Smaksprøvetråd

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Tenkte vi kunne ha en liten smaksprøvetråd for de som har begynt med litt fast føde. Hva liker de, hva liker de ikke, oppskrifter o.l.

Vi har til nå prøvd følgende:
Nestlé risgrøt med mais og banan
Potetmos med mm
Søtpotetmos
Avokado med banan
Avokado med eplemos
Mangomos med mm

Nå står eple og pæremos og kjøler seg ned, så får vi se om det smaker bedre. Foreløpig er det kun grøt hun tydelig viser at hun liker.
 
Last edited:
Liker:
Most banan
Most avokado
Mild havregrøt
Laks
Agurk

Ikke spesielt begeistret for:
Most gulrot
Maisgrøt og risgrøt
Most potet
Sviskemos
Eplebiter i nett

Kun små smaksprøver av det meste bortsett fra grøten da :)
 
Hvor lenge holder dere på med en ting før dere tester noe nytt? Vesla fikk så mageproblemer av hipp risgrøt så hun har slitt i ukesvis. Hjelper litt med sviskemos, men ikke helt. Har derfor ikke turt å prøve noe mer enn de to tingene, når hun har vondt i magen fra før :( men da skjønner jeg ikke hvordan det skal gå videre, hun ble 5 mnd i går så bør jo få i seg mer om en mnd i hvert fall! Hun har bare fått 1-2 teskjeer av gangen.
 
Hvor lenge holder dere på med en ting før dere tester noe nytt? Vesla fikk så mageproblemer av hipp risgrøt så hun har slitt i ukesvis. Hjelper litt med sviskemos, men ikke helt. Har derfor ikke turt å prøve noe mer enn de to tingene, når hun har vondt i magen fra før :( men da skjønner jeg ikke hvordan det skal gå videre, hun ble 5 mnd i går så bør jo få i seg mer om en mnd i hvert fall! Hun har bare fått 1-2 teskjeer av gangen.
Det gjør jo ingenting om det tar tid, så lenge hun legger på seg. Noen bruker lengre tid enn andre ;) Og noen starter jo ikke før 6 mnd heller. Storesøster ble fullammet til 6 mnd, men nektet å spise noe særlig før hun var nesten 8! Men hun la fint på seg på mm da.
 
Det gjør jo ingenting om det tar tid, så lenge hun legger på seg. Noen bruker lengre tid enn andre ;) Og noen starter jo ikke før 6 mnd heller. Storesøster ble fullammet til 6 mnd, men nektet å spise noe særlig før hun var nesten 8! Men hun la fint på seg på mm da.

Hun legger godt på seg, og vil veldig gjerne ha mat. Blir sur når hun ikke får smake på min! Er vel mest bekymret ifht nok jern og vitaminer, da jeg ikke ser for meg plutselig bedring på kun en mnd.
 
Der går finfint med jern og vitaminer for dem som begynner å smake ved seks mnd også, så ikke stress.
 
Han har smakt svisker, avokado, banan, gulrot, potet, blåbær, blåbær/søtpotet
Har av de tingene bare likt banan å blåbær/søtpotet :)
Nestlé risgrøt med mais å banan å semper grøt er prøvd, men han reagerer med kraftig utslett å forverret eksem på begge to :-/
 
Prøvde med eggeplomme i dag og det var visst godt :D
Rå eller kokt? Min lille hadde nok hatt godt av en sånn næringsbombe, men storebror hadde eggallergi som baby så jeg gruer meg for å prøve... :/
 
Nå har vi gitt halv-smaksprøveporsjon på kvelden i noen dager. Idag spiste han opp smaksprøven og smattet tilfreds :) Vi har også prøvd litt most banan med mm, det var ikke fult så pop ;) Puppen er fortsatt best!
 
Nå har mini fått smaken på grøt, siste fem dager har han smattet det i seg og jeg har måttet laget mer enn en smaksporsjon:) Har grøten før siste dubben, men nå tror jeg vi flytter grøten til middag/kveld. Han har tålt grøten godt og har ikke hatt vondt i magen. Gulper myyyyye mindre!
 
Back
Topp