Skravletråd

Var akkurat friskt blod i utfloden da jeg tørket meg. Hvor ille er det? Bør jeg få det sjekket/hva gjør jeg? Ingen smerter eller noe sånt.
Hadde det titt og ofte i første svangerskap. Ringte vel legen, men fikk beskjed om at de uansett ikke kunne gjøre noe, så var bare å se det an. Om det ble store smerter skulle jeg komme inn.

Viste seg på UL at jeg hadde et hematom og at det var derfor. Stort sett ikke farlig, men fikk en del ekstra ul for å følge med. Tror det var borte rundt OUL

Ville uansett tatt en telefon til legen bare for å få snakket med noen om det. :)

Ser ut som jeg blir værende i denne termingruppa litt til :)

Ultralyd på mandag og blodprøve. Ultralyd viste tom sekk og jeg var da ifølge min utregning 5+2 men 6+0 ifølge menstermin.

Gynekologen tok da blodprøve, men sa at jeg ikke skulle ha noe håp, for å ikke se noe annet enn tom sekk på innvendig ultralyd 6+0 var veldig uvanlig.

Fikk telefon fra gynekologen i går som sa at blodprøvene var fine, HCG ca 1100 noe som tydet på veldig tidlig svangerskap. Hun ville derfor ha meg inn igjen i dag tidlig for å utelukke exu.

Å i dag så hun plommesekken og embryoet hadde vokst som forventet ved en vanlig graviditet over disse 4 dagene. I følge menstermin er jeg 6+5 i dag, mens ifølge målingene hennes er jeg 5+5. Så dette egget må være komplett uten rettningssans og ha forvillet bort seg i egglederne på vei til livmora :hilarious:

Enda ikke sett hjerteslag, men skal tilbake 23 januar for å sjekke det - så nå har vi plutselig troa igjen:)
Så gode nyheter! Da var det mest sannsynlig bare en treiging :D

Nå antar jeg at de fleste her har fortalt mannen sin om babyen, men vil likevel tipse om denne boka til førstegangsforeldre:

Var slik jeg fortalte mannen om vår første, og det var så koselig å lese et kapittel sammen hver uke. Ser den ikke selges overalt lenger, men cdon har den.

Må bare si, at hvis jeg noensinne får sparken fra jobben så er det relatert til det sterkeste symptomet på min graviditet:

Kronisk behov for å oppdatere og følge med på termingruppa på Babyverden :banghead: :hilarious:

Hadde jeg brukt like mye tid til selve jobben som jeg gjør forumet når jeg er gravid så hadde jeg fått månedens ansatt kontinuerlig hver mnd, år etter år :hilarious:

Må bare si, at hvis jeg noensinne får sparken fra jobben så er det relatert til det sterkeste symptomet på min graviditet:

Kronisk behov for å oppdatere og følge med på termingruppa på Babyverden :banghead: :hilarious:

Hadde jeg brukt like mye tid til selve jobben som jeg gjør forumet når jeg er gravid så hadde jeg fått månedens ansatt kontinuerlig hver mnd, år etter år :hilarious:
Haha, samma her!

Helt uviten her, bare funnet litt på nett.. :) Hva gjør man på første kontroll hos legen? Må jeg avlevere urinprøve? Fikser jeg det hjemme og tar med?:bag:

Helt uviten her, bare funnet litt på nett.. :) Hva gjør man på første kontroll hos legen? Må jeg avlevere urinprøve? Fikser jeg det hjemme og tar med?:bag:
Ja, min med morgenurin står i kjøleskapet akkurat nå Skal inn om en time.

De fyller ut helsekort osv. Spør om tidligere svangerskap, plager, formen, jobben, familiesituasjon. Tror også de tar blodprøver. Spørs veldig hvem man er inne til har jeg inntrykk av.

Husker jeg følte meg litt snytt første svk. i første svangerskap hos lege. Det var veldig overfladisk og lite av hva det sto på nett at de skulle spørre om. :p

Legen min gjorde ingenting annet enn å søke om ul og fødeplass, og snakket litt om symptomer og sånn. Skal til jordmor om 3 uker, og da skal jeg ta med urinprøve, fylle ut helsekort, sikkert ta blodprøver og snakke. Det er satt av 1 time ☺️

Legen min gjorde ingenting annet enn å søke om ul og fødeplass, og snakket litt om symptomer og sånn. Skal til jordmor om 3 uker, og da skal jeg ta med urinprøve, fylle ut helsekort, sikkert ta blodprøver og snakke. Det er satt av 1 time ☺️
Så rart de gjør det så forskjellig. :wacky:

Egentlig sier retningslinjene bare 1 svangerskapskontroll før fosterdiagnostikk I uke 11-13

Så rart de gjør det så forskjellig. :wacky:

Egentlig sier retningslinjene bare 1 svangerskapskontroll før fosterdiagnostikk I uke 11-13

Ja, var nok kanskje ikke en svangerskapskontroll, kan vel mer kalles en psykologtime og for å få søkt fødeplass og ul så fort som mulig, siden jeg skal ha pks :laughing002

Hvordan er det å reise til syden (Hellas/Spania/Kroatia) rundt svangerskapsuke 20-23?

Hvordan er det å reise til syden (Hellas/Spania/Kroatia) rundt svangerskapsuke 20-23?

Har selv bodd i Hellas (men, ikke mens jeg var gravid) og helsetjenesten der er gode hvis man skulle trenge de. Så Hellas ville jeg hvertfall ikke bekymret meg for. Er jo selvfølgelig litt forskjell om man oppholder seg på en liten øy med kun ett lokalt lege kontor enn i Athen med store sykehus å velge mellom - men alt i alt så ville jeg personlig ikke hatt noen betenkeligheter med å dra tilbake dit i graviditeten.

Jeg kjenner godt til Spania og de har også gode helsetjenester. Om det passer å dra uke 20-23 kommer helt an på formen. Jeg var supersvimmel hele forrige graviditet fra veldig tidlig, så jeg kunne ikke satt meg på et fly. Men det er ganske uvanlig å være så dårlig form. Mange er jo i veldig god form i hele 2. trimester.

Ja, var nok kanskje ikke en svangerskapskontroll, kan vel mer kalles en psykologtime og for å få søkt fødeplass og ul så fort som mulig, siden jeg skal ha pks :laughing002
Måtte tilbake i uke 8 jeg og gitt. Kan visst ikke ta blodprøver før da :)

Var veldig ok å få snakke med jordmor en hel time. Kunne få så mange konsultasjoner som jeg ville så var bare å ta kontakt.

Måtte tilbake i uke 8 jeg og gitt. Kan visst ikke ta blodprøver før da :)

Var veldig ok å få snakke med jordmor en hel time. Kunne få så mange konsultasjoner som jeg ville så var bare å ta kontakt.
Åja :) Var du der alene eller med partner? Jeg tenker å ta med mannen, for har hørt at det kan være nyttig informasjon for han også.

Hva er greia med at de sier man får 8 svangerskapskontroller da egentlig? Det er jo kjempefint at du får så mange konsultasjoner som du vil! Men jeg har ikke helt skjønt hvordan det fungerer. Må man betale for de man tar utover de 8, eller får man så mange man vil gratis? :p

Åja :) Var du der alene eller med partner? Jeg tenker å ta med mannen, for har hørt at det kan være nyttig informasjon for han også.

Hva er greia med at de sier man får 8 svangerskapskontroller da egentlig? Det er jo kjempefint at du får så mange konsultasjoner som du vil! Men jeg har ikke helt skjønt hvordan det fungerer. Må man betale for de man tar utover de 8, eller får man så mange man vil gratis? :p
Jeg har aldri hørt om noen som får så mange som man vil. Det er jo kjempebra :)

Hvilken uke reiser dere på første svangerskapskontroll? :) er i graviduke 6 og tenkte jeg snart skal bestille meg time til første kontroll. Har bare ikke bestemt meg og jeg vil reise til legen eller jordmor enda :)

Jeg har aldri hørt om noen som får så mange som man vil. Det er jo kjempebra :)

Ikke jeg heller. Er veldig positivt overraska. Virka som om de hadde veldig fokus på psykisk helse for mor. Må ikke betale noe nei, men ofte har de ikke kapasitet til å tilby noe ekstra hvis det ikke er veldig spesielt. Hun hos meg sa det ofte var lenge for noen å gå fra 1 kontroll i uke 6-8 til neste vanlige kontroll i uke 24, og at de gjerne tok en kontroll og samtale i mellomtiden. Ofte rundt uke 18. "Noen har 8 kontroller og noen har 20" sa hun.

Jeg hadde ikke med mannen fordi han er på jobb offshore, men han blir nok med de gangene han er hjemme. Har alltid hatt han med i tidligere svangerskap når det har vært mulig :happy:

Hvilken uke reiser dere på første svangerskapskontroll? :) er i graviduke 6 og tenkte jeg snart skal bestille meg time til første kontroll. Har bare ikke bestemt meg og jeg vil reise til legen eller jordmor enda :)

Her ønsker jordmortjenesten at man går til fastlege først, har bestilt der uke 8+6. Da rekker jeg en ultralyd først. Ringer sikkert jordmor etter legetimen, håper egentlig å kunne ta alle videre kontroller der. Sist gikk jeg annen hver.

Back
Topp