Supertidlig og tidlig ultralyd

Hadde eigentleg tenkt og vente til den vi får rundt veke 12, men vart brått litt gira på en enda tidlegare også.
Så spørs om ikkje det kanskje blir en ekstra tidleg ul når eg er komt til 7+3, kaaaanskje :nailbiting:

Er alt for utålmodig og nyskjerrig til å eigentleg vente for lenge på slike ting :hilarious:

Trodde også blodprøvene skulle vært tatt før uke 12.
Hun på legekontoret idag sa de ikke kunne tas før uke 12. Så fikk legetime og tid for prøvene 12+3.
Sniker fra september.
På HelseNorge står det at første svangerskapskontroll er mellom uke 6-12, og at det da tas blodprøver og urinprøve. Jeg tok det hos jm da jeg var i uke 9. Det praktiseres visst ulikt fra sted til sted, men det bør i hvert fall skje i løpet av første trimester. Det er også etter Helsedirektoratets anbefalinger

Tenkte å bestille i uke 9, det er rett før påske, så kanskje vi har noen nyheter til familien når vi kommer på påskeferie :love7

Jeg bestilte en i 7+3 og en i 9 nå. Mista i 8+4/5 sist, så er litt hysterisk… ikke sikkert jeg tar begge, men ga ro i sjela å ha dem booket.
Skjønner deg godt.
Jeg har også mistet to ganger tidligere.

Var på UL idag for kontroll ifh til cyste, som viste seg å være i orden. Cysten ble oppdaget under utredning til oppstart av IVF som forhåpentligvis ikke blir noe av nå.
Da jeg nevnte for gyn.legen at vi har klart å bli gravid siden sist besøk spurte legen meg om det var ønskelig å se om vi fant tegn på graviditet. Men siden jeg er så kort på vei så vi bare et lite umålbart "objekt". Da satte legen meg opp til ny UL om tre uker slik at vi kan bekrefte svangerskapet. Trodde jo de kom til å si at nå som vi var gravide så ville de ikke følge oss opp videre så dette var en hyggelig overraskelse:)

Sniker fra september.
På HelseNorge står det at første svangerskapskontroll er mellom uke 6-12, og at det da tas blodprøver og urinprøve. Jeg tok det hos jm da jeg var i uke 9. Det praktiseres visst ulikt fra sted til sted, men det bør i hvert fall skje i løpet av første trimester. Det er også etter Helsedirektoratets anbefalinger
Skal på svangerskapskontroll hos jm 7+3. Da tar jeg med urinprøve. Gjerne jeg skulle ringt legen igjen ang blodprøvene og henvist til helsenorge sine sider.
Tok de rundt uke 12 i forrige svangerskap også, så det går nok fint hvis ikke :)

Var hos gynekologen i dag for 6 måneders kontroll etter konisering. Hun sjekka med ul nå om hun klarte å se noe men som forventa så hun ikke noe. Hun satt opp ny time 30.mars for en sjekk for å se om hjertet banker og for å sjekke antall. Sist graviditet var det 3 stk der inne. Dessverre mistet vi dem. Så blir en liten sjekk om 3 uker. Da er jeg uke 6+2

Last edited:
Mistet 8+5 i august, men tror nok fosteret døde før. Når ville dere evt. tatt en ekstra ul? Usikre på når og om vi skal, eller om vi skal vente på den offentlige. Føler det er lenge til, men samtidig er det det vi har gjort i tidligere graviditeter :)

Jeg fikk timeavtaler fra sykehuset i dag, tidlig ultralyd når jeg er 12+4. Syns også det er altfor lenge å vente så det blir nok å booke en ultralyd før det tror jeg..Kanskje før påske hvis vi skal fortelle det til familie i påskeferien. Det sitter i å ha opplevd en MA selv om jeg også har hatt et vellykket svangerskap etter det. Var forresten på en impulsiv ultralyd før helgen (6+5) og fikk se bankende hjerte så er jo litt beroliget men ja, for lenge å vente til 12+4..!

Skal forresten også ta nipt-blodprøve da. Syns det er sent. Da jeg tok den blodprøven forrige gang (Danmark) var det mulig fra 9+0 eller 10+0)..

Mistet 8+5 i august, men tror nok fosteret døde før. Når ville dere evt. tatt en ekstra ul? Usikre på når og om vi skal, eller om vi skal vente på den offentlige. Føler det er lenge til, men samtidig er det det vi har gjort i tidligere graviditeter :)
Jeg mista i uke 12, men fosteret døde 8+4/5, 1-2 dager etter første TUL. Så denne gangen tar vi i 7+3 og 9 i første omgang.

Har jordmortime 5+3 og bestilt TUL privat 6+2 for å forhåpentligvis se et hjerte banke.

Jeg har mistet for mange år siden når jeg ble uplanlagt gravid (7+ et eller annet) så kanskje det blir en TUL etter 6+2 og før 12+0 bare for å betrygge meg selv også.

Er det fler her som planlegger supertidlig ultralyd? Altså før den tidlig ultralyd man får tilbud om nå. Jeg har planer om det! Trenger å se om det er ett bankende hjerte etterhvert eller ikke.
Jepp, uke 7! Siden vi prøvde Letrozol denne runden er det greit å få sett om der er en eller flere inni der :hilarious: Selv om sjansen er liten da.
Og i tillegg stort behov å se at det utvikler seg ❤️

Ingen muligheter her jeg bor til privat ultralyd :arghh:
Så må bare vente på innkalling til den offentlige.
Men vi vurderer å bestille på nærmeste klinikk, men er da en flytur eller mange timers kjøretur unna, så blir både dyrt og vil ta en hel dag.

Er så jelly på dere som skal på tidlig ul! Får se hvor lenge vi holder før vi bestiller flybilletter :laughing002

Ekstra tidlig ultralyd privat 30.mars, er da 7+1. Har mistet en del, så trenger bekreftelse tidlig. Hmm... eller kanskje det bare er sånn jeg er - må ha så mye kontroll jeg kan :happy:

Back
Topp