Burde vell egentlig droppet å lese endel nyheter og slikt, for føler veldig kjapt på ting. Gråter så lett av småtriste saker fra både nyheter og tv. Er vell litt babyblues og hormoner som er på jobb. Mini hjelper veldig på da, får ikke tid til å alltid sitte å kjenne så mye på følelsene. Også er det så koselig med alle kosestundene nå om dagen. Så føler meg jo så fylt med kjærlighet om dagen og ❤️

Søvn
De kroppslige smertene gjør det litt vanskelig merker jeg. Også må jeg ofte tisse om natta når jeg våkner. Noen ganger gir jeg opp om morgenen og bare står opp, andre ganger sover jeg ganske lenge egentlig, men føler meg ikke uthvilt av den grunn. Legger meg som oftest mellom 22:30 og 23:30, og oppe alt mellom 06:30 og 09:00. Også har jeg avogtil litt tid midt på natta hvor jeg prøver å strekke litt på en sår kropp, massere litt legger, finne ut om jeg kan ligge mer behagelig (ikke funnet løsningen på det enda). Og noen ganger får jeg bare ikke sove igjen med en gang etter en dotur. Blitt litt nattlig scrolling i blant da.

Livmor/mage
Jeg syns det er betryggende å se at fremfallet har hatt så lite å si for min graviditet. Det var jo en bekymring for meg lenge, men etter at de faktisk sjekket lengden på livmorhalsen og så at alt var helt lukket så har denne bekymringen sluppet helt! Og det er godt. Nå er jeg jo godt forberedt på at denne kroppen vil holde på baby til baby er klar til å komme. Så det er jo godt å vite om det noen gang skulle bli et ønske om en tredjemann og en ny graviditet. Så da har fremfallet endt opp med å "bare" være plagsomt, og det er jeg veldig takknemlig for!

Kynnere
Huff, som jeg skrev her om dagen kommer de med noen heftige tak altså. Syns de er slitsomme til tider. Gjør vondt og strammer godt i nedre mageregionen. Denne gangen har jeg jo vært forberedt på dem så tenker ikke fullt like mye på dem sånn sett. Sist ble jeg jo mer usikre av dem og lurte på om det kunne være rier og brukte rierteller osv på noen runder. Men det har jeg ikke gjort nå, så klarer jo ikke å sammenlikne med sist svangerskap sånn sett. Men det føles ganske likt og som jeg følger likt forløp. Så spent sånn sett om jeg plutselig får pause fra dem før fødsel slik som sist og.

Appetitt/Cravings
Godteri! Og snacks! Men har nok aller mest med at det er ferietid og alt av rutiner er borte.

Vekt
Mindre svigning nå. Skjønner ikke den rare dippen jeg hadde en gang for to uker siden, den gir ikke helt mening, men samtidig veide jeg meg flere ganger for å sjekke. Så har latt den stå i apprn inntil videre, men den er rar altså. Virker hvertfall ut som jeg har mer stabil og gradvis vektøkning nå.

Den lilla er nåværende graviditet og grå den forrige. Så ligger overraskende likt som sist nå på slutten.
Screenshot_20240709_165008_Nrs.jpg


Innkjøp/babyutstyr
Nå har mye kommet på plass altså! Mini har omsider fått flyttet på sitt nye soverom. Alt av babyting har blitt hentet fram og lagt på det som da blir den lille sitt soverom med tiden. Så nå ligger alt veldig mye mer tilgjengelig! Gått igjennom og fått sortert klær, og fått oversikt over hva jeg trenger for å gjenopprette litt system på lagringen. I går fikk jeg vasket masse av det minste tøyet og frigjort kommode til babytøy. Nå må det egentlig bare brettes så har vi hvertfall nok for den første tiden.

Nå gjenstår det å sette opp ferdig senger, har bedside crib på soverommet og stokke sleepi i stua. Også eventuelt bestille ny madrass til bedsidecriben. Må vaske mer tøy og dyner osv. Få ryddet og omorganisert på badet, slik at babytøyet kan få plass der. Ellers må litt småting handles, bleier og smokker hvertfall. Kanskje en vakuumpumpe. Så nærmer vi oss helt klare! Nå føler jeg at det er såpass lite som gjenstår, så skulle den lille komme nå så går det fint. Men helst kan den vente litt til ❤️

Tanker om fødsel
Først og fremst, fødebagen er klar! Hurra! Tok meg tiden i går og gjorde klart det nødvendige. Alt på lista er ikke pakket, men nok til at det skal gå fint å måtte haste avgårde til sykehuset og føle at jeg har det jeg trenger klart. Noen ting som vi har lyst til å ha med som ikke er klart.

Jeg tror ikke jeg blir noe mer klar for fødsel nå egentlig, eller mindre. Jeg tror jeg kommer til å gruglede meg uavhengig av hvor lenge jeg går gravid. Tror ikke jeg kommer til å kjenne en følelse av at nå håper jeg det skjer. Jeg vet ikke, gruer meg mer enn første gang bare fordi jeg vet hvor vondt det gjør, samtidig så tenker jeg at det går fint selvom. Ikke redd akkurat, bare gruer meg til smertene. Føler meg vell heller klar for å ha det overstått nå som det nærmer seg.

Jeg har dessuten fortsatt en overbevisning om at det enda går noen dager/uker før noe skjer. Snakket med mamma her om dagen om det og hu gikk kanskje 1,5-2 uker forbi termindatoen med meg, og noe ca det samme med søsken. Så innbiller meg noe slikt selv. Men prøver å være forberedt på at det kan gå annerledes og såklart.

Ellers merker jeg jo mer til at folk spør mer om åssen det går og håper på noe spennende svar? Føles litt sånn. Men det har jeg ikke. Prøver å ikke la meg påvirke av at andre spør denne gangen, og svarer positivt. Det er jo tross alt hyggelig at de bryr seg. Også svarer jeg alltid at det nok går noen uker til. Bare så det ikke skal komme spørsmål igjen etter få dager. Også må jeg alltid svare at jeg har det bra for å slippe negativ vinkling av samtalen. Så svarer ofte noe om at jeg har det veldig bra, men så skjer det jo ikke noe på noen uker enda vil jeg tro. Også sier jeg noe om hva jeg bruker dagene på (fikse babytøy, handle, slappe av, utflukter med mini osv). Da har jeg fått samtalen videre fra fødselen og når og eventuelt negativ fokus på en fin måte føler jeg.

Modningstegn
Kynnere, vondt i bekken og hofter, baby som ligget godt festet med hodet ned. Ellers har jeg vært mer uggen i magen nå enn på en stund. Kanskje det og er noe som har en forbindelse med det som kroppen driver med om dagen.

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
- Blodprøver uke 24
- Glukosebelastning uke 24
- Legetime uke 25

- Jordmortime uke 28
- Time sykehuset uke 29
- Time jordmor uke 33
- Time jordmor uke 37
- Time jordmor uke 39

- Terminkontroll, 18. juli!
 
Last edited:
Liker grafen! :p ;)

Hørtes ut som en god måte å takle meldingene på, er jo egentlig veldig koselig at folk bryr seg ja ❤️☺️

Tenk at du allerede er kommet til 39+0 :woot::love017
 
39+4
På onsdag kjente jeg at jeg ble litt stresset for alt som må gjøres før den lille dukker opp. Jeg har jo kommet godt i gang med organiseringen av klær osv, men det at jeg styrer med såntno har jo gjort at vi både har kjøpt inn esker, kroker, hyller osv. Rett og slett fått på plass endel organiseringsutstyr. Men ikke alt.. Så alt er ikke ferdig bygget, mye trenger fortsatt å sorteres og organiseres, krokene er ikke hengt opp og ja.. og masse pappemballasje som ikke har funnet veien til gjenvinningsstasjonen enda.. Huset er rett og slett veldig kaotisk akkurat nå, og de gode løsningene er under arbeid. Vanskelig å få gjort unna så mye og når mini har ferie. Dagene år fort, og jeg skulle gjerne følt på å være mer klar. Men, nå er alt babytøyet vasket og godt plassert i kommoden sin, fødebagen er pakket og klar, bildtolen har fått nyfødtinnlegget inn og bedsidecriben er plassert godt inntil senga. Til og med installert et mer praktisk nattbord! Fikk og bestilt opp noen nye smokker, flasker og diverse annet. Babybleier ble og handlet her om dagen.

Var på biblioteket her om dagen med mini og fikk øye på boka "En god fødsel", så leide like gjerne med meg den hjem. Litt i siste liten kan man jo si, men det er og noe jeg gjerne ønsker å få lest igjennom i tide. Innser såklart at jeg ikke rekker å gjennomføre den mentale treningen slik boken anbefaler, men i utgangspunktet er jeg fra naturens side optimistisk og positivt innstilt, så der tror jeg det er mye som er klart. Men fint med en påminnelse om å huske å fokusere på at fødselen blir bra! Har tenkt litt mer på at jeg gruer meg litt til smertene i det siste. Så det skal jeg slutte med, jeg skal heller huske på hvordan jeg egentlig følte at sist fødsel var en god opplevelse, og denne gangen har jo kroppen gjort det før. Så såklart satser vi på gjentakelse! Håper jeg får lest mer i boken og tatt med meg litt flere av tipsene.

Ellers har det vært mye slim i det siste, og masse i dag.. og kom en god dusj på do i stad. Jeg tror det er samme utfloden som jeg har hatt hele svangerskapet og at mengden bare har tatt seg opp. Men det er så ulikt sist svangerskap hvor jeg ikke merket noe slikt. Så det gjør meg jo litt spent på om noe skal skje. Jeg er litt sånn ja, jeg vil gjerne rekke litt mer før fødsel, men samtidig så passer det veldig bra mtp helg, og barnepass osv om det skulle skje nå. Eller i løpet av uka! Går bra uansett, men begynner å forstyrre foreldrene mine sin ferie ukene etter det. Så vi alle skulle jo så gjerne visst litt mer når etter det, men det er jo håpløst..
 
39+6
Så vonde kynnere på natta om dagen. I natt sovna jeg veldig sent fordi kynnerne holdt meg våken. Kniper til godt til i nedre del av magen, må få strekt ut magen for å få puste godt og ja. Fikk lest ut en god fødsel boka i går, så får jo øvd litt på avslapning mens kynnerne pågår da om ikke annet.

Syns kynnerne slik de er nå og riene har likhetstrekk selvom de fortsatt er veldig ulike og. Men jeg føler kynnerne varer kortere og når ikke nærheten samme toppen. Mensmurringene uteblir, selvom jeg føler det er noe som minner om det og nå.

Både bekken og hofter føles dessuten ganske lealøst. Så jeg tror kroppen jobber godt med å bli fødeklar.

Ellers har jeg jo ikke husket å pakke til mini enda da. Den vanlige sekken ligger klar med det viktigste, så jeg vil tro det går veldig fint med det som er i den. Men tenkte å gå igjennom og sjekke at alt er rent og har pysj og annet. Også sette klar en pose med uteklær til all slags vær.

Jeg er veldig usikker på åssen vi gjør det på barsel denne gangen. Mini har hatt behov for å ha oss nær, helst meg, nå i noen uker. Så overnatte borte har ikke funka så bra, selvom det tidligere har vært helt greit. Så spørs om det ikke blir at jeg blir på barsel alene om natten. Nå er det jo uansett ikke sikkert at det vil la seg løse at mannen sover på barsel pga mange fødsler og mange på barsel, så er jo uansett forberedt på det. Spent på hvor langt oppholdet blir på sykehuset denne gangen. Trives i utgangspunktet godt på sykehus og føler meg veldig trygg der. Så jeg tror det blir bra, men husker hvor tøft det var med den store omveltningen det er å få en liten en, lite søvn, og å få igang amming.
 
Åh, virker som om kroppen er godt i gang med forberedelser ! Så godt igrunn, skulle ønske min jobbet like bra om det er en trøst i smertene :smiley-ashamed004
Snaaaart er baby her!! Shitpåmfriitt:shy::Heartred

Masse lykke til i innspurten Tia, og blir det barsel alene en natt eller to så vet jeg du klarer det:Heartred Hvile godt nå!!
 
Åh, virker som om kroppen er godt i gang med forberedelser ! Så godt igrunn, skulle ønske min jobbet like bra om det er en trøst i smertene :smiley-ashamed004
Snaaaart er baby her!! Shitpåmfriitt:shy::Heartred

Masse lykke til i innspurten Tia, og blir det barsel alene en natt eller to så vet jeg du klarer det:Heartred Hvile godt nå!!
Ja, jeg er forsåvidt veldig takknemlig for den jobben kroppen gjør på forhånd, den gjorde jo mye av det samme sist, og jeg er overbevist om at det bidro til en rask og fin fødsel da ❤️ Så det er jo en fin trøst, og jeg er utrolig takknemlig for det. Nå syns jeg jo kroppen din gjorde en superbra jobb og! Også er man bare veldig glad for at vi har keisersnitt som en mulighet når det er behov for det ❤️

Tusen takk! Ja, var alene på barsel sist og, syns det var utrolig tøft vell og merke, man er jo ganske frynsete etter en fødsel. Men, det gikk veldig bra, og jeg er forberedt på å gjøre det beste ut av det.
 
⏳️ Graviduke 40 Oppsummert☀️

Uke + dag: uke 41(40+0)

Trimester: Tredje trimester

Prosent fullført: 99% :bag:

Baby - uke 41
Appen sier ca 3661g og ca 51cm.

Liv i magen
Her om dagen måtte jeg legge meg ned og telle antall bevegelser. Og da når jeg kjente etter nøye og med hånden på magen kunne jeg jo kjenne jevnt og trutt med småbevegesler. Vanskelig å vite hvor mye som er nok syns jeg. Er jo så naturlig med mindre av de store bevegelsene på slutten nå, men og da vanskeligere for meg å følge med.. Uansett, drakk til slutt et glass brus med sukker, og fikk da en liten sprellereaksjon fra mageboeren. Det betryggende meg hvertfall godt.

Formen
Får jo avogtil følelsen av at jeg er i skammelig god form til å være såpass gravid. På ingen måte samme energien som når jeg ikke er gravid, men kanskje mer nå og enn tidligere i trimesteret. Husker det fra sist og. Fra rundt yermindato til fødsel sist og, da hadde jeg mye overskudd. Men utover det så har jeg vondt i hofte og bekken, nedpress og føler meg veldig trøtt/sliten tross overskuddet. Alt i alt har jeg det ganske bra sånn egentlig.

Humør
Litt opp og ned. Ikke såpass nedstemt nå. Blir fortsatt litt påvirket av meldingene som tikker inn, og av å vite at vi er flere som lever i uvisshet... Jeg føler mye på at foreldrene mine som skal passe mini går i ferie fra neste uke, og alle dager som passerer forbi det gjør at de prioriterer å være hjemme selvom de kunne dratt andre steder.

Søvn
Mye kynnere. Sovner sent, og sover jo ikke behagelig. Må opp og tisse, og da er det en fare for at jeg ikke sovner igjen med en gang... Tror ikke jeg sover spesielt godt om dagen. Men ingen veldige søvnproblemer heller heldigvis, og holder meg våken på dagen. Men tror kanskje jeg går med for mye nesting behov i kroppen til å klare å sove på dagtid nå :laughing002

Livmor/mage
Magen er deg selv lik. Skjer ikke så myr egentlig. Massevis av utflod da. Men vært sånn i noen uker egentlig.

Kynnere
Gir jo nesten daglig oppdatering om disse nå :laughing002 Nei, de styrer på. Kan være ganske så ubehagelige. Egentlig mest systematisk om natten, på dagen er et vell heller en her og nå jevnt og trutt gjennom dagen.

Appetitt/Cravings
Ferietid og har lyst til å leve på godteri.

Vekt
Glemte å veie meg i dag, får gjøre det imorgen.

Innkjøp/babyutstyr
Babytøyet ligger i kommoden, og i dag kjøpte jeg noen kortermede bodyer i 56, oppdaget at vi ikke har noe av det. Så imorgen så må jeg sette på en vask så jeg får de klare og. Dyner og sengetøy er vasket og klart. Dukket opp en til dyne som fortjener en vask. Stokke Sleepi er omsider ferdig montert og plassert i stua, bedsidecriben er klar. Fått ei venninne til å bygge en plattform til den slik at den faktisk kan fungere som en bedsidecrib til den høye senga vår. Sist brukte jeg den bare som en krybbe ved siden av senga og løfta mini opp og ned. Og ellers er småting som bleier, smokker, noen nye flasker, vakuumpumpe osv handlet inn. Og flaskesterilisatoren står også klar.

Nei, det skjer virkelig ting om dagen. Bruker jo og tid til å ordne i resten av huset også. Og nesting behovet er så stort. Veldig godt at det et det da. For får jo ting gjort. Nå sitter jeg å organiserer ting på badet og skal få ålass til babyting der. Tror det blor veldig bra :love017 Nei, er egentlig ganske stolt over alt jeg får gjort om dagen!

Tanker om fødsel
Leste ferdig en god fødsel boka. Ikke fått gjort så mye avøvelsene, men det er fint å bli påminnet den positive tankens kraft. Da jeg hadde vonde kynnere samme natta som jeg leste ut boka kjente jeg litt på at jeg gruet meg til det. Men, jeg tenker det er så naturlig det og. Og det er jo ikke farlig å kjenne på at jeg gruer meg litt heller, så lenge jeg kjapt skifter fokus til jobben som skal gjøres. Og jeg merker jeg er litt klar for den altså. Jeg syns jeg håndterte de aller fleste riene godt sist fødsel, og jeg gikk i en skikkelig boble. Som er et veldig fascinerende sted å være. Så på mange måter er det jo utrolig å skulle få oppleve dette igjen. Nei, jeg er veldig spent. Også er jeg jo og spent på å få prøvd ut badekar osv.

Modningstegn
Tja, oppdaterer jo dette og ganske ofte nå. Ikke noe nytt i dag. Kynnere, løs hofte, og ja.

Avtaler/timer
- OTUL uke 13
- Jordmortime uke 15
- OUL uke 19
- Utredning sykehuset uke 20
- Jordmortime uke 24
- Blodprøver uke 24
- Glukosebelastning uke 24
- Legetime uke 25

- Jordmortime uke 28
- Time sykehuset uke 29
- Time jordmor uke 33
- Time jordmor uke 37
- Time jordmor uke 39

- Terminkontroll, 18. juli!

Spent på om dette er siste ukesoppdatering. Mannen tipper tidligst neste helg, og jeg er vell egentlig ikke uenig i den følelsen. Tror nok jeg rekker terminkontrollen hos jordmor, og kanskje både en og to trivselskontroller. Og kanskje en eller to ukesoppdateringer til og da. Blir spennende å se!
 
Last edited:
Jordmortime terminkontroll (40+2)
Blodtrykk: 115/80
Ødem (0-4): 0-1
Urinprøve, protein: neg
Leie: hodeleie, festet
Hjertefrekvens: 132
Kjenner liv: +

Fortalte dette at jeg må i stor grad sette meg ned og kjenne etter for å kjenne liv nå. Sprellene kjenner jeg, og som oftest kommer de heldigvis ofte nok iløpet av en dag til at jeg føler meg trygg på at den lille har det bra, men av og til har jeg måtte legge meg ned og kjenne etter med hånden på magen og kanskje drikke noe brus ellern. Hun syntes jeg håndterte det riktig og s aog at jeg måtte bare ringe til føden om jeg ikke følte meg trygg på mengden liv.

Blodtrykket måtte måles 2 ganger i dag, først maskinen, men den ga noe høyt blodtrykk. Så da tok hun en manuell måling itillegg, hun syntes ikke alltid maskinen målte riktig. Den manuelle sjekken viste fint blodtrykk da, så det var bra :)

Symfyse-fundusmålet har flatet ut. Så blir sendt henvisning til vekstkontroll. Håper veksten er fin og at den lille har det bra og trivses :smiley-angelic001 Jeg håper jo veldig på å få en fødsel som starter spontant igjen, så håper det fortsatt ligger til rette for det ❤️
20240718_112408.jpg
 
Last edited:
40+3 - termindato!
100% fullført :nailbiting:
Sprøtt! Dette svangerskapet har jo rast forbi sammenliknet med forrige. Jeg har fortsatt god tid, og forholder meg til termindatoen som en dato egentlig, en liten milepel å ha kommet hit og at nå tar sykehuset over oppfølgingen. Men fortsatt 2 uker igjen av terminperioden. Nå er det uansett rett rundt hjørnet at vi skal få møte den lille! Helt rart og sprøtt, og føler meg ikke helt klar for den oveltningen, litt mindre siden mini har en periode med behov for mye nærhet med mamma ❤️ Blir sårt å måtte prioritere annerledes akkurat i denne fasen.

Da jeg fikk beskjed om at det blir vekstkontroll, og potensielt i dag av jordmor i går så tok fiksebehovet helt overhånd. Fått vasket ned soverommet, badet og begynt å rydde i gangen. Målet for dagen er å få gjort ferdig og vasket klart gangen og stue/kjøkken. Bare så jeg føler meg klar for at lille skal komme. Jeg vet jo at den lille ikke bryr seg om at alt er på stell altså, men vet jo hvor redusert man kan være etter fødsel og over tid.. Så det vi ikke får ordnet før fødsel vil jeg tro ikke blir ordnet på en god stund. Denne gangen blir vi begge veldig opptatt etter fødsel, med to små barn. Merker jo det godt nå før fødsel, vi får fikset litt begge to, men hovedsakelig må en ordne ting og en underholde og aktivisere mini. Så blir vell neppe mer tid etter fødsel akkurat.


Heldigvis ikke fare for igangsettelse akkurat i dag, fikk innkallelse til vekstkontroll/trivselskontroll over helga, så da fikk vi litt mer tid til å gjøre oss klare. Kanskje jeg rekker å få på plass det skapet til å organisere babytingene i før fødsel og? Jeg håper :smiley-angelic001 Også håper jeg jo at at er fint med den lille, og at igangsettelse ikke blir et tema uansett helt enda, eller at fødselen starter spontant da før den tid. Er i utgangspunktet ikke bekymret for at kurven har flatet ut, føler litt at det har mest med åssen baby ligger og at hodet har festet seg. Hvertfall hørt at det er ganske vanlig sent i svangerskapet. Men godt det sjekkes, itilfelle det skulle være noe som trenger tiltak.
 
Last edited:
Hipp hurra for 100% fullført!! SOM tiden flyr :eek: masse lykke til i innspurten, håper du går i fødsel av deg selv og at det blir en god én ❤️❤️❤️
 
40+4
Syns dette med aktiviteten er vanskelig. Kjenner lite om jeg ikke legger meg ned og kun fokuserer på aktiviteten i magen. Så etter å ha måtte gjøre det to ganger i går og to ganger i dag, så tenkte jeg at en telefon til sykehuset kanskje var greit. Hun sa heldigvis at det var helt naturlig med bare de små ålebevegelsene da, så bare at hun sa at det var helt fint så ble jeg betrygget egentlig, men vi tok en sparketest uansett. Skulle da spise 1-2 brødskiver, drikke noe saft og et kaldt glass med vann, legge meg ned på venstre side, spille noe rytmisk musikk helt inntil magen i noen minutter. Deretter skulle jeg ha hånden på magen og telle bevegelser i en times tid. Da ble det heldigvis fart igjen i magen. Syns ikke sparkene er like tydelige som før, men fikk rundt 20 spark på den timen, så alt var heldigvis fint! Da jeg ringte opp igjen og oppdaterte så spurte jeg om jeg egentlig bør gjøre det innimellom for å sjekke, men hun sa at hun syntes dette hørtes bra ut hvertfall.

Så da blir det vell til at jeg pauser litt innimellom iløpet av dagen og legger meg ned og bare kjenner at ålingen er til stede. Syns det er uvant da, for jeg hadde det ikke sånn her med mini. Ja, det ble roligere sent i svangerskapet og bevegelsene endret veldig karakter. Men jeg kjente det fortsatt tydelig, trengte ikke stoppe opp med alt for å klare å kjenne det. Babyen hikker derimot en-to ganger daglig da, og det kjenner jeg veldig godt, så det er jo betryggende heldigvis, og ikke minst et tegn på at ting er slik det skal være. Og kjenner endel andre bevegelser uten å legge meg ned og, men får bare innimellom følelsen av at nå er det en stund siden jeg kjente livstegn, så da er det bare å stoppe opp og kjenne etter tenker jeg. Bedre det enn å uroe seg.

Hun på telefonen sa jeg bare måtte ta kontakt igjen om jeg ble veldig bekymret så skulle jeg få komme inn til ctg og sjekk, men basert på sparketesten hjemme virket alt å være slik det skal. Og jeg var heller ikke bekymret etter sparketesten, og tenker at jeg da fortsetter som jeg gjør og passer på at jeg tar meg tiden til å kun fokusere på den i magen og kjenne livstegnene jevnt over dagen.
 
Lillesøster hadde bestemt seg og kom i morges ❤️ Blr ingen kontroll på sykehuset, her var det visst fødsel som sto på agendaen i dag :laughing002 Ble en veldig fin opplevelse, og nå skal vi kose oss på barsel så kommer fødselshistorien siden :love017
Gratulerer så mye med lillesøster ❤️
 
Lillesøster hadde bestemt seg og kom i morges ❤️ Blr ingen kontroll på sykehuset, her var det visst fødsel som sto på agendaen i dag :laughing002 Ble en veldig fin opplevelse, og nå skal vi kose oss på barsel så kommer fødselshistorien siden :love017
Gratulerer så mye!! :love017
 
Gratulerer så mye med lillesøster!! :love017❤️❤️ godt å høre at det har gått bra, og at det var en fin opplevelse, kos dere masse i babybobla!! ❤️
 
Back
Topp