Smaksprøvetråd

Sviskemos er ellers virkelig noe av det enkleste å lage selv da.

En pakke svisker og vann. Kok lenge, pass på så det ikke går tørt. I stavmikser. Brrrrrrr. Ferdig. Frys i passe mengder til et par dagers bruk.
 
Sviskemos er ellers virkelig noe av det enkleste å lage selv da.

En pakke svisker og vann. Kok lenge, pass på så det ikke går tørt. I stavmikser. Brrrrrrr. Ferdig. Frys i passe mengder til et par dagers bruk.
Kan man kjøpe de i vanlig butikk, eller er det best og kjøpe på helsekost?
 
Kan man kjøpe de i vanlig butikk, eller er det best og kjøpe på helsekost?
Cluet er vel at de helst skal være økologiske, for å slippe sprøytemidlene :)
 
Sviskemos er ellers virkelig noe av det enkleste å lage selv da.

En pakke svisker og vann. Kok lenge, pass på så det ikke går tørt. I stavmikser. Brrrrrrr. Ferdig. Frys i passe mengder til et par dagers bruk.

Holder det seg ett par dager når du tar opp fra fryseren? ble så usikker på det.. .har bare laget "fersk" til nå, men har fryst ned!
 
Ja, mener det holdt et par dager i kjøleskapet. Ser ingen grunn til at det ikke skulle det. Det inneholder svisker som er holdbare sånn evigheter. Og vann. Holdbart for alltid.
 
Er det noen som har erfaring med at vannmelon gir utslett rundt munnen. Han min fikk vannmelon i går i nett, og både i går og i dag fikk han saften av vannmelon ved siden av grøt. Etter grøt og vann melon i kveld, fikk han røde prikker rundt munnen og i halsgropen. Etter at vi vasket og tok kveldstellet ble det raskt bedre. Jeg tenkte det kanskje var som med tomater, at det kan være litt sterkt for huden. Har dere hørt noe om det? Eller kan det være allergi?

Ellers har vi prøvd grøt i 2 uker uten at han liker det. Har nesten mistet trua og håpet. Banan liker han heller ikke, men mango, pære, vannmelon og cantaloupemelon liker han.

Hvordan får dere maten godt most? Koker dere det meste først? Stavmikseren min får liksom ikke til å mose ting, men mulig den ikke er av de beste.
 
Er det noen som har erfaring med at vannmelon gir utslett rundt munnen. Han min fikk vannmelon i går i nett, og både i går og i dag fikk han saften av vannmelon ved siden av grøt. Etter grøt og vann melon i kveld, fikk han røde prikker rundt munnen og i halsgropen. Etter at vi vasket og tok kveldstellet ble det raskt bedre. Jeg tenkte det kanskje var som med tomater, at det kan være litt sterkt for huden. Har dere hørt noe om det? Eller kan det være allergi?

Ellers har vi prøvd grøt i 2 uker uten at han liker det. Har nesten mistet trua og håpet. Banan liker han heller ikke, men mango, pære, vannmelon og cantaloupemelon liker han.

Hvordan får dere maten godt most? Koker dere det meste først? Stavmikseren min får liksom ikke til å mose ting, men mulig den ikke er av de beste.

Har ikke peiling i forhold til vannmelon dessverre..

Hvilken grøt har dere prøvd da? Hva med å gi en nøytral grøt med fruktmos som han liker?

Bruker en liten "hakker" som fulgte med stavmikseren. Sånn "miniblender" på en måte... :p
 
Er det noen som har erfaring med at vannmelon gir utslett rundt munnen. Han min fikk vannmelon i går i nett, og både i går og i dag fikk han saften av vannmelon ved siden av grøt. Etter grøt og vann melon i kveld, fikk han røde prikker rundt munnen og i halsgropen. Etter at vi vasket og tok kveldstellet ble det raskt bedre. Jeg tenkte det kanskje var som med tomater, at det kan være litt sterkt for huden. Har dere hørt noe om det? Eller kan det være allergi?

Ellers har vi prøvd grøt i 2 uker uten at han liker det. Har nesten mistet trua og håpet. Banan liker han heller ikke, men mango, pære, vannmelon og cantaloupemelon liker han.

Hvordan får dere maten godt most? Koker dere det meste først? Stavmikseren min får liksom ikke til å mose ting, men mulig den ikke er av de beste.
Vannmelon er vel ikke typisk noe som gir allergiske reaksjoner, men det kan jo virke sånn? Mi ble prikkete når gubben brukte våtservietter til å tørke ansiktet etter grøt. (Måtte faktisk prøve to ganger for å bevise for han at det var de som ga prikker :p ) Ellers hender det hun har noen små prikker uten at hun har spist noe nytt, så jeg tror det fort kan komme av fuktig/klam hud ved sikling og smokkebruk.
Jeg koker kun ting som er harde. F.eks. eple og pære. Men ikke mango. Har to forskjellige stavmiksere. En som kostet 299,- og en til 1299,-. De kan ikke sammenlignes! Den dyre (OBH Nordica) er et råskinn og moser alt mulig på null-komma-nix!
 
Hvor mye er egentlig en full porsjon grøt? Synes det står forskjellig på grøtpakkene... 1dl? 1,5?
 
Hvor mye er egentlig en full porsjon grøt? Synes det står forskjellig på grøtpakkene... 1dl? 1,5?
Er det ikke litt avhengig av babyen? 1 dl er den gylne middelvei også er det noen som vi ha litt mer eller litt mindre?
 
Hvor mye er egentlig en full porsjon grøt? Synes det står forskjellig på grøtpakkene... 1dl? 1,5?
Er det ikke litt avhengig av babyen? 1 dl er den gylne middelvei også er det noen som vi ha litt mer eller litt mindre?

tror nok det varierer litt ja ;) Her spiser jenta allerede 1 dl grøt til kvelds og hadde jeg tilbydd mer så hadde hun spist det... så ser likosm ikke for meg at det holder i "all evighet" (les: resten av grøtperioden)... Gir foreløpig 1/2 porsjon til frokost, men den kan jeg nok øke!

Nå får mi mat først for så å få grøt da... det har stor innvirkning på hovr mye grøt hun faktisk spiser1
 
tror nok det varierer litt ja ;) Her spiser jenta allerede 1 dl grøt til kvelds og hadde jeg tilbydd mer så hadde hun spist det... så ser likosm ikke for meg at det holder i "all evighet" (les: resten av grøtperioden)... Gir foreløpig 1/2 porsjon til frokost, men den kan jeg nok øke!

Nå får mi mat først for så å få grøt da... det har stor innvirkning på hovr mye grøt hun faktisk spiser1
Mi spiser som regel også 1dl grøt om kvelden nå. Og pupp både før og etter :p Vet ikke helt hva som har skjedd, men matlysten er plutselig på topp! :D
 
I går kveld spiste ho et par teskjeer avokado:) har prompa som rakkern i hele natt. Aner ikke om det er på grunn av avokadoen da :p
 
Dere som gir en porsjon grøt. Når og hvordan introduserer dere nye smaker i løpet av dagen? Tenkte å lage gulrot/potetmos i morgen, men ble plutselig usikker på når jeg skal gi det.
 
Dere som gir en porsjon grøt. Når og hvordan introduserer dere nye smaker i løpet av dagen? Tenkte å lage gulrot/potetmos i morgen, men ble plutselig usikker på når jeg skal gi det.
Ved lunch/middagstider gjør vi det hvertfall. Kommer litt an på om vi er hjemme en hel dag eller ikke.
 
Ved lunch/middagstider gjør vi det hvertfall. Kommer litt an på om vi er hjemme en hel dag eller ikke.
Ja, han spiser grøt og fruktmos til lunsj som fast måltid. Så må jeg jo snike inn smaker ellers og.. Middag, kanskje da.. Sånne ting husker jeg jo ikke fra sist :p
 
Jeg ville servert det som middag, js
 
Da kjører vi middag. Så tidlig ute var vi ikke med første på mengde mat.. Så litt uvant å tenke flere måltider allerede, selv om "middagen" begremser seg til smaksprøver. Heldigvis gaper han og strekker seg mot skjeen når maten kommer. Går unna plutselig denne babytiden..
 
Mi spiser som regel også 1dl grøt om kvelden nå. Og pupp både før og etter :p Vet ikke helt hva som har skjedd, men matlysten er plutselig på topp! :D
Her har matlysten også økt. Det vil si fast føde matlysten. Digger det! Ammingen er bedre, men fortsatt styrete. Spiser din ett måltid om dagen?
 
Back
Topp