Skravletråden

Vil det gå greit å ta en tul i uke 7 for å samtidig se at alt ser bra ut og sjekke termin? Har litt usikker termin, og vil i tillegg ha en ganske tidlig ul for å sjekke om det står bra til i magen❤️
Ja det går :) hjertet begynner så ca 22-23 dager etter befruktning. Jeg hadde første ul i uke 5 forrige svangerskap, så uke 6/7:happy:

Dere, jeg har fått første jordmortime når jeg er 7+2. Den skal foregå over telefon. Er det noen andre av dere som skal ha første time over telefon? Går ut fra at det er et Covid-tiltak, men tenker litt på alt fra veiing til blodtrykksmåling: Jeg er nemlig eldre enn 38 år, og da er praksis (vanligvis) å starte oppfølging og prøvetaking tidlig.

Hva tenker dere ang influensavaksine?:) Har noen tatt den? Er det enda en anbefaling for gravide?

Det er anbefalt fra uke 12 for gravide, men tidligere om man har noen tilleggsrisikoer. Jeg tenker at jeg kommer til å ta den i uke 12. Det er tross alt midt i influensasesongen.

Det er anbefalt fra uke 12 for gravide, men tidligere om man har noen tilleggsrisikoer. Jeg tenker at jeg kommer til å ta den i uke 12. Det er tross alt midt i influensasesongen.
Jeg tok den forrige svangerskap og kommer nokk til å ta den denne gang også. som du sier midt i influensa sesong :) holder å bekymre seg for covid-19 :hilarious:

Hva tenker dere ang influensavaksine?:) Har noen tatt den? Er det enda en anbefaling for gravide?
Tar nok om det er noen tilgjengelige doser igjen rundt uke 12. De sliter jo litt med å få tak i nok av influensavaksinen i år, ser det ut til.

Tar nok om det er noen tilgjengelige doser igjen rundt uke 12. De sliter jo litt med å få tak i nok av influensavaksinen i år, ser det ut til.
Jeg får den på resept hver gang, så henter jeg på apotek og får den satt hos lege. Kanskje jeg bare skal hente, men vente litt med å gåsen satt.. :joyful:

I dag er jeg eksamensvakt, og jeg merker at min stakkars, stakkars korsrygg overhodet ikke er interessert i å sitte stille på en plaststol i mange timer :hungover:

Nei i følge fastlegen (og annen informasjon jeg fann selv) så er det ingen risiko i første trimester heller :)

Jeg tror ikke tolvukersgrensa knytter seg til risiko, men det at vaksinen er forbeholdt risikogruppene. Det er jo som kjent større sannsynlighet for å miste før uke 12 (selv om rent faktisk risikoen er tilnærmet like lav i uke 9), og da sikrer man at ikke en haug med friske damer som uansett ikke skal bære frem et barn tar vaksinen fremfor de som trenger den. Litt kynisk, men sånn må det nesten være når det er knapphet på ressursene. Særlig i år, hvor det virker til å være mangel. Jeg har litt lyst på vaksine, på grunn av at jeg har nærkontakt med 100-200 mennesker på jobben, og må jobbe mye i desember. Men jeg tror jeg skal avvente. Skal høre med legen hva hun anbefaler når det nærmer seg.

Jeg tror ikke tolvukersgrensa knytter seg til risiko, men det at vaksinen er forbeholdt risikogruppene. Det er jo som kjent større sannsynlighet for å miste før uke 12 (selv om rent faktisk risikoen er tilnærmet like lav i uke 9), og da sikrer man at ikke en haug med friske damer som uansett ikke skal bære frem et barn tar vaksinen fremfor de som trenger den. Litt kynisk, men sånn må det nesten være når det er knapphet på ressursene. Særlig i år, hvor det virker til å være mangel. Jeg har litt lyst på vaksine, på grunn av at jeg har nærkontakt med 100-200 mennesker på jobben, og må jobbe mye i desember. Men jeg tror jeg skal avvente. Skal høre med legen hva hun anbefaler når det nærmer seg.
Jeg er i risiko gruppen og får vaksinen om jeg vil, uavhengig om jeg er gravid. Tenkte egentlig ikke ta den i år, men nå etter jeg har blitt gravid ble jeg i tenkeboksen. Heller nokk mot at jeg tar den :happy:

På tur til første jordmortime :) ikke en veldig god dag formmessig i dag, så håper jeg ikke får noen kvalme- eller svimmelhetsanfall under timen :rolleyes:

Jeg er i risiko gruppen og får vaksinen om jeg vil, uavhengig om jeg er gravid. Tenkte egentlig ikke ta den i år, men nå etter jeg har blitt gravid ble jeg i tenkeboksen. Heller nokk mot at jeg tar den :happy:

Da hadde jeg helt klart tatt den! Det står faktisk at de som har andre risikofaktorer, som du har, bør ta den i første trimester.

På tur til første jordmortime :) ikke en veldig god dag formmessig i dag, så håper jeg ikke får noen kvalme- eller svimmelhetsanfall under timen :rolleyes:

Oi! Så tidlig! I forrige svangerskap fikk vi ikke jordmortime før uke 26 :wideyed:

Back
Topp