Skravletråd

Hei, jeg må bare høre her. Er 4+1 i dag, og tror jeg er forstoppet, ikke totalt men hvert fall noe som skjer i tarmene tror jeg.. Våkner om natten av intense smerter, det er grusomt og jeg blir jo redd. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Hei, jeg må bare høre her. Er 4+1 i dag, og tror jeg er forstoppet, ikke totalt men hvert fall noe som skjer i tarmene tror jeg.. Våkner om natten av intense smerter, det er grusomt og jeg blir jo redd. Noen andre som har opplevd noe lignende?
Normalt. Ofte hormonelt betinget ifb graviditet. Pass på å drikke godt og spise fiberrik kost. Anbefaler movicol eller annen laksantia for å forebygge videre om problemet vedvarer for det blir ofte verre utover i graviditeten og kan føre til hemoroider og annet som en helst vil unngå

Hei. Jeg er cirka like langt som deg.
Å bli hard i magen er helt normalt. De har noe som heter siblin (noe sånn) på apotek. Pulver som blandes i mat og drikke.
Jeg bruker det hver dag. I tillegg til å spise godt og drikke.

Blødning i graviditet.
Lett å bli sykmeldt? Jeg får helt noia av å se blod. Tenker bare vonde tanker.
Jeg tenker så mye på alle ting for tiden.
Det er julestress. Hvordan blir ting på jobben. Kronisk syk datter som er skikkelig stress. Jeg venter sånn på ul. Jeg er så fanget i tankene

Last edited:
Det var sånn ca da til oss og :hilarious: så regner med hemmeligheten er over i den tida. Men hadde helst ønsket at vi rakk tul først så vi vet det ser bra ut og kan fortelle barna selv først. Men vi får se :happy:

Blødning i graviditet.
Lett å bli sykmeldt? Jeg får helt noia av å se blod. Tenker bare vonde tanker.
Jeg tenker så mye på alle ting for tiden.
Det er julestress. Hvordan blir ting på jobben. Kronisk syk datter som er skikkelig stress. Jeg venter sånn på ul. Jeg er så fanget i tankene
Tenker jeg ville snakket med JM om svangerskapspenger evt mtp blødninger.

Er det sånn for dere at symptomer kommer å går?
Det er over 3 år siden jeg fullførte svangerskap sist. Etter ma i fjor. Og da va det så mye tull i svangerskapet. Så la ikke merke til ting.

Hvordan regner dere termin? Får litt ulikt ut i fra om jeg forandrer syklusen min til 27 dager eller ikke. Standard er jo 28, men min er som regel 26 eller 27.

Hvordan regner dere termin? Får litt ulikt ut i fra om jeg forandrer syklusen min til 27 dager eller ikke. Standard er jo 28, men min er som regel 26 eller 27.
Samme syklus her, som regel 26/27. Jeg regner fra første dag i siste mens :) Jeg får også litt ulikt når jeg endrer litt, men endres bare en dag frem eller bak om jeg endrer syklus. Jeg troor uansett jeg får planlagt KS - pga katastrofesnitt forrige fødsel, så jeg må nok belage meg på å få noen dager før uansett :D

Samme syklus her, som regel 26/27. Jeg regner fra første dag i siste mens :) Jeg får også litt ulikt når jeg endrer litt, men endres bare en dag frem eller bak om jeg endrer syklus. Jeg troor uansett jeg får planlagt KS - pga katastrofesnitt forrige fødsel, så jeg må nok belage meg på å få noen dager før uansett :D
Ja, det har jo ikke så mye å si en dag til eller fra egentlig :hilarious:

Legger til 7 dager fra første dag i siste mens og trekker fra 3 mnd også kjent som Naegels regel. Jeg har også korte sykluser rundt 26-27 dager til vanlig og endte sist opp med å bli flyttet en hel uke frem fra 27. feb til 20. feb.

Førstegangsgravid, 5+4 idag. Vet det er veldig tidlig enda men lurer litt på hva det første man får av kontroll o.l. som regel er? Vært hos legen og fått bekreftet graviditet. Også fått time for fosterdiagnostikk i uke 14, og har første time hos jordmor uke 15. Har googlet litt (veldig mye) men er mye ulike svar i grunn. Syns bare det var litt lenge å vente, men er også ganske utålmodig av meg

Førstegangsgravid, 5+4 idag. Vet det er veldig tidlig enda men lurer litt på hva det første man får av kontroll o.l. som regel er? Vært hos legen og fått bekreftet graviditet. Også fått time for fosterdiagnostikk i uke 14, og har første time hos jordmor uke 15. Har googlet litt (veldig mye) men er mye ulike svar i grunn. Syns bare det var litt lenge å vente, men er også ganske utålmodig av meg
Samme her :p Jeg (og mange andre) har bestilt tidlig UL i allefall. Jeg skal på det lillejulaften, å er da i uke 6. Håpet er å få se hjertet slå :) Er lenge å vente på de originale undersøkelsene når man så gjerne vil vite mest mulig så tidlig♥️

Jeg har ingen gode grunner til tidlig oppfølging, så jeg regner med at min første time blir hos lege for å ta blodprøver i uke 10-11 engang. I forrige svangerskap var min første time hos jordmor først i uke 25 tror jeg, etter ordinær ultralyd.
Tenker å ringe legekontoret før jul for å høre om legetime. Men så var det det med henvisning til fosterdiagnostikk da…:bookworm: Det er egentlig eneste grunnen til at jeg ser for meg å trenge legetime før blodprøvene. De må sikkert bekrefte graviditet før de kan sende henvisning? Men det har jo du ordna allerede, så er nok bare å smøre seg med tålmodighet :shy:

Jeg skulle gjerne dratt på tidlig ultralyd privat, men det blir omtrent et heldagsprosjekt å komme seg til en by med privat gyn, og jeg har ikke feriedager eller avspaseringsdager til overs. :wacky:

Jeg regner ut ifra eggløsning siden jeg vet når det var.

I en «standard» syklus på 28 dager sier de at eggløsning kommer på dag 15. Da regner man dagen for første mens som 0+1 og dagen for eggløsning som «2+0». Så om du vet eggløsning tenker jeg at det mest riktige blir å si at den dagen er 2+0, og så telle videre derifra :happy: Om man ikke vet eggløsning, så kan man ta utgangspunkt i standard syklus og si at 0+1 er dagen for første mens. Det er uansett det legene gjør. Det har mest å si om man har eggløsning langt unna cd15 selvfølgelig.:happy: For meg ble det 1 dag forskjell på mensteemin og el-termin siden jeg først hadde eggløsning på dag 16.

Back
Topp